Queen - A Night at the Opera (1975)

Label: EMI

1. Death on Two Legs (3:43)
  2. Lazing on a Sunday Afternoon (1:07)
  3. I'm in Love with My Car (3:05)
  4. You're My Best Friend (2:52)
  5. '39 (3:31)
  6. Sweet Lady (4:04)
  7. Seaside Rendezvous (2:15)
  8. The Prophet's Song (8:21)
  9. Love of My Life (3:39)
  10. Good Company (3:23)
  11. Bohemian Rhapsody (5:54)
  12. God Save the Queen (1:13)
  13. I'm in Love with My Car [1991 Bonus Remix by Mike Shipley] * (3:28)
  14. You're My Best Friend [1991 Bonus Remix by Matt Wallace] * (2:52)
  15. Keep Yourself Alive [Long-Lost Retake, June 1975] * (4:04)
  16. Bohemian Rhapsody [Operatic Section A-cappella Mix] * (1:03)
  17. You're My Best Friend [Backing Track Mix] * (2:57)
  18. I'm in Love with My Car [Guitar & Vocal Mix] * (3:18)
  19. '39 [Live at Earl's Court, June 1977] * (3:46)
  20. Love of My Life [South American Live Single, June 1979] * (3:43)
avatar van PUbu
Enigste album van Queen die ik toen kochtte. Een vriend van mij had deze al, we draaiden Bohemian Rhapsody op zijn kamer. Hij had nos monitors op de kop getikt. 2 meter hoog en 1 meter breed, dat klonk geweldig! Wel met een bandrecorder toendertijd.
We namen God save the queen op en na spoel geluiden van een wc hoorde je the sex pistols opkomen. Ach, pubers he? Lol
In de film zie je een beetje hoe de proces verliep, het opnemen van deze album op boerderij? Maar of het waarheidsgetrouw is? De chronologische volgorde van de feiten was dat niet helemaal. Maarja.
Buiten kijf is Bohemian Rhapsody natuurlijk een meesterwerk.

Weergaloze plaat en wat mij betreft het allerbeste wat deze band ooit heeft gepresteerd, al komt a day at the races wel in de buurt. Dit album bevat vele hoogtepunten en geen zwakke momenten. Wellicht de wat oppervlakkige tekst van 'I'm in love with my car'. Maar dan zou ik echt op zoek moeten gaan naar minpunten en dat zegt eigenlijk wel genoeg over de kwaliteit van dit album.
De 5 sterren zijn meer dan verdiend.

avatar van uwoga
Voor mij een van de beste platen van Queen en dat komt niet alleen door Bohemian Rhapsody. Heerlijk gevarieerd en stuk voor stuk nummers die ik niet zachter zou zetten.

4.5*

Een echt goede plaat van Queen, maar voor mij niet hun beste. Daarvoor is de songkwaliteit te wisselend, vooral op kant A van de LP. Het begint ijzersterk met Death on Two Legs, maar I'm In Love With My Car is het eerste mindere nummer van Roger Taylor. You're My Best Friend vind ik wel weer mooi en ook 39 mag er zijn, maar Sweet Lady en vooral Seaside Rendezvous zijn toch wat minder. De wat gezochte retrosound spreekt mij ook minder aan.

Gelukkig is daar kant B wat begint met het geweldige The Prophet's Song, een nummer wat ook op één van de albums hiervoor had kunnen staan. Classic Queen kortom, wat het fraaie Love of My Life natuurlijk ook is. En al helemaal Bohemian Rhapsody, wat moet je daar nou nog over zeggen? Good Company is weer zon'n niet echt bijzonder retro liedje. Maar kant B vind ik wel beter dan de A kant van de LP, die er natuurlijk zeker mag wezen.

