menu

Fish - Weltschmerz (2020)

mijn stem
3,86 (80)
80 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Chocolate Frog

  1. Grace of God (8:19)
  2. Man with a Stick (6:27)
  3. Walking on Eggshells (7:18)
  4. This Party’s Over (4:22)
  5. Rose of Damascus (15:45)
  6. Garden of Remembrance (6:07)
  7. C Song (The Trondheim Waltz) (4:41)
  8. Little Man What Now? (10:54)
  9. Waverley Steps (End of the Line) (13:45)
  10. Weltschmerz (6:51)
totale tijdsduur: 1:24:29
zoeken in:
Mssr Renard
vigil schreef:
(quote)

van Garden of Remembrance?
Fish - Garden of Remembrance (Official Video) - YouTube

Eerder knuffelbaar dan horror zou ik zeggen al is Fish knuffelen voor sommige misschien ook wel weer de horror


Ik klikte even door. Ik bedoel deze video: Fish - Weltschmerz (Official Video) - YouTube

Maar ik kan morgen beter luisteren dan nu. In elk geval twee nummers die ik nog niet ken, die ik kan luisteren. Ik hoef natuurlijk geen video te kijken.

avatar van vigil
4,5
Mssr Renard schreef:
(quote)


Maar ik kan morgen beter luisteren dan nu. In elk geval twee nummers die ik nog niet ken, die ik kan luisteren. Ik hoef natuurlijk geen video te kijken.

Garden kan je zo kijken hoor, daar zie je een sentimentele en breekbare Derek

avatar van vigil
4,5
meneer schreef:
(quote)

Wel grappig , sinds 2016 geregistreerd en dan tot vandaag gewacht om zijn/haar 1e stem uit te brengen. En tevens een eerste bericht te posten..


Misschien iemand zijn dubbele account ingezet

avatar van Running On Empty
3,5
Mssr Renard schreef:
Uiteindelijk wel via discogs. Dus de liefhebber zal er uiteindelijk wel aan geraken.

Ik maak liever Fish blij dan een handelaar, al zal diens exemplaar ook bij Fish zelf vandaan komen.

Mssr Renard
Running On Empty schreef:
(quote)

Ik maak liever Fish blij dan een handelaar, al zal diens exemplaar ook bij Fish zelf vandaan komen.


Absoluut. Menig keer dat een plaat bij bandcamp sold ou is, maar dat een discogshandelaar gewoon 10 exemplaren heeft.

Maar ze komen dan toch bij dezelfde bron vandaan. Voordeel is enkel dat je verzendkosten kunt drukken door dan nog wat bestellen.

Maar terug naar Fish.

avatar van nlkink
Die waardering van 1 kan toch niet kloppen? Het album moet nog uitkomen...


avatar van Fathead
nlkink schreef:
Die waardering van 1 kan toch niet kloppen? Het album moet nog uitkomen...


Op basis van de hoes snap ik het wel

Mssr Renard
Fathead schreef:
(quote)


Op basis van de hoes snap ik het wel


De hoes is echt vreselijk. Maar ik ben sowieso geen liefhebber van dit soort (airbrush?)hoezen.

De hoezen van Mark Wilkinson vond ik als tiener echt erg gaaf (die eerste Marillion-platen), maar de lol is er op een gegeven moment wel af.

avatar van Running On Empty
3,5
Mssr Renard schreef:
De hoes is echt vreselijk. Maar ik ben sowieso geen liefhebber van dit soort (airbrush?)hoezen.

De hoezen van Mark Wilkinson vond ik als tiener echt erg gaaf (die eerste Marillion-platen), maar de lol is er op een gegeven moment wel af.

Smaken verschillen. Ik vind het wel meevallen eerlijk gezegd, maar een plaat beoordeel ik liever in zijn geheel als ik hem zittend op de bank beluister, en dan bedoel ik artwork, teksten èn muziek.

Mssr Renard
Daar ben ik het helemaal mee eens. Zo luister ik ook het liefst mijn platen, en het liefst zoveel mogelijk artwork om naar te kijken, en teksten en misschien wat achtergrondinformatie. Ik heb daarom ook de Clutching-lp-box-set en spaar voor de Misplaced- en Script-lp-box-sets.

avatar van vigil
4,5
Zo vanaf het plaatje is de hoes van Feast ook niet het mooiste wat ik ooit gezien heb maar zo die box in de hand als geheel is het toch erg fraai. Dat zal hier vast ook wel zo zijn, zo lelijk vind ik sowieso niet.

Mssr Renard
Ik had het woordje vreselijk ook niet mogen gebruiken.

