The Ocean Collective - Phanerozoic II: Mesozoic | Cenozoic (2020)

Duitsland
Label: Metal Blade

1. Triassic (8:31)
  2. Jurassic | Cretaceous (13:24)

met Jonas Renkse

3. Palaeocene (4:00)

met Tomas Liljedahl

4. Eocene (3:57)
  5. Oligocene (4:00)
  6. Miocene | Pliocene (4:40)
  7. Pleistocene (6:40)
  8. Holocene (5:47)
  9. Triassic [Instrumental] * (8:31)
  10. Jurassic | Cretaceous [Instrumental] * (13:24)
  11. Palaeocene [Instrumental] * (4:00)
  12. Eocene [Instrumental] * (3:57)
  13. Oligocene [Instrumental] * (4:00)
  14. Miocene | Pliocene [Instrumental] * (4:40)
  15. Pleistocene [Instrumental] * (6:40)
  16. Holocene [Instrumental] * (5:47)
avatar van Apieknar
Als deze minstens zo goed is als Phanerozoic I dan word ik heel blij.

avatar van ProGNerD
1e nummer vrijgegeven: The Ocean - Jurassic | Cretaceous (feat. Jonas Renkse of Katatonia)
Klinkt veelbelovend; en met zo'n gastzanger zit je natuurlijk altijd goed...

avatar van gigage
Deel 1 maakte al veel indruk en de nieuwe single ook.

avatar van Aladdin
Deze zag ik niet aankomen, zin an

avatar van Mindscapes
Voor de geïnteresseerden: vanaf 19u00 album listening party via Youtube!
Hierzo!

gigage schreef:
Deel 1 maakte al veel indruk en de nieuwe single ook.

Klopt en dat geldt ook voor hun optreden in het voorprogramma van Leprous vorig jaar in Zwolle, ben erg benieuwd, maar wat betreft de Youtube listening party: ik kan nog wel 1 nachtje wachten op het album...

avatar van Aladdin
Jemig, die eerste nummers zijn weer om je vingers bij af te likken. Onmiskenbaar The Ocean, maar net even anders...godsamme wat kijk ik naar deze uit

avatar van herre48
Tussen het Idles en Deftones geweld kwam deze dezelfde dag uit. Wat een knaller alweer, inderdaad met een soms wat subtieler insteek dan vorige schijven. Heb er nog wat werk aan maar deze komt alweer hoog uit.

avatar van Johnny Marr
Hoor ik daar nu Scott Kelly op gastvocalen in het nummer Palaeocene? Erg sterk album weer zeg! Ik vind 'm denk ik nog ietsje sterker dan deel 1.

Johnny Marr schreef:
...Erg sterk album weer zeg! Ik vind 'm denk ik nog ietsje sterker dan deel 1.

Idem hier

avatar van Johnny Marr
Het laatste nummer is geen Bon Iver-cover. Gemiste kans, jammer.

avatar van james_cameron
Helaas wat minder sterk dan het eerste deel, met name door de wat rommelige productie en het gewoonweg minder boeiende songmateriaal. De eerste twee tracks zijn het beste (en het langste), met een fraaie gastrol voor Katatonia's Jonas Renske in Jurassic I Cretaceous. Daarna zijn de songs aan de wisselvallige kant. Pleistocene is tegen het einde nog wel te gek, maar er zijn wat mij betreft te weinig positieve uitschieters.

Johnny Marr schreef:
Het is de zanger van Breach

Edit: zijn naam is Tomas Hallbom.

Het is de zanger van Breach

Bedankt voor deze informatie, Mindscapes.

avatar van namsaap
The Ocean is in recente jaren uitgegroeid tot een van mijn favoriete bands, een status die de band met het tweede deel van Phanerozoic moeiteloos weet vast te houden. Met name het eerste deel - Kant A en B - is bijzonder sterk, waarbij Jurassic | Cretaceous zich mag voegen bij de sterkste nummers uit het oeuvre van de band.

Hierna kent de plaat toch een klein dipje in de vorm van het duo Palaeoce en Eocene, waar de band een wat eendimensionale geluid laat horen. Het instrumentale Oligocene besluit kant C en is het rustpuntje waar de luisteraar weer even bij kan komen.

