Bony Man - Cinnamon Fields (2021)

IJsland
Folk / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Hole in the World (4:30)
  2. Unforgiven (3:18)
  3. Better Off (4:34)
  4. Letter to Lisa (3:40)
  5. The Bottom (4:10)
  6. If You Leave (3:49)
  7. Cinnamon Fields (6:09)
  8. I Was the Stream (3:21)
  9. Your Oar (3:02)
  10. I Was the Night (1:06)
  11. You Should Have Waited (3:51)
In IJsland weten ze wel hoe ze goede muziek moeten maken, genoeg namen die genoemd kunnen worden. Daar kan Bony Man nu aan toegevoegd worden.

Guðlaugur Jón Árnason komt uit een muzikale familie, dus dat helpt zeker ook.

Maar wat is Cinnamon Fields een hemeltergend mooi album geworden: zijn aangename stemgeluid, sterke teksten en de breekbare nummers, afgewisseld met wat grotere, orkestrale momenten.

Name-droppen is altijd gevaarlijk en doet een artiest misschien geen recht, maar als ik er wat aandacht mee kan vangen dan doe ik dat: denk aan Roo Panes, een naam die mij gelijk te binnen schoot.

Bony Man weet zijn nummers schitterend op te bouwen: akoestische gitaar en een schitterend stemgeluid welke dan aangevuld worden met strijkers. Nummers die al heel snel weten te ontroeren.
Ja, op dit gebied is er meer muziek te ontdekken en je kan Cinnamon Fields overslaan als je op zoek bent naar iets nieuws of hips, maar dan mis je toch echt iets heel erg moois.

In een wat mager muziekjaar is Bony Man voor mij een ontdekking waar ik op zat te wachten. Ik dacht dat er nooit meer van zou komen... maar hier is dan Cinnamon Fields, een album waar ik nog heel lang plezier aan ga beleven en ik hoop anderen ook.

avatar van Lura
Een wat mager muziekjaar?

Vrijdag dit album maar eens luisteren, Eric : Mick Flannery & Susan O'Neill - In the Game (2021)

Lura schreef:
Een wat mager muziekjaar?

Tja, Mick... maar die is nog niet uit en ik heb dit jaar nog niet heel veel spectaculaire albums gehoord, dus ik hoop op de najaarsreleases.

Aangepaste recensie :

Veel weet ik niet over de IJslandse singer-songwriter Guðlaugur Jón Árnason (aka Bony Man). Geboren en woonachtig in Reykjavik. Hij komt uit een zeer muzikale familie en verdient de kost als leraar. Studeerde aan de universiteit van IJsland. In 2013 en 2014 studeerde Árnason Digital Film and Animation aan het SAE Institute in Amsterdam. Voor zijn studie wist hij amper iets over onze hoofdstad. Nu is het zijn favoriete stad en probeert hij ieder jaar Amsterdam te bezoeken. Cinnamon Fields is het debuutalbum van Árnason. Het is een prachtig, fijnbesnaard album vol pop- en folkmuziek geworden. Zonder uitzondering zijn de songs ingenieus gearrangeerd. Mijn tipgever Eric Walbeek noemt terecht Roo Panes als vergelijkingsmateriaal. De muziek van Árnason vind ik echter mooier en subtieler, mede door zijn fraaie stem en strijkers. Cinnamon Fields is in eigen beheer uitgebracht en ontbeert dus de promotie van een platenmaatschappij. Het album is echter veel te fraai om niet opgepikt te worden. Zonder Eric Walbeek had ik het album niet ontdekt. Overigens is hij volop bezig om een release op vinyl te bewerkstelligen. Mocht je het album net zo prachtig en tijdloos vinden als ik, spread the word, want Árnason verdient dat!

avatar van muziekobsessie
wat een schitterend mooi album! Echt elk nummer raakt mij enorm en verrast kwa arrangementen en zit vol heerlijke sfeersausjes. Begin gewoon met een 5 wat ik normaal nooit doe maar voor dit album kan ik niet anders. En nog in eigen beheer ook?????? Hier gaat toch echt wat mis in muziek business.
Beste plaat van het jaar! Hier kan niemand meer overheen. Dikke aanrader!!!

avatar van Alicia
Ik wil dit wel eens helemaal beluisteren. Op een ander, geschikter moment. Ik hoor nu alvast wel een hele mooie stem.

muziekobsessie schreef:

Beste plaat van het jaar! Hier kan niemand meer overheen. Dikke aanrader!!!

