Spinvis - 7.6.9.6. (2020)

Label: Excelsior

1. Ze Slapen (5:08)
  2. Stuntman (4:05)
  3. Paon (4:08)
  4. Picasso (3:57)
  5. Scherven van Jou (4:26)
  6. 7.6.9.6. (4:01)
  7. Niet Vandaag (4:37)
  8. Hollywood (3:36)
  9. Parel * (4:33)
  10. Soms Breekt Er een Hart, Soms Blaft Er een Hond (3:11)
  11. Verzonnen Man (4:03)
  12. Een Reden (3:19)
  13. Je Begrijpt het Bijna (4:38)
  14. Nogensinde (3:02)
avatar van Melodic Fool
Inmiddels is Spinvis uitegroeid tot één van mijn favoriete artiesten die in het Nederlands 'zingt'.
Ik keek dan ook erg uit naar deze plaat. Al viel het op het eerste gehoor best wel tegen..
Even kwam het op mij over of de fanboys op deze website meteen in bias de volle mep gaven wat tot het gemiddelde leidde. Ik beschouw mij wellicht ook als fanboy dus, maar zulk stemgedrag heb ik een hekel aan. Zelfde geldt voor snelle haatstemmen. Beiden is kortzichtig voor zo'n artiest.
Toch was ikzelf ook even kortzichtig: Ik miste die typische originaliteit in de muziek, de directheid en vooral de gekte van hem in deze nummers.

Tot ik het nog eens aandachtig luisterde met oordopjes in op de fiets.

En ik begrijp het bijna.
De schoonheid van deze plaat zit in de details. In de instrumentatie, in de prachtige akkoordenschema's en, als je ervan houdt; in die teksten natuurlijk. Dat laatste is voor mij op deze plaat weer goed te volgen, wat ik liever heb dan zijn teksten in de stijl van zijn eerste twee albums (hoewel ik dat inmiddels ook kan waarderen en cool vind).

geef nou maar toe
je bent hier verdwaald
de droom is nog altijd mooi
maar allang achterhaald

Maar meer dan ooit vind ik juist de muziek op deze plaat zo verschrikkelijk mooi.
All in all, beschouw ik deze plaat nu als zijn meest consistente album en misschien wel zijn 'mooiste' - whatever that means en zijn toegankelijkste, zonder afgezaagd te zijn.
Ja nu ben ik overtuigd. Maar favorieten kan ik inmiddels niet meer kiezen.

En dan te bedenken dat Oom Spinvis vrijwel de hele plaat weer eens als vanouds thuis zelf in elkaar heeft gezet.
Mad Respect.

avatar van titan
titan (crew)
OOOOO schreef:
Wat voor een strijkinstrument wordt er eigenlijk gebruikt aan het eind van ‘niet vandaag’ heel mooi.

Volgens de recensie in de Volkskrant betreft het een elektronisch vervormde panfluit.

avatar van judgepaddy
titan schreef:

Wedje leggen?

Obscure Thing schreef:

Radiohead hele rare vergelijking. Kan je mij vertellen op welke manier jij hier Radiohead in hoort?

Ik hoor radiohead best vaak terug in spinvis. 'Het voordeel van video' is alsof ik naar het album 'the bends' zit te luisteren. Niks mis mee trouwens!

avatar van dafit
Uit mijn tweewekelijkse Popcorn-nieuwsbrief over de beste nieuwe popmuziek (aanmelden kan hier):

Het is alweer bijna twintig jaar geleden dat Spinvis verraste met zijn op zijn zolderkamer in elkaar geknutselde debuutalbum met volstrekt originele, afwijkende teksten. Voor 7.6.9.6. moest hij wegens corona noodgedwongen op een vergelijkbare manier te werk gaan. De muzikanten namen hun partijen op in verschillende studio’s en Erik de Jong naaide die in zijn huis in Nieuwegein aan elkaar.

Het is knap dat je daar niks van terug hoort op dit album dat muzikaal uitstekend in elkaar steekt. Neem alleen al de mooie opbouw van Ze Slapen, dat sober begint met slechts een akoestische gitaar en met violen steeds verder aanzwelt. In Paon, een ode aan het overleden bandlid Julius de Pauw, klinken die strijkers ook, maar is het vooral het haast Radiohead-achtige drumwerk dat de aandacht trekt.

Ook dit keer is het genieten geblazen van de teksten, waarin weer tal van tragische personages opduiken. Zoals de niet zo geliefde stuntman die steeds maar weer iemand anders moet vervangen (Stuntman) en een acteur die op Travolta lijkt, maar het nooit heeft gemaakt in de filmwereld (Hollywood). Het minst cryptisch is de tekst van het met prachtig koor opgesierde Parel. “Duizend jaren hiervandaan / Ziet een kind hetzelfde licht / Op jouw parelmoer gezicht/ Ik heb je eventjes gekend/ In een eeuwig ogenblik”, zingt de bijna 60-jarige De Jong over Vermeers Meisje met de Parel.

Een stuk vrolijker zijn single Scherven aan Jou en vooral het feestelijke Verzonnen Man, met handgeklap en blaasinstrumenten, dat ongetwijfeld ooit gaat uitgroeien tot een live-favoriet. Daar staan een paar melancholische liedjes tegenover, waar Spinvis ook altijd in uitblinkt. Een mooier instrumentaal outro dan op de titeltrack ga je dit jaar niet horen. Andere favoriet is het ontroerende Je Begrijpt Het Bijna, met koortjes en zowaar een gitaarsolo.

