The Black Keys - Delta Kream (2021)

Rock / Blues
Label: Nonesuch

1. Crawling Kingsnake (6:08)
  2. Louise (4:23)
  3. Poor Boy a Long Way from Home (4:08)
  4. Stay All Night (5:44)
  5. Going Down South (3:48)
  6. Coal Black Mattie (3:48)
  7. Do the Romp (5:01)
  8. Sad Days, Lonely Nights (5:57)
  9. Walk with Me (5:36)
  10. Mellow Peaches (3:47)
  11. Come On and Go with Me (5:55)
  12. Crawling Kingsnake [Edit] * (3:52)
JVT
Crawling kingsnake sinds enkele dagen aan het draaien hier thuis, wat een geweldig nummer. Meteen een van men favoriete black keys nummers. Vrij rustig maar een heerlijke groove heeft dat nummer. Swingt als een gek.

Blijkt dat het een cover album is, maar dat mag de pret niet drukken. Erg benieuwd naar de rest

Vette hoes ook!!

avatar van Poles Apart
Allemaal covers van Junior Kimbrough, die door de Zwarte Sleuteltjes/Toetsjes zowat vereerd wordt.

avatar van pjh1967
Poles Apart schreef:

Inderdaad, zie ook The Black Keys - Chulahoma (2006).

avatar van aminam19
Kan mijzelf toch wel een black keys fan noemen, maar ze overtuigen de laatste tijd toch echt niet. Het laatste album vond ik vrij tam en ook crawling king snake overtuigd nog niet (erg matige zang van auberbach vind ik). Geef ze toch weer het voordeel van de twijfel! Ik heb chulahoma hoog zitten, dus hoop dat dit toch nog gaat knallen.

avatar van philtuper
Poles Apart schreef:
En volledig terecht. Eén van de vetste dingen die de bluesmuziek heeft voortgebracht!

Ben overigens blij met wat ik nu hoor. Black Keys weer een beetje terug naar de tijd dat ik ze heb leren kennen, die van Thickfreakness. Heerlijk album met daarop ook al een Kimbrough cover. Wat mij betreft kan die niet genoeg eer krijgen.

JVT
Eerste luisterbeurten er op zitten, en het klinkt allemaal niet slecht. Maar een hele plaat van dit is toch best een lange zit. Ach ik blijf proberen, mss pakt het me nog wel.

Heerlijk deze ruwe ongepolijste blues. Hier hou ik van! Voor mij was het album zo voorbij. Totaal geen gevoel van een lange zit.

avatar van RebelINS
Heb er nog geen noot van beluisterd. Maar alvast mijn complimenten voor de super gave hoes!

The Black Keys geven hun kijk op blues songs uit Mississippi. En dat doen ze op deze dubbel LP met een uiterst fraaie hoes weer op hun eigen onnavolgbare wijze. Ze hadden de tijd tijdens de lockdown en dat is te horen. De plaat is live opgenomen in de studio in Nashville samen met Eric Deaton op bas en Kenny Brown op gitaar. En Dan Auerbach op vocals en gitaar en Patrick Carney percussie en drums natuurlijk. Zeer verzorgd en ijzersterk gespeeld, met een productie die om door een ringetje te halen is.

Vijf covers zijn van de (logischerwijs) door the Black Keys aanbeden Junior Kimbrough. Verder covers van John Lee Hooker, Mississippi Fred McDowell, twee van R.L. Burnside, Ranie Burnette en Big Joe Williams. Wat een geweldige bluesrock plaat is dit geworden. Echt alle songs zijn echt goed tot steengoed, met dus Mississippi als leidend thema. Ik pak er maar een biertje bij, terwijl ik luister naar mijn smokey grey vinyl. Het leven kan goed zijn.

avatar van philtuper
Walk With Me is very nice!

philtuper schreef:
Walk With Me is very nice!

Jij schrijft dit, terwijl ik 'm net keihard draai.

avatar van Fabiano0809
Heerlijk album. Fijne lome groove. Puik werk

avatar van roefs9297
Ben geen fan van Black Keys, maar dit album klinkt toch wel heel lekker zo op t eerste gehoor.

avatar van hendri
Heerlijk lome bluesplaat. Fantastische hoes en productie ook 4,5*

avatar van AOVV
Lekkere bluesrock. Dan Auerbach en Patrick Carney vereren hun oude helden op dit coveralbum met enkele sterke uitvoeringen. Grote idool Junior Kimbrough is uiteraard hofleverancier met 5 songs, maar ook o.a. Big Joe Williams, John Lee Hooker en Mississippi Fred McDowell worden hier gecoverd. De afwisseling tussen flitsende bluesrock en het wat zompiger, zwoeler werk is prettig te noemen.

