Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
julesvb schreef:
Parel is een bonustrack die enkel op de CD en de B-kant van de 7" Richard Krajicek single staat.

Collapse schreef:
Vreemd dat er dan wel wordt gedaan in de reviews alsof ie er op staat.

En die cd zit dan weer bij de lp. Dus heel vreemd is het dan ook weer niet.

Mark Boon schreef:
Prachtig album. Alweer. Kant A (ik heb de vinyl versie, zonder Parel) is gewoon subliem.

Klopt, alleen is kant B nog beter.

Dit zou zomaar mijn favoriete Spinvis kunnen worden. Bijzonder knap.

aERodynamIC schreef:

En die cd zit dan weer bij de lp. Dus heel vreemd is het dan ook weer niet.

Ja, aha, okee.

Wat een album, en wederom hele goede teksten. Stuntman is m'n favoriet. Lekker catchy

avatar van RichardKoning
Het mooiste Spinvis album.
Heimwee, weemoed, ..
..dit album klopt.

Nooit wist Erik zo dichtbij te komen.
Met diep respect.
4.5*

avatar van Lost
Mooie herfstklaar van Spinvis... wederom genieten geblazen... toch spijtig dat die Wimbledon-single er niet op staat... vind ik echt een fijn nummer. Als die ooit op een deluxe verschijnt, stuur ik hem een klachtenbrief

avatar van Bert Wasbeer
Bert Wasbeer schreef:
Ik ben blij dat de meeste mensen enthousiast zijn. Bij mijn eerste luisterbeurt hoor ik zeker weer veel moois. Maar net als na het beluisteren van de EP, ik kan me maar moeilijk over de matige mix heen zetten. De stem van De Jong is op meerdere momenten compleet onverstaanbaar vind ik. Mijn vrouw vindt dat wellicht een voordeel, maar ik niet.

Ik draai nu de CD ipv LP en dat scheelt aanzienlijk. Nog steeds geen briljant mixresultaat maar een stuk meer details zijn hoorbaar. En dat verdient de muziek naar mijn mening zeker. Niet te zacht draaien helpt ook.
Favorieten tot nu toe : niet vandaag, parel, dddRKWw.

avatar van Cannabooze

Dus de CD heeft in deze de betere mix?
Zijn er meer mensen die dit vinden?

Tuurlijk: bij de LP zit de CD.
Maar als ik dan toch de CD ga draaien - omwille van geluidskwaliteit - schaf ik slechts de CD aan.
Nu toch wel heel erg benieuwd geworden!

avatar van ohmusica
Over de geluidskwaliteit e.d. als het ermee te maken zou hebben .... ? Uit het interview op Kunststof ( NTR) link op mijn vorige post) blijkt dat het album vanwege coronaregels anders tot stand is gekomen. De muzikanten konden niet samen komen daarom werden bijv. de partituren naar de strijkers gestuurd en op een andere plek ingespeeld en is later alles weer samengevoegd. Het lijkt mij in sommige gevallen een link proces, in ieder geval geen resultaat op basis van samenspel. Erik zegt 'Je krijjgt een nieuwe kleur die je niet kunt bedenken'.

Bert Wasbeer schreef:
Hoe krijg ik die doos in de platenkast?
Netjes vragen...

avatar van oftewel
Deze plaat verdient geen woorden maar slechts gepaste stilte als recensie. Punt. Wauw.

avatar van ZAP!
Heb twee tracks geprobeerd (het titelnummer en 'Niemand'). Ook in het verleden wel es wat. Ik kan en wil het niet afbranden, maar dit is zó de muziek die me teleurstelt nadat het me lekker gemaakt werd, in dit geval op MuMe.

Wat zeg jij.

Wat zeg jij.
P'cies gelijk gij kwoot.

P'cies gelijk gij kwoot.

Nee maar serieus, waar heb jij 't over. "en Niemand" ?

avatar van Collapse
Oke, ik ben er over uit. Dit verdient de volle lading.

Collapse schreef:
Oke, ik ben er over uit. Dit verdiend de volle lading.
Prima. Ik ben benieuwT.

Prima. Ik ben benieuwT.

Sorry hoorT.

Sorry hoorT.
Ik verwachtte de volle lading, maar geen excuses nodig hoor.

Collapse schreef:
Nee maar serieus, waar heb jij 't over. "en Niemand" ?
Ha, het kwartje is ter aarde gekletterd... ik doelde 'op Niet Vandaag'.

avatar van ArnoldusK
ZAP! schreef:

Mee eens. Alleen heb ik de eerste twee albums nog wel beluisterd (en de eerste vooral als 'mooi' bestempeld).

