Sylvan - One to Zero (2021)

Duitsland
Label: Gentle Art of Music

1. Bit by Bit (6:16)
  2. Encoded at Heart (6:41)
  3. Start of Your Life (3:14)
  4. Unleashed Power (7:30)
  5. Trust in Yourself (5:32)
  6. On My Odyssee (6:26)
  7. Part of Me (9:16)
  8. Worlds Apart (3:57)
  9. Go Viral (6:40)
  10. Not a Goodbye (10:14)
Ik heb me echt nog geen seconde gestoord aan de zang van die kerel. En als je zon voortreffelijke plaat maakt als PS kan je bij mij heel wat potjes breken. Dat hebben ze vervolgens ook gedaan met een serie mindere albums deze krijg ik deze week binnen ik hoop op prachtig werk.

avatar van Papartis
Bit by Bit heeft wel wat Riverside invloeden vind ik.

ik wil hier toch even aandacht vragen voor het duo Söhl en Beck. (Toetsenist en gitarist bij Sylvan)
Onder de naam Violent Jasper - Control (2023) - MusicMeter.nl brengen zij 27 oktober 2023 het album "Control" uit. Zeer de moeite waard voor wie luisteren wil en kan.

avatar van pachag
Erock schreef:

Dat is interessant! Bedankt, dat ga ik wel in de gaten houden.

Geen sterke plaat toch deze, opnieuw. Jammer maar helaas.

avatar van Aproxis
Het album is ook niet vergelijkbaar met Posthumous Silence. Allebei de volle score, maar om hele diverse redenen. Maar bij beide sluit de muziek perfect aan bij wat de band wil vertellen. One to Zero heeft wel interessantere ritmes, daarin is de band gegroeid. Ik vind Marco ook zo veelzijdig en de band speelt er geweldig omheen. De band heeft een paar missers gemaakt naar PS, maar sinds Sceneries is de lijn omhoog ingezet. Waarbij Home alweer wat richting de kwaliteit gaat van PS, probeert de band met One to Zero iets heel anders. Daarmee leveren ze hun alhum af die voor mij op de 2e plek komt, ietsjes onder PS.

avatar van Alicia
Nee, dit album is niet echt vergelijkbaar met Posthumous Silence. Wat mij betreft is One to Zero mooier.

Omdat ik mij hier niet erger aan de zanger.

avatar van Aproxis
Vrijdag Sylvan live mogen aanschouwen. Double headliner show met RPWL. Speelden 4 nummers van dit album, verder 1 nummer per album van een aantal andere albums en 4 nummers van PS. Marco had wat problemen en haalde niet alle noten. 90% was goed, een 5% beduidend minder en de andere 5% was niet perfect, maar daarin vond hij wel een goede manier om het op te lossen. Na de show was hij ook best wat aan het hoesten, dus laten we het houden op een verkoudheid. Desondanks blijft hij fenomenaal. Wat een veelzijdige zanger is dat toch zeg. Kan werkelijk alles.

Maar wat een band is het toch, wat spelen ze ontzettend goed. Vooral Johnny Beck is echt geweldig op gitaar. Het samenspel tussen hem en de man op de toetsen, Volker, is ook beter dan ooit. Sebastian is een geweldige bassist met een hele fijne techniek. Live zie en hoor je nog veel beter hoe hij een extra dementie toevoegt aan het geluid.

Mathias op de drums laat het drummen er erg envoudig uitzien. Goede ritmes en zeker ook de nummers op OtZ zijn ongebruikelijk qua drumritmes. Geeft ook erg veel sfeer mee.

Er werd ook behoorlijk wat gefilmd, meer dan wat ik normaal zie in de boerderij en ik denk dat het iemand van GAOM was die filmde. Ook achter de knoppen zaten de mensen van RPWL. En dat was fijn, want het geluid was beter dan ooit. Dat is toch wel een beetje een hekelpunt in de boerderij normaal gesproken. Over het algemeen valt er altijd wel iemand weg in een zee van geluid, dat was nu zeker niet. Hoewel RPWL niet helemaal mn ding is, heb ik daar ook verrassend goed van genoten.

Maar goed, is er dan een nieuwe DVD onderweg? Misschien wel van de 2 groepen samen? Ik zou het zeker kopen. In dat geval kunnen de schoonheidsfoutjes eruit. Niet het allerbeste concert dat ik heb gezien dit jaar, dat was waarschijnlijk Riverside, maar wel het meest indrukwekkend en speciaal. Sylvan treedt niet vaak op, dus het was een hele beleving.

Afgelopen vrijdag in de Boerderij....prima concert maar veel schoongeidsfoutjes van beide bands. En dan de pech bij RPWL dat de Moog uitviel, wat dan wel weer creatief werd opgelost.
Maar even over het geluid....."vroeger" was echt onvoldoende. De laatste jaren wat beter....maar gisteren was het echt zwaar onvoldoende. Maar dat is wellicht persoonlijk of afhankelijk van je plaats waar je staat. Ik ken mensen die om die reden niet meer daar naar toe gaan.
Gisteren, zaterdag, een dag later in Oberhausen: Turbinenhalle 2: waanzinnig!!!!! Dit was groots
van beide bands. Al bij de eerste toren hoorde je: het geluid heeft hier diepte en komt hier echt tot zijn recht. Het tilde beide bands op naar zeer hoog niveau!!! Ondanks van beide dezelfde setlist leek het een ander concert waarbij RPWL zo ontzettend goed klonk! Nog nooit, en ik ken ze vanaf het begin, zo goed gehoord! Dit was briljant!!!
Ditmaal zat de pech even bij Sylvan aan het begin, waar bij Johnny iets kapot ging aan één van zijn effectenkastjes en uiterst rustig bleef en op tijd in het nummer weer in kon vallen. Knap opgelost door Sebastian "Sebe" als bassist.
Dit is ook een veel grotere zaal, meer publiek, groter, dieper en breder podium. Deze bands verdienen deze entourage, dat lieten beide zien en horen.

Erock schreef:

Waar stond je in de boerderij? Dat kan best wel wat verschil maken volgens mij. Ik vind het een leuke locatie, maar het heeft wel aardig wat nadelen. Ook dat filmen en vrij laten van de eerste meter aan het podium neemt wel wat beleving weg.

Ik stond, zoals eigenlijk altijd, links vooraan tegenover Kalle. Dat zal daar dan uitmaken. Ik heb dat nergens anders zo ervaren. Ben toch al in heel wat zaaltjes geweest.