Nubya Garcia - Source (2020)

Jazz
Label: Concord

1. Pace (7:52)
  2. The Message Continues (6:44)
  3. Source (12:08)

met Ms Maurice, Cassie Kinoshi en Richie Seivwright

4. Together Is a Beautiful Place to Be (7:36)
  5. Stand with Each Other (3:38)

met Ms Maurice, Cassie Kinoshi en Richie Seivwright

6. Inner Game (7:44)
  7. La Cumbia Me Está Llamando (4:15)

met La Perla

8. Before Us: In Demerara & Caura (8:00)

met Ms Maurice

9. Boundless Beings (2:46)

met Akenya

avatar van Don Cappuccino
Net voor de eerste keer geluisterd. Het is een hele aangename jazzplaat met zeer vloeiende composities, rustgevende dubstijl passages (vooral in de titeltrack), maar ook genoeg instrumentaal vuurwerk van Garcia en haar band. De Londense jazzscene is toch wel een schatkist aan artiesten, en Nubya Garcia is ook een van die parels.

avatar van Choconas
Wat tof dat je hem ook meteen bent gaan beluisteren, Mike! Ik heb enorm naar deze plaat uitgekeken en de eerste luisterbeurten zijn me alvast goed bevallen. Nubya is buitengewoon getalenteerd en de plaat klinkt als een klok. Snel maar weer eens opzetten!

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze nog niet gehoord. Ik kan de kans deze in pre-order te bestellen, maar ik had intussen zoveel platen besteld, dat ik het maar niet deed.

Gezien het voorlopige gemiddelde, is dit blijkbaar een plaat die het erg goed doet. Ik heb deze op bandcamp wel in de wishlist staan, dus ga het dan toch maar eens beluisteren, zonder het gekocht te hebben.

avatar van Choconas
Aangezien je eerder zeer positief was over de hedendaagse Londense jazzscene en specifiek over Nubya, denk ik dat je deze plaat wel kunt appreciëren, Mssr Renard! Bij mij heeft dit album al vele rondjes gedraaid en ik kan er voorlopig maar geen genoeg van krijgen.

avatar van Mssr Renard
En de Vinyl-editie is ook nog steeds niet uitverkocht: SOURCE | Nubya Garcia - nubyagarcia.bandcamp.com

Maar toch wacht ik een maandje, mijn geld vliegt er doorheen door dat bandcamp.

avatar van Choconas
Ik herken dat maar al te goed, helaas kun je je geld maar één keer uitgeven. Overigens lijkt het vinyl wel tijdelijk uitverkocht te zijn, herdrukken worden eind oktober verzonden.

Goed je hier weer te zien, trouwens!

Choconas schreef:

Goed je hier weer te zien, trouwens!

Bedankt man.
Discussieren over muziek vind ik toch erg leuk. Alleen uitkijken voor de valkuilen en niet laten meeslepen.

Op dit moment ben ik trouwens erg ongeduldig aan het wachten op de nieuwe Mammal Hands, die er aankomt.

avatar van Mssr Renard
Ik denk dat deze ook op de luisterlijst moet Broem

Choconas schreef:

Hij staat op (bandcampstream) en holy moly, wat een krachtige plaat. Donderende drumpartijen, funky baslijnen, Fender Rhodes en allemachtig wat blaast ze er op los.

Er zijn ook veel stijlen: modal/spiritual jazz, jazzfunk, reggae, afrobeat, latin, ik hoor zelfs instrumentale godpel!!!!

Ik hoor trouwens ook wat Maisha, Nerija en Kokoroko in de muziek terug.

Even stiekem op discogs de credits erbij gehaald: drummer Sam Jones, bassist Daniel Casimir en op toesten Oscar Jerome en alle composities zijn van Nubya met wat co-schrijvers hier en daar.

Mssr Renard schreef:

Waanzinnig gevarieerde plaat inderdaad! Op toetsen hoor je echter niet Oscar Jerome, maar de meesterlijke Joe Armon-Jones (ook bekend van Ezra Collective en solowerk). Nubya werkt al heel lang met hem en Daniel Casimir samen en Sam Jones was tijdens haar laatste tours ook steeds present achter het drumstel.

