Typhoon - Lichthuis (2020)

Label: Top Notch

1. Oud Licht (3:21)
  2. Alles Is Gezegend (3:10)

met Freez

3. Ogen Dicht (3:11)
  4. Botoman (5:41)
  5. Voor het Eerst (3:34)
  6. Alles Ok (3:12)

met Roos Rebergen

7. De Stad (4:15)

met Wende

8. Niemand Kan Blijven (6:56)
  9. Walnootboom (3:17)

jordidj1 schreef:
Een jaar te vroeg

De opvolger van Ligthuis komt over 5 jaar

avatar van jordidj1
Nee maar even serieus, ik heb hier erg veel zin in. Typhoon stelt nooit teleur en de vooruit geschoven singles Alles Is Gezegend en Ogen Dicht waren erg goed. Ben wel benieuwd hoe dat contrast tussen die nummers wordt ingevuld op het album

jordidj1 schreef:

De rest zit er een beetje tussenin.

avatar van Flipm0de
Beetje jammer dat er maar 10 nummers op staan. Afgaand op de gemiddelde duur van de al 3 uitgebrachte nummers zal dit waarschijnlijk rond 30min gaan duren, wat natuurlijk veel te weinig is voor mijn Typhoon behoeften.

avatar van Don Broccoli
De plaat duurt ruim 37 minuten, maar ik vind het volstrekte onzin om een plaat te kort of te lang te vinden. Een plaat is wat ie is en een artiest zou zich totaal niet bezig moeten houden met de lengte. Al heb je maar 20 minuten aan goed materiaal liggen: wat heeft het voor zin om daar extra tijdsduur aan toe te voegen? Kunst draait toch niet om kwantiteit? Vind persoonlijk ook dat platen vaker te lang duren dan te kort. Vaak zijn ze ook gebaat bij het weglaten van een paar songs.

On topic: heb Lichthuis nu een paar keer gehoord en ben nog niet bijster onder de indruk. Iets van een rauw randje is ver te zoeken.

avatar van Slowgaze
Ik ben hier een beetje huiverig voor. Lobi da Basi was op zich sterk - hoewel geen Tussen Licht en Lucht - maar wel erg popie jopie. Een gastbijdrage van Paskal fokking Jakobsen is ook geen heel goed teken.

Hyped!

Slowgaze schreef:

Ik vind dat ook geen denderend nummer. Alles Is Gezegend is daarentegen wel mooi, maar dan wel in de versie met Tourist LeMC. Blijkbaar is hier voor de eerste - veel mindere - versie gekozen.

Slowgaze schreef:

Snippets voorspellen ook niet veel goeds... Het lijkt erop dat alleen het ‘popie jopie’ deel is overgebleven.

herman schreef:

Gelukkig geen Tourist LeMC zeg. Met grote afstand de irritantste artiest van de laatste jaren, zo waanzinnig slecht. Z'n muziek dan hé, verder wel een sympathieke knul hoor! Lobi da basi!

Misschien heeft Glenn hier wel veel te lang over nagedacht. Denk daar maar eens over na.

avatar van ZAP!
Lichtpuntje: de cover vind ik wel leuk gedaan.

avatar van Don Broccoli
Silky & Smooth schreef:

Ik kan dat bevestigen. Dit is een popplaat met jazzy producties en softrap. Hiphop en rauwe randjes zijn ver te zoeken.

Johnny Marr schreef:

Ik ken hem verder niet, alleen zijn bijdrage van Alles Is Gezegend. Ik vind dat de stemmen elkaar goed aanvullen en ook zijn tekst is fraai. De versie zonder hem vind ik een stuk vlakker.

Slowgaze schreef:

Dit... Ik ben zeker een groot fan van Ty. Tussen Licht en Lucht vind ik een meesterwerk dat ik ook nu nog tot mijn top 20 hip hop albums aller tijden reken. Voor mij ook het beste NL-talige album en Ty mijn favoriete rapper. Dat zegt wat als je concurrentie hebt van o.a. Opgezwolle, Zwangere Guy, Djiggy Dje...

Lobi da Basi vond ik dan ook de hype meer dan waard. Geen TLeL, een heel ander geluid, soms poppy maar wel oprecht en op de leest geschroeid van een volwassen Ty. Op dit album gaat hij afgaande op de singles nog wat verder door op het niet-hip hop pad. Die singles slaan voor mij te veel door naar die poppy sound. Nog steeds een sterke Ty en de producties zijn wel leuk maar ik word er totaal niet warm van en vind het bij vlagen melig. Daarom ben ik eerder bang voor een eerste miskleun na een meesterwerk en een topalbum dan dat ik hyped ben voor een mogelijk AotY 2020.

Lachende derde
Alleen al de intentie waarmee hij dit album heeft gepresenteerd. Chapeau! Het is mijn genre niet, maar ik heb respect voor deze jongen. Hij is wat Akwasi mist. Topvent. Mooie boodschap. Respect.

avatar van JustiFicatioN

JustiFicatioN schreef:

Alles!

