Iron Maiden - Senjutsu (2021)

Metal / Rock
Label: Parlophone

1. Senjutsu (8:20)
  2. Stratego (4:59)
  3. The Writing on the Wall (6:13)
  4. Lost in a Lost World (9:31)
  5. Days of Future Past (4:03)
  6. The Time Machine (7:09)
  7. Darkest Hour (7:20)
  8. Death of the Celts (10:20)
  9. The Parchment (12:39)
  10. Hell on Earth (11:19)
avatar van Razoreater

avatar van trebremmit
Zin in! The Writing on the Wall is al erg goed.

Als er maar weer een aantal goede nummers op staan ben ik al tevreden, de vorige twee albums hadden dat ook. Het is gewoon ontzettend gaaf dat deze zestigers nog steeds goede en energieke muziek maken, dus geniet er van zolang het nog kan.

avatar van Edwynn
Laat maar komen ja. Ik lees dat het spul opnieuw over meerdere schijven wordt uitgesmeerd. Twee cd's of drie elpees. Allemaal in 2019 al opgenomen op dezelfde wijze en op dezelfde plek als Book Of Souls. In die zin heeft men de smaak wel erg te pakken.
Men heeft het over enkele verrassingen maar dat moet je bij Maiden maar met een korreltje zout nemen.

avatar van legian
The Writing on the Wall bevalt me erg goed, benieuwd wat ze ervan weten te maken.

avatar van crosskip
Nergens zo leuk om over een album beginnen te roepen met alleen een singletje, het artwork en een tracklist als bij Maiden! Vind de single wel tof klinken, lekkere sound en een magistrale solo van Smith.
Verder valt me vooral op dat Harris er zin in had zeg. Op de laatste platen was er telkens maar 1 echte Harris-epic te vinden, maar deze staat er vol mee.

Artwork valt me tegen trouwens, hadden ze geen mooiere fonts kunnen kiezen?

avatar van Tony
Samurai cover art, erg toepasselijk thema met Tokyo 2021 Olympic Games in het verschiet. Smaakvol gedaan.

avatar van Johnny Marr

Dit.

avatar van Faalhaas
Bruce zingt constant of het echt uit zijn tenen moet komen. Dat was vroeger wel anders, toe deed ie dat alleen live maar in de studio was er meer nuance.

avatar van vielip
De single bevalt me boven verwachting goed. Met een dikke 7 minuten valt die speelduur me ook reuze mee. Maar als ik de tijdsduur van met name de laatste paar songs zie vervliegt alle hoop op een acceptabel album wel weer zo'n beetje eerlijk gezegd. Toch gaan proberen uiteraard. We gaan het zien.

avatar van Jelle78
Ik heb hier enorm veel zin in. The Writing on the Wall vind ik een heerlijk nummer. Hoewel er enkele elementen inzitten die we niet eerder bij Maiden hoorden, voelt het toch enorm vertrouwd aan. Het enthousiasme en spelplezier spat er weer vanaf.
Over de lange speelduur maak ik me geen zorgen. Ondanks het grote aantal lange nummers vind ik The Book of Souls nog steeds een sterke plaat. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat ook Senjutsu weer een goede plaat zal zijn.

avatar van Eddie
Een mooi vooruitzicht! Als'The Writing on the Wall' een representatief beeld vanhet album is dan ben ik heel erg enthousiast. Wederom een dubbel cd, daar ben ik als fan alleen maar blij om. Ik kan me voorstellen dat dat voor de gemiddelde liefhebber erg veel van het goede is (dat had ik bijvoorbeeld bij de laatst Metallica). Alle ingrediënten voor een topplaat zijn in iedere geval aanwezig!

avatar van BloodBrothers
Eddie schreef:
Als 'The Writing on the Wall' een representatief beeld vanhet album is dan ben ik heel erg enthousiast. Wederom een dubbel cd, daar ben ik als fan alleen maar blij om.

Ik kan ook niet wachten erop. Laat maar komen hoor, geen enkel probleem.

avatar van gigage
Maiden Japan

avatar van Rudi S
Weer zo'n lange speelduur, jammer.

Dat is toch simpel op te lossen door enkel naar de eerste 5 nummers te luisteren

Weer zo'n lange speelduur, jammer.

Vind ik juist niet. Het heeft lang geduurd, maar het wachten wordt beloond. Ik vond het bij bijvoorbeeld Slayer altijd jammer dat je lang op platen moest wachten en dan kreeg je een krappe 40 minuten nieuwe muziek.

avatar van Kronos
Ik had 'm al gezien luigifort.

Eddie schreef:

Over het algemeen beschouw ik dat juist als een heel groot pluspunt! Sterker nog; ik daag Maiden bij deze uit om weer eens een album van maximaal 40 minuten te maken waarvan ook werkelijk elke minuut boeit.

avatar van Faalhaas
vielip schreef:

Das alweer een tijdje geleden ja
1988 om precies te zijn.. .

Ben ik trouwens de enige die de neiging heeft Mother Russia in te zetten bij Writing On The Wall?

vielip schreef:

Maar dan wel elke twee jaar een plaat van 40 minuten graag!

Faalhaas schreef:

Hahaha daar betrapte ik mezelf dus ook op! Ik zat de hele tijd met dat riedeltje uit Mother Russia in m'n hoofd na het horen van Writing on the wall. Dacht al dat het aan mij lag

avatar van crosskip
Faalhaas schreef:

Das alweer een tijdje geleden ja
1988 om precies te zijn.. .

Maak daar maar 1981 van, Maiden had er ook in de jaren 80 wel een handje van om die LPs helemaal vol te drukken. Maar haal alle filler eraf bij die classic platen en je houdt wel een minuutje of 40 over

Sowieso is het niet gauw goed hier hoor! Eerste keer in 20 jaar ofzo dat het album korter is dan de voorganger en weer is het zeuren! =p

avatar van Eddie
Hoppa! Staat in de pre-order!!! Gelijk diep in de buidel getast voor de meest luxe uitvoering .

avatar van gigage
Eddie schreef:

Maar dan wel elke twee jaar een plaat van 40 minuten graag!

En dan elke 2 jaar 20 Euro afschrijven . Doe mij maar alles in één keer.

[quote]gigage schreef:

Elke twee jaar een box-set van ruim 100 euro zit inderdaad ook niet op te wachten

avatar van Torch
Single belooft alvast veel goeds. Gave cover van Mark Wilkinson ook (de man achter de vroege Marillion hoezen, én de Book of Souls hoes).

avatar van Kronos
Beetje saaie hoes. Alweer zo'n donkere achtergrond. Niet alleen de muziek was vroeger beter.

Idiot Wind
Hier heb ik zoveel zin in! Ik vind Writing on the Wall (mene, mene tekel upharsin...) een heerlijke song: kitscherig waar nodig, hard genoeg om deze inmiddels als AOR-band te bestempelen groep oude mannen nog bestaansrecht te verschaffen in deze barre tijden voor de ouderwetse metal. Allang ingehaald, deze oude rotten, maar nog nooit geëvenaard. Ik volg ze al vanaf Piece of Mind. Heb er ouderwets zin in. Maar dat had ik al gezegd.

avatar van Pitchman
Welkom Idiot op dit forum. Ik heb er ook zin in. Begin jaren 80 zeiden we al dat er een nieuwe van Maiden uitkomt . En nu in 2021 is het nog steeds opnieuw prijs.
Het artwork heeft wel wat van Maiden Japan in de verte. Ik hoop dat Sensei Harris weer wat memorabele riffs uit zijn plukgitaar heeft getoverd, maar dat zit meestal wel snor. We gaan het beleven.