The Kinks - Arthur (Or the Decline and Fall of the British Empire) (1969)

Label: Pye

1. Victoria (3:40)
  2. Yes Sir, No Sir (3:46)
  3. Some Mother's Son (3:26)
  4. Drivin' (3:21)
  5. Brainwashed (2:35)
  6. Australia (6:46)
  7. Shangri-La (5:21)
  8. Mr.Churchill Says (4:43)
  9. She's Bought a Hat Like Princess Marina (3:08)
  10. Young and Innocent Days (3:21)
  11. Nothing to Say (3:09)
  12. Arthur (5:27)
  13. Plastic Man (Mono) * (3:04)
  14. King Kong (Mono) * (3:23)
  15. Drivin' (Mono) * (3:13)
  16. Mindless Child of Motherhood (Mono) * (3:16)
  17. This Man He Weeps Tonight (Mono) * (2:42)
  18. Plastic Man [Alternate Stereo Mix] * (3:02)
  19. Mindless Child of Motherhood [Alternate Stereo Mix] * (3:10)
  20. This Man He Weeps Tonight [Alternate Stereo Mix] * (2:39)
  21. She's Bought a Hat Like Princess Marina [Alternate Mono Take] * (3:07)
  22. Mr. Shoemakers Daughter * (3:07)
beaster1256
prachtige lp van de kinks maar koop liever de geremasterde versie met een hele hoop bonustracks, 3 x beluisteren en je bent in de ban van de jaren 60 (late jaren 60) luister naar shangrilla en je bent verkocht ( één van de beste singles aller tijden)

ben al een tijdje op zoek naar de vroegere Kinks-platen op CD, zoals deze.
Waar kan ik die kopen (liefst online, want ik woon in België)

Mooi album inderdaad. Shangri-La is zeker geweldig, maar Yes Sir, No Sir is minstens zo briljant wat mij betreft. Een erg leuke band, The Kinks. Ik moet hier zeker meer van luisteren.

Shangri-La is fan-tas-tisch!
En die overgang van Yes Sir, No Sir mag er ook wezen.

@Tonyvdb:
Op bol.com is voor 48 euro een pakket van de eerste 10 Kinks albums te koop, geremastered en al. Op de hoes van deze CD staat trouwens dat het de eerste pop opera is. Maar ik dacht dat The Who eerder was met "Tommy"

Ja...........wat moet je hier nou nog over zeggen?
Dit is zo'n fantastisch album wat je alleen maar kan aanduiden als een meesterwerk! Het zijn stuk voor stuk pareltjes. Neem nou de overgang van 'Yes Sir, No Sir' , dat is toch niet normaal meer, zo goed. Of neem nou eens 'Shangri-La' , ook zo meesterlijk. Het begint rustig maar wordt steeds wilder en barst dan helemaal los, geweldig! 'Mr. Churchill Says' is trouwens ook klasse. Het begint rustig maar na een paar minuten wordt het wat ruiger en hoor je een weergaloos riff! Dit zijn slechts een paar voorbeeldjes maar het hele album staat boordevol hoogtepunten.
@Herman
Het klinkt een beetje denigrerend wat je zegt. (je zei 'Een erg leuke band, The Kinks') Ik noem het liever een fantastische band! Dat is meer op zijn plaats dacht ik zo.

"erg leuk" klinkt een beetje denigrerend?! Ik bedoelde het positief hoor!

herman schreef:
"erg leuk" klinkt een beetje denigrerend?! Ik bedoelde het positief hoor!

Ik bedoel eigenlijk 'een beetje min'.
'Erg leuk' klinkt net of het één of ander bandje is die leuke muziek maakt maar ik vind dat The Kinks niet 'een leuk bandje' is maar een echte 'topband'. Ik snap dat je het positief bedoeld hoor alleen klinkt het een beetje mager vind ik.

'Erg leuk' klinkt wat mij betreft gewoon als 'erg leuk'. Anders had ik het wel 'een of ander bandje' genoemd.

Ik weet dat jij nu superenthousiast bent over The Kinks, maar voorlopig ken ik alleen dit album. De rest komt later wel.

herman schreef:

Ik zou niet te lang wachten als ik jou was.
Voordat ik de Pye Album Collection kocht kon ik (op singles na) weinig van The Kinks. Maar nu ben ik echt helemaal verkocht. Onvoorstelbaar dat deze band zo naar onder wordt geschoven. (op albumgebied) Als je dit album kan waarderen zou ik zeker meer van The Kinks proberen als ik jou was. Neem 'Are The Village Green Preservation Society' maar, dan ben je net zo in de ban van The Kinks als ik.

