Prince - Musicology (2004)

Funk / Soul
Label: Columbia

1. Musicology (4:26)
  2. Illusion, Coma, Pimp & Circumstance (4:46)
  3. A Million Days (3:50)
  4. Life 'O' the Party (4:29)
  5. Call My Name (5:15)
  6. Cinnamon Girl (3:56)
  7. What Do U Want Me 2 Do? (4:15)
  8. The Marrying Kind (2:49)
  9. If Eye Was the Man in Ur Life (3:09)
  10. On the Couch (3:33)
  11. Dear Mr. Man (4:14)
  12. Reflection (3:04)
avatar van Discoverme
De clip van Musicology is natuurlijk super..brengt echt dat old-skool gevoel weer naar boven. De andere dansnummers; Illusion..., Life of the Party zijn on-Prince hard qua beats, maar wel erg lekker.

A million days is mijn favoriet (ondanks het simpele..It feels like a million days)...met goed gitaargeweld halverwege.

Call my name en What do you want 2 do? klinken weer als ouderwetse soul.

Cinnamon girl klinkt ook aardig ouderwets (lekker)

avatar van FunkStar
Musicology is naar mijn mening een van de betere funk albums van de laatste jaren. Heerlijke funk nummers worden afgewisseld met zwoele ballads.
De opener Musicology is weer een uitstekend dansnummer, wat dan ook terecht is gekozen als eerste single van dit album. Cinnamon Girl is voor mij het hoogtepunt doet me denken aan de jaren 80 tijd van Prince.
Verder natuurlijk de sax-partijen van Candy Dulfer niet te vergeten op dit album. Jawel, ook zij is weer terug op het oude Prince nest, evenals Sheila E. Zeer goed vormgegeven boekje met daarin alle songteksten en leuke foto's completeren het geheel. Hierin is zelfs te zien dat Prince weer teruggrijpt naar het imago van de jaren 80. Kortom een schitterend nieuw album dat de aanschaf meer dan waard is!

Nicci
inderdaad een zeer behoorlijk prince-album. als je deze plaat (bijvoorbeeld samen met 3112 en Rainbow Children) vergelijkt met zijn top-periode in de jaren 80 (wat mij betreft Parade, Sign-times, Black Album en Lovesexy) dan vind ik dat prince zich nog behoorlijk heeft ontwikkeld. het is misschien wat minder hip en nieuw, maar wel volwassener, completer en 'beter' geluid.

Joy
denk bij de helft van de nummers de stem van james brown en je begrijpt waar prince het vandaan haalt

Nicci
ik ga niet ontkennen dat Prince beinvloed is door wijlen Brown, maar om nu te zeggen dat deze plaat daar een schoolvoorbeeld van is? Nee. Een nummer als 'housequake' is er wel een goed voorbeeld van.

Joy
ik zeg ook niet dat het erg is, zolang het goed klinkt, fine by me

Ik vind vooral Dear Mr.Man geweldig! Jazzy, soulachtig...en een rake goeie tekst. 5 sterren voor Dear Mr.Man!

Nicci
Dat is inderdaad een erg sterk nummer. No. 8 + 9 vind ik ook erg sterk overigens.

EVANSHEWSON
Herstel is in de maak.
Je hoort dat gewoon.

maar het oude niveau is er nog niet.

Musicology wel een gewèldig nummer !

Life o' The Party ook niet slecht !

allez hup : 3.5 sterren ! *** 1/2

fastpulseboy
herstel? ik begrijp die "algemene mening" (pers?) niet.
waar zou het mis zijn gegaan dan....
ik vind de 80's prince platen ook mooier, maar deze is echt niet veel beter dan platen die hiervoor gemaakt zijn....
rainbow children is zelf vele malen briljanter. Het lijkt wel of er jarenlang niet is geluistert en dan wordt er een clipje veel op tv gedraaid en dan is hij "terug" .....niet te geloven hoe dat werkt.

avatar van Poeha
rainbow children is zelf vele malen briljanter.

Kijk fast, zijn we het toch nog eens een keertje met elkaar eens.
RC is zeker beter dan dit album.
Hier staan ook wel een paar lekkere tracks op, maar geef mij overall maar RC.

rainbow children is zelf vele malen briljanter.

alsof het potje poker betreft: ik overbied je! Rainbow Children is het beste album dat hij ooit gemaakt heeft.

avatar van Reijersen
Het beste album dat Prince gemaakt heeft blijft nog altijd 'Sign O' the Times'

Nicci
Laat ik het zo zeggen: het is moeilijk kiezen.

EVANSHEWSON
rainbow children is zelf vele malen briljanter.

Hey, fastpulseboy, ik vind the Rainbow Children ook één van Prince's beste, eentje die ik ook vaak draai en erg koeser hoor!

avatar van Ploppesteksel
Musicology vind ik het beste wat ik van Prince ken (dat is niet echt veel, geen gehele albums, maar wel songs als Purple Rain, Little Red Corvette, 1999 (vind ik ook wel erg sterk), ...)

