Dio - Dream Evil (1987)

Rock / Metal
Label: Vertigo

1. Night People (4:06)
  2. Dream Evil (4:23)
  3. Sunset Superman (5:45)
  4. All the Fools Sailed Away (7:11)
  5. Naked in the Rain (5:09)
  6. Overlove (3:44)
  7. I Could Have Been a Dreamer (4:42)
  8. Faces in the Window (3:50)
  9. When a Woman Cries (4:42)
  10. Hide in the Rainbow [Dio EP] * (3:57)
  11. I Could Have Been a Dreamer [Single Edit] * (3:41)
  12. Dream Evil [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:58)
  13. Neon Knights [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:47)
  14. Naked in the Rain [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (7:26)
  15. Rock 'N' Roll Children [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (2:44)
  16. Long Live Rock 'N' Roll [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:41)
  17. The Last in Line [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:19)
  18. Children of the Sea [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:15)
  19. Holy Diver [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:24)
  20. Heaven and Hell [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (3:21)
  21. Man on the Silver Mountain [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:28)
  22. All the Fools Sailed Away [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (4:23)
  23. The Last in Line [Reprise] [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (1:19)
  24. Rainbow in the Dark [At Donington UK: Live 1983 & 1987] * (5:07)
avatar van Edwynn
Dat klopt ook niet. Ik was in de war met wat anders. Het is mede geschreven door Jimmy Bain.

avatar van Faalhaas
Weet je nog waarmee? Ik vind het altijd wel interessant als een band besluit een stokoud idee nieuw leven in te blazen.

avatar van Edwynn
Daar moet ik diep over nadenken. Ik had ergens iets gelezen over dat Elf-spul maar weet even niet meer waar.

avatar van Faalhaas
Hmmm.. ik kan me eigenlijk alleen herinneren dat er door Dio plannen waren om weer een Elf album te maken.

avatar van Desert

gigage
geplaatst: 22 februari 2014, 01:00 uur
Campbell out, Goldy in. Ontmoet hier YouTube - Hear N' Aid - Stars [The Record] (LD MASTER) [BEST QUALITY] (1986)

Wow! Wat een prachtig nummer! Dat ik dat niet eerder heb gehoord...

avatar van gigage
Dikke top 20 hit in NL (moest ik opzoeken hoor)

avatar van gaucho
Ik heb deze alleen op LP en niet op CD. Daar moet ik toch eens wat aan doen, want ik vind dit een zeer genietbare Dio-plaat. Niet van het niveau van Holy diver of The last in line, maar na Lock up the wolves toch een goede vierde in mijn lijstje met Dio-favorieten. De band Dio dan, als zanger heeft-ie met Rainbow en Black Sabbath betere platen afgeleverd dan met zijn eigen band.

Ik was nogal teleurgesteld in het voorgaande album, dat ik echt onder de maat vond. Dit was alweer een fikse verbetering, waarbij ik met name All the fools sailed away een machtig, episch nummer vind dat het album omhoog trekt. En Dio zingt ook op dit album als vanouds heerlijk krachtig.

I could have been a dreamer was de single van het album en klinkt ook zo. In die zin dat het gemakkelijk in het gehoor ligt, maar op dit album toch een beetje de zwakke schakel vormt, al is het niet heel erg storend.

Over singles gesproken: ik bezit nog die single van Stars, die hierboven wordt aangehaald. Iemand enig idee of dat nummer ooit ergens op een album danwel op CD verschenen is?

gaucho schreef:

Jazeker:
Hear 'N Aid (1986)

Het nummer Hide In The Rainbow is ook een leuke aanvulling uit deze periode trouwens. Een nummer dat ze opnamen voor de Iron Eagle soundtrack:

Iron Eagle (1986)

Weet niet of het al met Goldy is of nog met Campbell. Mijn oren zeggen Campbell, maar ik kan het mis hebben.

avatar van gaucho
Jawel, da's de LP, maar is-ie ook ooit eens op CD verschenen?

Ik kan het antwoord natuurlijk ook zelf opzoeken: ja, volgens Discogs alleen in Japan, in 1994. Natuurlijk weer zo'n onvindbaar ding waar je veel te veel voor betaalt...

Niet dat dat per se hoeft, ik beperk me voor mijn Dio-collectie wel tot het 7" singletje.

gaucho schreef:

Wat een bizarre prijzen vragen ze idd voor de cd versie.

avatar van gigage
Mevrouw Dio wil nog iets doen met Stars heb ik ergens gelezen. Dus misschien komt het alsnog op CD?

avatar van BlauweVla
Het plan ligt er al langer (net als het Dio boek dat nu voor volgend jaar staat).

AGE-411 schreef:

Neehoor.

Night People, Dream Evil en All The Fools Sailed Away zijn zeer spetterende nummers te noemen.

avatar van Kronos
AGE-411 schreef:
Belangrijk verschil tussen deze en Holy diver is het ontbreken van spetterende nummers. Geen holy Diver en Rainbow in the Dark.

