Simple Minds - In the City of Light (1987)

Alternatieve titel: Simple Minds Live

Rock / Pop
Label: Virgin

1. Ghostdancing (7:22)
  2. Big Sleep (4:27)
  3. Waterfront (5:21)
  4. Promised You a Miracle (4:38)
  5. Someone Somewhere in Summertime (5:59)
  6. Oh Jungleland (6:36)
  7. Alive and Kicking (6:27)
  8. Don't You Forget About Me (6:39)
  9. Once upon a Time (6:05)
  10. Book of Brilliant Things (4:54)
  11. East at Easter (4:21)
  12. Sanctify Yourself (7:06)
  13. Love Song - Sun City - Dance to the Music (7:03)
  14. New Gold Dream (5:29)
Het gaat mij uiteraard om het laatste, niet om de juich-fade-in en outs.
In totaal zijn het op vinyl trouwens 4 fade-ins en 5 fade-outs... kijken of je die eruit weet te halen...

Ik ben nooit een fan van de Simple Minds geweest, maar vond wel een aantal nummers (erg) goed. Deze (semi-)live plaat vind ik juist wel goed: hier staan veel van die goede songs op en ze worden ook nog eens lekker krachtig en soms wat ruiger neergezet. Jim Kerr is een prima zanger live en de band speelt sterk. Er staan veel echt goede uitvoeringen op, maar erg fijn zijn bijvoorbeeld de lange uitvoering van Ghostdancing, mijn favoriet Waterfront, Someone Somewhere in Summertime & Don't You Forget About Me. Wat heb ik dat laatste nummer toen trouwens veel gedraaid zeg. Lekkere plaat dit hoor!

avatar van vielip
Mee eens! Prima album met inderdaad stevigere versies van de meeste nummers.

avatar van Conseclusie
Tja,...wat moet je van dit album vinden. Is in ieder geval niet representatief voor de geweldige live-band die ze vóór 1985 waren. Daarnaast is het ook nauwelijks een live-album te noemen, met de overdadige na-productie. Toch staan er ook ijzersterke uitvoeringen op; Ghostdancing, zeker geen favoriet van me, knalt wel keihard uit je boxen. En hoewel ik het orgineel van Promised You A Miracle één van de beste pop-songs ooit vind, is deze (totaal andere) versie zeker geslaagd te noemen. Ditzelfde geldt voor New Gold Dream en Book Of Brilliant Things: prachtige alternatieve versies! Maar daarmee zijn alle hoogtepunten ook wel benoemd....Someone, Somewhere mag de schoenen van het orgineel niet poetsen en ook de studio-versie van Don't you is vele malen beter. Kortom: hoge pieken en diepe dalen.

Ik vind het een practhig live document.

De band klinkt in vorm, en live staan ze zeker hun mannetje.
Wat mij betreft bestrijkt dit album hun beste periode.

Leuk weetje: Prince nam op dezelfde plek in dezelfde mobiele studio één weekje eerder a beautiful night op welke op Prince - Sign 'O' the Times (1987) terecht kwam.

Ik hou ook van dit live album, alleen de medley Love Song, Sun City en Dance To The Music vind ik minder.

avatar van goldendream
De hierboven vermelde medley is inderdaad pover. 'Love Song' is ijzersterk, maar wat erna komt, valt tegen.

deric raven schreef:

Eens... simple minds die sly coveren... nee beter van niet. Maar ze wilden de band en achtergrond vocalen ruimte geven neem ik aan?
Hoor ik de dame daar nou Holland roepen? Dacht dat alles in Parijs was opgenomen?

Misschien dacht ze dat Jools Holland keyboard speelde.

avatar van Premonition
lennon schreef:

Alleen Someone Somewhere is in Sydney opgenomen, de rest idd in Parijs.
Vind het nog steeds jammer dat dit geweldige concert nooit officieel is uitgebracht, met een geweldige versie van Celebrate.

Premonition schreef:

Alleen Someone Somewhere is in Sydney opgenomen, de rest idd in Parijs.

Helemaal mee eens - dit album is imo een goede kandidaat voor een rituele verbranding

Mjuman schreef:

Nou nou, overdrijven is ook een vak. Zo slecht kan je dit niet vinden als je de SM een warm hart toedraagt..daar geloof ik niks van.

De versie van Someone Somewhere in Summertime vind ik hier het hoogtepunt, ik stoorde mij wel aan de clip van de live versie van Promised You a Miracle, daar hadden ze beter echte live opnames bij kunnen gebruiken, dan was de single krachtiger geweest.

lennon schreef:

Maak van dat "draagt" maar de o.v.t. en dat zit er dichter bij; vandaar ook dat het eens was met de post van Premo. De beelden van een 'drakende' Kerr - witte Lelystad en balletschoentjes - staan me helder voor de geest. What was, has been and will never be again en zo ist ook met OQ. Vandaar ook mijn terughoudendheid tav reünie-concerten: je kunt je dierbare herinneringen maar één keer vernielen

Vroeger was alles beter dus?

Ja, vooral in '81,'82','83 en '84.

lennon schreef:
Vroeger was alles beter dus?

Ja, toen reden er héél weinig auto's, was seks vies, de lucht schoon, hadden de mensen een hart van goud, waren de mannen van staal, en droegen vrouwen minirokken en een bloem in hun haar - die tijd.

Of wil je van mij een lijstje met tips voor nieuwe muziek waarvoor je je raam ff open moet zetten?

Eigenlijk mis ik op deze liveplaat alleen I Travel, had die liever als opener gezien dan Ghostdancing, die had daarna mogen komen.

En als je deze niet mooi vind, dan kun je altijd Simple Minds - 5x5 Live (2012) nog luisteren.

avatar van ArthurDZ
Paar berichten verplaatst naar Simple Minds

avatar van ArthurDZ
Paar andere berichten verplaatst naar Muziek > Algemeen > Simple Minds versus U2