Bicep - Isles (2021)

12. Meli (I) * (3:49)
  13. Light * (4:56)
avatar van Mausie
Mausie (crew)
Dit gaat weer ontzettend dik worden! Atlas grijs gedraaid en tweede single Apricots klinkt ook erg fijn.

avatar van Johnny Marr
Atlas is nu al een classic en Apricots is ook een fijne banger. Hooked/hyped.

avatar van Johnny Marr
Saku is weer van het niveautje Atlas en gaat standaard op standje burenruzie, wat een bang0r. #knaldrang #zinineenfissa

avatar van Hega
Kijk hier waanzinnig naar uit.
Hun vorige album vond ik echt briljant!!

avatar van SOAD
Atlas en Apricots zijn heerlijk. Zeer benieuwd naar het album.

avatar van SOAD
Sundial is ook weer heerlijk

avatar van MDekens
Zeer benieuwd ook. Nieuwe single klinkt wel aardig, maar verwacht nog wel iets beters.

avatar van Eis-T
Geen idee wie Bicep is, maar als ik Ninja Tune als label zie staan bij een release dan WEET je gewoon dat het goed zit!

avatar van davevr
Ow nieuwsgierig

avatar van -SprayIt-
Ik kijk erg uit naar deze release, de vorige plaat was om te watertanden. Zin in morgen!

Het titelloze album uit 2017 vond ik prima, maar is er nu ook weer niet zo eentje waar ik helemaal van uit mijn dak ga.

Toch was ik wel benieuwd naar deze nieuwe, zeker ook door de bijdrage van Julia Kent.

Isles klinkt fris en aanstekelijk. Fijne sfeer waar ik wel van kan genieten. Vooralsnog neig ik meer naar dit album, maar dat kan de nieuwigheid zijn.

Isles doet verlangen naar de zomer en naar een tijd zonder lockdowns of andere beperkingen.

avatar van Johnny Marr
Dat klinkt goed, aERodynamIC. Hyped!

avatar van AOVV
Toch een lichte teleurstelling. Net als het debuut schiet dit Isles voortvarend uit de startblokken, om na het vierde nummer tot stagnatie te komen. Bovendien staat er geen klepper als Glue op dit album.

Slecht is het allemaal natuurlijk niet, en het blijft lekker dansbare muziek - doet verlangen naar de zomer, zoals aERodynamIC stelt.

3 sterren

avatar van repelstefan
Heb het debuut niet veel geluisterd. Voor mij stond Just echt op eenzame hoogte in het oeuvre. Vind van deze Apricots wel erg lekker.

Heerlijk album! Meteen zin in het festivalseizoen!! ‍♂️

avatar van Mausie
Mausie (crew)
AOVV schreef:
Bovendien staat er geen klepper als Glue op dit album.

Uhmmm wat dacht je van Atlas

Mausie schreef:

Uhmmm wat dacht je van Atlas

Idd, de enige echt geniale klepper op het album, maar dat is dan wel meteen een ferme schot in de roos. Wat een binnenkomer. De rest kan hier ab-so-luut niet aan tippen

Verder zijn Sundial en Saku ook heel fijn. Apricots gaat toch wat vervelen na een tijdje.

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Tracks als Aura en Glue zijn wel echt een stuk beter dan wat ik tot nu toe van dit album heb gehoord. Om inderdaad maar niet te spreken van Just, of de remixen voor Isaac Tichauer en 808 State... Dat niveau van bangers heeft Bicep helaas niet meer geraakt na hun doorbraak.

Een track die hun stijl op hun self-titled album knap heeft doorgetrokken is trouwens deze van Innellea, vorige maand uitgekomen op Dixon en Âmes label Innervisions. Niet per se wat ik graag van Bicep zou horen, doe mij maar meer house met broken beats en minder melodische techno met broken beats, maar wel een knappe track die Biceps recente stijl meer eer aandoet dan een Saku of Sundial.

avatar van Gyzzz
House/techno en full-lengths zijn traditioneel een lastige categorie. Een handvol artiesten slaagt erin om platen te maken met daarin een album-overstijgende spanningsboog, maar vaak ontstaat toch meer een losse collectie tracks dan een coherent werk. Het selftitled debuut van Bicep is om diezelfde reden een beetje aan me voorbij getrokken, waarbij het geheel amper meer is dan de som der tracks. Aangetrokken door übertoegankelijke en krachtige tracks als 'Atlas' en 'Saku' was ik niettemin wel benieuwd naar deze nieuwe full length - en zo heeft hij hier de hele dag aangestaan - afwisselend tussen voor- en achtergrond.

Ook deze 'Isles' luistert aangenaam weg, op het randje van cheesy maar vooral lekker kleurrijk en expliciet. Crispe geluiden en veel houvast en structuur. Toch hoor ik ook hier weer vooral losse tracks die schier willekeurig in volgorde staan. Behaaglijke nummers die zich heel makkelijk laten omarmen en die je zonder al te veel problemen overal kunt opzetten. Nummers waarvan je binnen 10 seconden denkt 'he, dit is een goede track!', maar die daarmee hun geheimen ook wel direct prijsgeven, zo lijkt het.

