Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)

Label: Top Notch

1. Tussen Licht & Lucht (1:15)
  2. Hotel Beschaving (3:08)
  3. Applaus (2:53)

14. Contact (2:39)
  15. Bommenwerper (2:09)
  16. Vlieger (4:00)
Social_Mask schreef:

Ja ik ook, maar dan wat ik nét nog heb meegemaakt. Of het was Drieluik...1 van die 2 iniedergeval

Dat nummer was toch Drieluik. Alleen de eerste verse..en het laatste gedeelte ervan.

What the fuck weet jij van houden van!?!

mes-one
Ik snap niet hoe een nummer over bomen knuffelen goed kan klinken.

Ik merk wel dat ik na teveel Typhoon zin krijg in Kool G Rap ofzo...

Net iets te hoog hippie-gehalte voor mij. Daar ben ik in hiphop nooit echt naar op zoek.

avatar van o zo duits
Gyzzz schreef:
Ik heb hem nu twee keer geluisterd en het pakt me eigenlijk echt nergens. De coupletten van Sticks en Rico zijn voor mij duidelijk de hoogtepunten, en dat is niet zo positief op een album waar ze enkel gasten zijn. Uitgesproken slecht vind ik het niet, maar de lyrics en stem van Typhoon blijven een beetje een struikelblok dat maar deels gecompenseerd wordt door de beats.

Ik denk dat ik die lines van Sticks(zoals veel van zijn lines de laatste tijd als gastrapper) misschien wel het meest vind tegenvallen op het gehele album. Rico zijn verses vind ik overigens ook niet echt spraakmakend zoals zijn bijdrage op de track "Opgeblazen" van Salah Edin zijn album dat bijvoorbeeld wel was. Hoe dan ook, mijn punt is: Vind je dit echt of vind je dit omdat deze mannen toevallig de 2 rappers van Opgezwolle zijn en alles wat ze aanraken bij voorbaat in goud veranderd

cortez
waxs schreef:
Net als het Eigen Wereld album zal ook dit album voorzien worden van een speciale uitgave, dat wordt weer gemartel om fatsoenlijk in je CD-rek kwijt te kunnen

Is het inderdaad zo'n speciale uitgave geworden, of een gewone
jewelcase?

avatar van waxs
Ik heb een gewone uitgave.

cortez schreef:

Is het inderdaad zo'n speciale uitgave geworden, of een gewone
jewelcase?

Het is inderdaad een kartonnen uitgave geworden, maar wel aardig vormgegeven. Gewoon in een rijtje je cd's op een plank zetten. Stukken handiger!

avatar van waxs
Valt wel op trouwens heb nog geen een hoesje die zulk groen met zich meedraagt.

avatar van Gyzzz
o zo duits schreef:

Ik vind hun teksten niet spraakmakend hoor, maar ik bedoelde er meer mee te zeggen dat Typhoon me op den duur een beetje begint te vervelen, en wanneer Sticks en Rico dan binnenkomen in hun nummers, vind ik dat lichtpuntjes. Ze vormen een aangename afwisseling, en daardoor vind ik het hoogtepunten, niet omdat ze zo goed op dreef zouden zijn.

waxs schreef:
Valt wel op trouwens heb nog geen een hoesje die zulk groen met zich meedraagt.

Nee inderdaad, en die illustratie vind ik ook niet lelijk. Erg artistieke cover. En wat betreft een speciale uitgave, ik meen dat afgelopen zondag (cd release party) werd gezegd dat die 29 juni uit zou komen, maar bind me er niet op vast.

avatar van psychonaatje
Hij is te beluisteren op de luisterpaal van 3 voor 12. Ik moet zeggen dat ik het enthousiasme hier niet deel. Ik ben op zijn zacht gezegd niet kapot ben van wat ik tot nu toe heb gehoord.

avatar van MJ_DA_MAN
Een keer in zijn geheel beluistert en ik was toch wel enthousiast. Ty zelf is niet mijn favoriete (Nederhop)-rapper, maar veel dikke beats en lyrics.

Wind Waait

avatar van waxs
Op StateMagazine staat nu ook een interview met Ty.

Zeeeer Dope album.

Ik was ook op de album release party afgelopen zondag.

De positieve vibe was fantastisch.