De laatste drie nummers sluiten weer aan bij het niveau van de eerste nummers van de plaat en laten de enorme diversiteit van de band nog maar eens horen. The Ocean heeft met dit album weer een flinke kluif op de mensheid losgelaten waar ik voorlopig nog niet op uitgeluisterd ben.

avatar van knoltor
Het slotstuk van de muzikale vertaling van de geologische tijdschaal, die al begon bij het album Precambrian. Het torenhoge niveau van de opener en het geniale 'Jurassic/Cretaceous' wordt niet het hele album gehandhaafd, maar er valt gedurende het Cenozoicum ook nog genoeg te beleven. Wie er een boekje met de geschiedenis van de aarde naast houdt, kan de ontwikkelingen op aarde goed koppelen aan de muziek. Werken als deze dien je dan ook niet alleen te beoordelen op de muziek, maar op het geheel van muziek, tekst, artwork en concept. Geen makkelijke kost, maar - en dat zeg ik als geoloog - buitengewoon goed gedaan. Ik neem mijn petje af voor de heren van het Oceanografisch Collectief.

avatar van Rick53
Triassic en Jurassic met uitstek de beste uit de reeks. 2 fenomenale nummers die helaas niet bijgebeend kunnen worden. Een klein dipje haalt me uit de atmosfeer, pas bij Miocene heb ik de draad weer volledig opgepakt.
Toch een bere goeie plaat. Op naar de volgende.

November, indien, als, etc, komt de live versie uit op o.a. een 3lp. Daar kijk ik dan ook echt naar uit. Eenmaal live gezien, waan ja. Hard ook trouwens. Deze Phanerozoic is fantastisch, echt. En of ie dat wat minder is dan een vorige, of juist beter , nou zeg, geniet er gewoon van. Geweldige Deutsche band the Ocean, echt, al hun releases hier, zelfs alles op vinyl. Constante progressie, degelijke avontuurlijke muziek die verder gaat dan menigeen in dit gebied. Thematisch gedurfd ook maar prima uitgevoerd. Pracht plaat welke smaakt naar, justement, ... meer.

avatar van ainogard
Mijn eerste kennismaking met The Ocean, klinkt allemaal erg goed, zal wel wat luisterbeurten nodig hebben om het te laten bezinken. Het blijft boeien om steeds op nieuw te luisteren. ‘Schreeuw’ stem van de zanger doet me soms aan Alice in Chains denken. Ik zet hem op 4,5 sterren voorlopig.

avatar van Bastiaan Tuenter
Het is de zanger van Breach

Edit: zijn naam is Tomas Hallbom.

Hij zong vroeger ook bij The Ocean.

Bastiaan Tuenter schreef:

Hij zong vroeger ook bij The Ocean.
Ah dat wist ik niet, dank je!

avatar van legian
Erg fijne ontdekking dankzij de progladder. En wat wordt ik hier blij van zeg. Het 13 minuten durende Jurassic | Cretaceous is natuurlijk de grote aandachttrekker hier en levert een heerlijk energiek en dynamisch nummer af. Progmetal zoals ik het graag hoor. En dan zijn er nog 6 nummers te gaan.

Het is wel een risico om zo vroeg al met een dergelijk episch nummer aan te komen zetten. Maar ze weten het niveau voor de resterende nummers goed vast te houden. Heerlijke plaat dit en niet te geloven dat ik deze gemist heb in 2020.

legian schreef:

Dan denk ik dat Phanerozoic I en Pelagial je ook goed zullen liggen. Jurassic/Cretaceous is inderdaad out of this world... Er is op Youtube een fantastische playthrough (je hoort het gehele nummer goed) door drummer Paul Seidel te vinden, aanrader!

avatar van legian
Mindscapes schreef:

Een wat late reactie, maar Phanerozoic I ondertussen ook eens beluisterd en ook dat is geweldig. De rest gaat ook maar in de playlist.

En je bedoeld deze neem ik aan The Ocean - Jurassic | Cretaceous (Drum Play-through by Paul Seidel) Dat soort videos blijven altijd mooi om te zien.

ProGNerD schreef:

Deze had ik ff gemist, maar hoezo speelt The Ocean het voorprogramma van Leprous en niet andersom?

avatar van ABDrums
Dit album van deze Duitse band heeft de tand des tijds uitstekend weten te doorstaan nu ik hem weer aan het beluisteren ben. Wel moet ik zeggen dat het eerste deel van dit tweeluik m'n persoonlijke favoriet is (samen met Pelagial). Het songmateriaal spreekt me daar wat meer aan en ook vind ik dat album iets consistenter dan deze. Daarom houd ik dit album op vier sterren, terwijl de anderen net een iets hogere score van 4.5* verdienen.

Hoogtepunt en showsteler is hier toch wel het magnifieke Jurassic | Cretaceous. Ik heb wel eens een documentje gezien met alle maatsoortwisselingen van het intro, uitgeschreven door Paul Seidel. Echt niet normaal hoe die track in elkaar zit. Als drummer kan ik dan ook de playthrough van Paul Seidel (zie het bericht van legian van 5 april 2022) van harte aanbevelen. Wat een top drummer is dat!

avatar van ProGNerD
Tickets inmiddels geboekt ABDrums ?

avatar van ABDrums
ProGNerD schreef:
Tickets inmiddels geboekt ABDrums ?

Deze heb ik al eens eerder gehoord vandaag! Wil je me zo graag mee hebben?!

Nieuwe single uit: Preboreal | The Ocean