Dat je Kokoroko noemt is natuurlijk niet zo gek, haar gastmuzikanten Ms Maurice (ook bekend als Sheila Maurice–Grey), Cassie Kinoshi en Richie Seivwright maken daar allemaal deel van uit. Verder zitten Sheila Maurice–Grey en Cassie Kinoshi samen met Nubya in Nérija.

avatar van Mssr Renard
Ik maakte een stomme fout want Oscar Jerome is ook gitarist, maar wel dezelfde scene/family, dus geen ernstige fout.

Die baspartijen van Casimir zijn echt waanzinnig trouwens!

Mssr Renard schreef:

Ja, het is je vergeven. Jerome maakt als gitarist dan weer deel uit van Kokoroko.

avatar van Mssr Renard
De plaat ligt lekker in het verlengde van Maisha/Kokoroko/Nerija. En aangezien ik die allemaal op vinyl heb, ga ik deze ook echt kopen.

Ook omdat de laatste Maisha met Gary Bartz is ipv met Nubya. Ik weet niet of dat logisch is. Nou ja, deze plaat zo niet misstaan in mijn collectie.

Voorlopige favorieten zijn de eerste drie songs. Die rhodes-solo op The Message Continues is echt Armon-Jones ten voeten uit. Op youtube veel jams van hem:
Joe Armon-Jones and Femi Koleoso for Brownswood Basement x The Lot Radio - YouTube

En

Joe Armon-Jones - Go See (We Out Here) (Live in the Brownswood Basement) - YouTube

Die laatste met Nubya ook op sax.

Mssr Renard schreef:
Voorlopige favorieten zijn de eerste drie songs.

Ze hebben nu ook een Tiny Desk (From Home) opgenomen en uitgebracht met twee van die drie (Source en Pace) en het slotnummer Boundless Beings: Nubya Garcia: Tiny Desk (Home) Concert

Genieten geblazen!

Choconas.

Ik ben gek op de Tiny Desk-conerten. Volgens mij op die manier minstens GoGo Penguin ontdekt.

avatar van Mssr Renard
Gewelig concert. Goede sfeer, goede set, mooie planten, mooie mensen. Een half uur wel besteed!

Misschien dat deze plaat nog een verhoging krijgt van mij.

avatar van Nr.4
Mooi album weer vanuit de Londense scene. Heerlijk relaxte plaat voor de zondagmiddag.

avatar van Manfield
Door de Tiny Desk sessie ontdekt. Wat een goede, afwisselende plaat zeg! En live dus ook absoluut fascinerend.

avatar van Jonestown
Uitermate puik album van één van de meest interessante muzikanten uit de Londense jazzscene. Heeft niet erg veel te maken met het harde bebop-getoeter, maar daarentegen aangenaam klanktapijten met voldoende ruimte voor improvisatie. Overigens vreemd dat het album en dan met name de vinyluitvoeringen in hele lage oplages zijn geperst en daardoor erg moeilijk verkrijgbaar zijn, vooral de gekleurde varianten. Vandaar dat er op Discogs voor een relatief nieuw album nu alweer van die debiele woekerprijzen worden gevraagd.

Jonestown schreef:

Mijn pre-order is nog niet eens binnen. Dus dat is nog wachten.

Maar wat veel discog-sellers doen is heel snel de Bandcamp-exemplaren opkopen, zodat ze ze daarna via Discogs kunnen verkopen, met winst. Ik vind het vies, en je bent daarmee ook je download kwijt, die je krijgt als je via Bandcamp zou bestellen.

avatar van Nr.4
Mssr Renard schreef:

Mijn pre-order is nog niet eens binnen. Dus dat is nog wachten.

Trieste figuren zijn dat. Cd-versie van deze kwam snel na bestelling binnen trouwens. Was wel ouderwets bij de platenzaak besteld en wat betreft vinyl weet ik het niet.

avatar van Jonestown
Nr.4 schreef:

Het album was ook te koop via de website, ik wist niet eens dat het ook via Bandcamp te koop was. Overigens hadden ze op de NG-website ook verschillende gekleurde versies, die ook al binnen no time uitverkocht waren. Misschien gewoon geluk gehad dat ik 'em snel ontvangen had. Ik ben er in elk geval blij mee. Alleen vraag ik mij af waarom dat toch allemaal is met die achterlijk lage oplages. Die platenindustrie blijft een klantonvriendelijke bende.

avatar van Mssr Renard
Eindelijk bericht dat deze geweldige plaat verstuurd gaat worden.

Dat lange wachten vind ik allemaal niet zo erg hoor. Het is wat het is.
Maar het gaat dus nu wel goed komen.