Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
avatar van Slowgaze
Ik vind dit overigens veruit de minst interessante Spinvishoes tot nu toe: echt een beetje zo'n 'ik ben al best wel oud en contempleer de hele dag in het bos'-vibe waar pakweg Guus Meeuwis en Bløf ook nog wel een keer mee aan zie komen zetten, indien ze dat nog niet gedaan hebben.

Slowgaze schreef:

ArthurDZ en ik zijn het niet met je eens.

Ik heb dit album trouwens met een halfje verhoogd, ik vind 'm denk ik nog beter dan TVD en op gelijke hoogte met het debuut en Tot Ziens, Justine Keller.

avatar van Grizzly Bear

Link

avatar van hrmnbstr
Grizzly Bear schreef:
Link
Die van Swift vind ik qua kleurgebruik en compositie toch wel veel mooier, hoor.

avatar van crosskip
Slowgaze schreef:

Ik zie Guus Meeuwis e.d. zo'n hoes toch niet gauw maken hoor. Juist die cliché bosvibe gecombineerd met die lullige/ongemakkelijke pose op die bureaustoel maakt het toch uniek wat mij betreft.

En Taylor Swift heeft op die blackmetal-hoes niet eens een duif op de voorgrond, dus Spinvis wint het sowieso.

Slowgaze schreef:

ik ben al best wel oud en contempleer de hele dag in het bos'-vibe waar pakweg Guus Meeuwis ook nog wel een keer mee aan zie komen zetten, indien ze dat nog niet gedaan hebben.

Klopt, bos

Grizzly Bear schreef:
of Taylor Swift

Die van Taytay is kvlt. Duidelijk.

Maar verder vind ik die Folklore-hoezen een heel hoog kunstacademiemeisje-met-cameragehalte hebben; ik kan daar ook niet veel mee. Sowieso vind ik de fotografie in z'n algemeen maar een weinig prikkelende kunstvorm.

avatar van Slowgaze
Ik ben hier vooralsnog niet heel enthousiast over; het album klinkt - na Tot Ziens, Justine Keller en vooral Trein Vuur Dageraad - nogal een reis in de tijd, naar de Spinvisalbums daarvóór, met die synths en excentrieke teksten en geluidjes, maar naarmate het album vordert wil Spinvis ook weer heel graag de chansonnier uithangen (zie ook het laatste album). Op Tot Ziens, Justine Keller waren het doelbewust de schoonheid opzoeken en de vreemdere kanten van Spinvis perfect in balans; ik vind het zijn oeuvrehoogtepunt. Trein Vuur Dageraad was goed, maar begon wel wat gladjes te worden, een soort 'luister eens, ik heb echt iets heel moois gemaakt, hè?'. Op 7.6.9.6. loopt alles door elkaar, waardoor de plaat een beetje een echte smoel mist in het oeuvre. Zo'n druipendekitschnummer als 'Parel' - met z'n 'eeuwig ogenblik', serieus? - heeft zo'n jongen toch niet nodig?

avatar van Slowgaze
Nog even zeuren over 'Verzonnen Man': is dit Spinvis en De Munnik of zo?

Slowgaze schreef:
Nog even zeuren over 'Verzonnen Man': is dit Spinvis en De Munnik of zo?

Verzonnen Man is toch gewoon zo'n typisch Spinvis feestnummer? In de trend van Wespen op de Appeltaart, We Vieren het Toch of Dageraadplein (in mindere mate mischien Kom in de Cockpit en Koning Alcohol)

Ik vind Verzonnen man van die bovenstaande collectie muzikaal wel het meest interessante eerlijk gezegd. Voor het eerst vind ik een soortgelijk nummer helemaal op de plaat passen.

Ik snap daarom eerlijk gezeg ook niet waarom je deze geen eigen smoel vindt hebben. Voor mijn gevoel is dit de meest consistente Spinvisplaat en vormen alle nummers een mooi geheel.

Het heeft inderdaad geen centraal thema zoals Tot Ziens Justine Keller maar het zinkt ook nooit zo laag als sommige nummers op die plaat (Kom Terug en Heel Goed Nieuws bijvoorbeeld)

Tot slot snap ik de opmerking van de synthezizer ook niet echt. Ja het instrument wordt veel gebruikt maar nooit echt heel erg op de voorgrond. Het zijn vooral erg gitaar georiënteerde liedjes eigenlijk.

dreamtheater06 schreef:

Je begon goed aan de verdediging van dit prachtig album, maar dan kwam dit stukje

Johnny Marr schreef:

Er is ook geen Spinvisplaat die ik slecht vind hoor maar Tot Ziens... heeft zowel een paar van mijn favoriete creaties van de man (Oostende, Club Insomnia, Jij wint en het titelnummer) als de nummers die me het meest tegen het hoofd stoten zoals hierboven aangegeven.

dreamtheater06 schreef:

Kom Terug vind ik wel verrassend, voor mij één van z'n absolute meesterwerken, een nummer waar ik intens gelukkig van kan worden. Uniek.

avatar van hoi123
Verreweg z'n slechtste nummer wat mij betreft. Verschrikkelijke badkamertegeltjestekst, vervelend opdringerige synth en corny refrein.