Ik vind eigenlijk dat deze plaat thuishoort in de top 10 van de top 250. Dit album behoort wat mij betreft tot de allerbeste muziek die ooit gemaakt is. Queen zou nadien nooit meer het niveau halen dat op dit album vertoond wordt, al komt A day at the races aardig in de buurt. Maar dit is hun absolute meesterwerk en behoort tot de allerbeste muziek, welke mij bekend is, die ooit gemaakt is.
Het album kent geen zwakke momenten maar mijn favorieten zijn: Bohemian Rhapsody, 39, The Prophet's Song en Love Of My Live.

feddenator schreef:

Kleine rectificatie, hoewel het nummer ''in love with my car'' lekker in het gehoor ligt, vind ik de tekst wel van een enorme geestelijke armoede getuigen. Dit is het enige wat mij lichtelijk stoort op deze plaat.

avatar van DargorDT
Hmm... "geestelijke armoede". Ik zou daar zelf het label "kinderlijk naïef" op willen plakken. Het idee dat Roger Taylor een auto verkiest boven een vrouw, is trouwens wel lachwekkend (gezien zijn latere liefdesleven vermoeden wij toch sterk het omgekeerde )

Told my girl I'll have to forget her
Rather buy me a new carburetor
So she made tracks saying this is the end, now
Cars don't talk back they're just four wheeled friends now

Overigens vind ik het schandalig dat deze onder de vier sterren scoort hier. Stelletje muziekbarbaren...

avatar van FrodoK
Je kunt er toch enige invloed op uitoefenen door zelf ook een stem uit te delen, heej!

avatar van ArthurDZ
Wow, jullie nemen de tekst van I'm In Love With My Car toch niet echt serieus? Is gewoon een lekker nummer met een grappige tekst, je hoeft niet alles te menen wat je in je nummers zingt he Er heeft toch ook niemand Freddie echt van moord beschuldigt na het luisteren van Bohemian Rhapsody?

Doet er me aan denken dat ik deze al lang niet meer geluisterd heb. Van het weekend nog maar eens opleggen, zondagnamiddag ofzo!

ArthurDZ schreef:

Misschien luister ik er iets te idealistisch naar, maar ik kan toch niet helpen dat het me enigszins stoort.

Ik kan alleen maar constateren dat Queen geen band is geweest die al te diepgravende teksten schreef.
Er zat ook best wat zelfspot in.
Op Queen II zijn er veel fantasieverhalen te vinden. Wel treffend betreft de barokke stijl van die plaat overigens.
In dit geval; Taylor was en is een liefhebber van snelle auto's. Het heeft mij nooit gestoord. Ik zie de humor er wel van in.
Mercury grapt op zijn manier in zijn vaudeville liedjes hier. Heel luchtig en niet al te hoogdravend.
Anderzijds maakt hij zich boos in Death On Two Legs over een manager die de groep financieel naaide, is dan weer heel romantisch in Love Of My Life en zijn meest mysterieuze tekst is duidelijk te vinden op Bo Rap.
Net als de muziek vliegt het textueel ook alle kanten op.
Bepaald niet eenduidig.

avatar van Kronos
DargorDT schreef:

De schande is geheel aan de heren van Queen zelf toe te schrijven want ze hebben een potentieel ijzersterk album verpest met flauwigheden als Seaside Rendezvous, Good Company en Lazing on a Sunday Afternoon. Het laatstgenoemde als geintje tussen twee stevige nummers kan nog net, maar ook niet alle rocknummers zijn even geslaagd. Weinig liefhebbers van Sweet Lady. Kortom, vier nummers die ondermaats scoren bij de gemiddelde luisteraar. En wat betreft een stemgemiddelde gebaseerd op zo'n groot aantal stemmen heeft de gemiddelde luisteraar altijd gelijk.

Met alle respect voor de "vier stemmers", zonder die songs had het geheel een stuk minder uniek geweest.
Eens dat genoemde songs niet tot de sterkste behoren, maar het past m.i prima in de wonderlijke sfeer die Queen hier creëert.
Toch ook met een soort fuck you naar iedereen. Wars van hokjes en laten horen dat ze kennelijk tot veel in staat waren.
Mercury en May waren op dat moment de meest creatieve geesten, maar Deacon en Taylor konden dus ook een liedje schrijven.
Zo krijg je een plaat die met een beetje inlevingsvermogen een (latere) Beatles stijl verraad.
Die knalden op een gegeven moment ook van alles op de plaat. Bij Queen was het dan wel meer over the top.

Mssr Renard
Kom op, die songs zijn fantastisch. Zonder die fratsen zou Queen geen Queen zijn, wat weten we allemaal.

