Sylvan - One to Zero (2021)

Duitsland
Label: Gentle Art of Music

1. Bit by Bit (6:16)
  2. Encoded at Heart (6:41)
  3. Start of Your Life (3:14)
  4. Unleashed Power (7:30)
  5. Trust in Yourself (5:32)
  6. On My Odyssee (6:26)
  7. Part of Me (9:16)
  8. Worlds Apart (3:57)
  9. Go Viral (6:40)
  10. Not a Goodbye (10:14)
Na jaren wachten is daar het nieuwe album van Sylvan. Reeds lang aangekondigd, maar door interne problemen vertraagde release. Maar het was het wachten waard!
One To Zero is een conceptalbum. Sylvan is daar erg sterk in. (Home, Posthumous Silence).
Hierbij gaat het om een autobiografie van een Artificiële Intelligentie. Als je dat zo hoort lijkt dat moeilijk voor te stellen maar Sylvan weet daar toch weer een heel eigen draai aan te geven. De muziek is alles behalve kil, koud en digitaal gestuurd. De Artificiële Intelligentie ontwikkelt zich vanaf het begin (Bit BY Bit) en merkt op het einde dat wat het geleerd heeft van de mensheid ("NOT MY WAY" Go Viral) verwerpelijk is. De ontwikkeling stopt en de A.I. komt tot een einde, waarna zich alles weer herhaalt. (einde van de plaat is gelijk aan opening).
Muzikaal prachtig en sterk neer gezet in de bekende Sylvan stijl, maar wat betreft sound en productie is Sylvan nu echt volwassen geworden. In 2015 tekende Sylvan bij het Gentle Art Of Music label (RPWL) en dit album is dan ook meesterlijk gemixed door Yogi Lang (ook add. toetsen). Kalle Wallner verzorgde ook nog wat gitaarwerk en Bine Heller (bekend van achtergrond koortjes RPWL en Yogi Lang solo) zong ook hier de achtergrond partijen in. De hele productie klinkt ineens vol, warm en zoals gezegd "volwassen." Daar waar de vorige albums nog wel eens een "leegte" hadden of soms het net niet waren is dit album door de heren uit Hamburg een voltreffer. De gitaarsolo's zijn t.o.v. Home enorm gegroeid, Jonathan Beck heeft hier echt goed werk geleverd en is enorm gegroeid. Prachtige ballad's (part of me) en pakkende refreinen (Trust in Yourself) wisselen af met harde riffs (go Viral). Heerlijk ook de manier waarop Sylvan nummers tot een climax laat groeien (Encoded at Heart, Part of Me). Verder wil ik nog kwijt dat de zang van Marco Glühmann zeer fraai is. Hij probeert op dit album minder "moeilijk" te zingen (geen zuchtjes of kreuntjes, als je snapt wat ik bedoel). Dat vond ik op de laatste 3 albums een beetje storend af en toe. He tkomt dit album zeker ten goede!
Op youtube is inmiddels de eerste "single" te zien en te horen: Go Viral Go Viral

Het album heeft wat luisterbeurten nodig maar dat zijn we gewend van goede Prog....het zal zeer zeker voor de nodige kippenvelmomenten zorgen, release 28 mei a.s.

avatar van ProGNerD
Deze stond al op de verlanglijst en wat je beschrijft Erock klinkt in ieder geval al goed

Het concept doet me een klein beetje denken aan hun landgenoten Long Distance Calling - How Do We Want to Live en met de betrokkenheid van Yogi Lang en z'n RPWL-companen kan het niet anders dan goed gaan klinken => zin in...

avatar van pos
pos
Ik dacht even dat hij al uit was gezien de eerste stem. Maar helaas nog even wachten. De single Go Viral bevalt me in ieder geval wel. Het klinkt net even wat anders. Iets voller, iets moderner wellicht. Het belooft veel afgaande op wat ik hierboven lees.

avatar van ProGNerD
Vanmiddag 1e luisterbeurt en beetje mixed feelings: klinkt vertrouwd en de productie (door landgenoten RPWL) is uitstekend, maar het is wat ingetogener / rustiger dan verwacht en daar moet ik wat aan wennen...

(wellicht speelt mee dat ik de afgelopen week VOLA - Witness, Frost* - Day and Age en Gojira - Fortitude op repeat heb gehad )

In alle rust komende dagen vaker luisteren en door laten dringen; heb het gevoel dat het wel goed gaat komen met dit album...

avatar van Alicia
De zang op dit nieuwe album bevalt mij stukken beter dan op Posthumous Silence. Ik heb sindsdien Sylvan vermeden.

Dus... als je iets niet tóch nog een keer probeert, laat je zo'n band tot in lengte van dagen in dat verdomhoekje liggen.

En dat zou zonde zijn geweest...

In dit geval.

avatar van ProGNerD
Afgelopen weekend nog een keertje goed beluisterd en hij groeit; zit goed in elkaar en ondanks dat ik het over het geheel wat steviger had verwacht, is het album mooi in balans. De toevoeging van strijkers is ook passend gekozen en de zang is zoals Alicia al aangaf verbeterd t.o.v. hun eerdere werk (al heeft het mij persoonlijk nooit tegengestaan) en dit alles in een uitstekende mix.

Gaat zeker nog verder groeien => Tip !

avatar van Alicia
Het album is inderdaad wat aan de rustige kant - je moet dit dan ook beslist niet na iets dergelijks als Vola gaan beluisteren. Of juist wel...

Ik heb zelf wel een voorkeur voor de wat steviger nummers van One to Zero. En niet alleen omdat ze vlotter uit de speakers rollen, het zijn ook de betere songs imo.

Alicia schreef:

avatar van Rick53
Ook ik heb diezelfde albums op repeat gehad, ProGNerD en wat mij betreft past deze van Sylvan er goed bij, echter is het een verdomd lange plaat vergeleken met eerdergenoemde.

Voor mijn gevoel net te lang.

avatar van legian
Ik heb de band met Sceneries eens geprobeerd. Hoewel dat muzikaal best beviel was dat qua zang niet anders. Hier is dat laatste gelukkig een stuk minder storend, hoewel hij bij vlagen nog steeds wat zeurderig klinkt.

Muzikaal klinkt het allemaal weer erg fijn. Nergens gaan ze echt de boekjes te buiten of intrigeren ze met bijzondere elementen. Het is vooral enorm relaxed, soms zelfs iets te relaxed waarbij het wat tegen saaiheid aanschurkt. Hoewel dat laatste vooral merkbaar is als deze meermaals langskomt in korte tijd. Als laatste ga ik mee in het commentaar dat het net wat te lang duurt. 1 of 2 nummers minder had de plaat beter gedaan.

De komende tijd maar eens kijken of ze zich kunnen revancheren met dit album.

avatar van ProGNerD
Hoewel het voor mij geen deal breaker is, kan ik idd jullie issue met de lengte wel een beetje begrijpen. Ik heb net het hele album nog 's geluisterd en als ik heel eerlijk ben, is het 4e nummer vrij saai en voegt weinig toe. Meer zou ik ik er niet aan veranderen...

avatar van Rick53
Unleashed Power is samen met Encoded At Heart mijn hoogtepunten. Mooi = smaak.

avatar van cageman
Mooi album, schitterend geproduceerd.
Heerlijk om met de koptelefoon te luisteren.
Zeer afwisselende nummers. Prima toevoeging aan hun oeuvre.