Nubya Garcia - Source (2020)

Jazz
Label: Concord

1. Pace (7:52)
  2. The Message Continues (6:44)
  3. Source (12:08)

met Ms Maurice, Cassie Kinoshi en Richie Seivwright

4. Together Is a Beautiful Place to Be (7:36)
  5. Stand with Each Other (3:38)

met Ms Maurice, Cassie Kinoshi en Richie Seivwright

6. Inner Game (7:44)
  7. La Cumbia Me Está Llamando (4:15)

met La Perla

8. Before Us: In Demerara & Caura (8:00)

met Ms Maurice

9. Boundless Beings (2:46)

met Akenya

avatar van Don Cappuccino
Net voor de eerste keer geluisterd. Het is een hele aangename jazzplaat met zeer vloeiende composities, rustgevende dubstijl passages (vooral in de titeltrack), maar ook genoeg instrumentaal vuurwerk van Garcia en haar band. De Londense jazzscene is toch wel een schatkist aan artiesten, en Nubya Garcia is ook een van die parels.

avatar van Choconas
Wat tof dat je hem ook meteen bent gaan beluisteren, Mike! Ik heb enorm naar deze plaat uitgekeken en de eerste luisterbeurten zijn me alvast goed bevallen. Nubya is buitengewoon getalenteerd en de plaat klinkt als een klok. Snel maar weer eens opzetten!

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze nog niet gehoord. Ik kan de kans deze in pre-order te bestellen, maar ik had intussen zoveel platen besteld, dat ik het maar niet deed.

Gezien het voorlopige gemiddelde, is dit blijkbaar een plaat die het erg goed doet. Ik heb deze op bandcamp wel in de wishlist staan, dus ga het dan toch maar eens beluisteren, zonder het gekocht te hebben.

avatar van Choconas
Aangezien je eerder zeer positief was over de hedendaagse Londense jazzscene en specifiek over Nubya, denk ik dat je deze plaat wel kunt appreciëren, Mssr Renard! Bij mij heeft dit album al vele rondjes gedraaid en ik kan er voorlopig maar geen genoeg van krijgen.

avatar van Mssr Renard
En de Vinyl-editie is ook nog steeds niet uitverkocht: SOURCE | Nubya Garcia - nubyagarcia.bandcamp.com

Maar toch wacht ik een maandje, mijn geld vliegt er doorheen door dat bandcamp.

avatar van Choconas
Ik herken dat maar al te goed, helaas kun je je geld maar één keer uitgeven. Overigens lijkt het vinyl wel tijdelijk uitverkocht te zijn, herdrukken worden eind oktober verzonden.

Goed je hier weer te zien, trouwens!

Choconas schreef:

Goed je hier weer te zien, trouwens!

Bedankt man.
Discussieren over muziek vind ik toch erg leuk. Alleen uitkijken voor de valkuilen en niet laten meeslepen.

Op dit moment ben ik trouwens erg ongeduldig aan het wachten op de nieuwe Mammal Hands, die er aankomt.

avatar van Mssr Renard
Ik denk dat deze ook op de luisterlijst moet Broem

Choconas schreef:

Hij staat op (bandcampstream) en holy moly, wat een krachtige plaat. Donderende drumpartijen, funky baslijnen, Fender Rhodes en allemachtig wat blaast ze er op los.

Er zijn ook veel stijlen: modal/spiritual jazz, jazzfunk, reggae, afrobeat, latin, ik hoor zelfs instrumentale godpel!!!!

Ik hoor trouwens ook wat Maisha, Nerija en Kokoroko in de muziek terug.

Even stiekem op discogs de credits erbij gehaald: drummer Sam Jones, bassist Daniel Casimir en op toesten Oscar Jerome en alle composities zijn van Nubya met wat co-schrijvers hier en daar.

Mssr Renard schreef:

Waanzinnig gevarieerde plaat inderdaad! Op toetsen hoor je echter niet Oscar Jerome, maar de meesterlijke Joe Armon-Jones (ook bekend van Ezra Collective en solowerk). Nubya werkt al heel lang met hem en Daniel Casimir samen en Sam Jones was tijdens haar laatste tours ook steeds present achter het drumstel.

Dat je Kokoroko noemt is natuurlijk niet zo gek, haar gastmuzikanten Ms Maurice (ook bekend als Sheila Maurice–Grey), Cassie Kinoshi en Richie Seivwright maken daar allemaal deel van uit. Verder zitten Sheila Maurice–Grey en Cassie Kinoshi samen met Nubya in Nérija.

avatar van Mssr Renard
Ik maakte een stomme fout want Oscar Jerome is ook gitarist, maar wel dezelfde scene/family, dus geen ernstige fout.