Het zijn een soort partyliedjes met flair en passen prima tussen de wat zwaardere kost.
Ze hebben mij nooit in de weg gezeten. Zou ze ook niet meer weg kunnen denken.

avatar van DargorDT
Ik heb deze leren kennen op lp, in de jaren tachtig. Toen luisterde je gewoon de lp af, van kant A naar kant B, en raakte je vertrouwd met de flow. 'Lazing' en 'Seaside Rendezvous' horen er gewoon helemaal bij en dragen voor mij bij aan de genialiteit van het geheel. Zelfs God Save The Queen zal ik nooit skippen. De laatste vijftien seconden van 'Lazing on a Sunday Afternoon' gaan echt fantastisch over in 'I'm In Love With my Car, bijna zonder stilte. Waarna Seaside Rendezvous door zijn luchtige karakter het ideale voorafje is voor The Prophet's Song.

avatar van Kronos
Mssr Renard schreef:
Zonder die fratsen zou Queen geen Queen zijn, wat weten we allemaal.

Ik zeg alleen maar dat zonder die fratsen het album een hoger stemgemiddelde (boven 4*) zou hebben als er in de plaats daarvan nog een paar prachtnummers als The Prophet's Song en Death on Two Legs op hadden gestaan. Maar van mij mag Queen gewoon Queen zijn; een zeer wisselvallige band.

bikkel2 schreef:

Naar de Beatles verwees ik ook al in het topic '1001 albums'. Het maakt mij vooral duidelijk dat wat Queen deed met die nummers in oude stijl wel erg slecht afgekeken is, want ze stellen weinig voor tegenover When I'm Sixty-Four en She's Leaving Home.

Toegegeven, het vaudeville/musicalachtige spul,daar was Paul McCartney al mee in de weer tijdens de Beatles tijd.
McCartney was ook een soort allesvreter. Hij probeerde van alles uit.
Ik weet ook wel zeker dat ook Queen Beatlesfans waren.
Maar ja, wie niet.
Afgezien van de genoemde uitstapjes had Queen uiteindelijk wel een heel eigen geluid. Ook individueel.
Terug kijkend is het verloop in artistiek opzicht inderdaad wisselvallig geweest. Ik ben het daar mee eens.
Maar ze hadden wel het lef om te experimenteren.

avatar van meneer
Dat The Beatles van invloed waren op Queen is een vaststaand feit: Queen Songs - Forum - Song Analysis : Queen and the Beatles - forum.queensongs.info Heerlijk om te lezen en jezelf te verdiepen. Of het ‘slecht is afgekeken’ is zoals Kronos beweert is natuurlijk een persoonlijke kwestie van smaak.

Maar May geeft zelfs aan dat de muziek van The Beatles een soort van Bijbel was voor Mercury.

avatar van devel-hunt
Bands als Queen en the Beatles, hoe geniaal ze soms waren, namen zichzielf tenminste niet zo serieus, dat deed het publiek wel voor hen. Er zat genoeg Engelse humor in de afzonderlijke leden, een sfeer die ook op de platen terug te horen was. De bands van nu, hoe goed sommige soms ook zijn, nemen zichzelf veel te serieus, zo saai. Geen spatje humor.

Spijker op de kop.
Ik houd wel van dat frivole. En dat mist inderdaad tegenwoordig. Muziek van nu is vaak zo somber, zwaarmoedig, quasi-intellectueel, kil.

Muziek vind ik het lekkerst als ik erin kan ontsnappen, en daarom wil ik het luchtig, vrolijk, frivool en uplifting. Queen geeft mij dat allemaal.

Ik sluit mij aan. Buiten Queen en The Beatles waren bijv. ook 10CC ( begintijd) Sparks en ook een band als Split Enz, acts waar de humor een belangrijke rol speelden.
Zelfspot kan nooit kwaad.
Ik mis dat tegenwoordig ook wel moet ik eerlijk zeggen.
Popmuziek is wel wat meer dan alleen goede liedjes.

bikkel2 schreef:
Zelfspot kan nooit kwaad.
Ik mis dat tegenwoordig ook wel moet ik eerlijk zeggen.
Popmuziek is wel wat meer dan alleen goede liedjes.

Jaren 90 hadden tenminste nog Red Hot Chili Peppers, Faith No More etc. Maar dan moet je er wel van houden.

Gelukkig zijn we niet verplicht om naar jaren nu-muziek te luisteren.

Never gets old. Man man man, DIT is muziek!