Misschien komt dat omdat ik laatst het artwork van Fugazi en Vigil weer eens goed bekeek, en vond dat ik het niet mee zo adembenemend vond als eerst. Een switch in smaak denk ik.

We merken het wel. Behalve dat de muziek van toen wordt geremixt, verzorgt mr. Wilkinson ook het artwork voor de re-issues en is de Clutching-box nog aardig smaakvol vormgegeven.

avatar van Mr. Rock
3,5
Dit album kent weinig verrassingen meer als het straks uitkomt. Nog 4 van de 10 nummers niet uitgebracht. This Party's Over klinkt wel aardig maar zal niet tot de hoogtepunten behoren.

avatar van Deranged
Moest even denken maar nu weet ik welk nummer ik in This Party's Over hoor.

I Believe in Father Christmas van ELP.

Tikkeltje Tiki 4 van hemzelf.

Vind het wel een grappig lied met een geinige video.

avatar van Mark de Jong
3,0
1e luisterbeurt valt wat tegen. Veel van verwacht/gehoopt maar ik denk niet dat ik het album nog vaak ga draaien.

Mssr Renard
De lengte/duur staat me wat tegen. Ik verlang weer naar de tijd datveen plaat 30/45 minuten duurde.

avatar van Aad Bannink
5,0
Deranged schreef:
Moest even denken maar nu weet ik welk nummer ik in This Party's Over hoor.

I Believe in Father Christmas van ELP.

Tikkeltje Tiki 4 van hemzelf.

Vind het wel een grappig lied met een geinige video.


Ik meende hetzelfde te horen en merk nu dat er meer zijn die de link met Father Christmas leggen.
Inderdaad geeft hij een eigen draai aan het nummer.

Lachende derde
Het doet me zeer om het te zeggen maar dit is het teleurstellende en uitgebluste product van een uitgeputte musicus. Fish, de Maeve Binchy van de progressieve rock poept zijn laatste versteende keutel uit. Ik vind dit al net zo "progressief" als de laatste Neal Morse. Nog zo'n tenenkrommende representant van een muziekstroming die zich in al zijn "progressie" onsterfelijk belachelijk maakt.
Als een opa die steeds weer dezelfde belegen grap opdist: "trek eens aan mijn vinger?" En ja hoor: dan volgt er een knetterende scheet. Die allengs zachter klinkt maar steeds harder stinkt.

Mssr Renard
Volgens mij doet het jou helemaal niet zeer om het te zeggen, anders heette je geen lachende derde.

Ik durf er in ieder geval niet zo snel aan. Na keer-op-keer teleurgesteld te zijn door redelijk slechte platen van IQ, Marillion, Flower Kings, Pendragon, Big Big Train, en vul het rijtje maar aan, kan ik toch echt zeggen dat moderne progressieve rock of Neo-prog of geef het een naam echt heel erg passé is voor mij.

Ik vond desondanks de EP van Fish erg aangenaam.

Maar progressief is deze stroming allang niet meer. Om muziek leuk te vinden, is zo een naampje natuurlijk overbodig, het gaat immers om de muziek. En die is ook vaak wel okay, maar het is allemaal zo hetzelfde en allemaal zo ontzettend lawaaiig geproduceerd en ook allemaal zo zwaarmoedig.

Maar ok cynisme hoort bij ouder worden. Wat jongeren nu luisteren is natuurlijk veel slechter dan dat wij als ouderen toen luisterden. Nou ja, ik ga weer eens te lang door.

Sooheej
Lachende derde schreef:
Nog zo'n tenenkrommende representant van een muziekstroming die zich in al zijn "progressie" onsterfelijk belachelijk maakt.

Je hebt een punt: 'prog' is dood, net als metal. Maar om daar – twintig jaar na dato – nog zo'n knetterend oordeel over te willen vellen is ook wel een beetje treurig. Dan kun je hier op MM wel bezig blijven. Het gros van wat tegenwoordig wordt uitgebracht is echt niet veel beter – zeker als er het stempel 'folk' of 'roots' op staat.

En trouwens, 'onsterfelijk belachelijk' is ook een vorm van eeuwige roem.

Lachende derde
Sooheej schreef:
(quote)

Je hebt een punt: 'prog' is dood, net als metal. Maar om daar – twintig jaar na dato – nog zo'n knetterend oordeel over te willen vellen is ook wel een beetje treurig. Dan kun je hier op MM wel bezig blijven. Het gros van wat tegenwoordig wordt uitgebracht is echt niet veel beter – zeker als er het stempel 'folk' of 'roots' op staat.