Daar bovenop nog het ielige, niet-toonvaste stemgeluid wat me telkens uit een nummer haalt.

Het voelt willekeurig en daar kan een lawine aan 4 en 5 sterren voor mij helaas niets aan veranderen, ondanks de prachtige samenstelling van sommige composities met een divers scala aan instrumenten!

De Kift, André Manuel of iets als dit: Wannes Cappelle / broeder Dieleman / Frans Grapperhaus - Dit Is de Bedoeling (2019), kan me meer boeien in de Nederlandstalige hoek.

avatar van meneer
Beluisterd. “ik doe mijn eigen stunts..”

Nu nog eens een andere zanger of zangeres die alles zingt en Spinvis heeft mij.

Prachtige muziek !

avatar van bonothecat
Een paar keer geprobeerd om dit album te beluisteren. Maar ik kom er nog niet in. Het enthousiasme kan ik helaas nog niet delen.

avatar van luigifort
Ik wil geen enkele andere stem onder deze muziek dan die van Erik
Er zit zo'n gevoel in

Tegen vrienden: 'willen jullie mee naar Spinvis in Rotterdam? Coronaproof optreden'. Antwoord: 'Nee, we vinden Spinvis niet zo leuk...'.

Ik ken maar weinig mensen die Spinvis leuk vinden. En dan kom ik hier en wordt hij bewierookt als één of andere God. Het verbaast met elke keer weer. Ook de schrijvende pers lijkt het met Musicmeter eens te zijn.

Wat is dat toch? Echt, mij weet hij ook telkens in te pakken, maar ik hou van wel meer opvallende artiesten. Dat een album goed ontvangen wordt: prima, maar op deze manier??? Spinvis blijft een interessant fenomeen zullen we maar zeggen.

En dat optreden? Normaal ga ik dan gewoon alleen, maar gezien de hele setting; plaatsen toegewezen krijgen en alle rimbam eromheen in deze tijden plus het feit dat ik hem al vaker heb gezien laat ik het maar gaan. Ik kan nog wel even vooruit met het album

avatar van luigifort
Ze Slapen doet me trouwens denken aan songs van Victorialand van de Cocteau Twins. Stuntman heeft wel iets weg van het quirky Soulwax, Paon doet me denken aan Videotape van Radiohead en bij Picasso moet ik erg aan The Postal Service denken. En zo kan ik nog wel even doorgaan

avatar van Rudi S
Bedoel jij nu te zeggen luigifort dat Spinnie weinig origineel is

avatar van luigifort
Ik bedoel te zeggen dat Spinnie mijn smaak heeft

avatar van Bert Wasbeer
ArnoldusK schreef:

... Daarna werd het trucje van Erik me wel bekend. Sla het woordenboek open, maak er willekeurige zinnen mee ('haar kat heet Picasso' of 'pijn doet het toch wel' of 'een droom is nog altijd mooi') en dan een mooie melancholische scheut als "we waren nog niet thuis".
...

Tja... Je commentaar is ergens wel terecht en soms denk ik er ook zo over. De man heeft daarnaast ook een bepaalde zemelende literaire waan en een zalverigheid over zich heen die menig mens al bij voorbaat zal afstoten. Koefnoen wist dat ooit heel aardig te parodieëren.

In het geval van 7696 leidt het nu ook tot het verkopen van een belabberde geluidsmix (want alles werd door hem zelf gedaan en dat is niet z'n sterke kant) als dat het onderdeel uitmaakt van een "idee" dat het de zeitgeist weergeeft oid. Dat stoort me ook wel.

En toch, ik denk dat ik in pakweg 95 procent van de andere gevallen inderdaad al lang zou zijn afgehaakt maar omdat het materieel doorgaans echt erg sterk is, komt Spinvis er bij mij uiteindelijk bijna altijd mee weg (op wellicht een paar B-kantjes na). Ja, het zit barstensvol pretenties maar die worden ook waargemaakt, het is niet alleen maar hoogdravend doen om niks. Het is echt interessant. Ik ben zelfs naar een balletvoorstelling geweest omdat zijn muziek erbij zat, dat had ik me 20 jaar geleden echt toch niet kunnen indenken. En niet iedereen kan zo plat zijn als een Snollebollekes, er moeten ook mensen zijn die de lat wat hoger neerleggen.

avatar van julesvb
Oude versie van "Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond". Tien jaar geleden kwam het uit als soundtrack bij een boek, in het Engels weliswaar.

avatar van luigifort
Die balletvoorstelling heb ik ook gezien, erg mooie ervaring was dat. Mooie muziek ook van Spin. Jammer dat ie die niet uitgebracht heeft ooit. Een song als (Ik Wil) Jou Zijn had ik graag op een album gezien