King Gizzard & The Lizard Wizard - L.W. (2021)

Alternatieve titel: Explorations Into Microtonal Tuning, Volume 3

Australiƫ
Uitgebracht in eigen beheer

1. If Not Now, Then When? (3:50)
  2. O.N.E. (3:40)
  3. Pleura (4:11)
  4. Supreme Ascendancy (3:39)
  5. Static Electricity (5:49)
  6. East West Link (3:08)
  7. Ataraxia (5:17)
  8. See Me (4:04)
  9. K.G.L.W. (8:28)
avatar van bver
Alle 3 vooruitgeschoven singles zijn er weer knal op. Topband. Hoe zij zoveel kwaliteit op zo'n korte tijd blijven produceren... Ongeloofelijk...

Laat maar komen!

avatar van [WZ]
bver schreef:

..en zoveel variatie maar tóch 100% als zichzelf blijven klinken. Kijk er ook weer erg naar uit!

Kan niet wachten. De "live" versie van Pleura (te vinden op youtube) staat hier al 5 dagen op repeat. Niet dat ik niet genoten heb van K.G. - in tegendeel zelfs - maar dit is toch wel een singletje dat me weer extra in de KGATLW vibe brengt.
Gevolg: hier gaan we weer voor een paar weken non-stop King gizz door mijn speakers. Opnieuw merk ik dat ze het toch wel allemaal goed aanpakken, die mannen, zowel wat betreft het onderhouden van een kern aan stevige fans als het produceren van hun unieke sound én door eigenlijk steeds te doen waar ze gewoon zin in hebben. Daardoor toch wel al 5 jaar mijn favoriete band, en het ziet er naar uit dat ze nog even consistent kwaliteitsvol werk zullen blijven verrichten.

Ik vermoed trouwens dat de alternatieve titel hier ook 'Explorations Into Microtonal Tuning, Volume 3' zal zijn?

avatar van peterjames777
"WOOOH!"

Volume 3 in de microtonale reeks is wederom enorm fijn. Meer van hetzelfde, maar mij hoor je niet klagen. Microtonale Gizz is de beste Gizz.
De grooves en composities zijn weer om je vingers bij af te likken.

avatar van JVT
JVT
Lekkere plaat idd! Op het eerste gehoor nog beter dan hun vorige KG.

avatar van JVT
JVT
En dan die afsluiter, die komt hard binnen.

avatar van Mindscapes
JVT schreef:
En dan die afsluiter, die komt hard binnen.
Je bent me voor

Die afsluiter is echt om duimen en vingers bij af te likken. Psychedelische stoner met een vleugje doom ofzo... Vond dat met Superbug van Infest The Rats' Nest (en een beetje met The Hungry Wolf of Fate) ook al een erg geslaagd experiment.

Leuk ook dat ze nu 2 "songs" met dezelfde titel hebben, de opener van K.G. en de afsluiter van L.W. Benieuwd eigenlijk als je die 2 na elkaar afspeelt, of je een naadloze overgang krijgt...

Momenteel K.G. en L.W. na elkaar in de wachtrij, een microtonaal conceptplaatje van 83 minuten

Edit: net ook gemerkt dat The Hungry Wolf of Fate perfect overloopt in If Not Now, Then When?

avatar van repelstefan
Begin nu aan die afsluiter maar eens met hieronder. Wat een band is dit zeg, zo'n tempo, raken zoveel stijlen, kwaliteit blijft hoog. Ik dacht even, waar ken ik dat riedeltje van maar ze gaan de intro van KG even goed afmaken hoor ik al

avatar van Raoul Van de Wetering
En dan ook nog static electricity. Als we deze ooit weer live mogen horen dan space je hem helemaal de pan uit. De flow van dit album is wel echt subliem. Super chill funky beginnen waarbij het in 't midden al aan is. Sublieme midden oosterse sounds en vibes waarbij je echt merkt dat ze die gitaar gemasterd hebbon. En de opbouw naar de finale is qua vibe en flow echt briljant. 't laatste nummer maakt 't album af. Wat rauw met een heerlijke flow. Ik kijk nu al uit naar de Pit! Deze gasten gaan echt alle kanten op en hun sounds is zo identiek ondanks al die shitload aan instrumenten die ze bespelen.