On-topic: over dit album ben ik redelijk tevreden, al duurt hij een tijdje om op gang te komen en zakt hij behoorlijk in na het einde. Nergens storend, maar als je nummer 5 tot en met 10, en vooruit, Stuntman, pakt, heb je het leeuwendeel van het interessante wel te pakken.

Johnny Marr schreef:

Smaken verschillen natuurlijk Ik moet zeggen dat ik me aan kan sluiten bij de kritiekpunten hierboven, wat Kom Terug betreft dan. De synth vind ik inderdaad niet prettig en baal dat het altijd het laatste nummer moet zijn bij zijn concerten. Het refrein vind ik dan an sich wel weer mooi, goed levensmotto.

hoi123 schreef:

Ja, en na het intro begin ik automatisch 'Het regent zonnestralen' te zingen. O wacht, je had het niet over 'Verzonnen Man'.

avatar van niels94
Had dit album maar zo'n knaller als Kom Terug, heerlijke track

avatar van Sparks
Wat een prachtig nummer is Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond. Schitterende tekst.

Johnny Marr schreef:

Eens. "Kom Terug" is mijn favoriete nummer van Spinvis. Ik heb het ondertussen al in een aantal versies live gehoord, maar ik word melancholisch en het raakt me als dat synthesizer-lijntje begint. Prachtig!

avatar van jasper1991
Misschien niet zo briljant als Trein. Vuur. Dageraad., maar weer een puike verzameling liedjes. Spinvis heeft eigenlijk gewoon vijfmaal degelijk werk afgeleverd. Hoogtepunten: Picasso, Hollywood en Verzonnen Man.

Kom Terug is overigens geweldig, kom daar niet aan!

avatar van AOVV
Met deze nieuwe plaat van Spinvis heb ik hetzelfde als met zijn eerder werk: er staan aardig wat mooie songs op, maar als geheel weet het me niet te overtuigen. Erik de Jong weet deksels goed hoe je een patente popsong schrijft, en zijn teksten zijn ook best de moeite. Toch heb ik bij geen enkele van zijn albums het gevoel van "Ja, dit is hét!".

Die mooie songs, dat zijn o.a. het titelnummer, Scherven van Jou en Picasso. Twee daarvan stonden op de vooruitgestuurde EP, dus aanvankelijk was ik lyrisch. Dat enthousiasme is wat naar de achtergrond verdwenen, en wat overblijft is een mooie plaat, maar toch ook een beetje een wat onbestemd gevoel, alsof er meer had ingezeten.

3,5 sterren

avatar van Cannabooze
Deze weer eens opgelegd.
Is bij jullie het volume ook een stuk lager dan bij andere LP's?

Dim
Muzikaal gezien zijn er (weer) enkele hoogstandjes op dit album te vinden, maar dat niveau wordt zéker niet de hele plaat vastgehouden, waardoor ik eerder geneigd ben enkele nummers op te zetten dan het hele album af te luisteren. Wel één van de mooiste hoezen van 2020, trouwens.

vincentcorjanus schreef:
Spinvis kan de herfst van het leven vangen in een plaat. Rijkdom.

Dit is wat het is! Het begon met zijn eerste, nog steeds mijn favoriete, plaat, en gaat tot hier door. De kracht van deze plaat zit hem wat mij betreft niet in de vernieuwing, maar in de stabiliteit die ik sinds Bagagedrager niet meer gehoord heb. Waar op eerdere platen soms de heftigheid niet helemaal aansloot bij de zachte stukken en het daardoor niet altijd een geheel werd, luistert deze plaat voor mij meer als een geheel. Heerlijk

avatar van OOOOO
Doordat hij vanaf de eerste keer luisteren mooi was, dacht ik dat dit misschien de eerste spinvis plaat zou zijn die op den duur minder zou kunnen worden. Maar nee hoor, hij blijft fantastisch... Spinvis stelt nooit teleur.

avatar van Rudi S
Wat kan Erik toch prachtige zinnen bedenken waar ik geen jota van begrijp

avatar van luigifort
Deze zin begrijp ik wel