JustiFicatioN schreef:
Wat heeft Akwasi hier mee te maken?

Niet veel of zeg maar gerust helemaal niets. Maar dat Typhoon veel dingen heeft die Akwasi mist, klopt dan weer wel

avatar van Kill_illuminati
Wat mij opvalt aan Typhoon is dat er weinig variatie in zijn flow en stemgebruik is. Voor mij gevoel zijn al zijn verses (afgezien de teksten) inwisselbaar van elkaar.

avatar van Norrage
Ik had er totaal geen verwachtingen van, maar man wat swingt het de pan uit. Heerlijk album.

avatar van YCya'll
Zitten wel een paar toffe verses tussen, maar over het algemeen is het - net zoals Lobi da Basi - helaas niet mijn ding. Tussen Licht en Lucht is één van mijn favoriete albums ooit, maar de weg die Ty met zijn tweede plaat heeft ingezet en met Lichthuis doorzet, valt gewoon niet binnen mijn smaak. Te veel geswing, gezang en het doet me inmiddels meer aan als jazz met rap dan nog daadwerkelijk hiphop, afgaande op de beats met de vele saxofonen. Ik had eigenlijk ook nergens anders op gerekend. Dit is de meest natuurlijke evolutie na Lobi da Basi, maar maak mij maar weer wakker wanneer er een spirituele opvolger van TLEL is. Tot die tijd laat ik Typhoon aan me voorbij gaan.

En ja, ik acht die kans ook klein, maar ik mis, zoals hierboven gezegd, die rauwheid. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat Lichthuis slecht is. Als je van jazz houdt en het vele gezang, kan ik best in zien dat je hiervan gaat genieten. Het is kwaliteit, zowel de muziek als de teksten en de opbouw van de tracks. Typhoon is een vakman en dat toont ie hier wel weer, maar smaken verschillen nu eenmaal. Typhoon zal voor velen hier de rapper blijven die een van de beste platen ooit heeft gedropt, maar dat nooit heeft kunnen opvolgen, omdat hij zeven jaar later stylistisch gezien zo sterk veranderd is en ik denk dat zijn doelgroep daarmee ook wat is veranderd. (Maar dat is ook niet erg. Het is natuurlijk niet zo dat hij ons iets verschuldigd is.)

avatar van Pinsnider
Wat een GEWELDIG genuanceerd en goed geschreven stuk Ya'll!!! Als iedereen in de samenleving toch eens op deze manier naar de materie zou kijken.... Hulde.

avatar van thgryda
Oppassen met de term jazz te droppen. Zo meteen komt die ene gek weer zeggen dat het te repititief is en iemand over de muziek praat en het zeker geen jazz is --> 0.5 ster

Mijn eerste indruk: de stijl van Lobi da Basi kon ik wel appreciëren maar was op het randje qua invloeden van andere muziek en poppy sound. Dit gaat een stapje verder, te ver allicht voor mij. Te blij, te poppy, te veel gezang van Ty ook. Dat deed hij vroeger ook maar toen was dat als afwisseling nu continu en daar is hij niet sterk genoeg voor als zanger. Ik mis dat introspectieve, die scherpte.

avatar van Johnny Marr
Flauw album hoor op het eerste gehoor... Die track met Paskal Jakobsen heb ik niet eens kunnen uitzitten, wat een wanstaltige draak is dat zeg. Hoogtepunten : Ogen Dicht, Niemand Kan Blijven en Aanzoek door die coole sample van Be My Husband.

Een teleurstelling, jammer, maar het is niet anders. Wat jij, jordidj1?

avatar van VladTheImpaler
Oud Licht

Na hier enige kritische geluiden te hebben gelezen, had ik mijn verwachtingen wat naar beneden bijgesteld. En inderdaad: dan kan het alleen maar meevallen. Wat een fijn album zeg!

Je hoort jazz invloeden, maar ook lekkere beats, je hoort zang, maar zeker ook goede raps. Blij vind ik het album niet, er hangt ook regelmatig een mooie melancholische sfeer overheen.

avatar van Silky & Smooth
Ik had verwacht dat ik mij wel kon vinden in de review van YCya'll; dat het goede muziek is, maar niet aan mij besteed. Zelfs met dat in mijn achterhoofd valt het mij behoorlijk tegen. Ik had een soort Lobi di Basi zonder hip-hop verwacht. Lobi di Basi was een feestje en dit zag je ook terug op het podium. Vrolijk en bombastisch. Lichtpunt is wel heel gezapig en slapjes allemaal. Een beetje niveau 'De Beste Zangers'.

Gelukkig houdt Typhoon het album nog staande met zijn raps. Hij bevestigd weer waarom hij één van de beste rappers van Nederland is en dat maakt dit album nog een beetje de moeite waard. Al zal ik het niet snel weer opzetten.

ZAP! schreef:
Lichtpuntje: de cover vind ik wel leuk gedaan.

Ik heb de CD binnen en die cover blijkt nog wat leuker gedaan. Het witte is een buitenhoes, het zwarte het doosje eronder. Geinig.