Altin Gün - Yol (2021)

Pop / Wereld
Label: Glitterbeat

1. Bahçada Yesil Çinar (0:31)
  2. Ordunun Dereleri (4:34)
  3. Bulunur Mu (3:04)
  4. Hey Nari (3:12)
  5. Yüce Dag Basinda (4:18)
  6. Kesik Çayir (4:56)
  7. Arda Boylari (2:23)
  8. Kara Toprak (4:12)
  9. Sevda Olmasaydi (3:15)
  10. Maçka Yollari (3:40)
  11. Yekte (3:46)
  12. Esmerim Güzelim (2:31)
avatar van Roscovitsch
Het nummer Ordunun Dereleri is al uit, verslaafd aan deze track. Benieuwd naar de rest.

avatar van Johnny Marr
Idem. Heerlijke single, prachtig nummer...

Zin in deze release

Lachende derde
Fantastische band! Grandioze single!

avatar van mr.oizo
Heerlijke plaat. Doet me enorm verlangen naar een zon-overgoten festivalweide en een koud biertje.
Voor nu een 3,5. Kan groeien naar een 4.

avatar van AOVV
Leuk, zonnig popplaatje van Altin Gün. Veel meer woorden hoef je daar niet vuil aan te maken, soms komt het gewoon binnen en blijft het plakken.

3, 5 sterren

avatar van Kaaasgaaf
Vind dit hun fijnste plaat tot dusverre, ieder geval degeen die ik het vaakst op zal zetten. On en Gece blijven natuurlijk ook ontzettend tof, maar zie ik meer als studio-vertalingen van wat een waanzinnige liveband dit is. Yol staat veel meer op zichzelf en is niet alleen aanstekelijk, maar ook sfeervol, gelaagd en subtiel, met een heerlijke sound die droog en ruimtelijk tegelijk is.

Hier een inzichtelijk filmpje over het ontstaan van deze plaat: De derde Altın Gün, van platenkast tot drumcomputer - YouTube

avatar van Pinsnider
"Yol ... is niet alleen aanstekelijk, maar ook sfeervol, gelaagd en subtiel, met een heerlijke sound die droog en ruimtelijk tegelijk is."
Wauw, dat is bijzonder sterk en raak geformuleerd!
Helemaal eens. Daarnaast vind ik het vooral een heel constante en coherente plaat. Enige jammere is dat er geen knijter als Supurguci/supurgeci/Supergucu op staat, maar die hadden we natuurlijk al .

avatar van Kaaasgaaf
Deze band deed het natuurlijk al meer dan fantastisch in heel veel landen, maar wordt nu ook opgepikt door onder meer The New York Times en Pitchfork. Echt heel tof!

avatar van Snoeperd
Altin Gün mogen we trots op zijn. Wat een band, zeg. Ik hoop van harte dat ze het gaan maken in de VS.

avatar van Yield
Een aantal jaren geleden mogen bewonderen op Metropolis Festival in Rotterdam. Wat een hoogtepunt was dat optreden. Sprankelende band met een mooi mix van oosterse en westerse muziek. Koesteren.

avatar van Pinsnider
Kom op mensen! Zet deze plaat eens in de rotatielijst, als je dat nog niet gedaan hebt. Al dat gedroeftoeter op de plaatsen 1 t/m 13... We kunnen deze site ondertussen beter omdopen in deprimusicmeter.nl... De lente komt er aan, de vaccins slaan aan! Tijd voor een overeenkomstige rotatielijst van hoop en plezier in plaats van dat serieuze gedoe allemaal!!!

Dat Altin Gün een geweldige op dreef zijnde live sensatie is hebben ze de afgelopen jaren al reeds op een veelal aan festivals bewezen. Dit multiculturele gezelschap heeft hun roots in de traditionele Turkse psychedelica die ook op de nieuwe plaat Yol in de vorm van het ophitsende Sevda Olmasaydi een plek opeist. Die interactie inspireert uiteraard ook tot het maken van nieuwe bruisende muziek. Doordat de optredens stil gelegd zijn krijgt Altin Gün de mogelijkheid om meer thuis te stoeien met keyboards en synthesizers.

Nu is het lastig om te gehele band in de studio onder te brengen, waardoor het accent van de groovende naar de climax toewerkende Afro funk en het stevigere gitaarwerk meer richting de retro elektronica en de opgekrikte drummachines verschoven is. Logisch dus dat ze de seventies sound van On en Gece meer achter zich gelaten hebben en zich nu met volle overgave verdiepen in de new wave en disco uit de jaren tachtig. Een universele voortzetting van het geluid, waarbij die typerende Turkse achtergrond zich nog meer inmengt met de alsmaar uitpuilende smeltkroes aan fuserende stijlen.

