Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
avatar van vincentcorjanus
Spinvis kan de herfst van het leven vangen in een plaat. Rijkdom.

Och, dit is geweldig.

Vandaag de luxe editie binnen gekregen, een joekel van een doos met een stukje van de originele Spinvis-cassette. De hoes vind ik al adembenemend mooi. Ik ga er dit weekend naar luisteren. Afgelopen woensdag hem live met Saartje aan het werk gezien. Jammer dat "De dag dat..." en het gesproken "Menigte" niet op het album staan. Maar ik ben zeer benieuwd naar de rest!

avatar van rebjuh
Opvallende hoes in vergelijking met zijn andere albums. Mooi. Wat een mooi album, pfff..

ik bouw een schip
omdat ik ooit, toch ooit
de zeilen hijs
of hoe dat heet, op reis

Corona komt nu toch wel heel dichtbij en het maakt me bang. Vanmiddag keek ik uit het raam en verwelkomde de troosteloze herfst als een trieste deken om me heen.

Er komen hele zware maanden aan.

En dan gloort de hoop wanneer ik ademloos luister naar dit onbeschrijfelijk mooie album van Erik de Jong.
Ik heb er eigenlijk verder geen woorden voor.

Diep, diep respect.

avatar van julesvb
Hij heeft zichzelf overtroffen deze keer. wat. een. plaat.

avatar van Collapse
Waar de grote meneren Sufjan en Robin Pecknold ( Fleet Foxes ) me erg hebben teleurgesteld dit jaar komt een doodgewone droge Nederlander uit Spijkenisse ineens even met iets veel, veel groters.

Wederom prachtig! Wat moet je er nog meer van zeggen. Erik de Jong blijft kwaliteit leveren en levert dit album in het juiste jaargetijde en misschien ook wel juiste jaar af.

Je bent niet de eerste
Je gaat er niet dood aan, dat gaat niet zo snel

Kom gaan we rijden?
Pijn doet het toch wel
Waar je ook bent

Verliezen is goed
Het geeft je meer dan winnen ooit doet

avatar van Chameleon Day
Bezig met de eerste luisterbeurt. Het doet me nog niet veel. Pas bij 'Je Begrijpt het Bijna' krijg ik verbinding. Veelzeggende titel wellicht? Voor mij dan. Voor nu.

Chameleon Day schreef:

Dit nummer kwam net pas - na al mijn loftuitingen - binnen

avatar van Bert Wasbeer
Ik ben blij dat de meeste mensen enthousiast zijn. Bij mijn eerste luisterbeurt hoor ik zeker weer veel moois. Maar net als na het beluisteren van de EP, ik kan me maar moeilijk over de matige mix heen zetten. De stem van De Jong is op meerdere momenten compleet onverstaanbaar vind ik. Mijn vrouw vindt dat wellicht een voordeel, maar ik niet.

avatar van luigifort
Da's de bedoeling van lo-fi...

luigifort schreef:
Da's de bedoeling van lo-fi...

Is dat zo?

avatar van Bert Wasbeer
Maar zelfs het debuut van Spinvis klonk uiteindelijk niet echt lofi. En als het de bedoeling is dat een plaat vol uitgebreide orkestratie en vele muzikale lagen toch zo plat klinkt als een dubbeltje, dan mis ik daar toch de logica achter .

Collapse schreef:

Is dat zo?

Muziek wat minder helder gemixed bij tijd en wijle, dito de zang. Ik vind t wel wat hebben, past bij de herfst ook. Ik lees de teksten wel

Bert Wasbeer schreef:

Hij zal er wel een gedachte achter hebben gehad, een reden

Bert Wasbeer schreef:

Dit klinkt zo plat als een dubbeltje?

wat?

avatar van Bert Wasbeer
De dubbeltje metafoor slaat niet perse letterlijk op deze plaat, zo erg is het ook weer niet. Maar het is wel geregeld alsof de muziek achter een gordijn lijkt opgenomen, het klinkt bij tijd en wijlen dof.

En ja, misschien is dat bedoeld. Hij schreef immers: "Ik heb de plaat zelf gemixt. Niet omdat ik daar de beste in ben, maar omdat alles er op wees dat het ‘zo’n soort’ plaat zou moeten worden...".

Maar al is dat zo, dat betekent dan nog niet dat ik persoonlijk blij hoef te zijn met die bedoeling en keuze. Ik vind het niets toevoegen aan de muziek, het doet er eerder afbreuk aan.

