Queen - A Night at the Opera (1975)

Label: EMI

1. Death on Two Legs (3:43)
  2. Lazing on a Sunday Afternoon (1:07)
  3. I'm in Love with My Car (3:05)
  4. You're My Best Friend (2:52)
  5. '39 (3:31)
  6. Sweet Lady (4:04)
  7. Seaside Rendezvous (2:15)
  8. The Prophet's Song (8:21)
  9. Love of My Life (3:39)
  10. Good Company (3:23)
  11. Bohemian Rhapsody (5:54)
  12. God Save the Queen (1:13)
  13. I'm in Love with My Car [1991 Bonus Remix by Mike Shipley] * (3:28)
  14. You're My Best Friend [1991 Bonus Remix by Matt Wallace] * (2:52)
  15. Keep Yourself Alive [Long-Lost Retake, June 1975] * (4:04)
  16. Bohemian Rhapsody [Operatic Section A-cappella Mix] * (1:03)
  17. You're My Best Friend [Backing Track Mix] * (2:57)
  18. I'm in Love with My Car [Guitar & Vocal Mix] * (3:18)
  19. '39 [Live at Earl's Court, June 1977] * (3:46)
  20. Love of My Life [South American Live Single, June 1979] * (3:43)
avatar van PUbu
Enigste album van Queen die ik toen kochtte. Een vriend van mij had deze al, we draaiden Bohemian Rhapsody op zijn kamer. Hij had nos monitors op de kop getikt. 2 meter hoog en 1 meter breed, dat klonk geweldig! Wel met een bandrecorder toendertijd.
We namen God save the queen op en na spoel geluiden van een wc hoorde je the sex pistols opkomen. Ach, pubers he? Lol
In de film zie je een beetje hoe de proces verliep, het opnemen van deze album op boerderij? Maar of het waarheidsgetrouw is? De chronologische volgorde van de feiten was dat niet helemaal. Maarja.
Buiten kijf is Bohemian Rhapsody natuurlijk een meesterwerk.

Weergaloze plaat en wat mij betreft het allerbeste wat deze band ooit heeft gepresteerd, al komt a day at the races wel in de buurt. Dit album bevat vele hoogtepunten en geen zwakke momenten. Wellicht de wat oppervlakkige tekst van 'I'm in love with my car'. Maar dan zou ik echt op zoek moeten gaan naar minpunten en dat zegt eigenlijk wel genoeg over de kwaliteit van dit album.
De 5 sterren zijn meer dan verdiend.

avatar van uwoga
Voor mij een van de beste platen van Queen en dat komt niet alleen door Bohemian Rhapsody. Heerlijk gevarieerd en stuk voor stuk nummers die ik niet zachter zou zetten.

4.5*

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)

Een echt goede plaat van Queen, maar voor mij niet hun beste. Daarvoor is de songkwaliteit te wisselend, vooral op kant A van de LP. Het begint ijzersterk met Death on Two Legs, maar I'm In Love With My Car is het eerste mindere nummer van Roger Taylor. You're My Best Friend vind ik wel weer mooi en ook 39 mag er zijn, maar Sweet Lady en vooral Seaside Rendezvous zijn toch wat minder. De wat gezochte retrosound spreekt mij ook minder aan.

Gelukkig is daar kant B wat begint met het geweldige The Prophet's Song, een nummer wat ook op één van de albums hiervoor had kunnen staan. Classic Queen kortom, wat het fraaie Love of My Life natuurlijk ook is. En al helemaal Bohemian Rhapsody, wat moet je daar nou nog over zeggen? Good Company is weer zon'n niet echt bijzonder retro liedje. Maar kant B vind ik wel beter dan de A kant van de LP, die er natuurlijk zeker mag wezen.