Cult of Luna - The Raging River (2021)

Zweden
Label: Red Creek

1. Three Bridges (8:45)
  2. What I Leave Behind (5:58)
  3. Inside of a Dream (3:20)
  4. I Remember (8:09)
  5. Wave After Wave (12:22)
avatar van AOVV
Cult of Luna heeft dit jaar zijn eigen muzieklabel, Red Creek, opgericht, en deze EP zal de eerste release zijn. Voor de distributie doen ze nog steeds beroep op Metal Blade (Amerika) en Seasons of Mist (Europa). Op Inside of a Dream zou Mark Lanegan te horen zijn; afwachten dus tot er materiaal beluisterd kan worden!

Lees hier meer.

avatar van Johnny Marr
EP? Gewoon een regulier studioalbum, lijkt me? Wel psyched weer, CoL levert altijd wel kwaliteit en ook het vorige album was (heel) goed.

avatar van AOVV
In het artikel staat dat het om een EP gaat. Nu, mij maakt het niet zoveel uit, als de songs maar de moeite zijn.

Hun vorige is inderdaad erg goed!

avatar van Sir Spamalot
Dit was één van mijn bronnen: THE RAGING RIVER | Cult of Luna - cultofluna.bandcamp.com. Bij toevoeging hiervan gisterenavond had ik toen nog geen artikel gezien waarin men dit een EP noemde. Mocht het zo uitdraaien, even een correctie indienen. Mijn andere vertrouwde bronnen zoals Metal Archives en Rate Your Music spreken elkaar tegen, hun website en Facebook pagina brengen momenteel ook geen uitsluitsel.

Edit: op Facebook noemt het medewerkende label Season of Mist dit toch een EP...: Season of Mist - Season of Mist are pleased to announce... | Facebook, dus correctie ingediend.

avatar van Mindscapes
Johnny Marr schreef:
Naar CoL-normen is dit een EP'tje, als je naar hun andere releases kijkt (per definitie allen langer dan een uur, op Mariner na, die ook afklopte op zo'n 55 minuten)

avatar van ranboy
Nieuwe song: Cult of Luna - Three Bridges (official) - YouTube

Vergis ik mij of klinkt dit erg goed?

avatar van Johnny Marr
Zeer zeker vergis jij je niet, ranboy. Klinkt weer steengoed, zoals altijd wel het geval is bij Cult of Luna of niet dan, Don Cappuccino?

avatar van Don Cappuccino
Three Bridges is erg goed, ja. Deze band blijft waanzinnig constant.

avatar van AOVV
Dit klinkt me weer erg vertrouwd in de oren. Geheimzinnig klinkend intro, en daarna barst de track met veel grandeur open, om eigenlijk niet meer stil te vallen. Schitterend, alweer!

avatar van Interlude
Als dit niet mee mag in de (metal) album van het jaar verkiezing dan is in ieder geval waarschijnlijk de metal EP van 2021 al bekend. Typisch Cult of Luna. Het nummer met Mark Lanegan voegt wat mij betreft weinig toe.

avatar van legian
Een heerlijk album/ep is dit zeg. Alleen Inside of a Dream is een wat vreemde eend in de bijt. Maar vervelend is die dan weer niet.

avatar van ProGNerD
Ben benieuwd; dit weekend maar 's even checken...

avatar van Don Cappuccino
Cult of Luna begint een beetje een voorspelbare band te worden, wat positief en negatief is voor mij. The Raging River laat namelijk de band weer in topvorm horen en ze bewijzen nogmaals dat ze tot de absolute postmetaltop behoren. Ze blijven hun sound constant verfijnen. Aan de andere kant vind ik dat de band instrumentaal sinds Vertikal redelijk hetzelfde doet, want Mariner is vooral door de vocalen van Julie Christmas een ietwat anders klinkende plaat. Ik heb hier hetzelfde als bij A Dawn to Fear: als ik naar luister vind ik het erg goed, maar ik merk dat ik teruggrijp naar platen als Eternal Kingdom, Somewhere Along the Highway en Vertikal. A Dawn to Fear heb ik echt maar drie keer geluisterd en ik heb zo'n voorgevoel dat dit met deze ook gaat gebeuren.

avatar van P8371G
Als je deze plaat weer hoort van COL dan is het eerste wat je denkt: WTF waarom maar 5 nummers ? mensen willen toch eindelijk eens een meevallertje en iets positiefs na bijna 1 jaar in deze klotetijd! over de plaat:Klasse! want de 5 nummers zijn van grootse Kwaliteit, heb het idee dat de band eigenlijk alleen maar beter wordt. klinkt als Muziek in de oren dit!

