Iron Maiden - Senjutsu (2021)

Metal / Rock
Label: Parlophone

1. Senjutsu (8:20)
  2. Stratego (4:59)
  3. The Writing on the Wall (6:13)
  4. Lost in a Lost World (9:31)
  5. Days of Future Past (4:03)
  6. The Time Machine (7:09)
  7. Darkest Hour (7:20)
  8. Death of the Celts (10:20)
  9. The Parchment (12:39)
  10. Hell on Earth (11:19)
Kronos schreef:
Beetje saaie hoes. Alweer zo'n donkere achtergrond. Niet alleen de muziek was vroeger beter.

Eens voor wat betreft de hoes. Net als Book Of Souls meer een hoes voor een singletje

avatar van namsaap
Deel de mening over de hoes ook. Lijkt te zijn ontworpen met het oog op social media en streaming platformen. De fans die €42.- (of € 60,- voor een gekleurde editie) neerleggen voor een 3-LP worden vergeten.

avatar van Kronos
Ja, Book of Souls heb ik nog gekocht om de collectie (zonder de Blaze albums) compleet te houden. Die had nog wel iets als sobere hoes. Maar nu meer van dat. Voor deze ga ik het toch echt alleen bij de cd houden denk ik.

avatar van Kronos
En wat zijn de meningen over Darkest Hour?

Een instrumentaal van meer dan zeven minuten had ik niet verwacht. Het doet wel eens goed dat Bruce zijn mond houdt. Maar als dit nu het antwoord is op Call of Ktulu komt het wel erg laat.

avatar van Faalhaas
Kronos schreef:
En wat zijn de meningen over Darkest Hour?

Dit klinkt niet als Maiden en dat is het ook niet.

Ik heb dan ook geen flauw idee waarom je dit hier post.

avatar van Von Helsing
Faalhaas schreef:

Dit klinkt niet als Maiden en dat is het ook niet.

Ik heb dan ook geen flauw idee waarom je dit hier post.

Het is Aria, zonder de vocalen:

Voordat je verdergaat naar YouTube

Aria is één van de grootste bands in Rusland.

avatar van Faalhaas
Ja click bait noemen ze dat ook wel

Laten we dat maar aan ons voorbij gaan hier.

Faalhaas schreef:

Laten we dat maar aan ons voorbij gaan hier.

Hmmm, helemaal voorbij laten gaan is misschien wel zonde. De muziek van deze band heeft wel mijn interesse gewekt.

Kronos schreef:

De laatste mooie hoes van hun vind ik die van A Matter of Life and Death, daarna is het niet zo bijzonder meer en deze nieuwe is wel erg lelijk.

avatar van Kronos
Mee eens trebremmit. Bij The Final Frontier vind ik het verzadigde kleurgebruik wel mooi. Op de lp hoes komt dat sterk uit de verf. En een sobere hoes, de keuze voor eenvoud, was leuk voor een keer op The Book of Souls. Contrasteert ook goed met de rest van het kleurige artwork. Ik hoop maar dat het met Senjutsu in het echt nog meevalt.

trebremmit schreef:

Nooit zo over nagedacht, maar je hebt wel een punt (Laatste echt mooie hoes vind ik overigens Dance of Death) Over deze hoes ben ik ook niet zo Enthousiast, het ziet eruit als een goedkope verzamelaar, zwarte achtergrond een willekeurige Eddie erop en klaar.
Als de muziek maar goed is, dan zal de hoes me overigens verder een zorg zijn.

avatar van Mr. Rock
Ha, je kon er vergif op innemen. Na Dance of Death duurde het drie jaar, daarna vier, toen vijf en ja, nu komt er na zes jaar stilte weer een nieuwe Maiden. Zet 2028 maar vast in de agenda voor de opvolger van Senjutsu. Aparte titel trouwens, helemaal niet des Maidens, dat toch altijd gekozen heeft voor herkenbare, lekker klinkende albumtitels.

