Queen - A Night at the Opera (1975)

Label: EMI

1. Death on Two Legs (3:43)
  2. Lazing on a Sunday Afternoon (1:07)
  3. I'm in Love with My Car (3:05)
  4. You're My Best Friend (2:52)
  5. '39 (3:31)
  6. Sweet Lady (4:04)
  7. Seaside Rendezvous (2:15)
  8. The Prophet's Song (8:21)
  9. Love of My Life (3:39)
  10. Good Company (3:23)
  11. Bohemian Rhapsody (5:54)
  12. God Save the Queen (1:13)
  13. I'm in Love with My Car [1991 Bonus Remix by Mike Shipley] * (3:28)
  14. You're My Best Friend [1991 Bonus Remix by Matt Wallace] * (2:52)
  15. Keep Yourself Alive [Long-Lost Retake, June 1975] * (4:04)
  16. Bohemian Rhapsody [Operatic Section A-cappella Mix] * (1:03)
  17. You're My Best Friend [Backing Track Mix] * (2:57)
  18. I'm in Love with My Car [Guitar & Vocal Mix] * (3:18)
  19. '39 [Live at Earl's Court, June 1977] * (3:46)
  20. Love of My Life [South American Live Single, June 1979] * (3:43)
avatar van bikkel2
Sweet Lady is wat rommelig inderdaad. Het is wel een originele vondst ( ritme in 3/4), maar het klinkt wat geforceerd in een rocksetting.
Roger Taylor zei er later over dat de componist Brian in dit geval, 3 dingen tegelijk wilde en het moeilijk te begrijpen was wat hij precies wilde.
Roger vind Sweet Lady zijn moeilijkste drumpartij in Queen.
Het stond niet heel lang op de liveset. Ik geloof dat het halverwege 1977 niet meer werd gespeeld.

A Day at the Races kwam later, maar kan mij meer bekoren!

avatar van Hans Brouwer
uwoga schreef:
Voor mij een van de beste platen van Queen en dat komt niet alleen door Bohemian Rhapsody. Heerlijk gevarieerd en stuk voor stuk nummers die ik niet zachter zou zetten. 4.5*
Samen met "Queen II" en "Sheer Heart Attack" het beste wat Queen heeft gemaakt. Alles klopt aan "A Night at the Opera". Ik draai het album altijd in zijn geheel, dus zonder ook maar één nummer over te slaan. En wat een fantastische afsluiter: "God save The Queen". Een Koninklijk album. 5*****

avatar van Mssr Renard
De kracht van jaren 70 album-rock. Je kunt het alleen maar in één ruk (of twee rukken omdat vinyl) uitluisteren.

Hans Brouwer schreef:

Voor Queen II en Sheer Heart Attack ga ik met je mee, maar Queen I en Day at the Races gaan bij mij ook nog voor

avatar van De buurman
Ben deze toch meer gaan waarderen. Momenteel vind ik het Queens beste zelfs. Zit 'm er vooral in dat ze hier nergens rekening lijken te houden met de publieke opinie, en echt alles uit de kast halen. Dat deden ze op de voorgangers ook, maar hier doen ze het nog overdadiger en met een betere sound. De schijnbare niemendalletjes zitten daarbij zo belachelijk goed in elkaar, dat het album er niet echt door ontsierd wordt. Een perfect Queen album bestaat niet, maar deze komt wel erg dichtbij.

avatar van bikkel2
Het verschilt bij mij nog wel eens welke mijn favoriet is. Het is ook wel eens lastig. Vanaf Queen II is het voorlopig alleen maar top wat de band uit brengt.
Het wisselt bij mij voornamelijk tussen II en Sheer Heart Attack de laatste jaren.
Maar Opera is wellicht hun meest gretige plaat en inderdaad ook een fuck you naar de luisteraars, want het opzichtig van de hak op de tak springen( met name op side 1), had natuurlijk een reden.
" we doen wat we leuk vinden" en dat is een vrij ruim begrip voor Queen in 1975.
Maar uiteraard wel doordacht. Net als je denkt " wat is dat Lazing On A Sunday Afternoon een geinig voor de oorlogs liedje", is het al weer afgelopen en wordt je meegesleurd in de rauwe hardrock van I'm In Love With My Car. En meerdere voorbeelden zijn er op side 1.
De 2e plaatkant is wat donkerder en zwaarder, dus met dit album kun je alle kanten op.
Het is en blijft een merkwaardig album, maar nog altijd top.