En trouwens, 'onsterfelijk belachelijk' is ook een vorm van eeuwige roem.


Je hebt helemaal gelijk.

Lachende derde
Mssr Renard schreef:
Volgens mij doet het jou helemaal niet zeer om het te zeggen, anders heette je geen lachende derde.


Dat is een foute veronderstelling.
Ik lees je comments altijd met veel plezier én instemming - we zitten vaak op dezelfde golflengte waar het gaat om muzikale voor- en afkeuren - maar je moet mijn naam nu niet met mijn meningen gaan verwarren. Het is maar een naam joh.

Mssr Renard
Lachende derde schreef:
(quote)


Dat is een foute veronderstelling.
Ik lees je comments altijd met veel plezier én instemming - we zitten vaak op dezelfde golflengte waar het gaat om muzikale voor- en afkeuren - maar je moet mijn naam nu niet met mijn meningen gaan verwarren. Het is maar een naam joh.


Dat klopt. Ik kon het alleen niet laten.
Afscheid doen van een band/act waar je hart lag doet inderdaad wel zeer.

avatar van meneer
Mssr Renard schreef:
Afscheid doen van een band/act waar je hart lag doet inderdaad wel zeer.

Ik dacht juist dat Fish afscheid nam, toch ?

Maar goed, een paar heerlijke punten hier over de dood van ‘de prog’. ‘Metal’ ook al. Veel slechte kwaliteit van zowel ‘folk’ als ‘roots’. En misschien wel het besef dat MM door een stel oudere heren hier wordt gevuld ipv met hun ‘Marklin’ treintjes te spelen.

Ik heb Fish hier eerder al wat bestempeld als ‘dementerend’ door mijn geïnterpreteerde visie op zijn video van ‘Garden of Remembrance’ en een ‘Lachende Derde’ geeft er een wederom opgediste belegen grap draai aan. Tsja, het feestje is blijkbaar voorbij voor de Schot. Maar wat een legacy heeft hij achtergelaten. Om nog jaren naar te luisteren. Ik moet dit album nog horen.

Mssr Renard
meneer schreef:
(quote)

Ik dacht juist dat Fish afscheid nam, toch ?

Maar goed, een paar heerlijke punten hier over de dood van ‘de prog’. ‘Metal’ ook al. Veel slechte kwaliteit van zowel ‘folk’ als ‘roots’. En misschien wel het besef dat MM door een stel oudere heren hier wordt gevuld ipv met hun ‘Marklin’ treintjes te spelen.

Ik heb Fish hier eerder al wat bestempeld als ‘dementerend’ door mijn geïnterpreteerde visie op zijn video van ‘Garden of Remembrance’ en een ‘Lachende Derde’ geeft er een wederom opgediste belegen grap draai aan. Tsja, het feestje is blijkbaar voorbij voor de Schot. Maar wat een legacy heeft hij achtergelaten. Om nog jaren naar te luisteren. Ik moet dit album nog horen.


Alles klopt aan wat je zegt. Ipv Marklintreintjes speel ik dan met classic rock-lp's.

Fish heb ik ook op lp trouwens: Vigil en draai ik erg graag.
Fish heb ik trouwens t/m zijn laatste EP met veel enthousiasme en toewijding geluisterd. Ik knapte meer af op hem sinds ik hem live heb gezien. Zo negatief, en ik ben juist zelf bezig te proberen minder negatief te zijn.

Hoedanook: ik heb hoge verwachtigingen omdat ik de EP zo goed vond, maar ik durf ook niet zo goed, omdat ik ook bang ben voor teleurstelling.

Ik ben in elk geval niet meer zo head-over-heels bezig met moderne prog en metal omdat nou je, er ook zoveel nog te ontdekken is in de jaren vóór 1990. En dat ligt me nét even wat beter. Persoonlijke voorkeur zeg maar.

Ik ben wel verbaasd om te zien hoe progrock en neoprog in het bijzonder zo onwijs populair is nu. Vroeger moest niemand er wat van hebben.