Musicology is alvast een prachtige geniale single.

avatar van Reijersen
De single Musicology vind ik ook echt super! De rest van dit album is ook wel erg lekker. Lekker funky, zoals je verwacht van Prince. Alleen vind ik vaak zijn ballads weer wat minder. Vooral te zeurderig.

3,5 ster.

avatar van martlybra
Jaap_4_always schreef:

Inderdaad! Mr. Man is echt de meest funky track op dit album! (ik denk gewoon het beste nummer op dit album!) 5* voor Dear Mr. Man, en 3,5* voor het album.

avatar van winterstorm
1,5
Getriggerd door de titeltrack die ze op Studio Brussel draaiden dit album gekocht. Zware tegenvaller. 'Cinnamon girl' en 'Musicology' zorgen ervoor dat ik niet in slaap sukkel bij het beluisteren.

avatar van rkdev
Heerlijke CD van de man die zich eindelijk weer Prince noemt. Eerste helft van de cd is briljant, 2e helft iets minder.

avatar van Twinpeaks
Prima "comeback plaat" al was hij natuurlijk nooit weg.De bassen pompen weer ,de gitaar jengelt en ook de composities hebben weer iets urgents.Lang niet alles is super,maar over het geheel genomen is dit een prima plaat met een langere houdbaarheidsdatum dan eerdere releases.

vind dit één van z'n saaiste platen, goed zeker maar niet bijster interessant, vond 3121 dan veel beter.

Father McKenzie
Tja... de titelsong was groots, als in zijn gloriedagen. Illusion, Coma... borduurt daar lekker verder op.
Life O' The Party, Cinnamon Girl en What Do U Want me 2 Do kunnen me ook bekoren, maar na track 7 zakt het ding als een pudding in.
Neen, hij was nog niet helemaal terug, onze kleine purperen held, maar met Thirty-One Twenty-One kwam alles in de pocket!

Ik heb toch even een halfje eraf gedaan. *** vind ik best voor deze halve
comeback.

O ja, dit nog; In wat voor kartonnen ONDING heeft hij deze cd nu ook alweer gestoken, je kunt dit niet eens deftig sluiten!

avatar van orbit
Is Tafkap nu ook al dood? Vanwaar al die updates opeens?

Nicci
Wist je dat niet? Hij heeft zijn dood in scene gezet in de hoop net zo veel platen te verkopen als MJ.

avatar van principal2000
Wederom een goed album van Prince. Al gaat het te ver om dit een klassieker te noemen. Hij bewijst wel dat hij 'het' nog niet kwijt is.

avatar van barrett
Dit was mijn eerste kennismaking met Prince, de toon was onmiddelijk gezet. Natuurlijk kende ik Purple Rain (song) al, maar ik had nog nooit een heel album gehoord van deze man. Toen ik Musicology zag liggen voor 2 Euro dacht ik, it's now or never en heb hem gekocht.

Deze plaat brengt onmiddelijk een zwoele en vrolijke sfeer binnen in de huiskamer. Sedert dien heb ik hem om de zoveel tijd toch eens beluistert en nu brengt het nog altijd dat vrolijke en toffe sfeertje binnen, reden te meer om dus eens mijn mening er bij neer te pennen.

Musicology had ik al gehoord op Mtv en dat klonk alvast veel belovend. Ik kan eigenlijk geen beter nummer bedenken om deze plaat mee te beginnen dan deze titel song, het swingt en neemt je mee doorheen een feestje zoals ik ze zelden gehoord heb.

Prince wordt vaak geassocieerd met kitch en dat is dan ook met recht en rede, maar wat kan het me wat schelen deze kitch hoor ik graag. Je hebt onmiddelijk zin om te gaan dansen, onmiddelijk zin om mee te dansen en wat kan deze man toch gitaar spelen.

ik had al veel horen boffen met Prince zijn gitaarkunsten, maar had zijn genialiteit nog niet echt ondervonden. Tot ik deze plaat beluisterde. Niet dat hij hier ellenlange solos speelt maar de virtuositeit spat er toch lekker van af, wat wou ik dat ik zo kon spelen (nice dream maar kom)

Een nadeel aan deze plaat is dat het begin idd zeer bombastisch en sfeervol opend maar op het einde zakt het wel in elkaar, komt hij op met wat tragere liedjes ,zoals hij altijd wel eens doet, en die songs beklijven dan ook niet echt. Jammer maar dit trekt het niveau van het album zeker niet helemaal naar beneden.

Nu twijfel ik tussen 3.5 en 4 maar ik zal Prince toch het voordeel van de twijfel geven hij krijgt van mij een 4.

barrett schreef:

Behalve z'n albumhoezen heb ik Prince nog nooit geassocieerd zien worden met 'kitch'.

avatar van barrett
Tja, ik vind deze muziek echt zo kitchy en ook zijn imago ... geef toe zijn net-over-the-top imago ...

Nicci
Dat is wat anders. Je zei dat hij vaak geassocieerd wordt met kitsch.