Dream Theater - A View from the Top of the World (2021)

Metal / Rock
Label: Inside Out

1. The Alien (9:32)
  2. Answering the Call (7:35)
  3. Invisible Monster (6:31)
  4. Sleeping Giant (10:05)
  5. Transcending Time (6:25)
  6. Awaken the Master (9:47)
  7. A View from the Top of the World (20:24)
avatar van pachag
Ik prefereer "Images And Words" boven "Awake".
Verder zijn de eerste drie albums met Jordan Rudess echt de top wat mij betreft: "Metropolis, Part 2: Scenes From A Memory" (1999), "Six Degrees Of Inner Turbulence" (2002) en "Train Of Thought" (2003). Allemaal knallers.
Daarna is het wat hit & miss, maar nog steeds goed te pruimen. Ik was destijds zelf ingevallen bij "Octavarium" waar ik toen helemaal idolaat van was. Achteraf bekeken is dit het album waar de neergang wel is ingezet, al vind ik het persoonlijk nog een heel fijn album.
Met het verlies van Mike Portnoy in 2010 is het toch wel een beetje een andere band geworden met wat wisselvallig werk. "The Astonishing" is denk ik wel het dieptepunt. Daarbij moet wel gezegd worden dat een dieptepunt van Dream Theater nog steeds 'best OK' is. Met "Distance Over Time" zijn ze wat mij betreft wel weer helemaal teruggekomen. Daarom ook wel erg benieuwd naar dit nieuwe album.

avatar van Eddie
Eerste singel ‘The Alien’ klinkt niet verkeerd. Dit is Dream Theater zoals ik ze persoonlijk het liefste hoor.

avatar van legian
Oeh dat klinkt zeker niet verkeerd zeg.

avatar van FrodoK
Neuh... Het metalgehalte is voor mij al zo'n 20 jaar te hoog. Jammer.

avatar van Matthijs78
Eddie schreef:

Ik vind best oke maar het heeft nu wel erg veel raakvlakken met LTE, wat het dan weer minder uniek maakt. Ik kan ermee leven. Overigens, als deze song representatief is voor de rest van het album dan gaat DT gewoon vrolijk verder waar ze bij 'Distance over Time' gebleven waren. Dit vind ik persoonlijk helemaal niet vervelend!

Neal Peart schreef:
Ben altijd benieuwd, maar geen album overtreft AWAKE!!

Spreek vooral voor jezelf. Ik vind het een oervervelend album

Vet nummer ja.

Beetje houterige solo wel vanaf 1:13

en LaBrie....wat mij betreft kan die echt niet meer zingen. Kan ook deels aan de slechte processing van zijn stem liggen. Wat is dat amateuristisch gepitcht, zeg.

avatar van smash016
Meestal is de eerste "single" van een DT-album het toegankelijkste nummer, d.w.z. voor mij niet prog genoeg en uiteindelijk ook het minste nummer van het hele album.

Dus wat dat betreft heb ik hier goede hoop, Alien gaat zeker wel buiten de lijntjes hier en daar.

Blijf me overigens verbazen over hoe iedereen The Astonishing zo matig vindt. Is echt een van m'n favorieten van DT, in theorie misschien wel het "progste" album dat ze ooit hebben gemaakt, conceptalbum / 1 grote luisterervaring over 2 CD's, veel verschillende stijlen en sferen etc. Natuurlijk is het ook een hartstikke fout / kitscherig album, maar dat is DT m.i. altijd al geweest, ze zijn sowieso een beetje mijn guilty pleasure. Dus dat argument snap ik nooit zo.

avatar van Apieknar
Ik ben erg enthousiast na het luisteren van The Alien. Erg benieuwd naar de rest van het album.

avatar van Barney Rubble
Dream Theater bevindt zich mijns inziens in een nare spagaat. Enerzijds is hun geluid verworden tot een levend cliché en anderzijds heeft een stijlverandering de uitglijder van het decennium opgeleverd. Deze problematiek blijkt ook weer op deze opener. Alien is best aangenaam, maar ook volstrekt voorspelbaar. Een voldoende gaat hier wellicht nog wel uitrollen, maar duidelijk is dat deze Amerikanen hun meerdere moeten herkennen in de nieuwe lichting progmetal-bands. Evenals Neal Peart denk ik i.i.g dat we een overtuigend risicovolle plaat als Awake niet meer hoeven te verwachten; al zullen de fans die elke scheet van Petrucci canoniseren daar wellicht anders over denken. Lichtelijk benieuwd naar de rest van het album.

avatar van Matthijs78
smash016 schreef:

Mee eens. Nu is het echt by far niet mijn favoriete DT schijf maar zo slecht als sommigen het doen voorkomen is het ook weer niet. De band wordt nogal eens verweten niet vernieuwend te zijn. Doen ze een keer wat anders, is het nog niet goed.

Het album was, is en blijft een vreemde eend in de bijt die ik moeilijk kan plaatsen in het Dream Theater repertoire. Wellicht was het met de kennis van nu verstandiger geweest om The Astonishing onder de naam Petrucci/ Ruddes uit te brengen?

avatar van legian
The Astonishing is toch wel het grootst gefaalde cliché wat ze gemaakt hebben hoor. Een spektakelstuk van gemiste kansen, clichés, saaiheid, eenheidsworst en matig tot slecht uitgevoerde ideeën. Het had inderdaad een episch meesterwerk kunnen zijn (genoeg voorbeelden te vinden in het genre) waarbij ze zichzelf opnieuw uitvonden. Maar hoe ze dat zo spectaculair hebben weten te verklooien is mij nog steeds een raadsel. Anyway, dit hoort allemaal niet hier thuis natuurlijk.