avatar van meesterdch
Ik heb inmiddels wel het 'lef' gehad om deze laatste te luisteren. En ik kan niet anders dan mijn pet voor deze grote Schot afnemen. Wat een fijne plaat. Is het een Vigil? Nee, dat niet. Maar ik vind eigenlijk elk nummer goed. Uiteindelijk zijn dé twee wapens die Fish voor mij altijd had, zijn teksten en zijn stem. Muzikaal is het niet altijd spannend of prog. Fish heeft geen Mark Kelly of Steve Rothery in zijn band om de muziek dat beetje extra te geven door een gave solo. Dat is voor mij ook altijd het verschil geweest tussen Fish bij Marillion en Fish solo. Eigenlijk vanaf het begin, met misschien een paar uitzonderingen. Daarom vond ik live uitvoeringen van Marillion nummers nooit wat bij Fish. De muzikanten waren het nooit echt. De laatste jaren was zijn stem ook aan slijtage onderhevig. Maar het is net of hij voor dit laatste album zijn stem nog even heeft opgepoetst. Zoals hij op 'Grace of God', 'Rose of Damascus' en met name 'Waverley steps' klinkt, heb ik hem al lang niet meer gehoord. De hoge tonen zijn er wel uit en ook die agressieve staccato manier van zingen die hij in het verleden kon, is er niet meer. Maar de warmte in zijn stem, de poëet die zijn teksten niet zomaar zingt maar voordraagt... dat is er helemaal. En waar het wat hoger moet, is er altijd wel een vrouwelijke achtergondzangeres op de juiste plekken. En de teksten zijn ook als vanouds. Ik heb ze nog niet allemaal kunnen luisteren, maar het zijn weer echt verhalen vol poëtische vondsten. In de muziek hoor ik soms wat knipogen naar oude klassiekers. In 'Weltschmerz' denk ik aan 'Credo', bij 'Garden of Rememberance' aan' A Gentleman's excuses me', bij 'This Party's over' aan 'Internal Exile' en 'The Company'. Maar het stoort niet, integendeel. Het draagt bij aan een warm en vertrouwt gevoel. Daar Corona zullen we hem ongetwijfeld niet meer live aanschouwen. Maar dat is prima. Dit is een passend afscheid. Het is genoeg maar het was een genoegen.... Dank je wel Fish. Ik zet deze nog weer eens op.

avatar van kennie
Lachende derde schreef:
Het doet me zeer om het te zeggen maar dit is het teleurstellende en uitgebluste product van een uitgeputte musicus. Fish, de Maeve Binchy van de progressieve rock poept zijn laatste versteende keutel uit. Ik vind dit al net zo "progressief" als de laatste Neal Morse. Nog zo'n tenenkrommende representant van een muziekstroming die zich in al zijn "progressie" onsterfelijk belachelijk maakt.
Als een opa die steeds weer dezelfde belegen grap opdist: "trek eens aan mijn vinger?" En ja hoor: dan volgt er een knetterende scheet. Die allengs zachter klinkt maar steeds harder stinkt.


Ik denk dat Fish de laatste is die dit progressive zal noemen. Hij maakt gewoon nog leuke muziek met een uitschieter naar boven hier en daar.
Als je de filmpjes van deze inmiddels zachtaardige schot bekijkt op zijn Facebook pagina, fish on friday, dan moet je wel sympathie krijgen voor hem.
Uitgebluste musicus vind ik dan ook zwaar overdreven.

avatar van meneer
Staat op. Als Zeeuw in deze herfst met een mooie 1e herfststorm achter de rug en het regenachtige grauwe weer hier is de muziek van Fish altijd heerlijk om te beleven. En wat staan er een prachtnummers op !

Rose of Damascus is echt een prachtige nieuwe aanwinst in de 'leuke' 'progmuziek' ! Zowel muzikaal als tekstueel. Scherp, strak en compact.

Follow the footsteps of lost musicians,
that gathered the songs to place in their baskets,
the scent of their albums carries the memories,
the eternal fragrance of the rose of Prog Music


Ik hoop op nog vele herfststormen met luisterrondjes.

avatar van Mr. Rock
3,5
Mssr Renard schreef:
De lengte/duur staat me wat tegen. Ik verlang weer naar de tijd datveen plaat 30/45 minuten duurde.


Dat is meteen ook de grootste zwakte van deze plaat. Sommige nummers zoals Grace of God en mijn favoriet Little Man What Now boeien van begin tot eind. Maar zo'n Rose of Damascus, allemachtig, dat draalt en dwaalt maar, dik 15 minuten lang. Komt nergens vandaan en gaat nergens naartoe. Met Weltschmerz en C Song laat Fish horen dat hij ook nog prima pakkende, compactere songs kan maken. Niet dat kort altijd beter is trouwens: This Party's Over is wel het zwakste nummer. De teksten zijn wederom geweldig, daar zou Fish zo onderhand een nobelprijs literatuur voor mogen krijgen. Eindconclusie: mooi album, enkele prachtige songs, maar ook vaak langdradig. Haalt het zeker niet bij Feast of Consequences.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:43 uur

geplaatst: vandaag om 23:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.