Ik zou voor "Something Else" gaan

Er komt zeker meer van The Kinks in mijn collectie, maar eerst moet deze 'uitgegroeid' zijn, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Niet echt eigenlijk

Ik moet deze plaat kennen als mijn broekzak, voordat ik weer een album van The Kinks koop. Ik leer platen van dezelfde artiesten graag één voor één kennen.

avatar van avdj
Oke, dan snap ik het. Haast hoef je trouwens niet te maken, want los kosten de Kinks CD's tegenwoordig maar 8 euro.

herman schreef:

Aha..............dat is iets wat ik met Radiohead nogal heb.
Ik koop ze rustig één voor één zodat ik ze echt helemaal ken..........ben nu bij 'Kid A' overigens, mijn 4e alweer.
Maar om er nog even op terug te komen wat je zei..............The Kinks is vrij makkelijke muziek om naar te luisteren dus ik denk dat je na 3 luisterbeurten een Kinks plaat wel goed ken. (wil niet meteen zeggen dat het dan minder begint te worden, integendeel zelfs) .............Tijd voor een nieuwe zou ik dus zeggen.

Voor mij is dat heel wisselend. Hoe toegankelijker de muziek, hoe moeilijker ik er in kan komen vaak. Terwijl ik bij meer experimentele muziek de eerste luisterbeurt koester, omdat dan vaak het meeste plezier wordt beleefd. Ik heb ook met top40-liedjes vaak dat ik iets pas na 10 keer horen begin te waarderen.

herman schreef:

Hier snap ik werkelijk niks van.
Kun je het misschien proberen uit te leggen wat je precies bedoelt?

Het komt er op neer dat ik wel meer dan 3 luisterbeurten nodig heb bij deze plaat. En dat ik toegankelijke muziek lang niet altijd direct kan waarderen. Dat duurt soms even... Het is alsof ik er in eerste instantie meer in denk te kunnen vinden. Ik weet niet of ik het enigszins verduidelijkt heb, misschien snap ik het zelf ook nog niet helemaal.

Maar goed, op het moment dat ik dit album heel goed ken, ga ik wel weer een nieuwe plaat van The Kinks kopen. Bij mij komt het er op neer dat ik dan ongeveer 1 plaat per artiest per jaar ontdekt, uitzonderingen daargelaten (soms ben je zo verslaafd aan een artiest dat het sneller gaat).

avatar van John Doe
Misschien bedoel je zoiets te zeggen: dat je de eerste luisterbeurten meer de tekortkomingen van de toegankelijke muziek opvallen, maar dat je later meer de sterkte van de simpele dingen gaat inzien.

Ja, dat zou het best 's kunnen zijn. Ik moet mijn gedachten hierover maar 's laten gaan.

avatar van Brain Stew
Wow, Shrangri-La, ik krijg bijna een hartaanval zo mooi.

Goh, wat maken die gasten van The Kinks het mij moeilijk zeg! Heb nu deze weer in mijn top-10 geplaatst. Kan gewoon niet kiezen tussen Village Green, Lola vs Powerman en deze. Hier staan ook zoveel briljante stukken op! Neem nou die solo's van Mr. Churchill Says en Arthur. Ik vind het moeilijk om te kiezen wat ik nou het beste Kinks nummer vind, maar Yes Sir, No Sir staat zeker in mijn top-5, geniaal!!!

avatar van avdj
Shrangri-La vindt ik toch wel het beste op de plaat. Akoestisch intro en later versnellingen met elektrisch, wereldnummer. Wel ontiegenlijk veel bonustracks heeft dit album anno 2006. Ik neem aan dat die verder niet aansluiten op het verhaal van het album.

avatar van Toon1
Echt het ultieme Britse album , gewoonweg geweldig.

Brise = britpop?

P.S. Hoes verbeterd, was een erg wazig plaatje.

avatar van Toon1
avdj schreef:
Brise = britpop?

Strikt gesproken is het niet het beste Britse album, maar vind gewoon dat dit album gewoon über-Brits klinkt.

Zola
In de schaduw van The Who's "Tommy", bewijzen The Kinks ook een leuke 'rockopera' te kunnen componeren.

Naar mijn mening duurt het werk iets te lang, waardoor het naar verloop van tijd ietwat gaat vervelen. Toch zijn The Kinks al die jaren een zwaar onderschatte band geweest, en hebben op deze LP met nummers als "Victoria", "Yes Sir, No Sir", "Drivin'", en natuurlijk "Shangri-la" geschiedenis geschreven.

4.0*

avatar van IMPULS
Wat een superlatieven hierboven. Met tracks als Victoria en Drivin' kan ik me dat indenken, Shangri-la, Some Mother's Son en Mr. Churchill says ook nog wel, maar dat is het wel weer. Een aantal nrs hebben een iets te geforceerd karakter. Alsof the Kinks hun handelswaar, (maatschappij-kritisch, kleinburgerlijkheid) te sterk aan de man wil brengen. Beetje over de top.

avatar van avdj
Het stemgemiddelde is niet bepaald over de top te noemen.

IMPULS schreef:

Op welke nummers doel je dan?
Ik heb werkelijk totaal niet het idee dat The Kinks hier geforceerd bezig zijn.