VOLA - Witness (2021)

Denemarken
Metal / Rock
Label: Mascot

1. Straight Lines (4:22)
  2. Head Mounted Sideways (5:34)
  3. 24 Light-Years (4:32)
  4. These Black Claws (5:52)

met Shahmen

5. Freak (4:50)
  6. Napalm (4:58)
  7. Future Bird (4:35)
  8. Stone Leader Falling Down (4:23)
  9. Inside Your Fur (5:00)
avatar van legian
Dit album van Vola is toch een gevalletje net niet geworden. De momenten dat ze met harde en loodzware partijen aankomen is het genieten geblazen. De opening van These Black Claws is daar een heerlijk voorbeeld van waarbij ik direct weer in headbang modus zit. maar ook de eerste twee nummers doen dat krachtig. Ze vullen de plaat en de nummer echter op met veel vrolijk klinkende poprock achtige passages. Waar ze helaas de kwaliteit en het gevoel voor missen om echt boeiend te blijven.

En daarmee kom ik eigenlijk op mijn grootste probleem. Ze verliezen enorm snel de aandacht. Met 44 minuten is dit zeker geen lange plaat, maar mijn hemel wat duurt hij voor mijn gevoel lang. Het is dat ze met Stone Leader nog een lekker nummer aan het eind hebben. Maar na de eerste vier nummers zijn ze me wel kwijt geraakt. Ook met deze worp wil de klik niet echt komen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
legian schreef:

Precies dit dacht ik ook bij beluistering

avatar van Sound
Ik moet mij wel aansluiten bij de opmerking over de aandacht na de 4 nummers, maar als G1 Transformers fan en dan met name Soundwave (vandaar de verkorte nickname) ben ik wel geneigd om Head Mounted Sideways op repeat te blijven zetten.

avatar van Aladdin
Wat een band! Hun sound is toch beslist origineel te noemen en daarnaast schrijven ze geweldige nummers. Ik ben echt hooked aan deze plaat en gelukkig mijn zoon inmiddels ook. Eindelijk kunnen we samenspannen en een vuist maken tegen de kleuterpop van z'n zussen.

Aladdin schreef:
Wat een band! Hun sound is toch beslist origineel te noemen

Ikzelf vind zelf de sound (niet de zang) erg lijken op The Gathering ten tijde van Mandylion.

avatar van namsaap
Prima derde album van Vola, maar ik merk dat, na mijn aanvankelijke enthousiasme toen ik het album net had, Witness toch iets minder impact op me heeft dan Applause Of A Distant Crowd. Er staan weliswaar weer erg sterke nummers op de plaat, maar een nummer als 24 Light-Years haalt het niveau toch wat naar beneden en ook Freak klinkt me veel te gezapig.

Verder blijft er gelukkig genoeg te genieten over. Het verzorgde poppy geluid doet me (zonder het Djet-element) erg denken aan Frost* en is dankzij de rijke schakering aan synthgeluiden boeien om te luisteren.

Waar ik me wel over wil beklagen, is dat Mascot heeft gemeend dit album op 'glow-in-the-dark' vinyl te moeten persen. Dat komt de geluidskwaliteit niet bepaald ten goede. In de rustigere passages is de achtergrondruis bijzonder storend en lijkt het bijna of ik een picture disc op heb liggen. Dan heb ik liever de CD.

avatar van notsub
Witness is een geweldig album, maar ik blijf een lichte voorkeur houden voor Applause Of A Distant Crowd. Dit album geeft zich iets te gemakkelijk prijs met al die groots klinkende catchy refreinen. Aan de andere kant zijn die ook wel weer erg lekker, maar ze lijken zich hier en daar wat te herhalen. Verder is het natuurlijk een super gaaf klinkend album waarin de contrastwerking tussen poppy zang en zware djent stukken tot in de perfectie uitgewerkt wordt. Dat is toch nog steeds Vola in de puurste essentie.

avatar van jorro
Een fijne kennismaking met deze Deense band. Een prima album, met name de eerste paar songs die bij mij wat degelijker overkomen dan de tweede helft van het album. Het feit of er al dan niet gedjent wordt maakt me daarbij niet uit. Het valt me eerlijk gezegd nauwelijks op.
These Black Claws is (ook) mijn prijsnummer. Heerlijk bombastisch.

avatar van namsaap
Het is zo langzamerhand tijd om de eindejaarslijst op te maken. Daarom luister ik alle 2021- releases die ik in huis heb gehaald nog eens om het gehoor op te frissen en te zien of mijn standpunt ten aanzien van het album is veranderd.

namsaap schreef:

Mijn eerdere bevindingen blijven ook na herbeluistering staan. Fijne plaat maar het mist voor bij het vernuft dat bijvoorbeeld Frost* laat horen op hun laatste album.

Score: 73/100

Jaarlijst 2021:

1. Harakiri For The Sky - Mære (92)
2. Moonspell - Hermitage (91)
3. Soen - Imperial (90)
4. Wheel - Resident Human (89)
5. Witherfall - Curse Of Autumn (88)
6. Dvne - Etemen Ænka (87)
7. Nekromantheon - Visions Of Trismegistos (86)
8. Kauan - Ice Fleet (85)
8. Frost* - Day And Age (85)
10. Cult Of Luna - The Raging River (84)
10. Motorpsycho - Kingdom Of Oblivion (84)
10. Dordeduh - Har (84)
13. Epica - Omega (83)
14. Empyrium - Über den Sternen (82)
15. Cryptosis - Bionic Swarm (81)
16. Seth - La Morsure Du Christ (80)
16. Asphyx - Necroceros (80)
16. The Ruins Of Beverast - The Thule Grimoires (80)
19. Tribulation - Where The Gloom Becomes Sound (79)
20. Therion - Leviathan (78)
- - . Gojira - Fortitude (77)
- - . Transatlantic - The Absolute Universe (74)
- - . Psychonaut/Sâver - Emerald (74)
- - . Evergrey - Escape The Phoenix (73)
- - . Orden Ogan - Final Days (73)
- - . Vola - Witness
- - . Wode - Burn In Many Mirrors (72)
- - . White Void - Anti (70)
- - . Decline Of The I - Johannes (69)
- - . Dread Sovereign - Alchemical Warfare (68)
- - . Iotunn - Access All Worlds (64)
- - . The Lion's Daughter - Skin Show (60)

avatar van wizard
Witness ligt in het verlengde van Applause Of A Distant Crowd, maar is gevarieerder, grootster, poppyer. Meer van alles, maar toch consistent. Een van de hoogtepunten van 2021.

avatar van ProGNerD
Nieuwe single net gereleased: VOLA - Paper Wolf (Official Music Video)

avatar van Alicia

Fijn nummer weer! Heerlijke band...