Bony Man - Cinnamon Fields (2021)

IJsland
Folk / Pop
Uitgebracht in eigen beheer

1. Hole in the World (4:30)
  2. Unforgiven (3:18)
  3. Better Off (4:34)
  4. Letter to Lisa (3:40)
  5. The Bottom (4:10)
  6. If You Leave (3:49)
  7. Cinnamon Fields (6:09)
  8. I Was the Stream (3:21)
  9. Your Oar (3:02)
  10. I Was the Night (1:06)
  11. You Should Have Waited (3:51)
Cannabooze schreef:
Een top 3 notering in de jaarlijst en een notering in de top 250, zou de schoonheid van dit album recht doen.

Een plaats in de top 250 is hier pas na twee jaar mogelijk, wat ik nog steeds een zeer vreemde regel vind.

avatar van Cannabooze
Lura schreef:

Zo vreemd is die regel niet. Het voorkomt euforische stemmingen.
Zijn we over twee jaar nog steeds dol enthousiast, komt die er in. Staat los van mijn mening dat deze niet zal misstaan in die lijst.

Cannabooze schreef:

Zo vreemd is die regel niet. Het voorkomt euforische stemmingen.

Eens. Laten we eerst maar eens zorgen dat die eerste plaats in de rotatielijst haalbaar is

En dan wil ik nog zien of er nog steeds hetzelfde enthousiasme is als het vinyl er dan eindelijk is en hoe dit album het gaat doen in de eindejaarslijstjes

aERodynamIC schreef:

Je weet hoe dat uiteindelijk ging met al het vinyl vam Revere. Dat zat op een gegeven moment voor 8.50 in de dump... en zelfs toen kocht men het niet(meer). Niet om stemming te maken ofzo, maar zo gaat het meestal met kortstondige hypes. Doet overigens niks als van de kwaliteit van Revere.

avatar van Lura
Hype?! De kwaliteit druipt van het album af.

avatar van Tonio
Nu al tientallen keer beluisterd. Dat lijkt wat veel, maar dat heb ik express gedaan. De laatste jaren heb ik nogal dikwijls meegemaakt dat ik heel erg enthousiast was over een album, maar dat dit na 5 of 10 keer draaien een stuk minder werd. Vandaar dat ik nu iets voorzichtiger ben geworden.

Bovengenoemde teleurstelling deed zich bij dit album totaal niet voor. Integendeel: vele malen beluisteren zorgde ervoor dat de muziek zich laagje voor laagje aan mij ontvouwde. Mijn waardering blijft dus gewoon staan. Ben wel benieuwd hoe dat na een paar jaar gaat zijn. Afijn: gewoon afwachten en intussen genieten!

Tenslotte nog een eigenaardigheid: het nummer Better off kende ik al. En dan niet in de zin van "lijkt op" of "doet denken aan ...". Nee, ik kende het nummer letterlijk, noot voor noot. En ik heb het ook in mijn muziekverzameling, het is iets van enkele jaren geleden.

Dat kan natuurlijk niet; het is juist verschenen. Toch blijft het steeds onrustig in mijn hoofd als ik het weer hoor. Het laat mij niet los. Is overigens geen straf, want voor mij is dit nummer het beste van het album.

Lura schreef:
Hype?! De kwaliteit druipt van het album af.

Overdrijven is ook een vak. Maar goed album, zonder meer.

avatar van Lura
Het staat vermeld met een knipoog, Ducoz, dus met een korreltje zout nemen mijn opmerking.

Lura schreef:

Mijne ook, ik zit je ook een beetje te narren

avatar van LucM
Nooit gehoord van deze man maar wat een ingetogen maar toch indringend en sfeervol album met warme stem. Het beste dat tot nu toe in 2021 is uitgebracht wat mij betreft. Is dit album niet op CD verkrijgbaar (ik vind ze nergens)? Zo niet, komt die nog uit?

avatar van Premonition
Ik verwachtte nav de euforische reacties hét album van 2021 te gaan horen, maar dat viel best wat tegen. Het is weliswaar mooi ingetogen gezongen, maar ik vind het nogal een lange zit, hoewel het album maar 41 minuten duurt. Ik mis wat dynamiek, de songs golven teveel in elkaar over.