Dat net niet begrijpen is misschien wel de essentie. Door het met dit album vergezelde dikke boek vol met herinneringen - flarden van aantekeningen, vage foto’s, sms'jes en tekeningen zonder context - en de songteksten begrijp je bijna ‘wat in de liedjes zit’, maar de puzzel is nooit helemaal af. Zo raak je niet snel uitgekeken op dit misschien wel meest consistente Spinvis-album tot dusver, dat wat minder grote uitschieters telt dan Tot ziens, Justine Keller (2010) maar net even sterker is dan voorganger Trein Vuur Dageraad (2017). 7.6.9.6 is een plaat om je aan op te warmen tijdens deze herfst.

dafit schreef:

7.6.9.6 is een plaat om je aan op te warmen tijdens deze herfst.

Nederlands is een lastige taal blijkt eens te meer, tenzij je bedoelt dat je de lp in de fik gaat steken, maar daar zou zelfs ik - met een Spinvis-allergie - niet aan denken. Verwarmen lijkt me het gewenste woord. Een Spinvis-lover die zijn album offert in de haard om er warm van te worden, vind ik wel een altruïstisch troostend beeld voor deze barre tijden.

Als ik warm wil worden van muziek, zet ik bijv een dance/electronic compilatie op en ga ik hupsen net zoals bij Nederland in beweging

avatar van Deranged

avatar van AOVV
Morgen dan?

avatar van Nicolage Rico
Ponty Mython schreef:
De tekstschrijverij van Spinvis is van het niveau BLØF.

Haha, dat is zo'n beetje de grootste belediging voor Spinvis en z'n aanhangers, mezelf dan toch, die je kunt maken - vast ook de reden dat je 'm maakt.

En het is onzin gelukkig (vind ik); Spinvis weet gevoelens op te roepen, vaak van melancholisch aard. BLØF knoopt een woordenboek aan het dartbord en begint te werpen.

avatar van Rudi S
Nicolage Rico schreef:
BLØF knoopt een woordenboek aan het dartbord en begint te werpen.

Was dat maar zo

avatar van ZAP!
Wanneer Ik Spinvis Hoor, Moet Ik Altijd een Beetje Gniffelen. ©ZALM.

avatar van Slowgaze
Nicolage Rico schreef:
BLØF knoopt een woordenboek aan het dartbord en begint te werpen.

avatar van spoiler
De eerste 3 platen van Spinvis zijn geweldig mooi. Trein vuur Dageraad vond ik echt een stuk minder. De "sfeer" was weg. En ook bij deze plaat lijkt het bij mij niet goed te komen.
Het is niet slecht, maar het raakt me niet meer. Het kabbelt allemaal maar een beetje in midtempo voort.

Trein Vuur Dageraad heb ik destijds nog aangeschaft op vinyl en ik draai deze amper meer. Deze laat ik ook in de platenbakken liggen.

avatar van Frenz
remcodurez schreef:

.......Ik denk dat Spinvis eerst onder je huid moet kruipen en je het dan nooit meer kwijt geraakt.

Ahhhh, daar komt die jeuk vandaan dus.

Wat iig nooit saai is, zijn de pagina's over Spinvis.

Nicolage Rico schreef:

Ik ken als Belg BLOF niet. Zoutelande heb ik ooit wel gehoord, maar direct genegeerd. Ik was wel benieuwd naar de teksten omdat hier zo vaak naar gerefereerd wordt. Ik heb daarom wat lyrics gezocht, zonder de nummers effectief te beluisteren. Ik denk dat ik het hierbij maar ga laten.
Het niveau is zwaar ondermaats en de vergelijking met Spinvis is lachwekkend. Ik denk dat wat BLOF schrijft eerder op hetzelfde niveau is wat Niels Destadsbaeder doet, onze 'kuch' nationale trots.

Ontopic. Wat een goed nummer is 'Een Reden' toch. Ondertussen ook een van mijn favorieten

Na een aantal luisterbeurten kom ik voorlopig tot de conclusie dat ik wat 'spinvis-moe' ben. Heb het idee dat ik veel al eerder en beter heb gehoord. De sigaret, het karton, het achterop zitten; allemaal eerder voorbij gekomen.

Er is hoop, want muzikaal vlak bevalt het me wel. 'Niet vandaag' mag zich meten met mans beste werk.

avatar van Jochempie
Prettige muziek. Op niveau van de eerdere albums (zag dat ik alles 3.5 ster heb gegeven). Soms irriteert de zanger een beetje, soms raakt het ook wel. Niet vandaag is prachtig. De rest is meer op de achtergrond. Kan me ook moeilijk voorstellen dat iemand dit als "love it or hate it" zou bestempelen, maar de berichten op de pagina onder mij geven mij duidelijk ongelijk.

avatar van Johnny Marr
Jochempie schreef:
Soms irriteert de zanger een beetje, soms raakt het ook wel.

Soms Irriteert Er Een Zanger, Soms Raakt Het Je Ook.

avatar van Jochempie
Johnny Marr schreef:

Soms Irriteert Er Een Zanger, Soms Raakt Het Je Ook.

Ik had het niets eens door toen ik het schreef...

avatar van jurado
Prima liedjes, fijne productie maar het kabbelt mij toch wat teveel om de aandacht erbij te houden.
De stem van Erik de Jong is mij ook te melig na al die jaren, ik word een beetje zenuwachtig van z'n gemoppel.
Ik had gehoopt op een meesterwerk maar helaas werkt het voor mij toch niet.