Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.
namsaap schreef:
Prima derde album van Vola, maar ik merk dat, na mijn aanvankelijke enthousiasme toen ik het album net had, Witness toch iets minder impact op me heeft dan Applause Of A Distant Crowd. Er staan weliswaar weer erg sterke nummers op de plaat, maar een nummer als 24 Light-Years haalt het niveau toch wat naar beneden en ook Freak klinkt me veel te gezapig.
Verder blijft er gelukkig genoeg te genieten over. Het verzorgde poppy geluid doet me (zonder het Djet-element) erg denken aan Frost* en is dankzij de rijke schakering aan synthgeluiden boeien om te luisteren.
Mijn eerdere bevindingen blijven ook na herbeluistering staan. Fijne plaat maar het mist voor bij het vernuft dat bijvoorbeeld Frost* laat horen op hun laatste album.
Score: 73/100
Jaarlijst 2021:
1. Harakiri For The Sky - Mære (92)
2. Moonspell - Hermitage (91)
3. Soen - Imperial (90)
4. Wheel - Resident Human (89)
5. Witherfall - Curse Of Autumn (88)
6. Dvne - Etemen Ænka (87)
7. Nekromantheon - Visions Of Trismegistos (86)
8. Kauan - Ice Fleet (85)
8. Frost* - Day And Age (85)
10. Cult Of Luna - The Raging River (84)
10. Motorpsycho - Kingdom Of Oblivion (84)
10. Dordeduh - Har (84)
13. Epica - Omega (83)
14. Empyrium - Über den Sternen (82)
15. Cryptosis - Bionic Swarm (81)
16. Seth - La Morsure Du Christ (80)
16. Asphyx - Necroceros (80)
16. The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
19. Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
20. Therion - Leviathan (78)
- - . Gojira - Fortitude (77)
- - . Transatlantic - The Absolute Universe (74)
- - . Psychonaut/Sâver - Emerald (74)
- - . Evergrey - Escape The Phoenix (73)
- - . Orden Ogan - Final Days (73)
- - . Vola - Witness
- - . Wode - Burn In Many Mirrors (72)
- - . White Void - Anti (70)
- - . Decline Of The I - Johannes (69)
- - . Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)
- - . Iotunn - Access All Worlds (64)
- - . The Lion's Daughter - Skin Show (60)