Grappig overigens hoe sterk afsluiter 'Hawk' (net als de cover art overigens) door de oude Autechre geinspireerd lijkt te zijn. De track doet zowel in structuur als klankkleur heel sterk denken aan veel werk op Incunabula of aan Eutow, alleen dan met een beat die 1 slagje dansbaarder is. Eigenlijk precies zoals op Warp Tapes '89-'93 ook veel te horen is. Tracks van 30 jaar oud die nog steeds vers klinken, en in mijn optiek ook soulvoller, robuuster en uitgesprokener dan dit zijn.

Voor deze zit ik ergens tussen 3* en 3,5*.

Ik vind het ook niet veel. In de jaren '00 hadden ze wel echt status en tot aan grofweg 5 jaar terug echt hele goede tracks en remixes, nu is het steeds meer lopendeband-house geworden die weliswaar makkelijk wegluistert, maar de emotionele diepgang heeft van een poedelbadje. Wie echt de sprong in het diepe wil wagen, kan maar beter teruggrijpen op die oude Warp-platen inderdaad.

avatar van -SprayIt-
Ik luisterde Red Axes - Red Axes (2020) voorafgaand aan deze. Wat valt dit dan bleek weg, eendimensionaal en vlakjes. Toch staan er wel wat lekkere tracks op, de eerste en laatste track bevallen me wel bijvoorbeeld. Ga deze de komende tijd wel een kans geven.

Wat een heerlijke plaat.
Subtiele zwevende melodieën en dromerige vocals, enkele instant classics. Vroeger DJ geweest (weliswaar meer trance en progressive trance) en ik luister al 30 jaar naar EDM maar een "X" bv, veel beter wordt het toch niet.
Enkele iets mindere meer standaard nummers, maar gaat nooit vervelen. De vorige plaat was mss dat tikkeltje beter, maar deze is nog meer experimenteel.

herman schreef:

Veel emotie nochtans bij mij bij deze plaat. Zal subjectief zijn zeker . Zo'n apricots luid in de koptelefoon, pure emotie toch.

avatar van mr.oizo
Hele slappe hap dit. Veel van hetzelfde. Geef mij maar Weval.

avatar van MDekens
Woow, ik moest eventjes wennen(5 á 8 luisterbeurten), maar er zitten toch echt wel parels op de plaat. Saku is werkelijk fenomenaal, net als de minimale voice in Sundial. Ik weet niet of dit live overdag zo goed uit de verf gaat komen // verwachting van Bicep, maar dit zou een zeer goede start kunnen zijn van een dampende avond in de Bravo.

Dit is absoluut niet meer de oude Bicep, maar ik vind dat daar ook niet naar mag worden gekeken. Helaas vormt dat een bepaalde verwachting. Mocht dit album de eerste van Bicep zijn, had het hier misschien wel worden geprezen als een electronic tallent. Zie vaak terugkerende electronic namen die het onderspit moeten delven hier. Maargoed, beetje offtopic.

Vier sterren vooralsnog, ben benieuwd hoelang hij blijft hangen maar de potentie is er om wat hoger uit te vallen.

avatar van overmars89
mr.oizo schreef:
Hele slappe hap dit. Veel van hetzelfde. Geef mij maar Weval.

Het is nou niet dat Weval veel steviger is dan Bicep. Ik zou beide artiesten wel in hetzelfde hokje "luisterelectronica" proppen.

Nadat ik veel negatieve reacties hier heb gelezen vond ik het album zeer meevallen. Fijne moods met vooralsnog "Lido" als favoriet.

avatar van mr.oizo
overmars89 schreef:

Weval vind ik persoonlijk wat zwaarder en experimenteler dan Bicep. Het klinkt mij allemaal wat te lichtvoetig en te makkelijk.

mr.oizo schreef:

Thanks voor de tip. Klinkt goed.

avatar van trebremmit
Ik ben niet zo bekend met Bicep, ken eigenlijk alleen die mix van 808 State waar ik maar weinig aan vind.
Toch deze maar eens een kans gegeven, en het valt me eerlijk gezegd heel erg mee, prachitge melancholische house of breakbeat. Wel heb ik het gevoel dat ik heel veel al eens eerder gehoord heb, dit zou ook wel door een Apparat gemaakt kunnen zijn en die vocals doen aan Burial denken. Maar dat mag de pret niet drukken als het gewoon erg goed klinkt. Leuke ontdekking, en leker zweven op prachtige breaks, synths en vocals.

avatar van trebremmit
Gyzzz schreef:

Voor deze zit ik ergens tussen 3* en 3,5*.

C.J. Bolland - Con Spirito - YouTube