Prachtig album. Alweer. Kant A (ik heb de vinyl versie, zonder Parel) is gewoon subliem. Fantastische sfeer, fijne flow, 7.6.9.6. wat is dát een schitterend nummer... ik durf al te stellen de beste A kant tot nu toe (zijn eerste komt trouwens close). Kant B heeft een duidelijk andere sfeer. Melancholie is ook hier dichtbij, maar de arrangementen gaan de wat luchtiger kant op, of in klassieke verstilling. Net minder mijn ding, maar ten opzichte van andere platen blijft het ook op de B kant enorm genieten en is er een natuurlijke flow. En “Ik begrijp het bijna” komt dan nog weer eens direct in het hart.

Ik las ergens eerder dat het alle kanten op zou gaan... maar dat gaat 7.6.9.6 juist niet vind ik. En aansluiting bij het 1e album hoor ik ook niet zo. Het staat echt op zichzelf als weer een nieuwe pilaar in een indrukwekkende reeks platen.

Ik ben het helaas wel eens met de constatering dat het geluid / mix matig is. Klinkt dof en niet transparant. En ook op CD gewoon een teleurstelling. En de LP persing is ook niet best, met veel ruis. Met een koptelefoon klinkt het wel weer aanzienlijk beter overigens. Maar toch. En ook het prijsbeleid van dat boek deugt niet. Wil je de vinyl versie met boek dan trek je zowat 80 euro uit je broekzak. Erik knipt zijn bandje in 750 stukjes want “popmuziek is reproductie” zegt hij, “er is geen origineel” (behalve het idee). Helemaal eens, maar hier schuurt het toch wat mij betreft, waarom kan dat boek niet samen met de plaat voor 40 euro zonder die bullshit erbij, waar je dan toch zo’n 40 euri voor neerlegt (akkoord je krijgt dan ook die Krajicek single). Maar dit gedoe zal wel het idee van de platenmaatschappij zijn. Jammer.

Kortom: fantastische plaat, matig geluid, dubieuze actie Excelsior, maar voor mij toch weer 5 sterren waard.

avatar van Zwaagje
Chameleon Day schreef:

Tja.....het is vloeken in de kerk misschien, maar Spinvis heb ik jaren geleden al opgegeven. Ik kan er helemaal niets mee. Het zal vast erg artistiek zijn allemaal, maar het werkt bij mij op mijn zenuwen. Ik ga aan deze dus niet eens beginnen. Waarschijnlijk mis ik dan heel veel én heb ik geen verstand van (artistieke) muziek. Het zij zo.

avatar van Boermetkiespijn
Zwaagje schreef:

Weet niet of je er verstand van moet hebben om het te kunnen waarderen. Als ik op deze site zie waar de mensen lovend over spreken, begrijp ik dat ook vaak niet. Soms is het een kwestie van je ertoe zetten de plaat nog een kans te geven, soms is het simpelweg je smaak niet. Verstand hebben van (artistieke) muziek heeft daar lang niet altijd iets mee van doen

Over deze plaat: de eerste luisterbeurt bevalt me eigenlijk al wel, het luistert lekker weg. Geloof zelfs dat ik het bedompte geluid van de mix best kan waarderen, ik zou deze ook zeker niet als plat bestempelen. Ergens past het prima bij de muziek op deze plaat. Word ook echt vrolijk van de verscheidenheid aan instrumenten die de revue passeren. Huidige favoriet is "Verzonnen Man".

avatar van AstroStart
Prachtig album inderdaad. Soms moeilijk verstaanbaar, maar met de teksten ernaast ontvouwen de verhalen zich. Scherven Van Jou blijft een van de mooiste nummers van 2020, maar de rest zal vast groeien de komende weken.

avatar van titan
titan (crew)
MDekens schreef:
Dat eerste nummer heeft in mijn gehoor veel weg van de instrumentatie van Daydreaming van Radiohead. Can't unhear..
Ik moest juist direct denken aan Feeling Yourself Disintegrate van The Flaming Lips.

avatar van Collapse
Wat is er nou eigenlijk met "Parel" gebeurd? In de reviews wordt ie toch steeds besproken, terwijl ie er (op spotify in ieder geval) niet bij staat.

avatar van julesvb
Collapse schreef:

Parel is een bonustrack die enkel op de CD en de B-kant van de 7" Richard Krajicek single staat.

julesvb schreef:

Vreemd dat er dan wel wordt gedaan in de reviews alsof ie er op staat.

Misschien wel zijn meest melancholische tot nu toe. Geen kleinkunststukjes zoals Nachtwinkel of Lotus Europa en alleen het laatste pianoriedeltje klinkt wat overbodig. Maar dan is er al veel moois gepasseerd.
Waanzinnig knap eigenlijk! Met Goochelaars en Geesten erbij heeft hij zes albums uitgebracht en die zijn allemaal goed. Er zijn maar weinig bands of artiesten die zo constant zijn.

Je moet er wel van houden. Ik kan me voorstellen dat je de zang niet trekt, ook na honderd luisterbeurten niet.

avatar van KKOPPI
Dit wordt weer genieten als ik zo de reacties lees.