Het album heeft er waarschijnlijk wel voor gezorgd dat ze weer terug naar de progmetal stijl zijn gegaan voor deze laatste twee albums.

avatar van Kronos
Matthijs78 schreef:

Een keer wat anders doen is niet hetzelfde als goed en vernieuwend zijn.

avatar van FrodoK
raak.

avatar van smash016
Ik vind het dan weer teleurstellend dat ze na The Astonishing weer dezelfde cliché progmetal zijn gaan maken die ze al decennia maken... Alles is relatief, en binnen hun eigen discografie is bijna ieder album cliché, met name het recentere werk, en The Astonishing ontspringt daarin juist de dans enigszins, vind ik.

Het is tegelijkertijd qua opzet en qua toon ook gewoon een uit de kluiten gewassen Six Degrees of Inner Turbulence CD2, en daar heb ik nooit dezelfde kritiek over gehoord, volgens mij.

Nogmaals, ik snap dat mensen moeite kunnen hebben met de kitscherigheid van The Astonishing, maar Dream Theater heeft nooit hoog gescoord op mijn artsy-fartsy-meter, als je snapt wat ik bedoel... Vind het ook interessant hoe ze op The Astonishing daar zelf de draak mee lijken te steken, of zich er in ieder geval niet voor schamen.

avatar van KKOPPI
The Alien is wat mij betreft weer een trap omlaag vergeleken met wat we op het vorige album hoorden. Pale Blue Dot, S2N, Untethered Angel waren toch echt een slag beter.

avatar van Eddie
Ik was haast al weer vergeten dat deze er ook nog aan komt. Eddie dompelt zich de laatste weken weer onder in het betere hak, slacht en beuk werk. Net voor de afwisseling even invisible monster geluisterd. Heerlijk hoor, dit is zoals ik DT graag hoor. Vooral het baswerk valt me positief op.

avatar van Torch
smash016 schreef:

Volkomen mee eens, ik vind het een geweldig album en een absolute highlight in het oeuvre van DT.

luigifort
Is dit wat?

avatar van Monsieur'
Hans Brouwer schreef:
Op advies van meneer heb ik "Awake" inmiddels aangeschaft en ik ben inderdaad overdonderd door dat album. Vraag is of "A view from the Top of the World" in oktober een zelfde effect bij mij teweeg zal brengen...

Ik zou ook zeker het magnum opus van de band beluisteren: The Astonishing. Onder muziekpuristen en kenners een van de rode draden van grootsheid uit dit muziekdecennium. Menig luisteraar zal herkenning horen in de thematiek en dat klopt: Lord Of The Rings is volledig gebaseerd op het verhaal van Nafaryus en de vliegende ruimteballen, ook de vliegende hond van The Never Ending Story is iets waarvan Petrucci de creatieve vader is gebleken. Petrucci, wiens schrijvershand wordt vergeleken met de grotere der aarde is zoals je op dat album kan horen in een vorm die hopelijk op aankomend album iéts van overeen kan komen. Het is met zijn allen hopen op teksten als:

Freedom is the reason

Freedom is the reason
To stand up or give in
But someone has to lose
And someone has to win

OOk ik vind het album in zijn geheel minder dan hun vorige. Toch - na eenmaal beluisteren - 3.5. Misschien dat de waardering nog naar boven gaat door meerdere keren te beluisteren. Wel voor het eerst dat ik ditmaal de drummer goed vind.

avatar van Eddie
Één luisterbeurt is vaak wat weinig om een goed oordeel te vellen over platen als dit. (Bij de muziek waar ik doorgaans naar luister heb ik na één rondje een heel aardig beeld). Ik was DT na the ashtonishing eigen helemaal uit het oog verloren. Met deze pik ik de draad weer op. Tijdens de eerste luisterbeurt word ik wel heel enthousiast. Dit is wel Dream theater zoal ik het graag hoor. De komende dagen zal deze nog wel vergeleken d de revue passeren

avatar van i-mac
Waar de zang soms wel eens kan tegenvallen, heb ik de indruk dat dit hier niet het geval is. Het album draait hier regelmatig doorheen het huis. En het bevalt me echt heel goed.

avatar van pos
pos
Echt by far hun beste plaat sinds jaren.

avatar van legian
Eerste luisterbeurt bevalt erg goed, hoewel de ervaring niet zo verrassend is als bij Distance over Time. hij luistert in ieder geval erg fijn weg.

avatar van KKOPPI
De 2 singles vond ik bagger, maar luisterend naar het geheel valt het me allemaal mee, ik hoor heel mooie dingen.

avatar van ProGNerD
Ik sluit me vooralsnog - na 2 luisterbeurten - aan bij pos en legian en hun 2 voorgangers. Ik had eigenlijk geen verwachtingen meer, maar ben toch wel positief verrast; gaan we zeker vaker van genieten...

avatar van Zagato
Now playing for the first time.....valt echt niet tegen tot nu toe.