Inderdaad.

avatar van Faalhaas
Met dit verschil dat Holy Diver alleen maar knallers bevat. Op Dream Evil is het slechts een handjevol.

avatar van B.Robertson
Een door mij een beetje vergeten album van Dio. Gisteren tweedehands op CD gescoord na het zo'n dertig jaar niet meer gehoord te hebben. In die tijd dat het uitkwam was het hipper om met iets als Exodus of Testament op de proppen te komen. Vind het een goed onderhoudend album, beste nummers staan toch wel op wat destijds de A-kant was, met als hoogtepunt All the Fools Sailed Away. Tweede helft van het album haalt dat peil niet, zonder dat er echter minder materiaal komt, al verslapt mijn aandacht even bij Naked in the Rain. I Could Have Been a Dreamer is beter dan ik had gedacht, kan me herinneren dat Vara's Vuurwerk nog de nodige aandacht aan Dream Evil schonk. Hoeft zeker niet onder te doen voor Sacred Heart.

avatar van milesdavisjr
Een redelijk plaatje van Ronnie met enkele typische Dio kenmerken; een vlotte opener, sfeervolle keyboard partijen en een aantal pakkende songs. Daarnaast klinkt ook deze worp griezelig constant. Daar zit hem dan ook een beetje het euvel, ik kan maar weinig negatieve punten bedenken behalve dat er geen echte uitschieters opstaan maar alle nummers scoren meer dan voldoende. When a Woman Cries steekt er net wat bovenuit voor mij, de song bevat de ingrediënten die een Dio nummer zo lekker laten smaken; catchy, een heerlijke theatrale zanglijn, een fijn toetsentapijtje, een solootje hier en daar en een pakkende groove. De jaren 80 productie draagt trouwens bij aan het luisterplezier, een fijn plaatje echter niet zo sterk als Holy Diver of Sacred Heart.

avatar van The_CrY
Het eeuwenoude debat van Vivian Campbell vs Craig Goldy - wordt dat debat nog gehouden? Werd het ooit gehouden? - is wat mij betreft niet zo'n moeilijke. Ik zit in het kamp Goldy. De beste man laat mijns inziens hier horen hoe gitaarspel een verzameling songs naar een hoger niveau kan tillen en ik meen in zijn spel toch invloeden te horen van Ritchie Blackmore, wat mij toch gunstig stemt. Campbell had die rauwe sound, maar echt een mooie sound vond ik het niet en naarmate het songmateriaal minder werd kon ik er ook steeds minder mee. Met Goldy heb ik daar geen last van. Hij heeft een warmer geluid, melodischer spel, en dat past denk ik beter bij deze keyboard-volle fase van de Dio band.

Dream Evil doet me de waardering van Sacred Heart toch een halfje omlaag schroeven. Het is niet meer dan terecht. Die plaat had achteraf teveel vulmateriaal, naar mijn idee dan, en de basis hier bevalt me veel meer. De toetsen lijken wat beter geïntegreerd in het geluid van de band, wat ook fijner is voor de oortjes. Met 'Night People' knalt het album ook meteen goed los, met het titelnummer hebben we weer die fijne midtempo Dio song die niet kan ontbreken, en met 'All the Fools Sailed Away' hebben we een vroege epic te pakken. Ik weet niet hoe men in 1987 op dat nummer reageerde; het heeft enerzijds iets meligs en de aansteker-neigingen zijn er, maar desondanks geniet ik er goed van. 'Overlove' met name heeft dat Blackmore-achtige begin en lijkt wel een verloren Rainbow-track. Met 'I Could Have Been a Dreamer' nog even een commerciëlere track, om met 'Faces in the Window' en 'When a Woman Cries' nog even sterk te eindigen met twee nummers waar met name de toetsen erg sfeervol in het totaalgeluid verweven zijn. Het niveau van Holy Diver wordt hier niet gehaald, maar beter dan de twee opvolgers is het zonder meer.

1. Holy Diver

1. Holy Diver
2. Dream Evil
3. Sacred Heart
4. The Last in Line

Sorry maestro. Vivian Campbell is top, Craig Goldy is subtop.

avatar van wizard
Zou het inderdaad aan Craig Goldy liggen? Op Dream Evil slaagt Dio erin om een album te openen met vijf goede nummers op een rij. Daarna wordt het iets minder, maar Dream Evil houdt tot het einde toe een heel behoorlijk niveau. Daarnaast heeft Dream Evil een wat voller geluid dan Dio's drie eerdere albums, wat ook meehelpt.
Als ik een album van Dio uit de jaren '80 wil horen, is het meestal Dream Evil die ik uit de kast haal.

Nu op naar de jaren '90.

1. Dream Evil
2. Holy Diver
3. The Last in Line
4. Sacred Heart

avatar van milesdavisjr
Enige luisterbeurten verder en Dream Evil heeft flink aan kracht gewonnen. De sound lijkt wel wat voller te zijn in vergelijking met zijn voorganger. Daarnaast vind ik dat de synthesizer stukken dit keer de boel beter aanvullen dan voorheen. De plaat is solide en er staan weer een aantal krakers op die het het geheel naar een hoger niveau tillen; Sunset Superman met zijn lekkere groovende middenstuk, All The Fools Sailed Away het aalgladde maar catchy karakter van I Could Have Been a Dreamer of het logge When a Woman Cries, stuk voor stuk uitstekende nummers. Al met al niet verwacht maar Dream Evil neemt de koppositie over van Holy Diver.

1. Dream Evil
2. Holy Diver