Fish - Weltschmerz (2020)

geen stemmen

Label: Chocolate Frog

1. Grace of God (8:19)
  2. Man with a Stick (6:27)
  3. Walking on Eggshells (7:18)
  4. This Party’s Over (4:22)
  5. Rose of Damascus (15:45)
  6. Garden of Remembrance (6:07)
  7. C Song (The Trondheim Waltz) (4:41)
  8. Little Man What Now? (10:54)
  9. Waverley Steps (End of the Line) (13:45)
  10. Weltschmerz (6:51)
  • vanaf vrijdag 25 september te koop
avatar van Darkzone
Laatste album dat Fish van plan is uit te brengen. Hij is er een jaar of 3 mee bezig geweest. Ook alleen via zijn eigen site te bestellen. Mits het mogelijk is bij het maken van een account om het land te veranderen is van United Kingdom naar Nederland. Wat bij mij niet het geval is, helaas

avatar van Bonk
Darkzone schreef:

Ik liep ook even vast, maar de truc is dat je in stap 1 van de checkout bij 'Delivery' het land moet invullen/aanklikken. Dat kan niet meer bij stap 2 wanneer je persoonlijke gegevens moet invullen. Als het goed is los je het daarmee op.

avatar van Poles Apart
Darkzone schreef:
Laatste album dat Fish van plan is uit te brengen.

Wat is de reden daarvoor?

avatar van Leptop
Zie: Fish Music - fishmusic.scot:

“I had my own sell-by date.”

Poles Apart schreef:
Wat is de reden daarvoor?

Gaat met pensioen.

avatar van Darkzone
Bonk schreef:

Die regel heb ik daar inderdaad gemist. Zat goed verstopt

Ik wilde eerst de deluxe cd box, net zoals zijn voorganger. Maar met verzending is de standaard al prijzig...

avatar van meneer
Ik heb ergens in mijn achterhoofd dat Fish heeft aangegeven dat dit album een soort ‘eeuwige-groei-album’ zou worden met steeds, wanneer geschreven, uitgevoerd en opgenomen, nieuwe nummers die dan aan dit
album toegevoegd zouden kunnen worden.

Vraag mij even niet hoe ik hier aan kom. Ik dacht het opgevangen te hebben bij een concert van hem waar hij dit aangaf. Zou op zich natuurlijk wel een leuk idee zijn ! Maar misschien is het wel een eigen hersenspinsel van mij.

Zeer mooie hoes trouwens !

avatar van fish
Is besteld en kijk ernaar uit. Garden of Remembrance is in ieder geval een prachtnummer. Zoals Fish zelf aangeeft; een zeer persoonlijk album, waar lang aan gewerkt is. Dat hoeft geen garantie tot iets moois te zijn, maar ik hoop van wel.

avatar van Running On Empty
Best prijzig de Deluxe versie met die verzendkosten maar toch gedaan. Paar stukken gehoord tijdens Fish On Friday en de meeste hiervan zijn veelbelovend, maar ook enkele mindere nummers. De vinylversie sla ik over.

avatar van Marty McFly
Komt 'ie uiteindelijk eigenlijk wel gewoon in de winkel te liggen? Of blijvend exclusief verkrijgbaar via zijn site?

Marty McFly schreef:

OK, dank je!

Enkel bij Fish zelf te bestellen.

Komt hij het dan ook zelf brengen ?

heb ik een keer met Paskal Jakobsen gehad in de begintijd van Bløf. Ik wilde ‘Naakt onder de Hemel’ kopen bij een platenzaak in Middelburg maar ik moest nog even wachten omdat de cd’s nog gebracht moesten worden. Komt Jakobsen daar binnen met een kartonnen doosje met de cd’s onder zijn arm. Mocht ik er eentje uitzoeken. Leuk !

Fish aan je deur ! Wat zou ik dan zeggen ?

avatar van Casartelli
meneer schreef:
Fish aan je deur ! Wat zou ik dan zeggen ?
Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken - hij praat zelf de tijd wel vol.

Casartelli schreef:
Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken - hij praat zelf de tijd wel vol.

Als hij dan maar niet gaat zingen. Wat zouden de buren dan wel niet moeten denken.

avatar van vigil
Die denken dan waarschijnlijk dat je een garden party hebt

Enkel bij Fish zelf te bestellen.