Alleen al door de tracks Zo niet mij, Brand los & Wind Waait.

lappy schreef:
Zeeeer Dope album.

Ik was ook op de album release party afgelopen zondag.

De positieve vibe was fantastisch.

Alleen al door de tracks Zo niet mij, Brand los & Wind Waait.

klopt, de vibe is altijd super positief in Hedon. Volgens mij is dat te danken aan het grote aantal liefhebbers wat op dat soort feestjes afkomt!

avatar van levenvergeten
Eerste indruk: erg goed album, interessante teksten, maar vooralsnog niet het niveau van Eigen Wereld.

Social_Mask
Na een aantal luisterbeurten vind ik dit een redelijk album. Teksten zijn wel goed, beats ook, maar het mist iets. Niet zo heel erg veel uitschieters, dat zal het wel zijn. Typhoon vind ik ook niet zo heel erg goede rapper. Heb toch wel veel betere Nederlandse rappers gehoord.

Voor dit album, 3,25*.

Wel 2 prachtige nummers. Zo Niet Mij en Drieluik

Gekkenhuis
Typhoon slaat met dit album een wat andere weg in dan wat ik had verwacht. Een mix van de rauwe raps van Opgezwolle en het intellect van Blaxtar had ik voor ogen, van dat eerste is niet veel op het zijn eerste studioalbum terug te horen.

Groot pluspunt op het album is de chemie tussen Typhoon en de producties van Dries Bijlsma. Op Hotel Beschaving, wat een geniale persiflage van de westerse maatschappij is, wordt de toon voor het album gezet.

Het vervolg klinkt ook goed, al klinkt Zo Niet Mij live toch wat lekkerder. De emotie ontbreekt een beetje bij de studioversie. Het volgende hoogtepunt is Sprokkeldagen, een leuke productie met een originele insteek. De volgende tracks wijken een beetje af van het begin van album, de producties worden wat steviger al dood de sfeer die het album gecreëerd heeft niet.

De afsluiter Vlieger is voor mij het absolute hoogtepunt van dit album, schitterende productie van Delic met een goede hook erin. Typhoon komt op dit nummer scherp uit de hoek. Vooral de tegenstelling Vragen naar de bekende weg, het siert je deed me glimlachen.

De gastartiesten halen het beste uit zichzelf naar boven, voornamelijk Blaxtar heeft een zinvolle inbreng en Rico staat tekstueel zijn mannetje.

Voor nu 4*, al denk ik dat naar verloop van tijd mijn waardering voor dit album wel gaat stijgen

avatar van Chrisseh
Oh, hij is er dus? De CD van Typhoon? Die gaan we eens beluisteren. Nette score wel.
Dit was helemaal langs me heen gegaan.

avatar van thomzi50
Nu een interview op State te lezen. Veel mensen zullen het wel enorm interessant vinden wat hij allemaal verkondigt, maar ik erger me toch dood aan regels als "Ik ken mijzelf niet eens dus hoe kan jij mij kennen?". Dat vind ik eerder passen in een gemiddelde Hertenkamp aflevering, eerlijk gezegd.

avatar van psychonaatje
Dat had ik ook toen ik wat luisterde. Het heeft voor mij een heel hoog 'waar heeft die man het in godesnaam over'-niveau (bij ons thuis ook wel bekend als het 'langs de schaduw van je wanhoop'-gehalte).

psychonaatje schreef:

Het is toch "in de schaduw van jou wanhoop?".

heeft trouwens iemand opgevangen waarom Bumaye niet op dit album staat!?

Bij de release party ging ook iedereen erop los, waaarom niet op dat schijfje...

@ waxs: Dieper dan de tranen, misschien zelfs, dieper dan de lach. of was het andersom? anyway, you get the point

avatar van luc011190
lappy schreef:
heeft trouwens iemand opgevangen waarom Bumaye niet op dit album staat!?

Op Lijn5-interview verklaarde Typhoon dat. Bumaye werd totaal onverwacht een hele grote internethit (stond op onbekend schijfje, Kings), door zijn grote toegankelijkheid. Ineens was Typhoon bij hele groepen tieners bekend. Maar Typhoon zag Bumaye als een 'gewoon leuk' nummer, en wilde niet met die stijl bekend worden. Werd ook door TopNotch aangeboden om er een single met clip van te maken, maar dit heeft Typhoon dus bewust niet gedaan. Hij vindt het een matig nummer, en wil er liever niet meer mee geassocieerd worden, zoiets.

avatar van Chrisseh
Yeey, zit 'm nu te luisteren.

