Gazpacho - Fireworker (2020)

Noorwegen
Label: Kscope

1. Space Cowboy (19:43)
  2. Hourglass (4:15)
  3. Fireworker (4:41)
  4. Antique (6:24)
  5. Sapien (15:22)
vanwijk schreef:
Ik kon geen informatie over het koor vinden. Weet iemand daar meer over?

Ik weet niet of je dit bedoeld maar ik heb hier wel iets over gelezen. Volgens mij mag ik hier niet veel kopieren. Ook niet van hun eigen facebook pagina? Maar kijk eens op facebook; 4 Oktober 21:00. Hier staan de oorspronkelijke betekenis van de teksten beschreven welke het koor zouden moeten zingen. Echter over de betekenis;

On the album we ended up having them sing randomly generated lines that were supposed to be in the "ancient language of the brain" used before words came into the picture.

A la Sigur Ros dus.

avatar van vanwijk
Thanx prullebnak88, ga dit checken!

Net de plaat nogmaals aan het beluisteren met mijn nieuwe hoofdtelefoon. Wow, ik hoor weer zoveel meer kleine details . Straf album. Staat op dezelfde hoogte als Tick Tock . Ik verhoog naar 4,5 *

avatar van Guinness1980
ProGNerD schreef:

Sapien is ook voor mij duidelijk het hoogtepunt; sfeervol, meeslepend en boeiend van begin tot eind. Het voor Gazpacho begrippen wellicht wat atypische Fireworker vind ik ook bijzonder geslaagd. Gek genoeg doet het openingsnummer mij persoonlijk het minst. Het is zeker geen slechte epic, maar pakt me niet echt en weet m'n aandacht net niet voldoende vast te houden voor zo'n lang nummer...

Hier kan ik me helemaal in vinden.

avatar van hailtotherainbow
Sapien is inderdaad het mooiste nummer wat ze gemaakt hebben op deze plaat. Het enige nummer sinds de weergaloze klasse op Demon, dat mij weer uit mijn stoel doet rechtveren. En misschien verkies ik die uitschieter wel boven een plaat die van begin tot einde middelmatig is. Maar ik vind dat Fireworker voor het grootste deel zelfs een stuk onevenwichtiger is dan de vorige platen.
Het grootste probleem daarbij is jammer genoeg het nummer dat bijna de helft van de speelduur in beslag neemt: Space Cowboys. Vooraf was ik blij als een kind toen ik in de tracklist zag staan dat er opnieuw twee lange nummers op een Gazpacho plaat zouden staan. In het verleden waren die uitgesponnen nummers altijd raak, en het is bijna een wetmatigheid die ik ook terug hoor bij andere progrockgroepen waar ik nog naar luister, maar dit is een enorm schizofreen nummer. Het volgt geen lijn meer, maar vervalt in een opeenvolging van suites die elkaar niet herkennen. Van een basisthema is hier nauwelijks sprake, van focus en meesterschap over het lied ook niet. Hier en daar valt Gazpacho ook in bombast, zoals het koortje dat terugkeert maar niet lijkt thuis te horen. Ze probeerden het al met verve op Demon, maar hier hadden ze beter nog even gerepeteerd alvorens mee te zingen.
De single Fireworker was niet slecht, het leek Gazpacho nieuwe gronden te geven om op verder te bouwen want het fundament aan goede platen (Night, Demon, Tick Tock) bleek een uitgetapt vat.

Maar op Sapien tonen de Noren wel dat ze het nog kunnen. Ze hebben op hun hoogtepunt altijd een punt voor gehad op de meeste progrockacts omdat zij er wel in slagen om niet in stereotiepen te vallen en enorm verrassende toevoegingen weten te brengen die in de details van vele nummers doorwerkt. Wonderlijke dingen hebben ze gemaakt, dat wat mij betreft tot het canon van dit genre mag behoren. Ook Sapien hoort thuis in die rij. Maar daar hebben de recensenten al genoeg hulde over uit gestrooid, dus ik hou het hier bij.

Alleszins straf.......... maar deze laatste plaat is toch nog iets sterker dan Demon. Ik heb Demon vandaag nogmaals beluisterd. Zeker meer dan ok, maar deze Fireworker is toch iets sterker ! Alleszins Gazpacho is een top band

Ben een groot liefhebber van een aantal albums van deze band.
Vooral Tick Tock en Night helemaal grijs gedraaid lang geleden en behoren nog steeds tot mijn favoriete albums.
Was dus blij te lezen dat dit album met hen te vergelijken is.
Ik heb hem 1 keer geluisterd en het viel nog niet helemaal. Maar dit album gaat zeker meedere luisterbeurten krijgen en hopelijk valt hij in het rijtje Tick Tock en Night.

avatar van vanwijk
Ik draai hem nog altijd

avatar van dynamo d
1,5
De meeste albums van Gazpacho heb ik op cd in bezit en luister er graag naar, ofschoon ik betere Noorse progrock bands ken: Leprous, Soup, Major Parkinson en Airbag. Het album Fireworker valt mij echter behoorlijk tegen. Te veel over-de-top bombast. Ik kan er helaas niet goed naar luisteren. Echt verschrikkelijk helaas....vooral de opener met dat (kerk)koor Dan maar beter naar album Demon van Gazpacho luisteren.

dynamo d schreef:

Oei . Voor mij toch een sterk album. Tja smaken verschillen blijkbaar.

avatar van dynamo d
1,5
TONYLUNA schreef:

Oei . Voor mij toch een sterk album. Tja smaken verschillen blijkbaar.

Ja inderdaad maar als ik naar jouw top 10 albums kijk dan zie ik toch ook veel smaak-overeenkomsten

avatar van romadogixaju
Na het onovertroffen Night weer een goed album van Gazpacho: