VOLA - Witness (2021)

Denemarken
Metal / Rock
Label: Mascot

1. Straight Lines (4:22)
  2. Head Mounted Sideways (5:34)
  3. 24 Light-Years (4:32)
  4. These Black Claws (5:52)

met Shahmen

5. Freak (4:50)
  6. Napalm (4:58)
  7. Future Bird (4:35)
  8. Stone Leader Falling Down (4:23)
  9. Inside Your Fur (5:00)
avatar van Alicia
Of dit nu een album is dat je tijdens het ontbijt wilt aanhoren, waag ik te betwijfelen. Ondanks dat de muziek toch vrij 'zoet' is in mijn beleving. Tenminste... nu ik mijn progmetal slaapmutsje nog op heb. Nou ja, Vola smaakt op dit vroege tijdstip gewoon een beetje als een vers croissantje met luxe aardbeienjam in het goede gezelschap van een bakkie heule sterke koffie. De muziek is niet constant heavy. Integendeel. Want de djent band uit Denemarken klinkt in mijn oortjes - weliswaar bij tijd en wijle stevig aangezet - meer als een ingenieuze en zeer melodieuze popband. Waar dus helemaal niks mis mee is als je een mix van 'metal' en mooi gezongen 'pop' wel waarderen kunt.

avatar van james_cameron
Het eerste album had de heerlijk loodzware gitaarriffs, het tweede album de fraaie aanstekelijke zanglijnen en op deze derde komt alles mooi samen, resulterend in het beste werk van de deense band tot nu toe. Het is een knappe mengeling geworden van pop en metal (A-ha meets djent?), met unaniem sterke tracks. Luister maar eens naar de geweldige opener Straight Lines, dan ben je meteen verkocht. De rest van het album doet daar niet veel voor onder.

avatar van legian
Dit album van Vola is toch een gevalletje net niet geworden. De momenten dat ze met harde en loodzware partijen aankomen is het genieten geblazen. De opening van These Black Claws is daar een heerlijk voorbeeld van waarbij ik direct weer in headbang modus zit. maar ook de eerste twee nummers doen dat krachtig. Ze vullen de plaat en de nummer echter op met veel vrolijk klinkende poprock achtige passages. Waar ze helaas de kwaliteit en het gevoel voor missen om echt boeiend te blijven.

En daarmee kom ik eigenlijk op mijn grootste probleem. Ze verliezen enorm snel de aandacht. Met 44 minuten is dit zeker geen lange plaat, maar mijn hemel wat duurt hij voor mijn gevoel lang. Het is dat ze met Stone Leader nog een lekker nummer aan het eind hebben. Maar na de eerste vier nummers zijn ze me wel kwijt geraakt. Ook met deze worp wil de klik niet echt komen.