Het is mooi om te zien hoe het Amsterdamse gezelschap rondom de indie bassist Jasper Verhulst die in het verleden al actief was in Lola Kite en Moss zich maar blijft door ontwikkelen, en ook internationaal steeds meer opgepakt wordt. Het is dan ook een bijzonder uniek collectief, die het buiten die muzikale veelzijdigheid die intimiteit op het podium weet samen te brengen tot die uitnodigende vrijkaart om het publiek aan het dansen te krijgen.

Toch krijgt die donkere vintage new wave beleving op Yol steeds sterker de overhand. Het duistere Ordunun Dereleri heeft een opbouw die aansluit bij de spannende passages van karakteriserende Amerikaanse jaren tachtig series. De flitsende Knight Rider bliepjes worden ondersteund door grimmige Hill Street Blues getinte geluidslandschappen. Begrijpelijk dus dat daar deze single zo massaal opgepakt wordt, en men met gezonde nieuwsgierigheid de band in het vizier houdt. Een betere introductie buiten de grenzen kan Altin Gün zich niet toewensen.

De Turkse zangpartijen worden op toepasselijke wijze afgewisseld. Erdinç Ecevit Yildiz neemt die zwaardere grimmige mannelijke vocalen voor zijn rekening, terwijl Merve Dasdemir haar stem koppelt aan de sterk op de Euro synthpop georiënteerde tracks als het heerlijk fris rondhuppelde Bulunur Mu en de kermisflipperkast van Yüce Dag Basinda. Het dansbare Maçka Yollari ligt in het verlengde van Love on Your Side van Thompson Twins, gerecycled volgens de Altin Gün principes om er een denderende repeterende song van te maken.

Natuurlijk hebben ze die ritmische wah-wah Afro funk niet helemaal achter zich gelaten, en zitten er weer ouderwetse uitblinkers als Hey Nari tussen en de met stoere reggae blazers opgepimpte Kara Toprak, waarbij er minder nadrukkelijk naar dat elektronische speelveld geknipoogd wordt. Als drijfkracht Jasper Verhulst zich bij de hypnotiserende psychedelische Kesik Çayir op de voorgrond plaats merk je nogmaals dat hij een grote chemische katalysator achter het geheel is, al weet hij die rol ondergeschikt aan het totaalplaatje vorm te geven.

Yol is veel meer dan een internationaal gericht visitekaartje, Yol is een regelrechte uitnodiging voor een groots opgezet cultureel avondfeestje. Haal die kleurige glitterjasjes, opgepoetste dansschoenen en fluorescerende haarverf maar weer uit de kast.

Altin Gün - Yol | Pop | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van CrossProduct
deric raven schreef:
Merve Dasdemir neemt die zwaardere grimmige mannelijke vocalen voor zijn rekening, terwijl Erdinç Ecevit Yildiz haar stem koppelt aan de sterk op de Euro synthpop georiënteerde tracks als het heerlijk fris rondhuppelde Bulunur Mu en de kermisflipperkast van Yüce Dag Basinda.

Je hebt de namen omgewisseld

CrossProduct
Wat erg Ik pas het bij de echte recensie aan, hier lukt dat niet meer.
Bedankt voor het melden

avatar van Johnny Marr
deric raven schreef:

Deze twee namen moeten omgewisseld worden, Merve is de vrouw en Erdinç de man.

Edit: nvm, mooi stukje wel weer zoals altijd!

Ja, klopt, gaf CrossProduct al aan, dom, dom, dom.
Ik zal eens informeren of dit aangepast kan worden

Geregeld

Kaaasgaaf schreef:

En nu ook nog door ‘internet’s busiest music nerd’: Altın Gün - Yol ALBUM REVIEW - YouTube

Wel bijna altijd dat zijn minst favoriete track mijn favoriet is, je kan de klok er welhaast op gelijk zetten.

avatar van sj0n88
Heel tof al die media-aandacht! En heel erg verdiend ook. Ik moet wel eerlijk zijn dat ik dit nu net de mindere van de drie platen vindt. Natuurlijk staan er weer fantastische knallers van hits op, zoals Ordunun Dereleri (wat een onnavolgbare baslijn) en Macka Yollari. Maar er zijn ook een aantal nummers die mij vrijwel niks doen (het dromerige Esemerim Güzelim) of zelfs op de zenuwen werken (de zanglijn van Yüce Dag Basinda, terwijl ik dit muzikaal een fabeltastisch nummer vindt). Het album heeft nog een paar luisterbeurten nodig voor een definitief oordeel, maar ik vermoed dat de 3,5* blijft staan.

avatar van Mausie
Derde plaat is weer raak hoor. Moet gek lopen wil dit geen 4* worden. Op voorhand klonk het ook al geweldig, Altin Gun goes 80s. De uitwerking is erg geslaagd, ze hebben de synths wel onder de knie hoor, genieten.