Bony Man - Cinnamon Fields (2021)

IJsland
Folk / Pop
Label: Bonyrecords

1. Hole in the World (4:30)
  2. Unforgiven (3:18)
  3. Better Off (4:34)
  4. Letter to Lisa (3:40)
  5. The Bottom (4:10)
  6. If You Leave (3:49)
  7. Cinnamon Fields (6:09)
  8. I Was the Stream (3:21)
  9. Your Oar (3:02)
  10. I Was the Night (1:06)
  11. You Should Have Waited (3:51)
In IJsland weten ze wel hoe ze goede muziek moeten maken, genoeg namen die genoemd kunnen worden. Daar kan Bony Man nu aan toegevoegd worden.

Guðlaugur Jón Árnason komt uit een muzikale familie, dus dat helpt zeker ook.

Maar wat is Cinnamon Fields een hemeltergend mooi album geworden: zijn aangename stemgeluid, sterke teksten en de breekbare nummers, afgewisseld met wat grotere, orkestrale momenten.

Name-droppen is altijd gevaarlijk en doet een artiest misschien geen recht, maar als ik er wat aandacht mee kan vangen dan doe ik dat: denk aan Roo Panes, een naam die mij gelijk te binnen schoot.

Bony Man weet zijn nummers schitterend op te bouwen: akoestische gitaar en een schitterend stemgeluid welke dan aangevuld worden met strijkers. Nummers die al heel snel weten te ontroeren.
Ja, op dit gebied is er meer muziek te ontdekken en je kan Cinnamon Fields overslaan als je op zoek bent naar iets nieuws of hips, maar dan mis je toch echt iets heel erg moois.

In een wat mager muziekjaar is Bony Man voor mij een ontdekking waar ik op zat te wachten. Ik dacht dat er nooit meer van zou komen... maar hier is dan Cinnamon Fields, een album waar ik nog heel lang plezier aan ga beleven en ik hoop anderen ook.

avatar van Lura
Aangepaste recensie :

Veel weet ik niet over de IJslandse singer-songwriter Guðlaugur Jón Árnason (aka Bony Man). Geboren en woonachtig in Reykjavik. Hij komt uit een zeer muzikale familie en verdient de kost als leraar. Studeerde aan de universiteit van IJsland. In 2013 en 2014 studeerde Árnason Digital Film and Animation aan het SAE Institute in Amsterdam. Voor zijn studie wist hij amper iets over onze hoofdstad. Nu is het zijn favoriete stad en probeert hij ieder jaar Amsterdam te bezoeken. Cinnamon Fields is het debuutalbum van Árnason. Het is een prachtig, fijnbesnaard album vol pop- en folkmuziek geworden. Zonder uitzondering zijn de songs ingenieus gearrangeerd. Mijn tipgever Eric Walbeek noemt terecht Roo Panes als vergelijkingsmateriaal. De muziek van Árnason vind ik echter mooier en subtieler, mede door zijn fraaie stem en strijkers. Cinnamon Fields is in eigen beheer uitgebracht en ontbeert dus de promotie van een platenmaatschappij. Het album is echter veel te fraai om niet opgepikt te worden. Zonder Eric Walbeek had ik het album niet ontdekt. Overigens is hij volop bezig om een release op vinyl te bewerkstelligen. Mocht je het album net zo prachtig en tijdloos vinden als ik, spread the word, want Árnason verdient dat!

avatar van erwinz
recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Bony Man - Cinnamon Fields - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Bony Man - Cinnamon Fields
Cinnamon Fields van de IJslandse muzikant Bony Man is tot dusver helaas nauwelijks opgemerkt, maar het is in alle opzichten een prachtig album dat in brede kring in de smaak zal vallen

Albums die als een totale verrassing komen vind ik persoonlijk het leukst, maar zijn in deze informatiemaatschappij helaas schaars. Cinnamon Fields van de IJslandse muzikant Bony Man kwam voor mij deze week wel als een totale verrassing. De muzikant uit Reykjavik heeft zijn muziek prachtig ingekleurd, schakelt makkelijk tussen sobere en rijk georkestreerde passages, beschikt over een prachtige en zeer warme stem en schrijft songs die je vrijwel onmiddellijk betoveren. Direct bij eerste beluistering was ik om, maar Cinnamon Fields van Bony Man is sindsdien alleen maar mooier en indrukwekkender geworden. En dat moeten de seizoenen waarin deze muzikale warme deken het best tot zijn recht komt nog komen.

