Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
avatar van jordidj1
jordidj1 (moderator)
Yes!

avatar van coldwarkids
De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won, staat er niet op?

coldwarkids schreef:
De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won, staat er niet op?

daar lijkt het op; Spinvis maakt er een mysterie van, 7-6-96 (het is maar hoe je 7.6.96 interpreteert) is namelijk wel weer exact een maand voordat Richard Krajicek Wimbledon Won...

avatar van coldwarkids
Juveniles schreef:

Hij had dat nummer toen al geschreven, althans in die periode. Misschien komt het als extra single uitgave bij het album.

coldwarkids schreef:

hij was zijn tijd ver vooruit

avatar van Juveniles
allemachtig, stel je voor dat Spinvis zich vergist heeft en zich nu realiseert dat Krajicek pas op 7.7.96 Wimbledon won?? (ik fixeer me waarschijnlijk iets te veel op de dag dat... )

avatar van dreamtheater06
Een reden is niet echt bekend. De excelsior nieuwsbrief, geschreven door de beste man, vermeldt het volgende:

De eerste single, De Dag Dat Richard Krajicek Wimbledon Won, (die, heel hip, niet op het album staat) doet het goed op de radio in NL en BE. 3FM heeft hem zelfs op de daglijst gezet, wat toch niet mis is.

En vandaag, samen met deze nieuwsbrief, komt ook een klein voorgerecht van 7.6.9.6. uit. Een EP met drie nummers die ook op het album staan. En, oef, ik ben nu toch wel benieuwd naar uw oordeel. Gespannen, ook.

avatar van VladTheImpaler
De drie nieuwe nummers 'Scherven van Jou, 'Verzonnen Man' en '7.6.9.6' klinken direct zo vertrouwd en oh zo mooi.

avatar van rebjuh
Nog te lang wachten. Maar wel alvast een mooie hoes.

avatar van spoiler
De dag dat Richard Krajicek Wimbledon won vind ik echt een heel goed nummer. Een beetje teruggrijpend op de eerste periode van Spinvis. En juist deze staat niet op de plaat.

De EP nummers doen me nog erg weinig en ik vrees dat deze plaat net Als Trein Vuur Dageraad niet mijn ding gaat zijn.
En daarbij wil ik zeker niet zeggen dat een man als Spinvis niet mag ontwikkelen in zijn sound.

avatar van JoaMuse
Stuntman, cover van 't Hof van Commerce?

avatar van Johnny Marr
JoaMuse schreef:
Stuntman, cover van 't Hof van Commerce?

Stel je voor

avatar van Aurum
Nummers als Scherven van Jou, 7696 en het prachtige Parel scheppen toch weer erg hoge verwachtingen. Dit album zou 'Justine Keller' zomaar eens kunnen overtreffen, of minimaal evenaren.

avatar van Lura
Zojuist voor het eerst beluisterd, bevalt prima.
In Stuntman citeert ie trouwens op het eind The Who : i'm just a substitute for another guy.
De afsluiter is een ingetogen, instrumentaal pianostuk.
Vooral Een reden sprak me direct erg aan.

avatar van Bert Wasbeer
 Uit de Excelsior nieuwsbrief: "Ik heb de plaat zelf gemixt. Niet omdat ik daar de beste in ben, maar omdat alles er op wees dat het ‘zo’n soort’ plaat zou moeten worden..."

Ik moet zeggen dat ik de drie gereleaste nummers op de EP dus best ok vind, maar de mix klinkt wel behoorlijk vlak. Parel en DddRKWw (staat op de 7inch bij de deluxe versie van het album als ik het goed snap) klonken wel een stuk frisser. Ik hoop dat het straks op vinyl allemaal beter uit de verf zal komen.

avatar van julesvb
Over Nogensinde, uit een interview met Humo: "Nogensinde is een instrumental, en de kans dat de volgende plaat een volledig instrumenale wordt, wordt steeds groter. Ik heb echt het gevoel dat de tijd daar rijp voor is. Teksten nemen zoveel ruimte in - ook in het maken - dat ik weleens wil weten wat er gebeurt als je dat niet doet. 'Nogensinde' is daar een voorbode van."

avatar van Tegid.mzk
julesvb schreef:

Oei, ik weet het niet hoor, Spinvis zonder teksten...?! Eerst maar eens van deze 7.6.9.6. gaan genieten. Soms moet je aankondigingen van hoe volgende platen gaan zijn ook met een korreltje zout nemen, overigens.

avatar van luigifort
Schitterend album weer, Spin stelt nooit teleur

avatar van Erikpol
Juveniles schreef:

7.6.9.6. heet de plaat of, zoals Erik de Jong het zelf omschreef: ‘een cijfercombinatie zonder betekenis of gevoelswaarde, tenzij het je pincode is.’

Spinvis - 7.6.9.6. - nieuweplaat.nl

avatar van Tegid.mzk
Heel eigenaardig. Op Spotify mist 'Parel'. Die zou er wel op moeten staan, volgens mij.

avatar van ohmusica
Prachtig interview van Gijs Groenteman met Spinvis, zingt Hollywood live.
Spinvis, muzikant - NPO Radio 1 / NTR | Podcast on Spotify - open.spotify.com

Mijn favoriete Nederlander is er weer. Wat ben ik blij. Ik zit in de helft van de album en het klinkt weer allemaal mooi en intiem op het eerste gehoor.
vorig jaar nog zijn spinvis solo optreden meegemaakt en dit leunt sterk aan bij het album. Eenvoudige, sobere maar oh zo mooie nummers.

avatar van nico1616
Tegid.mzk schreef:

Op iTunes ook... Blijkbaar toch een bonusnummer?

avatar van ZAP!
Tegid.mzk schreef:
nico1616 schreef:
Op iTunes ook... Blijkbaar toch een bonusnummer?
Staat wel op de CD (en ook op de LP)...

avatar van Johnny Marr
Scherven Van Jou en Verzonnen Man op het eerste gehoor toch wel de hoogtepunten Wat een prachtige songs...

avatar van Fathead
Eerste keer beluisterd. Noem me sentimenteel, maar ik ben er echt stil van. Wat een mooie plaat...

avatar van mr.oizo
Eens met bovestaande. Meestal heb ik een tijdje nodig om de albums van Eric te gaan waarderen. Van deze weet ik van het begin af aan dat dit een topper is. Niet Vandaag...schitterend

avatar van Obscure Thing
Wat een prachtig album, ik vond de voorganger wat te gepolijst en overgeproduceerd. Maar dit heeft weer de lo-fi pracht die Spinvis zo mooi maakt.

avatar van MDekens
Lekker plaatje! Dat eerste nummer heeft in mijn gehoor veel weg van de instrumentatie van Daydreaming van Radiohead. Can't unhear..

avatar van Bert Wasbeer
Hoe krijg ik die doos in de platenkast?