3,5 sterren

Gisteren voor Later... with Jools Holland:

Going Down South

avatar van LittleBox
Wat een heerlijke plaat is dit. Hoe vet wil je het hebben. Volume op 10, in de auto, raampje open, cruisen (vergeet de zonnebril niet) en ritmisch meebewegen met je hoofd. Zag gisteren bij Later with Jools Holland de opname van Going Down South voorbijkomen. Wat onwijs gaaf was dat zeg. Op de repeat en jaarlijstjesmateriaal!

Deze versie van R.L. Burnside is nog vele malen fijner:

Going Down South

avatar van VDB79
Lekker ouderwets potje bluesrocken, niks mis mee!

avatar van henrie9
Al bij Jools Holland laatst zagen we dit bekende rockduo live in Nashville deze diepe duik nemen in hun Mississippi country-bluesverleden. Ongekuist, rauw en groovy, als in het ijltempo van één lange repetitie, blikten ze 11 bluesoriginals van hun leermeesters in. Zijn ze de armoede van die voorbeelden intussen dan al wel voorbij, voortgaande op het geëtaleerde spelplezier zitten de bluessoul en -vibes hen toch nog voldoende in de aderen. 'Crawling Kingsnake' klinkt zo dus een stuk rootsier dan de rockversie van The Doors ooit op L.A.Woman. Rockers die terugbliķken, hoe tof! Zagen we eerder ook al bij The Rolling Stones, op hun even onvolprezen Blue & Lonesome.

avatar van repelstefan
Wat een verademing na de vorige twee albums is dit zeg. Luistert heerlijk weg en groeit zeker na een paar luisterbeurten .

Geen Black Keys fan, maar dit album wordt wat mij betreft de soundtrack van komende zomer. Heerlijke oude blues in Black Keys formaat.

avatar van DjFrankie
Nooit veel aangevonden, The Black Keys met Lonely Boy en Gold on the Ceiling. Hoe anders is dit hier, oude blues toppers in een hedendaags jasje, met fijne kick ass grooves die ontzettend aanstekelijk zijn. Lijkt me zo te lezen vooral een album voor niet Black Keys liefhebbers.

Mijn prijsnummer is Poor Boy a Long Way from Home waarbij het plezier van autostuur trommelen weer hoogtij viert. Ook is inderdaad de productie kwaliteit erg hoog, einde jaars materiaal? Denk het wel.

avatar van El Stepperiño
Wat een geweldige plaat zeg! 4* met grote kans op verhoging!

avatar van WoNa
Ik had hier eigenlijk weinig van verwacht, met uitzondering dan van wat lekker naar de blues luisteren. Wat ik hoor is echter een brok inspiratie en kracht. Die gaat wel in huis komen dus.

Mijn vader sprak ooit de volgende wijze woorden uit: ”Alle goede rockmuziek is te herleiden tot de blues”. Deze uitspraak vond ik toen wat kortzichtig, maar hoe ouder ik word, des te meer kan ik mij herplaatsen in zijn oordeel. Hoe zouden Eric Clapton, Jimi Hendrix, Fleetwood Mac, Led Zeppelin, The Rolling Stones en zelf Nirvana en Nick Cave geklonken hebben zonder hun kennismaking met grootheden als Leadbelly, Muddy Waters, B.B. King of John Lee Hooker. Sterker nog, zouden ze dan zelfs nog enig bestaansrecht hebben gehad?

Een wat onbekendere naam die zich tevens bij dit legendarische gezelschap kan aansluiten is die van Junior Kimbrough. Zijn slepende vertraagde voordracht inspireerde The Black Keys om met een aantal klassiekers van deze in 1998 overleden held aan de slag te gaan. Delta Kream kan gezien worden als het verplichte vervolg op het in 2015 verschenen eerbetoon Chulahoma, aangevuld met passend materiaal van onder andere North Mississippi hill country blues muzikanten als R. L. Burnside en John Lee Hooker. Toonaangevers die in het verleden hun ziel zowaar aan de duivel verkochten. Met de heersende leegte van COVID-19 in hun achterhoofd kloppen Dan Auerbach en Patrick Carney bij de poorten van de hel aan om die bezieling weer op te eisen.