'Zo Niet Mij' (luister ik nu), lijkt erg goed tot nu toe.

waxs schreef:
Het is toch "in de schaduw van jou wanhoop?".

We hadden het allebei fout, het is "langs de schaduw van jouw wanhoop". Om precies te zijn:

Langs de schaduw van jouw wanhoop
Overwoekert het besluit
Door de storm nog niet bedwongen
Slechts de tranen op de ruit
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts nog helpers
En huilt de oude nar

avatar van waxs
Geniaal Ik kwam de eerste keer niet meer bij van het lachen toen ik dat hoorde.

avatar van levenvergeten
De teksten vallen op, het zijn teksten die proberen over-filosofisch te zijn, en ook erg intellectueel proberen te zijn. Dit gevoel blijft, al besef je wel dat Typhoon er wel iets mee bedoelt. Hij probeert zijn gevoel uit te drukken zonder daarmee straight-forward te rappen. De teksten zijn niet 'recht-voor-je-raap', maar na meerdere luisterbeurten begin je wel de mysteries van Typhoons teksten te ontrafelen.

Ook de beats zijn steengoed, het is een factor op dit album waar eigenlijk vrijwel niets op aan te merken is. Ze varieren, maar weten ook de toon te zetten voor de sfeer van dit album. Een overkoepelende sfeer is ook wat Typhoon wilde:

"Ik wist dat ik genoeg materiaal had om tracks op een cd te zetten, maar misschien ben ik nog van een conservatievere stempel want ik vind dat een album echt één geheel moet zijn en geen samenraapsel van tracks. Ik zie een album als een boek, als een film. Vandaar ook dat het boek-idee op mijn album heel erg naar voren komt. Alle teksten staan erin en elk nummer is een soort hoofdstuk: je duikt erin en komt in een soort film terecht."
- Typhoon, in State Magazine

avatar van Chrisseh
Ik zal nog even niet stemmen.. maar ik ben erg positief over dit album. Relatief natuurlijk (als in; met wat ik verwacht had). Tja, Typhoon was altijd een hype die ik niet snapte. En die hype rond 'dat nieuwe album' ook niet echt. Generation Now vond ik dan ook niet echt veel (maar heb 't dan ook echt nooit écht goed geluisterd, omdat het me niet pakte.. vicieuze cirkel).

En dan dit plaatje. Zo snel mogelijk gehaald. En dit valt (na het in mijn ogen niet zo leuke Generation Now), errug mee. Het begon.. prima.. maar dan komen nummertje 4 en 5 in.. en whoa. Zo Niet Mij, fantastisch nummer. Drieluik, ook. Oh oh oh. Sprokkeldagen vind ik ook niet mis.
De productie is, zoals ook hierboven gezegd, erg goed. Een hele CD vol Delic beats was misschien wel leuk geweest, maar ik heb er nu ook bar weinig op aan te merken. Ik vind de producties 'anders', maar wel van hoog niveau. Maarrr, de twee Delic liedjes zijn toch ook wel lekker, waar vooral Vlieger er uit schiet.

Ik zou nog even niet stemmen, omdat ik eerst nog even iets beter naar de teksten moet luisteren, alhoewel ik al heb gehoord dat dat ook wel goed zit. Al een paar leuke lines gehoord.
Over dat filosofische/over-intellectuele, dat kan wel waar zijn. Misschien probeert hij iets te hard. Maar ik moet zeggen, dat dit wel erg verfrissende titels zijn, hoe gek 't ook klinkt. (Sprokkeldagen, Wind Waait, Volle Maan). Allemaal in harmonie met de boom-achtige cover.

Wordt waarschijnlijk rond de vier. Zowel dalen/stijgen doet ie waarschijnlijk niet.

Social_Mask
Vraag me af of hij zelf wel weet waar hij het over heeft soms?

Om Kweli te quoten:

Just because no one can understand how you speak
don't necessarily mean that what you be sayin is deep