Musicmeter.nl is een Nederlandse muzieksite waarop volop en vaak gepassioneerd wordt gediscussieerd over albums, maar het is ook met enige regelmaat een bron van zeer interessante tips. Deze week werd op Musicmeter het eerder deze maand verschenen album Cinnamon Fields van de IJslandse muzikant Bony Man onder mijn aandacht gebracht. Het is een album dat ik zonder Musicmeter echt nooit had ontdekt, want er is nog nauwelijks geschreven over het album, dat je ook (nog) niet in de platenzaak tegenkomt.

De tip om eens te luisteren naar het debuut van Bony Man kwam voor mij eigenlijk net iets te laat, want de selectie uit het overvolle aanbod van deze week was al gemaakt, maar na eerste beluistering van Cinnamon Fields wist ik direct dat ik dit album echt niet langer wilde laten liggen.

Er is zoals gezegd nog weinig geschreven over het debuutalbum van Bony Man en ook andere informatie over de muzikant blijkt zeer schaars. Ik weet inmiddels dat achter Bony Man de uit Reykjavik afkomstige muzikant Guðlaugur Jón Árnason schuil gaat en dat Cinnamon Fields volgt op een aantal singles. Veel meer weet ik niet en dus zal de muziek moeten spreken. Dat is in het geval van Bony Man geen probleem, want Cinnamon Fields is een betoverend mooi debuut.

Veel tracks op het album openen met subtiele akkoorden op de akoestische gitaar, waarna de mooie en warme stem van Guðlaugur Jón Árnason invalt. De combinatie van akoestische klanken en de stem van de IJslandse muzikant is prachtig, maar het wordt nog mooier wanneer de muziek op Cinnamon Fields voller wordt ingekleurd met bas en drums, piano, elektrische gitaren, wat subtiele elektronica en flink wat strijkers.

Het zijn sfeervolle klanken die de ruimte prachtig vullen en al even goed bij de bijzondere stem van Guðlaugur Jón Árnason passen als de meer ingetogen klanken. Bony Man schakelt continu tussen een zeer ingetogen en een veel vollere instrumentatie, wat zijn songs niet alleen zeer sfeervol, maar ook spannend maakt.

Het zijn zeer melodieuze songs, die afwisselend in de hokjes folk en chamber pop passen en het zijn bovendien songs met een beeldend karakter. Laat de prachtige klanken van Cinnamon Fields uit de speakers komen, sluit je ogen en Guðlaugur Jón Árnason neemt je met zijn bijzondere stem mee naar andere werelden.

Het klinkt allemaal bijzonder stemmig en sfeervol, maar het debuut van Bony Man staat ook vol met aantrekkelijke songs, die je na één keer horen stuk voor stuk wilt koesteren. Hoewel de meeste songs op Cinnamon Fields een vergelijkbaar recept gebruiken, klinkt iedere song bovendien net wat anders. Zeker de songs waarin de strijkers de instrumentatie domineren doen bijna klassiek aan, maar Bony Man vertelt ook mooie verhalen in meer door folk beïnvloede songs.

De IJslandse muzikant beschikt zoals gezegd over een hele mooie stem, maar het is ook een stem die verhalen prachtig kan vertellen, wat de bezwerende werking van het album nog wat krachtiger maakt. Bij eerste beluistering sprongen er bij mij een aantal tracks uit, waaronder Better Off en de titeltrack, maar inmiddels vind ik alle tracks op het album van een bijzonder hoog niveau en de rek is er nog niet uit.

