Dinosaur Jr. - Sweep It Into Space (2021)

Label: Jagjaguwar

1. I Ain’t (4:11)
  2. I Met the Stones (3:45)
  3. To Be Waiting (4:12)
  4. I Ran Away (3:30)
  5. Garden (3:02)
  6. Hide Another Round (3:58)
  7. And Me (3:35)
  8. I Expect It Always (3:39)
  9. Take It Back (4:02)
  10. N Say (3:15)
  11. Walking to You (4:41)
  12. You Wonder (3:03)
avatar van Ernie
Alweer iets om naar uit te kijken. J Mascis zijn laatste soloalbum was ook fantastisch en de productie hier wordt blijkbaar gedaan door niemand minder dan Kurt Vile.

Hun vorige worp was ook mijn plaat van het jaar toen dus hopelijk herhalen ze dat

I ran away klinkt al erg lekker weer.

Germ (crew)
Met Kurt Vile achter de knoppen. Op het eerste gezicht lijkt me dat een perfecte match, de twee ultieme slackers bij elkaar.

avatar van Sandow
Het album werd blijkbaar al gelekt in januari, waardoor het volledig te beluisteren is. Na een tweetal luisterbeurten klinkt het zeker niet verkeerd! Dinosaur Jr. klinkt hier weer gewoon lekker als Dinosaur Jr. en dat mogen ze van mij nog heel lang blijven doen.

avatar van corn1holio1
I Ran Away klinkt heer-lijk

avatar van Lura
Chris Bernasco heeft een opvallende kijk op muziek. Hierover plaatst hij maandelijks zijn bevindingen op de website van Popmagazine Heaven. In het artikel van twee weken geleden vroeg hij zich terecht af waar de gitaarsolo gebleven is in de popmuziek. Gelukkig kom je die zowel in korte als langere vorm nog geregeld tegen. Wie de laatste jaren naar de platen van onze bluesman Ralph de Jongh luistert, wordt veelvuldig getrakteerd op fantastisch gitaarspel. Ook de Amerikaanse band Dinosaur Jr is al sinds de jaren negentig niet vies van degelijke, stevige old school rockmuziek. In de jaren zeventig zou de band door Oor ongetwijfeld tot de zware jongens gerekend zijn. Tijdelijk ging de stekker uit de band in 1997 na Hand It Over om daarna zeer overtuigend terug te komen met Beyond in 2007. In die tussentijd startte frontman en medeoprichter J Mascis een succesvolle solocarrière. Hij bracht tot nu toe een viertal uitstekende soloalbums uit. Na het album Elastic Days uit 2018 ging hij op een Engelse tournee met singer-songwriter Rosali Middleman. Aanvankelijk was de bedoeling om in januari 2019 te gaan toeren, maar werd verschoven naar mei. Hierop besloot Middleman de vrijgekomen tijd te benutten om nieuwe songs te schrijven. Toevallig wordt haar album No Medium begin mei uitgebracht. Ook een plaat met fantastisch, inventief gitaarspel. Dinosaur Jr’s nieuwe album Sweep It Into Space is van de degelijke kwaliteit die men van hen mag verwachten. Het merendeel van de songs werden geschreven door Mascis. De twee ingetogener nummers Garden en You Wonder werden geschreven door Lou Barlow, de andere medeoprichter van de band. Samen met Kurt Vile produceerde Mascis het album. Vile zingt op zes nummers mee en speelt op drie nummers gitaar mee. Verrassend vind ik dat de laatste albums van de band verschijnen op het eigenzinnige Jagjaguwar label. Sweep It Into Space bewijst dat de gitaarsolo en energieke rockmuziek nog lang niet uitgestorven is. Chris Bernasco kan gerust zijn.

avatar van galleryplay
Zie ik hier het patroon ontstaan dat de nummers van Lou tot de beste nummers behoren? Dat was op de vorige plaat zo en nu in zekere zin weer.. En dat was vroeger wel even anders.

avatar van Rain King
ouderwets goed

avatar van Spoelworm

Spoelworm schreef:
Nog drie dagen, dan valt die door de brievenbus

Ik heb er ook zin! De drie tracks op Spotify zijn alvast te gek.

avatar van JVT
JVT
Lekker hoor hoe die riff van hide another round er in knalt na het rustige Garden.
Hele fijne plaat , het klinkt net iets gelaagder en gevarieerder dan andere platen van hun. Hier ga ik nog veel naar luisteren.

avatar van Ducoz
Buiten dat deze plaat algeheel wat luchtiger en relaxter klinkt, is dit wel de beste Dinosaur Jr. plaat in jaren. Dat wil niet zeggen dat de platen die hiervoor kwamen niet goed waren, nee! Dat zegt meer wat over deze plaat.