Ik weet trouwens niet of hij zichzelf daarmee een goede dienst bewijst...

avatar van meneer
‘Garden of Remembrance’... Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met dit lied moet. Aan de ene kant vreselijk mooi met ergens een echo in zich van ‘A Gentleman’s Excuse Me’ en Fish op z’n kwetsbaarst. Een tekst die, naar ik vermoed, gaat over dementie (ook gevoelig) van een man en de invloed daarop in een relatie.

Maar het schuurt tegen het kitscherige aan. Bijna te gemaakt gevoelig. En onze Schotse vriend heeft er een bijzondere clip bijgemaakt. Ook eens bekeken. En daar zit Derek William Dick stemmig zwartgekleed op een stoel in het looppad van een soort galerij waar schilderijen hangen die verwijzen naar zijn carrière. Ietwat droevig kijkend, keurig geknipt. Beelden van een man en een vrouw wandelend op een strand met een glazen muur tussen zich. Elkaar wel kunnen zien maar niet kunnen bereiken. Uiteindelijk wel.

Daarna Fish full frontal met een huilend gezicht en de uiteindelijke traan die over zijn wang naar beneden sijpelt. Alles in mij roept “Goedkoop !”, “Pure Kitsch!”, “Is dit onze Schotse drinkebroeder met zijn scherpe cynische humor ?”. Zo ken ik de man niet (?). Maar dan komen er twee handen, armen die onze Jester omarmen, ondersteunen. En ik lees in de credits dat dit de armen zijn van Simone Dick, zijn vrouw.

En ergens bekruipen mij de gedachten dat de man zelf misschien werkelijk aan het dementeren is ? Of wat Korsakov symptomen ? Hij heeft zijn einde aangekondigd. Zijn de beelden niet gespeeld ? Is de muziek en de tekst werkelijk uit het hart, zijn ziel ?

Balancerend op de rand van kitsch en werkelijke kunst.. Ik weet het niet. En ach, misschien loopt mijn verbeelding wat met mij weg. Intrigerend.

avatar van Running On Empty
Ja het schuurt tegen het kitscherige aan dat nieuwe nummer. Maar kijk je wel eens naar Fish On Friday? Daarin vertelt Fish van alles over deze nieuwe plaat. Misschien toch eens doen voordat je hem voor dement uit gaat maken. Elke vrijdag op zijn Facebook pagina van 19 uur tot 21 uur. Hij vertelt ontzettend veel over deze nieuwe plaat en de totstandkoming en ook over oudere nummers.

Inderdaad...

avatar van meneer
Mwoah, ik maak hem niet voor dement uit. Die opmerking vind ik wat denigrerend tov de man. Daarvoor heb ik teveel respect voor hem. Het is alleen dat ik het een bijzondere clip vind. De kitscherigheid vind ik niet bij hem passen.

Zegt hij wat over dit lied bij zijn 'Fish on Friday' ?

meneer schreef:
Zegt hij wat over dit lied bij zijn 'Fish on Friday' ?

Te veel om hier even op te noemen.

Je kunt alle afleveringen terugkijken op zijn Facebookpagina, 20 stuks.

avatar van meneer
, ik ben vanaf vandaag (na 6 weken vakantie ) weer aan het werk. Misschien in de herfstvakantie tijd. Herfst, altijd een mooie tijd om Fish te beluisteren.

Studio Zaandam schreef:

Vandaar de 1*?

avatar van Mssr Renard
Ik vond de EP goed, erg goed, maar ik bang dat Fish erg negatief gaat zijn. Ik zag een videoclip met een hele enge still. Die durf ik niet eens aan te klikken. Lijkt wel horror.

Maar 20 minuten van deze plaat vind ik al super, dus ik ga er wel aan geloven, ondanks de muziekvideo.

Enkel bij Fish zelf te bestellen.

Uiteindelijk wel via discogs. Dus de liefhebber zal er uiteindelijk wel aan geraken.

Studio Zaandam schreef:
Kan niet wachten op het album

Ik zie dat je al aardig enthousiast begint te worden, van een half naar een heel punt!

Mssr Renard schreef:

van Garden of Remembrance?
Fish - Garden of Remembrance (Official Video) - YouTube

Eerder knuffelbaar dan horror zou ik zeggen al is Fish knuffelen voor sommige misschien ook wel weer de horror

vigil schreef:

Wel grappig , sinds 2016 geregistreerd en dan tot vandaag gewacht om zijn/haar 1e stem uit te brengen. En tevens een eerste bericht te posten..