avatar van Hakuna
Een klassiekertje dat ik eigenlijk alleen maar kon vanwege de bekende hits. Laat ik voor slechts 4 euro op Discogs dit oudje aangekocht hebben in absolute nieuwstaat (Sonopress CD uit 1986) en toen ik deze opzette wat heerlijke prog rock. De nummers die geen hit zijn geweest vind ik zelfs beter dat de grote hits die erop staan. Vooral het aparte piano intro op dit album en May die hier toch wel los kan en mag gaan op zijn gitaar. Na een eerste volledige luisterbeurt krijg dit juweeltje al meteen een score 4,5

Nu nog voor een vriendenprijsje het andere ouder jaren '70 spul van deze band aanschaffen. De jaren '80 albums heb ik al, maar stiekem vind ik hun jaren '70 periode toch wel beter.

PS: nr 5 klinkt wel veel naar liedjes van Bruce Springsteen of Fleedwood Mac.

Score 4,5

avatar van gigage
Nr.5 had ook van Dolly Parton kunnen zijn.

avatar van bauer
Dat mocht gelukkig niet zo zijn.

avatar van Reijersen
Naar aanleiding van dit topic beluisterde ik dit album.

Met een vader als enorm Queen liefhebber heb ik dit album al enorm vaak gehoord. Maar dit was vooral in mijn zeer jonge jeugd. De laatste jaren nog maar sporadisch iets van gehoord.
Die ene grote hit staat natuurlijk op dit album. Nu is de muziek van Queen bij voorbaat al redelijk theatraal, maar op dit album lijkt dat nog met een laagje extra op de figuurlijke boterham te zijn gesmeerd. Aan gekkigheden en verrassende wendingen geen gebrek op dit album. Zelf heb ik Mercury altijd een fascinerend persoon gevonden. Vocaal enorm toereikend en een fantastische stem. Muzikaal is dit album wel vrij stevig. Één van mijn meer favoriete Queen songs staat hier dan ook weer op met You’re My Best Friend. Ook ’39 vind ik mooi net als het ook niet te vergeten Love of My Life.

avatar van Mssr Renard
Reijersen schreef:
Naar aanleiding van dit topic beluisterde ik dit album.

Wat vind jij als funk/soul-liefhebber van Hot Space vraag ik mij af. Dat is Queen's R&B/Disco-plaat met lekkere funk-songs (ook wat rock, maar minder theatraal). Allemaal een beetje in het verlengde van die andere enorme hit 'Another Ones Bites the Dust'.

Overigens is 'You're My Best Friend' ook mijn lievelingsnummer. Eén van de liefste en ook mooiste songs van de band. Geschreven door de bassist voor zijn vrouw.

Ik heb deze als 7"-single, ingelijst aan de muur (naast 'Somebody to Love', Queen's tribute aan Aretha Franklin).

avatar van Gert1980
Wat blijft Love Of My Life toch ongelooflijk mooi. Alleen dat nummer is de aanschaf van dit album al waard!!

W.m.b. echt het magnum opus van Queen en één van de allerbeste albums ooit gemaakt.
Van begin tot eind afwisselend en meeslepend.
Zelden zo verdiend 5 sterren gegeven!

Kalamitsi
Beluister eens voor de aardigheid van de afgekloven track Bohemian Rhapsody de gedurfde fraaie versie van dat meesterwerk door Grey Delisle op youtube. U zult verbaasd staan...!