Het album van Seven Stars Over Sicily moet nog uitkomen.

Wat grappig trouwens, aERodynamIC, zag pas net jouw berichtje op de Facebookpagina van Bony Man van twee dagen geleden : "This is so beautiful! I will spread the word in the Netherlands!".

Er komen een beperkt aantal albums op vinyl en ik krijg een alert als het zo ver is. Zal dan vast aan de prijs zijn (ook gezien het feit het vast uit IJsland zal komen),, maar ik heb het er voor over.

Ik neig ook al naar 5*, maar wil het album nog even goed laten landen. Fijn dat het jullie ook weet te pakken, het is altijd maar afwachten en persoonlijke tips zijn toch altijd wel een ding vind ik.

Hopelijk gaan meer mensen dit oppikken, want het is echt steengoed en past in het straatje van velen hier.

avatar van Poles Apart
Staat voor later vanavond op het menu. Ben benieuwd!

Het is weer eens wat anders dan 'die andere' Bon(ey) M

Poles Apart schreef:
Staat voor later vanavond op het menu. Ben benieuwd!

Lijkt me ook een mooi moment om de eerste luisterbeurt aan te gaan.

aERodynamIC schreef:

Zojuist heb ik een mailtje gestuurd naar Stefan Hayes van Bertus Distributie, een van de grootste distributeurs in de wereld. Zij hebben ook een platenlabel, Butler Records. Zou niet misstaan in hun catalogus.

Heb trouwens ook Hans van der Maas getipt van Oor. Is eveneens weggeblazen en wil het album ook op vinyl. Mogelijk volgt ook een recensie in Oor, zou mooi zijn!

Edit : De recensie in Oor gaat er komen!

Wat gaaf! Het gaat ineens heel hard zo. Ooit ergens lang geleden ging een bandje ook op die manier van start door wat enthousiasme van wat mensen. Iets met REVERE

Ik zie het graag nog eens gebeuren.

avatar van Broem
Vandaag nog maar eens onder het genot van een Pinot Grigio (want op vakantie in Italië - salute) op m’n oortjes geluisterd. Stel m’n oordeel nog even uit tot ik het album nog eens in z’n volle glorie op m’n audioset thuis heb gehoord maar ik ga mee in de ontstane euforie. Een heerlijke plaat die deze IJslander heeft gemaakt. Muzikaal dik in orde en gezongen met een fraaie, bijna ontroerende stem. Het ene liedje pakt me iets meer dan een ander maar dat geeft niks. Overall een prachtalbum dat hoge ogen gaat gooien. Bijna net zo mooi in balans als m’n Grigio I’ll be back met m’n score. Leuke tip aERodynamIC Grazie mille

Better Off begint echt zo enorm onder mijn huid te kruipen. Wat een bloedmooi nummer is dat toch

aERodynamIC schreef:

Dat heb ik met You should have waited. Bloedmooi. Trouwens f**k it met die hoorsessie op m’n installatie 4.5* met groeipotentie. Bam.

Edit: mijn glas is altijd half vol, maar de fles Pino Grigio is nu half leeg

Ik neig al naar 5*, sommige nummers komen zo enorm binnen! Ik herken ook wel dat andere liedjes dat effect minder hebben (nog steeds geweldig, daar niet van), maar het heeft elkaar zo fantastisch op, waardoor juist die uitschieters helemaal de kans krijgen al hun pracht tentoon te spreiden.

Ik ben echt weer eens verliefd op een album en de laatste keer is een tijd geleden. Heerlijk gevoel.

avatar van Mjuman
Is te Tidaliseren en dat heb ik eerder op de dag gedaan, om vervolgens te ontdekken dat dit - hoe aerodynamisch de muziek ook - eigenlijk qua getij meer iets is voor eb, terugtrekkend water zeg maar. Slow en low - niet zozeer vrijmibo stemmingsmuziek.

