Neil Young with Crazy Horse - Everybody Knows This Is Nowhere (1969)

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. Cinnamon Girl (2:55)
  2. Everybody Knows This Is Nowhere (2:26)
  3. Round & Round (It Won't Be Long) (5:53)

met Robin Lane

4. Down by the River (9:16)
  5. The Losing End (When You're On) (4:07)
  6. Running Dry (Requiem for the Rockets) (5:36)

met Bobby Notkoff

7. Cowgirl in the Sand (10:05)
avatar van Cygnus
Herman, zijn debuut kan ik je niet meteen aanraden... Het is wel een goede plaat, maar hij valt in het niet bij de platen die erna komen. De beste platen die je na deze topplaat kunt beluisteren zijn m.i. Harvest, Zuma, Tonight's the Night, After the Gold Rush, On the Beach, Rust Never Sleeps en Time Fades Away.

Harald
Herman, ik kan zijn debuut wel aanraden, heel mooie en rustige muziek,een beetje licht psychedelisch, komt in de buurt van Everybody Knows This Is Nowhere. Van Cygnus genoemde albums zijn er natuurlijk top platen en absolute aanrader.

avatar van misja82
Vergeet dan ook niet het Buffalo Springfield-tijdperk(je).

Wat blijft Cowgirl in the Sand toch een fantastisch nummer. Het absolute hoogtepunt van deze plaat, samen met Down by the River want dat is bijna net zo'n kanjer. Cinnamon Girl heb ik altijd wel een goed nummer gevonden maar de man heeft er veel betere. Beetje jammer vind ik Round & Round zowat het zwakste nummer op deze plaat. Ondanks dat toch een dikke 4 * voor Everybody Knows this is Nowhere.

Geweldige, geweldige plaat!!

Dit niveau heb ik van Neil Young nog niet gehoord, terwijl ik de meeste (zijn beste) solo-platen uitgebreid heb beluisterd, en zeer waardeer.

Ik ben nu zeer benieuwd naar Zuma, daar werkt meester Young immers ook samen met Crazy Horse....

Deze plaat kan ik nog niet helemaal beoordelen maar 4 sterren heeft hij alvast te pakken!!

bikkel
Het Neil Young album met de langer uitgesponnen nummers en de bondigere liedjes.
Hier laat hij al horen dat de man vol inspiratie zit.De plaat begint al sterk met Cinnamon Girl,een uitstekend rockertje met een heerlijke riff.
De titeltrack is ook lekker.Het weet in 2 minuten de boodschap over te brengen.
Met de Crazy Horse erbij kan het voorkomen dat Neil gewoon begint en de groep volgt. Ik zie dat voor me in Down By The River,misschien wel 1 van zijn mooiste tracks ooit.Prachtige stuwende song die geheel in de eind jaren 60 trand ruim 9 minuten klokt.
Hetzelfde kun je zeggen van de prachtige afsluiter Cowgirl In The Sand.Gedreven lyrische gitaarpartijen met de juiste nuances.
Hele mooie plaat en hij was nog maar net begonnen.

avatar van Lin
Lin
Dat is een ding dat zeker is, gewoon te kort dit album...maar aan de andere kant ook misschien wel weer precies goed, om je lekker verdwaasd achter te laten, wat een heerlijk album

Dit album voelt inderdaad erg kort aan. Ik heb ook altijd het gevoel dat een Down By The River of een Cowgirl In The Sand alleen al rustig een half uur zou mogen duren. Ik draai deze plaat dan ook meestal wel een paar keer achter elkaar...

herman schreef:

haha, dat is ook mijn tactiek: gemiddeld 4x achter elkaar tussen 8 en 10 uur savonds, past net

avatar van aerogp1
Nu, een aantal luisterbeurten verder, denk ik erover om naar 5 sterren te gaan. Er staan enkel en alleen maar topnummers op deze plaat!! 'Round&Round' doet niets onder voor bijvoorbeeld het alom gewaardeerde 'Cowgirl in the Sand'...

Vooruit: 5*

avatar van gemaster
aerogp1 schreef:

Dat doet het natuurlijk wel. Round & Round zou best een aardig nummer zijn als het 2 minuutjes duurde, maar Neil moet natuurlijk wel de plaat vol krijgen en besluit het daarom maar liefst 6 minuten te laten duren. En dan zingt hij ook nog eens 'it won't be long'. Man het duurt verdomme veel te lang!

DonDijk
Wel, als het nummer 2 minuten zou duren, zou de plaat ook vol zijn..

avatar van Paalhaas
Round & Round is prachtig zoals het is. Niks meer aan doen!

gemaster schreef:

Vanuit een neutraal, objectief oogpunt zal 'Cowgirl in the Sand' ongetwijfeld een spannender, intrigerender nummer zijn dan Round&Round. Toch ervaar ik persoonlijk beide nummers als even sterk, en duurt Round&Round zeker niet 'veel te lang' ! How dare you...

Father McKenzie
Leuk om al die meninkjes te lezen;
Het mijne is er ook maar ééntje uit de zovelen;
En wel deze;
Niets op aan te merken; voor mij; een perfect plaatje.
Voor mij
is dit :
Genieten tot in de eeuwigheid
en

Amen.
Dank U,

Mijnheer Young!

Stijn_Slayer
Down by the River en Cowgirl in the Sand blijven schitterend. Deze nummers duren dik 9 minuten maar toch denk ik na afloop steeds weer ''Hè verdorie is die nu al weer afgelopen?'' Daar komt bij dat Neil dé ideale mix gevonden heeft tussen lekker rock werk en pure emoties in deze 2 nummers.