Die baspartijen van Casimir zijn echt waanzinnig trouwens!

Mssr Renard schreef:

Ja, het is je vergeven. Jerome maakt als gitarist dan weer deel uit van Kokoroko.

avatar van Mssr Renard
De plaat ligt lekker in het verlengde van Maisha/Kokoroko/Nerija. En aangezien ik die allemaal op vinyl heb, ga ik deze ook echt kopen.

Ook omdat de laatste Maisha met Gary Bartz is ipv met Nubya. Ik weet niet of dat logisch is. Nou ja, deze plaat zo niet misstaan in mijn collectie.

Voorlopige favorieten zijn de eerste drie songs. Die rhodes-solo op The Message Continues is echt Armon-Jones ten voeten uit. Op youtube veel jams van hem:
Joe Armon-Jones and Femi Koleoso for Brownswood Basement x The Lot Radio - YouTube

En

Joe Armon-Jones - Go See (We Out Here) (Live in the Brownswood Basement) - YouTube

Die laatste met Nubya ook op sax.

Mssr Renard schreef:
Voorlopige favorieten zijn de eerste drie songs.

Ze hebben nu ook een Tiny Desk (From Home) opgenomen en uitgebracht met twee van die drie (Source en Pace) en het slotnummer Boundless Beings: Nubya Garcia: Tiny Desk (Home) Concert

Genieten geblazen!

Choconas.

Ik ben gek op de Tiny Desk-conerten. Volgens mij op die manier minstens GoGo Penguin ontdekt.

avatar van Mssr Renard
Gewelig concert. Goede sfeer, goede set, mooie planten, mooie mensen. Een half uur wel besteed!

Misschien dat deze plaat nog een verhoging krijgt van mij.

avatar van Nr.4
Mooi album weer vanuit de Londense scene. Heerlijk relaxte plaat voor de zondagmiddag.

avatar van Manfield
Door de Tiny Desk sessie ontdekt. Wat een goede, afwisselende plaat zeg! En live dus ook absoluut fascinerend.

avatar van Jonestown
Uitermate puik album van één van de meest interessante muzikanten uit de Londense jazzscene. Heeft niet erg veel te maken met het harde bebop-getoeter, maar daarentegen aangenaam klanktapijten met voldoende ruimte voor improvisatie. Overigens vreemd dat het album en dan met name de vinyluitvoeringen in hele lage oplages zijn geperst en daardoor erg moeilijk verkrijgbaar zijn, vooral de gekleurde varianten. Vandaar dat er op Discogs voor een relatief nieuw album nu alweer van die debiele woekerprijzen worden gevraagd.

Jonestown schreef:

Mijn pre-order is nog niet eens binnen. Dus dat is nog wachten.

Maar wat veel discog-sellers doen is heel snel de Bandcamp-exemplaren opkopen, zodat ze ze daarna via Discogs kunnen verkopen, met winst. Ik vind het vies, en je bent daarmee ook je download kwijt, die je krijgt als je via Bandcamp zou bestellen.

avatar van Nr.4
Mssr Renard schreef:

Mijn pre-order is nog niet eens binnen. Dus dat is nog wachten.

Trieste figuren zijn dat. Cd-versie van deze kwam snel na bestelling binnen trouwens. Was wel ouderwets bij de platenzaak besteld en wat betreft vinyl weet ik het niet.

avatar van Jonestown
Nr.4 schreef:

Het album was ook te koop via de website, ik wist niet eens dat het ook via Bandcamp te koop was. Overigens hadden ze op de NG-website ook verschillende gekleurde versies, die ook al binnen no time uitverkocht waren. Misschien gewoon geluk gehad dat ik 'em snel ontvangen had. Ik ben er in elk geval blij mee. Alleen vraag ik mij af waarom dat toch allemaal is met die achterlijk lage oplages. Die platenindustrie blijft een klantonvriendelijke bende.

avatar van Mssr Renard
Eindelijk bericht dat deze geweldige plaat verstuurd gaat worden.

Dat lange wachten vind ik allemaal niet zo erg hoor. Het is wat het is.
Maar het gaat dus nu wel goed komen.

avatar van AOVV
Dit is een mooie plaat; de Londense jazzscene is de laatste jaren toch behoorlijk aan het openbloeien, met ook o.a. een Shabaka Hutchings. Beide artiesten exploreren trouwens hun eigen roots; waar Shabaka zich door Afrikaanse ritmes laat beïnvloeden, duikt Nubya Garcia in de Caribische muziekcultuur van haar voorvaderen.