Eerste nummer stemt me best hoopvol. Mooie intro, lekkere riff (doet wat denken aan Priests Beyond the Realms of Death), fijne solo's. Alle Maiden-ingrediënten zijn wel aanwezig. De zang van Bruce vind ik nog niet om over naar huis te schrijven. Hij klinkt wat vermoeid en zijn stem lijkt af en toe wat raar vervormd. Al met al wel een sterke song, ben benieuwd of The Book of Souls hier geëvenaard zal worden. Lijkt me gezien de klasse van dat album een schier onmogelijke klus.

avatar van crosskip
Mr. Rock schreef:

Er kwam tussen, anders was dit album in 2019/2020 al wel uitgebracht. Maar het is wel een mooi patroon nu!

avatar van trebremmit
The Writing on the Wall blijft trouwens erg goed, na weken draaien.

Komen er nog meer nummers uit voor de releasedatum?

Daar zou ik niet vanuit gaan. Maiden heeft volgens mij nog nooit meer dan één nummer vrijgegeven voordat de plaat uitkomt (ik kan het mis hebben, maar ik kan me het niet herinneren sinds Braven New World) . Het is nu zelfs al vrij lang van tevoren dat er een nummer vrijgegeven is, meestal doen ze dat een week of drie voor de plaat uitkomt.

Mr. Rock schreef:

Zou die er echt nog komen? Ik denk dat dit echt de laatste plaat zal zijn. Maar goed dat dacht ik ‘Book of Souls’ ook al. Ik hoop dat je gelijk krijgt

avatar van gigage
De gitaarsound gaat wat terug naar A matter of life and Death zo lijkt het nu Benjamin Breeg weer eens voorbij kwam vanavond. In dat album kwam ik nooit zo goed in maar wie weet is het nu anders.

avatar van Edwynn
Writing On The Wall heeft inderdaad een vergelijkbare vibe als Benjamin Breeg.

avatar van namsaap
Komen er nog meer nummers uit voor de releasedatum?

Ja, vandaag komt Stratego uit.

avatar van Spoelworm
Van mij mogen ze best weer eens wat korter materiaal uitbrengen, lekkere meezingers IPV al dat epische gedoe . Een album vol nummers die tegen de 10 (12 !) minuten aantikken word mij op den duur wat te veel.

De cover doet denken aan die hele serie bootlegs die op vinyl uit zijn gekomen. Maiden live in Japan ofzo.

Derek Riggs was toch wel een klasse apart

avatar van Edwynn
Met de nadruk op 'was' want Riggs heeft 'het' niet meer.

avatar van Spoelworm
Edwynn schreef:
Met de nadruk op 'was' want Riggs heeft 'het' niet meer.

Ik weet niet, ik heb niet veel meer van hem gezien na Maiden eigenlijk. Die hoes van run to the hills was toch wel de hoes der hoezen

avatar van Edwynn
Tegenwoordig doet ie louter computeranimaties. We zien nog wel eens een Gamma Ray hoesje van hem. Dat gedetailleerde is er wel af. In interviews geeft hij steevast aan nooit meer zoiets als Somewhere In Time (of Run To The Hills) te willen maken omdat het 'too much fuckin work' is.

Mark Wilkinson had trouwens ook wel zijn hoogtepunt bij de oude Marillion hoezen. O, en Painkiller natuurlijk.

namsaap schreef:

Ja, vandaag komt Stratego uit.

Een standaard Maiden nummer wat het vooral live goed zal doen. Dit nummer wordt echt gered door de goede zang van Bruce. Als hij wat minder op het einde van zijn bereik zingt vind ik het de songs ten goede komen

avatar van Edwynn
Toch een fraaie harmonie in het refrein hoor. Wie zei er ook alweer iets over meezingen?

Aan de hand van de 2 vrijgegeven nummers loop ik nog niet echt warm voor de nieuwe Maiden. Vooral Senjutsu is typisch het Maiden van na Fear of the dark: te lang uitgesponnen, voorspelbaar, geen rauw randje meer etc. Qua stijl had dat nummer zo op Brave new world kunnen staan....

Is Senjutsu ook al uit?

3 september komt ie uit.

avatar van Don Cappuccino
Stratego vind ik aangenaam, maar ook niet meer dan dat. Dit soort track hebben ze al vaker gedaan en ook beter. Bij een ''typische" Maiden-track als deze ga je horen dat het gezelschap ouder begint te worden, vooral Bruce Dickinson. Gewoon lekker dat tempo wat meer omlaag en meer folk- en proginvloeden zoals op The Writing on the Wall, wat zelfs tot mijn Maiden-favorieten is gaan behoren en ook echt wel verfrissend klinkt voor de band.