Samen met Kurt Vile(J en Vile lijken een ultiem slackers combo te zijn)lijkt Dinosaur Jr. een bepaalde rust te vinden die we eigenlijk nog niet eerder van de band hebben gehoord. Dat gezegd te hebben, boet Dinosaur Jr. nergens aan kracht in en solot J er lustig op los. Buiten dat de boel wat milder(er is ook ruimte voor toetsen) en ruimtelijker klinkt dan op bijvoorbeeld 'Where You Been' vind ik dit qua kwaliteit wel het meeste bij die plaat in de buurt komen. Ja, fijn!

avatar van Ernie
Jeezes ik ben nieuwsgierig naar deze na al die positieve berichten te lezen.

Beyond, Farm en Give a glimpse of what you're not vind ik allen schitterende schijven , I bet on sky moet ik dringend herbeluisteren en is de enige die ik nog niet in huis heb. Voor mij zijn de reünieplaten dus meer dan geslaagd en het oude werk is legendarisch.

avatar van AOVV
Eerste luisterbeurt zit erop, en ik kan Ducoz wel volgen in zijn commentaar. Erg lekkere plaat weer, J Mascis haalt ook een aantal geweldige solo's uit zijn gitaar. En met de zonnige temperaturen die in ongetwijfeld in het verschiet liggen de komende maanden, biedt dit plaatje heerlijk luistermateriaal.

Germ (crew)
Sweep It Into Space maakt nu z'n eerste digitale rondje, eerste indruk is uitstekend.
Plaat klinkt lekker scherp en helder. J's stem zit ook lekker in de mix.

avatar van JVT
JVT
Wat een heerlijke afsluiter heeft deze plaat! You wonder is echt n pareltje, mss wel m’n favoriet van de gehele plaat. Lekker in het zonnetje zoals vandaag komt deze plaat helemaal tot z’n recht. Ik trek er nog eentje open

Heerlijke plaat al had de productie iets rauwer gemogen. Compositorisch toch wel weer een hoogtepunt in hun indrukwekkende oeuvre en een stuk consistenter dan de vorige plaat die toch wat wisselvallig was. Het is allemaal wat melodieuzer dan in de beginjaren maar qua songmateriaal kan het zich daar zeker mee meten.

avatar van vins75
Letten we ook even op de twee pareltjes die mijn held Lou heeft mogen bijdragen: Garden en You Wonder.

avatar van Spoelworm
Spoelworm schreef:
Nog drie dagen, dan valt die door de brievenbus

Nou hij is er en ik moet zeggen ,het stelt wederom niet teleur!
Afgaande op de eerste luisterbeurt is dit in het verlengde van de vorige plaat, give a glimpse ( vooral i ain't, heb ik dit al eerder gehoord??)
Maar, dat is prima . Sterker nog, give a glimpse draai ik grijs thuis dus ik zal voor deze vast een backup bestellen

avatar van Lost
Steeds een feestje voor mijn oren die weemoedige gitaarrock van Dinosaur Jr... laat ze aub nog jaren doorgaan... Topband!

avatar van coldwarkids
Heeeerlijke band blijft dit toch! Deze band heeft geen verandering in de sound nodig .

Het moet ergens begin jaren 90 geweest zijn. Met mijn toenmalige beste kameraad op vakantie in Frankrijk en we hadden het zo gepland dat we het concert van Dinosaur Jr. in Bordeaux konden meepikken. Het werd een ervaring die me voor altijd zal bijblijven. Hallucinerend en oorverdovend hard. Het album Green Mind was net uit en tijdens de solo’s van Thumb leek het wel alsof ik richting een andere planeet werd gelanceerd. Onvergetelijk… alleen al om die herinnering een halfje erbij.

Sweep it into space is voor mij het beste album sinds de hergroepering. De plaat klinkt in balans en is van constante kwaliteit, iets wat bij de laatste albums zeker niet altijd het geval was. De samenwerking met Kurt Vile juich ik dan ook toe; het klinkt prettig gelaagd en minder geforceerd.

Eindelijk weer eens een lichtpuntje op gitaargebied vanuit de USA, waar de rockscene toch al lange tijd lijkt ingedut en links en rechts wordt ingehaald door de jonge honden uit het Brittenland.

avatar van erwinz
Volledige recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Dinosaur Jr. - Sweep It Into Space - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Ook op haar twaalfde album doet de Amerikaanse band Dinosaur Jr. precies wat je verwacht en precies wat je hoopt en strooit de band 45 minuten lang met onweerstaanbare gitaarsongs