avatar van Chimpz
Ik vind het een beetje dubbel: ik ben al twee dagen onbewust de melodie van 'See Me' aan het neurieën, en met K.G.L.W. hebben ze opnieuw (net als Superbug en The Hungry Wolf of Fate) een heel lekker uitstapje naar sludge/doom gemaakt. Maar alles bij elkaar blijf ik met deze dubbele plaat van King Gizzard toch voor het eerst zitten met het idee dat hun ambitie misschien toch wat groter was dan het songmateriaal?

Er zitten over de twee albums toch een paar nummers die "gewoon" maar een beetje jammen op een Oosters klinkende microtonale riff, maar de strakkere songwriting missen. Slecht klinkt het nooit, maar je zit daardoor in het midden wel met een handvol nummers die een beetje een eigen identiteit missen. Ik zit met het gevoel dat ze op die stijl met twee vingers in de neus vijf albums kunnen vullen en het luistert allemaal wel lekker weg, maar heel interessant of strak wordt het allemaal nooit, terwijl dat normaal toch wel hun sterkste punt is.

Er zat een ijzersterke K.G.L.W. plaat van 60 minuten in. Nu eindigen we met twee goede platen van 40 minuten.

avatar van jellylips
Ik ben eigenlijk pas met het uitkomen van deze, de vorige K.G. ook gaan luisteren (het is werkelijk niet bij te houden). En nu ben ik ontzettend blij met dit dubbelalbum! Ik vind K.G. al heel tof, en deze wellicht nog beter.

Dat ze hier alles zo’n beetje laten samenkomen bevalt ook wel. Ik stoor me ook weleens aan de ‘blown out’ productie van de meeste van hun platen, maar daar weten ze ook steeds beter de balans in te vinden.

avatar van bver
Registratie van het concert in Melbourne op 26/02/21. Gedeeld door KGLW zelf in uitstekende geluids -en beeldkwaliteit. De meeste nummers komen uit de laatste 2 albums...

Verzacht de pijn van de annulering van BKS '21 een heeeeel klein beetje...

King Gizzard & The Lizard Wizard - Live in Melbourne '21 - YouTube

avatar van sj0n88
Niet te geloven: het is gewoon wéér raak. Wat een sterke plaat is dit. Zelfs de singles If Not Now, Then When? en O.N.E., die ik eerst niet zo boeiend vond, beginnen hier nu te landen.

avatar van sj0n88
bver schreef:

Verzacht de pijn van de annulering van BKS '21 een heeeeel klein beetje...

King Gizzard & The Lizard Wizard - Live in Melbourne '21 - YouTube

En dank voor het delen. Zelfs een liveregistratie op YouTube van deze gasten bezorgt me kippenvel.

avatar van Chimpz
sj0n88 schreef:

Goed nieuws in dat geval, want ze hebben er nog een gedropt. Toch wel een beetje hallucinant om naar die volle zaal te kijken, wetende dat dit vorige maand is opgenomen.

Toch een lekker zoethoudertje, want op een nieuwe plaat is het toch weer... *checkt agenda*... anderhalve week wachten hoor.

avatar van ABDrums
sj0n88 schreef:

Dit is wat ik ongeveer had willen schrijven op dit moment. Na enkele liveregistraties te hebben gezien waar de band zich vooral focust op de microtonale composities begint de studioversie hier ook langzaam maar zeker steeds beter te bevallen. Ik twijfel nog om 'm richting de 4,5* te verhogen, maar dat gaat niet heel lang meer duren...