Het is werkelijk doodzonde dat een album van deze kwaliteit vooralsnog zo weinig aandacht krijgt, maar Musicmeter heeft gelukkig al eerder wonderen verricht. Dit prachtige album verdient deze wonderen absoluut. Bony Man is voor mij een van de grote ontdekkingen van 2021. Erwin Zijleman

avatar van henrie9
Hij schrijft zijn prachtsongs daar helemaal vanuit zijn huisje-tuintje in Reykjavik, met fabuleus zicht op roodgloeiende Ijslandse vulkanen...Guđlaugur Jón Árnason, aka Bony Man.

Met dat debuut out of nowhere is het, 'Cinnamon Fields', dat hij je nu zo intuïtief raakt. Zit daar soms wat Damien Rice in de opbouw? Is dat geen frasering als van een Lambchop? Die vibes, iets als van The Slow Show? Het is zeker zijn unieke warme stem die je meesleept in die sierlijke, mooi aangeklede songs over verlies en grimmige somberte. Het is die ingetogen warme mistroostigheid van de gevoelige singersongwriter met z'n gitaar, gelardeerd met geweldige strijkers. 't Is hier allemaal zo delicaat en zuiver in die gestripte melodische popsongs, folksongs. Maar jongens, met wat een schare topnummers. Welaan, this bony man, he's got soul!

Neem het diep hartrakend, golvend 'Hole in the World', met zijn zwierige melodische stemuithalen, nederig akoestisch opstartend en als een vloedgolf steeds in kracht toenemend tot z'n orkestrale apotheose en tot z'n uitgeleide met blazers. Blijkbaar ode aan het leven na de geboorte van een eerste kind,  warme mijmering over voorbije jeugdjaren bij het komende vaderschap, maar wat een nummer.

Of 'Unforgiven', die wondermooi verfijnde soundtrack voor een onbestaande film. Minimaal optrekkend met z'n altijd pakkende stem in 't midden, droeve strijkers, eenzame man met gitaar in smart de ijszee en z'n rotsen toezingend...

'Better Off', verstillende, donkere ballade als over de veerman op de cover van de single, over diep water weer een nieuwe ziel afvoerend naar het rijk der doden...

Het zachte vuur van 'The Bottom'. Krachtig instrumentaal openend, akoestische gitaar, zachte drums, rijke, huilende stem. Ze sleept je mee in pure melancholie. Bony Man, je vloog te dicht bij de maan en je raakte bevroren. Nog zo'n dramatische meditatie over leven en dood. Prachtige strijkers, betoverend arrangement. Neem dan ook maar de even beklijvende unplugged YouTube-versie van dit 'The Bottom' onder de 'Stofa Sessions'.

'Cinnamon Fields'. De geweldigste song van de plaat, met subtiel stapvoets inkomende vocals van Bony Man, z'n minutenlang minimalistisch gitaargetokkel, sinister fluitend bij een duister gedeclameerd visioen over duivels en wanhopige liefde, gaandeweg evoluerend naar een louterende finale, met voorzichtig naar de grens van de Cinnamon Fields meestappende drums en in meerstemmigheid schitterend uitwaaierend à la Damien Rice. Wat een weergaloze song en dito wonderschone poezie. Als ware hij de Ijslandse Adrian Crowley zelve.

Bony Man is nog niet begonnen en hij rijdt al een foutloos parcours, levert zomaar geheel in de schaduw een meesterwerk. Dit is een authentieke plaat over getroubleerde emotionaliteit. Plaat vol geweldige singles en enkel uitstekende nummers, fijnbesnaard en eerlijk. Alles past, zowel de minimalistisch intieme fragmenten als de prachtige arrangementen. Composities vol mooie muzikale wentelingen, afgewerkt en in een glasheldere productie.

De mooiste parels liggen verborgen tussen de keien. Daar onder het witte schuim van de IJslandse  branding... Topplaat!

avatar van Culture VBJ
Gerben61 schreef:
Hopelijk lukt het om hem naar Nederland te halen voor live optredens.

Toen ik hem sprak in Reykjavik onlangs, zei hij graag te willen, maar hij is heel bescheiden. Dat is eigenlijk ook wel heel ontwapenend. Het is spannend voor hem. Duimen maar dat het lukt!