Over lekker rock werk gesproken, dan blijft het niet bij deze 2 nummers. Cinnamon Girl overtreft deze 2 nummers, puur op ''rockgehalte'' gezien dan.

Titelnummer moest ik even wat langer over doen, maar ook dat is er weer eentje om over na te denken. Ik zie het al voor me, lekker kopje thee erbij en de teksten van dit Neil meesterwerkje er bij en lekker dit album lyricaal ook eens doornemen. Daarna wederom de LP aan:)

Deze viel me toch een beetje tegen. De twee openers zijn prima nummers, Round & Round doet me weinig en wordt daardoor behoorlijk saai. Down By The River heeft prachtige momenten ('she can drag me over the rainbow'), maar verzandt helaas al gauw in eindeloze solo's. De volgende twee nummers zijn wat onopvallend en doen me helaas ook vrij weinig. Cowgirl In The Sand is dan weer een prima nummertje - ook met iets te lange solo's, maar hier vind ik het op de ene of andere manier wel te doen - van ongeveer hetzelfde niveau als de eerste twee nummers. Toch hoor ik vele malen liever een On The Beach dan Everybody Knows This Is Nowhere.

3,0*, kleine kans op een halfje verhoging.

Guardian of Isis
Blijven beluisteren! Bij mij heeft het ook een tijd geduurd voor het kwartje écht viel bij sommige nummers (Down by the River & Running Dry). The Losing End is een nummer waarvan je er dertien in een dozijn hebt en Round & Round vind ik ook nogal saai, maar de rest is dan wel heel mooi. Cowgirl in the Sand steekt dan n.m.m. toch met kop en schouders boven de rest uit.

avatar van musician
Eerste, memorabele, cd met de band Crazy horse. De cd wordt helaas nooit in één adem genoemd met de Algemeen Erkende Meesterwerken en opvolgers After the goldrush (1971) en Harvest (1972).

En dat zou wel moeten, met briljante nummers als Down by the river en het nog betere Cowgirl in the sand. Favoriet blijft bij mij Cinnamon girl. Allemaal behoorlijk stevig werk.

De wegen van Neil Young zijn ondoorgrondelijk. Dan werkt hij met Crazy horse, dan weer solo, met CSN of kiest hij voor een ander bandje.

Crazy horse bestond uit Danny Whitten (gitaar), Ralph Molina (drums) en Billy Talbot (bass).
Ze mochten ook meedoen op After the goldrush (is ook zeker te horen) maar deze cd wordt alleen toegeschreven aan Neil Young vanwege ook de aanwezigheid van andere muzikanten, zoals Greg Reeves, Jack Nitzsche, Nils Lofgren en Stephen Stills.

In 1971 maakte de band Crazy horse een eigen, eerste cd. In 1972 zelfs twee maar dan zonder de aan heroïne verslaafde David Whitten. Young maakt dat jaar Harvest met de Stray gators als begeleidingsgroep.

In oktober 1972 roept Young Crazy horse weer bij elkaar, inclusief Whitten. De laatste blijkt door zijn verslaving niet te kunnen spelen. Neil Young zet hem uit de band, met vliegticket en 50 dollar. Whitten koopt echter heroine en sterft die nacht aan een overdosis.

Het zou een geheel onverwachte wending aan de carriére van Young geven.
Neil Young had 3 meesterwerken afgeleverd en voelt zich volledig verantwoordelijk voor de dood van Whitten.

Velen vinden zijn reactie, 3 platen treurnis, op de dood van Whitten prachtig (Time fades away, Tonight's the night en On the beach), ik vind ze maar matigjes, zeker in vergelijking met het bovengenoemde trio.

Het zou tot 1975 duren (Zuma) voor Neil Young weer een cd met Crazy horse zou maken.
Maar de oorspronkelijke samenwerking op Everybody knows this is nowhere, die met de getalenteerde Whitten op gitaar, is alleen op deze cd terug te vinden. En is daarom een verplichte aanschaf voor je collectie

stuart
Karl schreef:
Deze viel me toch een beetje tegen. De twee openers zijn prima nummers.

Ik heb hier hetzelfde , Karl, en voor de rest van je verhaal kan ik me ook wel behoorlijk vinden.

Stijn_Slayer
Ik vind Round & Round, The Losing End en Running Dry ook niet zo heel erg denderend, maar met name Down by the River en Cowgirl in the Sand compenseren dit ontiegelijk goed.

Het titelnummer en Cinnamon Girl vind ik verder wel gewoon ruimschoots aan de 'Neil Young-standaard' voldoen.

En die standaard ligt behoorlijk hoog, aan je uiteindelijke score te zien

Inderdaad

haveman
Ik heb inmiddels 4 Neil Young albums in mijn bezit en het was me eigenlijk niet opgevallen dat de albums met Crazy Horse apart stonden. Ik heb dus nog heel wat te gaan.

Bij dit album deel ik de mening van velen. Nummer 1,4 en 7 zijn geniaal. Daarnaast 3 nummers die een voldoende scoren. Round & round kan ik (nog) niet waarderen. Ik begin met 3,5 ster maar dit kunnen er nog 4 worden.

haveman
Ik kan inmiddels ook de andere nummers waarderen. Ik verhoog dan ook naar 4,5.

haveman schreef:
Ik kan inmiddels ook de andere nummers waarderen. Ik verhoog dan ook naar 4,5.

En nu op naar 'Zuma'

Ligt hier al klaar.

avatar van aerogp1
Ja hier ook, nu moet ik de tijd nog vinden . D'r is nog zoveel ander moois te ontdekken

haveman
In vergelijking met dit album is Zuma imo veel minder.

stuart
Deze is iig beter (vind ik ).