The jury is still out en hier is de fles nog net dicht!

Mjuman schreef:

The jury is still out en hier is de fles nog net dicht!

Ben benieuwd Mjuman. Wellicht was the ghost hier te snel uit the bottle

P.s hij smaakt heerlijk de Pinot Grigio…en ik moet nog gaan eten. Dju, life is tough.

brt
Doet mij ergens ook aan Villagers denken, qua stem en manier van zingen, en ook wel instrumentatie hier en daar. Fijn album, is mijn eerste indruk.

brt schreef:

Ik vind zijn stemgeluid dan wel weer wat aangenamer, dat vind ik soms een heikel punt bij Villagers.

aERodynamIC schreef:

Ja, helemaal mee eens. Dit is een tintje warmer maar toch ergens wel hetzelfde timbre vind ik.

En qua muziek wat minder experimenteel dan (de laatste) Villagers, dat spreekt me ook wel aan.

Het is gewoon een mooi, tijdloos album. Jammer, als dit niet ontdekt wordt omdat het zo kleinschalig in eigen beheer is uitgebracht.

Aan deze site om dat te veranderen

brt
Ja dat vind ik ook wel redelijk bizar, dat deze kwaliteit in eigen beheer uitgebracht wordt...
Je zou zeggen dat daar wel wat smaakvolle platenmaatschappijen op happen.

Maar het verspreidt zich vanzelf. Ik kreeg via een audioforum de tip van Broem en zie daar, ben het nu voor de tweede keer vanavond al aan het luisteren

Aan deze site om dat te veranderen

Misschien moeten we erwinz even taggen, want die kan dit ook wel waarderen verwacht ik

brt schreef:

Met een beetje geluk gaat hij er naar luisteren (hij weet er in elk geval van)

avatar van Poles Apart
IJzersterk album, dat vertrouwd, bescheiden, persoonlijk en warm klinkt, maar toch ook genoeg spannends en verrassends bevat en door de korte speelduur vraagt om opnieuw gedraaid te worden.

Muzikaal gezien niks op aan te merken, net als je denkt dat een nummer wat minder is lukt het Árnason om je te verrassen met een wending of een vocale uithaal die je vervolgens weer het nummer doet omarmen, en de twijfel wegneemt. Ik heb het nu net beluisterd, in de avond, in een nagenoeg donker en rustig huis, via hoofdtelefoon, en dat lijken me de ideale omstandigheden om er maximaal van te genieten.

Geef niet snel 5 sterren, en ook nu niet, daar is het nog te vroeg voor. Halve sterren doe ik al helemaal niet aan, vandaar een dikke, ruim verdiende ⭐⭐⭐⭐, maar ik sluit niet uit dat dit in de toekomst nog veranderen kan.

Zou hier, net als diverse voorgangers, ook graag een fysiek exemplaar van weten te bemachtigen (en dat beluisteren zou zo maar het laatste zetje kunnen geven).

avatar van erwinz
aERodynamIC schreef:

Met een beetje geluk gaat hij er naar luisteren (hij weet er in elk geval van)

Niets teveel gezegd, wat een prachtig album. Binnenkort op de krenten uit de pop.

erwinz schreef:

Super. Ik hoop dat dit balletje hierdoor nog harder gaat rollen. Dat zou heel mooi zijn. Bedankt!

avatar van fish
Prachtige muziek. Vandaag de tijd voor kunnen nemen. En noem me sentimenteel, of romantisch, of ouderwets, maar het wordt nog mooier wanneer ik een cd of lp kan opzetten. Deze muziek verdient een tastbaar podium. Past ook bij de stijl. Well done, Bony Man.

fish schreef:
maar het wordt nog mooier wanneer ik een cd of lp kan opzetten. Deze muziek verdient een tastbaar podium..

Ik kreeg vandaag te horen dat hij meer albums laat persen, mede door het onverwachte succes hier in Nederland