avatar van AOVV
Sterke EP van Cult of Luna (ja, een EP; voor een band als Cult of Luna is een kleine 40 minuten uiteraard wat minnetjes om van een langspeler te spreken), maar het klinkt toch allemaal wat vrijblijvender dan eerder werk. Dat zal ergens wel logisch zijn, natuurlijk. Dit is namelijk geen uitgekiend uitgewerkte plaat zoals een Salvation of Somewhere Along the Highway, of hun recentste worp A Dawn to Fear uit 2019, die ik ook ijzersterk vind.

De opener is behoorlijk conventioneel - classic Cult of Luna, zou je zelfs al kunnen aanhalen. Steengoed, natuurlijk, maar nergens verrassend. Het tweede nummer klinkt dan toch wat dwarser, maar kleurt uiteindelijk ook niet al te veel buiten de lijntjes. Inside of a Dream is vervolgens een kort nummer dat ingezongen werd door Mark Lanegan. Mooi hoor, maar het klinkt helemaal niet als een Cult of Luna-nummer, maar gewoon als een Lanegan-song. De band slaagt er daar dus niet echt in een eigen toets mee te geven, wat ik jammer vind.

De twee afsluitende nummers, goed voor ruim 20 minuten, zijn dan weer een waar plezier voor de sludge- en post-oortjes. Alsof de Zweden nog snel even wilden duidelijk maken wie de heersers zijn. Dat doen ze met brio, maar ik moet toegeven dit vooral lekker te vinden als snack, terwijl ik met spanning wacht op alweer een nieuwe, spetterende en verrukkelijke hoofdschotel.

3,5 sterren

avatar van ASman
Een tussendoortje, maar een tussendoortje van CoL doet me nog steeds meer dan een hoofdschotel van het merendeel van de bands zich binnen de post-metal verkeren. Niets nieuws onder zon, maar ik denk niet dat een andere band nog ooit deze stijl beter gaat brengen dan CoL ze brengt. Ik kan er steeds weer enorm van genieten.

avatar van james_cameron
Zo zwaar, log en meeslepend als op deze prima EP heb ik de band nog niet eerder gehoord. De vier tracks, aangevuld met het korte, clean gezongen rustpuntje Inside Of A Dream, zijn zonder uitzondering uitstekend en behoren wat mij betreft tot het beste werk van de band. Het klinkt allemaal heerlijk overweldigend, duister en mysterieus.

avatar van Johnny Marr
Wat achterlijk goed dit, damn, moest ik ff kwijt.

avatar van namsaap
Met The Raging River levert Cult Of Luna een sterke plaat af. Het niveau van A Dawn To Fear wordt mijns inziens niet gehaald, maar de gemiddelde postmetalband kan hier alsnog een punt aan zuigen. Inside Of A Dream is, zoals al gememoreerd hier, een wat vreemde eend in de bijt. Toch misstaat het niet tussen de overige vier nummers die vertrouwd klinken.

Geen verrassende wending in het CoL-geluid, maar wederom een sterke release.

Johnny Marr schreef:
Wat achterlijk goed dit, damn, moest ik ff kwijt.

Dit, nog steeds.

avatar van The_CrY
Die afsluiter 'Wave After Wave' is echt fantastisch. Wereldtrack.

The_CrY schreef:
Die afsluiter 'Wave After Wave' is echt fantastisch. Wereldtrack.

Klopt, dit vind ik gewoon het sterkste wat CoL tot nu toe heeft uitgebracht, en ik ken de eerste drie albums niet eens. Lees je mee, Don Cappuccino?

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.

namsaap schreef:

Geen verrassende wending in het CoL-geluid, maar wederom een sterke release.

Ongeschreven regel is dat EP's niet meedoen in jaarlijstjes, maar aangezien ik enig jurylid ben van mijn lijst en The Raging River 38 minuten aan nieuw materiaal bevat, mag deze gewoon meedoen.

10 maanden na de release van The Raging River staat dit album nog steeds als een huis en met name opener Three Bridges en afsluiter Wave After Wave winnen nog steeds aan kracht.

Score: 84/100

1. Soen - Imperial (90)
2. Cult Of Luna - The Raging River (84)
3. Asphyx - Necroceros (80)
3. The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
5. Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
6. Therion - Leviathan (78)
7. Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)