Vervolgens wordt er met niet de minste gastmuzikanten als de met Junior Kimbrough samenwerkende bassist Eric Deaton en de gitaar spelende blueslegende Kenny Brown wordt een geheim verbond gesloten in de Easy Eye Studio van Dan Auerbach welke ontaard in een demonische avondschemerige jamsessie. De door John Lee Hooker groot gemaakte compositie Crawling Kingsnake is naar voren geschoven om dienst te doen als introducerende single. Dit alles precies volgens de geest van de iconische blues leermeester. In gedachte staat hij goedkeurend in de hoek van de studio mee te knikken; emotieloos met zijn kenmerkende donkere zonnebril om vervolgens onzichtbaar in de schaduw te verdwijnen.

Een hartig voorgerecht waarbij het tweetal van The Black Keys nogmaals benadrukken dat ze nog steeds tot de meest coole gasten van de hedendaagse rockmuziek behoren. Hoe gedurfd is deze knappe keuze om de publieksgeile retro glamsound te verruilen voor het al jaren gemiste primitieve bluesrock. Wetende dat de band aan een klein zetje genoeg had om definitief door te breken bij het grote publiek. Niet meer dan tien uur opnametijd is er nodig om tot dit prachtige eindresultaat te komen. Het lijkt allemaal zo eenvoudig en misschien is dat het ook gewoon. Inpluggen en spelen maar, het grote voordeel van je klassiekers kennen. Al snel ben je vergeten dat het hier om een coveralbum gaat en misschien moet je dit gegeven gewoon helemaal los laten.

Delta Kream is simpelweg de nieuwste plaat van The Black Keys. Geen verdere verwijzingen naar de hoofdpersonen uit de blues scene meer, klaar! Na het aftikken van Patrick Carney gaat het daadwerkelijk helemaal los. Je zou bijna vergeten dat zijn strakke ritmische gevoel de katalysator in het geheel vormt. Het pompende hart die de overige organen aansturen. Toch is zijn maatje Dan Auerbach de goudsmid die met zijn bedachtzame hersenen bij deze prachtige homemade opnames het heldere geluid combineert met die ruwe primitieve sound.

De motor loopt langzaam warm op de brandstof van het psychedelische Louise. Eventjes elkaar voorzichtig aftasten en besnuffelen om vervolgens helemaal voluit te gaan op het energieke Poor Boy a Long Way From Home. Als gastheer hoor je de bezoekers te voeden dus gooit Dan Auerbach er een aantal smerige gitaarriffs doorheen, waarna er gretig gebruik wordt gemaakt van deze smakelijke muzikale maaltijd.

Ondanks zijn bescheiden voordracht eist Dan Auerbach wel degelijk de rol van frontman op, al heeft hij genoeg talent om hem heen verzameld dat hij deze geroutineerde sterspelers verder niet hoeft te dirigeren. Het is die natuurlijke, bijna dierlijke drang om te treden welke hier vervolgens op de voorgrond treedt. Het coronavirus heeft een koortsachtige wisselwerking op de hongerige muzikanten die paraat staan om de akkoordenschema’s te verslinden. Het verschil tussen geduldig afwachten of juist keihard toeslaan. Nou, dit gevormde genootschap heeft er in ieder geval overduidelijk veel zin in.

Als wisselwerking krijgt Dan Auerbach in Stay All Night alle ruimte om deze track in alle diepte vocaal naar zich toe te trekken. Hypnotiserend groovend zoeken ze het trage meeslepende grensgebied van de stonerrock op. Een soort van eigen interpretatie van de beroemde Queens of the Stone Age Dessert Sessions. Met gemak zet hij in het aansluitende jaren zeventig psychedelische Going Down South een kopstem op, zonder dat hij zichzelf helemaal tot gruis zingt. Die trance wordt versterkt door de bezwerende orgelpartijen die de nostalgie van de eindeloze drugseance van The Doors in herinnering brengen.

Een aangenaam tussenstation want vervolgens wordt er vanaf Coal Black Mattie weer meedogenloos stevig doorgejaagd met de slidegitaar en het hak- en slagwerk van Patrick Carney. The Black Keys distantiëren zich op Delta Kream van het hipsterpubliek en zoeken serieus die gedroomde aansluiting met de doorgewinterde muziekliefhebber op.

The Black Keys - Delta Kream | Rock | Written in Music - writteninmusic.com

avatar van legian
Zo dat was een fijne tocht naar huis. Heerlijk warme zon, bloeiende natuur en dan dit album in de oren. Hans Kl noemde het al, maar dit is zeker de soundtrack voor deze zomer.

Aanschaffen die plaat!!!

avatar van Venceremos