De Amerikaanse band Dinosaur Jr. ontdekte ik ergens aan het eind van de jaren 80 of misschien het begin van de jaren 90 en sindsdien ben ik fan. Het heeft met het deze week verschenen Sweep It Into Space inmiddels twaalf albums opgeleverd en ze zijn allemaal goed. Op haar nieuwe album doet de band waar het inmiddels al bijna 40 jaar heel goed in is. Dinosaur Jr. grossiert in catchy songs waarin het geweldige gitaarwerk van J Mascis alle kanten op mag schieten. J Mascis verkeert ook op het nieuwe album van Dinosaur Jr. weer in topvorm en dat geldt ook voor bandgenoten Lou Barlow en Murph. Het levert een portie aanstekelijke en vaak onweerstaanbare rockmuziek op waar heel wat jonge honden van het moment een voorbeeld aan kunnen nemen.

avatar van galleryplay
Dit is misschien wel het meest luchtige/lichtvoetige schijfje dat de heren samen hebben gemaakt. Ik ben blij dat de band nog bestaat en de zaak kwalitatief prima op peil houdt.
Klein puntje van kritiek: als je dit afzet tegen een aantal mijlpalen uit de discografie dan valt vooral op dat ook deze plaat weer nergens in uitblinkt. Sinds de reünie gaat de band steeds meer volgens een bepaald template werken en dat is soms best jammer. Nergens vliegen ze nog uit de bocht, nooit overschrijdt J een zekere timebox met zijn solo's en horen we geen gekke tempowisselingen, onconventionele structuren of lyrische chaos meer.
Daar staat wel een degelijke consistente plaat tegenover. Dus ik teken ervoor.

Vandaag stond Dinosaur Jr op het programma. Het begin van de plaat is veelbelovend en heeft veel weg van de Nirvana-sound. Helaas zakt het vanaf 'I Ran Away' ver weg. Ik vermoed dat track 1-3 inmijn afspeellijst gaan verschijnen en dat de rest van de plaat niet meer mijn oren zal bereiken.

Jammer na zo'n veelbelovend begin van de plaat.

Opvallend: I Ain't

avatar van Mausie
Mausie (crew)
galleryplay en henkjan2016, mss even jullie scores omwisselen dan?

Goed punt

avatar van Bartjeking
Over de muziek sluit ik me aan bij veel van de bovenstaande schrijvers; geen meesterwerk, maar wel heel erg goed. Maar de hoes, vind Dinosaur Jr. sowieso al de band met vaak geweldige cover-art, maar deze mag er ook wezen zeg. Mag van mij in een lijstje aan de muurkamer hangen.

avatar van sokra
In mijn stoelendans van de nummers, waarin de minste nummers na elke luisterbeurt afvallen, blijven deze 4 uiteindelijk over als de sterkste nummers: I Ain't, And Me, Take It Back en Walking To You.

avatar van Johnny Marr
Deze band kan niks verkeerd doen, ik werd daarnet zelfs een klein beetje emotioneel tijdens de zoveelste gitaaruitbarsting van meneer Mascis. Wat een gitarist is dat toch. Verlangens naar live gigs door dit album!

avatar van frolunda
Sinds hun heroprichting rond 2005 in de originele bezetting van J. Mascis, Lou Barlow en drummer Murph tonen de platen van Dinosaur Jr. wat betreft kwaliteit een vrij constante lijn. Ook als een album aanvankelijk een uitschieter naar boven of beneden leek te zijn, iets wat ik bijvoorbeeld in eerste instantie met I Bet on Sky uit 2012 had (die ik een stuk minder vond), maar na verloop van tijd bleek het niveauverschil best mee te vallen. De plaat had gewoon wat meer luisterbeurten nodig voordat hij zijn schoonheid/klasse prijs gaf.
Dit zou ook weleens weer het geval kunnen zijn met hun nieuwste album Sweep It Into Space. Was aanvankelijk ook niet overenthousiast maar nu, zo'n kleine twee weken na zijn release vind ik dit twaalfde officiële studio album van het trio uit Amherst, Massachusetts nog steeds beter en beter worden.
De twaalf songs gaan van ruim voldoende naar goed tot zeer goed en vormen hier, iets wat lang niet altijd het geval was, een krachtige eenheid. Een nieuwe Dinosaur klassieker hoor ik in eerste instantie nog niet maar ik ben voorlopig wel erg opgetogen over Walking to you, mede door het enerverende gitaarspel van Mascis. Na al die jaren zit daarop, net als bij zijn stem overigens, totaal geen sleet. Wat Sweep It Into Space ook ten goede komt zijn de bijdragen van Lou Barlow, waaronder het erg sterke Garden, maakt de plaat toch net wat veelzijdiger. En tevens mijn enig punt van kritiek, dat de nummers zich net iets te veel in hetzelfde tempo afspelen, van ondergeschikt belang maakt.
Blijft over, andermaal een sterk album van Dinosaur Jr., en waar de rek voorlopig nog niet uit is.