Spiritual jazz lijkt me het hoofdingrediënt in deze smakelijke melange, maar daarnaast put Garcia ook uit de reggae- en dubmuziek, wat aardig wat variatie oplevert. Het ene moment krijg je een moment van rust, contemplatie zelfs, om niet lang daarna Garcia in volle glorie te horen uitbarsten op de sax.

De beste nummers zijn vooraan te vinden, met het prikkelende titelnummer als hoogtepunt. Deze jongedame wordt in oktober pas 30, en staat hopelijk aan het begin van een kleurrijke carrière. Het talent is alvast onmiskenbaar aanwezig.

4 sterren

avatar van Choconas
Nubya Garcia is één van de sleutelfiguren binnen de bloeiende Londense jazzscene. De saxofoniste timmerde de laatste jaren behoorlijk aan de weg, zowel met haar solowerk als met haar vele samenwerkingen met bevriende muzikanten. In 2017 bracht ze de fraaie (lange) EP Nubya's 5ive (2017) uit en in 2018 kwam daar de EP When We Are (2018) bij, met daarop twee briljante composities, When We Are en Source. Verder bracht ze in 2016 en 2019 materiaal uit als onderdeel van Nérija en in 2018 met het collectief Maisha. Ook haar bijdrage aan de compilatie We Out Here (2018) is erg interessant. Op het door Shabaka Hutchings gecureerde album speelt Nubya op 5 van de 9 nummers; van haar eigen hand is het nummer Once, dat ook magnifiek is. Verder heeft ze onder meer samengewerkt met Moses Boyd, Shabaka Hutchings, Makaya McCraven, Theon Cross en vele anderen. Kortom, Nubya heeft de afgelopen jaren bepaald niet stilgezeten.

Live is Nubya Garcia ook niet te versmaden. Nubya treedt al heel lang op met Daniel Casimir (bas) en Joe Armon-Jones (toetsen) en Sam Jones was tijdens haar laatste tours steeds present achter het drumstel. In deze goed op elkaar ingespeelde bezetting heeft het kwartet al op menig podium geëxcelleerd. Ongeveer een jaar geleden zag ik een optreden van het collectief tijdens het Brussels Jazz Festival in Flagey, in de tijd dat concertbezoek nog gemeengoed was. Een prachtig, wervelend optreden, met het gebruikelijke repertoire en één nieuw nummer, Pace, dat met een indrukwekkende bassolo aanving. Dat nummer is wat mij betreft ook de ideale opener van Source, Nubya’s eerste langspeelplaat, uitgebracht op Concord.

Pace is een prachtige, meanderende compositie met buitengewoon fraaie melodieën. Ook het bruisende The Message Continues en Source, een geslaagde dub/reggae-bewerking van het gelijknamige nummer uit 2018, zetten meteen de toon voor de rest van het album. Daarna neemt de groep wat gas terug: eerst in het de beurt aan het contemplatieve Together Is a Beautiful Place to Be en daarna volgt de mantra Stand with Each Other, met Sheila Maurice-Grey, Cassie Kinoshi en Richie Seivwright van Kokoroko in het koortje. Inner Game is vervolgens weer zo’n uitwaaierend nummer met de prachtigste melodieën, zonder meer één van mijn favorieten op het album. La Cumbia Me Está Llamando (“de cumbia roept me”), met vocale begeleiding van de groep La Perla, is dan weer een lofrede op de nationale muziek- en dansstijl van Colombia, het Zuid-Amerikaanse land waar Nubya voor langere tijd verbleef. Het energieke Before Us: In Demerara & Caura verwijst in woord en geluid naar Nubya’s Caribische wortels, die in Guyana (via haar moeder) en op Trinidad (vader) liggen. Het kalme Boundless Beings, met een bijdrage van de Amerikaanse zangeres Akenya, vormt het passende slotakkoord op deze waanzinnig gevarieerde plaat. Source is het album waar ik in 2020 het meeste naar uitgekeken heb en is tevens het album waar ik het meeste van genoten heb.

avatar van Mssr Renard
Halve punt erbij voor deze fantastische plaat. Het is ook gewoon zo geweldig goed geproduceerd.

Na een zwik hardrock/progrock platen vandaag klinkt dit zo ontzettend bevrijdend en warm. De drums, de bas, de saxofoon, de piano, de andere blazers, alles klinkt zo goed gebalanceerd en ruimtelijk.

Toen ik deze in pre-order had staan, en deze maar niet werd bezorgd, heb ik de pre-order geannuleerd. Nu denk ik er toch weer aan deze in huis te nemen. Het is niet mijn eerste plaat met/van Nubya, want ik heb haar ook als bandlid van oa Maisha en Nerija in de platenkast staan.