LucM schreef:

Beetje terug scrollen in de discussie en dan krijg je het antwoord. Op dit moment geen fysieke release en er zouden maar een zeer beperkt aantal exemplaren uitgebracht gaan worden, maar mede door het succes en de interesse op deze site gaan dat er meer worden, maar zoals zo vaak: dat kan nog eventjes duren. We zullen dus geduld moeten hebben.

avatar van erwinz
Van een ander soort, maar ook bijzonder mooi:
Constant Follower - Neither Is, nor Ever Was (2021) - MusicMeter.nl

MarcoB schreef:

Nee in de papieren versie gelezen

Ah, jammer. Anders kon ie het zelf lezen

Ah, jammer. Anders kon ie het zelf lezen

Het wordt vergeleken met Damien Rice en dat Bony man zowat als enige het gemis van een album van Rice doet verstomen

Iets waar ik best in kan vinden, ik ben ook zelden zo onder de indruk geweest van een singer songwriter

avatar van henrie9
Hij schrijft zijn prachtsongs daar helemaal vanuit zijn huisje-tuintje in Reykjavik, met fabuleus zicht op roodgloeiende Ijslandse vulkanen...GuńĎlaugur Jón Árnason, aka Bony Man.

Met dat debuut out of nowhere is het, 'Cinnamon Fields', dat hij je nu zo intuïtief raakt. Zit daar soms wat Damien Rice in de opbouw? Is dat geen frasering als van een Lambchop? Die vibes, iets als van The Slow Show? Het is zeker zijn unieke warme stem die je meesleept in die sierlijke, mooi aangeklede songs over verlies en grimmige somberte. Het is die ingetogen warme mistroostigheid van de gevoelige singersongwriter met z'n gitaar, gelardeerd met geweldige strijkers. 't Is hier allemaal zo delicaat en zuiver in die gestripte melodische popsongs, folksongs. Maar jongens, met wat een schare topnummers. Welaan, this bony man, he's got soul!

Neem het diep hartrakend, golvend 'Hole in the World', met zijn zwierige melodische stemuithalen, nederig akoestisch opstartend en als een vloedgolf steeds in kracht toenemend tot z'n orkestrale apotheose en tot z'n uitgeleide met blazers. Blijkbaar ode aan het leven na de geboorte van een eerste kind,  warme mijmering over voorbije jeugdjaren bij het komende vaderschap, maar wat een nummer.

Of 'Unforgiven', die wondermooi verfijnde soundtrack voor een onbestaande film. Minimaal optrekkend met z'n altijd pakkende stem in 't midden, droeve strijkers, eenzame man met gitaar in smart de ijszee en z'n rotsen toezingend...

'Better Off', verstillende, donkere ballade als over de veerman op de cover van de single, over diep water weer een nieuwe ziel afvoerend naar het rijk der doden...

Het zachte vuur van 'The Bottom'. Krachtig instrumentaal openend, akoestische gitaar, zachte drums, rijke, huilende stem. Ze sleept je mee in pure melancholie. Bony Man, je vloog te dicht bij de maan en je raakte bevroren. Nog zo'n dramatische meditatie over leven en dood. Prachtige strijkers, betoverend arrangement. Neem dan ook maar de even beklijvende unplugged YouTube-versie van dit 'The Bottom' onder de 'Stofa Sessions'.

'Cinnamon Fields'. De geweldigste song van de plaat, met subtiel stapvoets inkomende vocals van Bony Man, z'n minutenlang minimalistisch gitaargetokkel, sinister fluitend bij een duister gedeclameerd visioen over duivels en wanhopige liefde, gaandeweg evoluerend naar een louterende finale, met voorzichtig naar de grens van de Cinnamon Fields meestappende drums en in meerstemmigheid schitterend uitwaaierend à la Damien Rice. Wat een weergaloze song en dito wonderschone poezie. Als ware hij de Ijslandse Adrian Crowley zelve.

Bony Man is nog niet begonnen en hij rijdt al een foutloos parcours, levert zomaar geheel in de schaduw een meesterwerk. Dit is een authentieke plaat over getroubleerde emotionaliteit. Plaat vol geweldige singles en enkel uitstekende nummers, fijnbesnaard en eerlijk. Alles past, zowel de minimalistisch intieme fragmenten als de prachtige arrangementen. Composities vol mooie muzikale wentelingen, afgewerkt en in een glasheldere productie.

De mooiste parels liggen verborgen tussen de keien. Daar onder het witte schuim van de IJslandse  branding... Topplaat!

avatar van Bert Wasbeer
Leuk dat er weer eens wat onvervalste MuMe-mini-massahysterie heerst. Onverwachtse ontdekkingen zijn altijd welkom.
Ik vind dit ook een heel aardig album en zeker een dikke voldoende. Maar net als de vele voorbeelden die hier worden aangehaald vind ik het na verloop van tijd toch wat eenvormig klinken. Een tikje meer afwisseling had van mij wel gemogen. Kwestie van smaak.

avatar van LittleBox
Ha, dit bekoort zeg! Prachtige plaat en wat een ongelooflijk mooie productie. Fijne MuMe verrassing. Eens kijken of we hem zo naar Nederland kunnen lokken voor een optreden.

henrie9 schreef:

Ik wist dat je dit goed zou gaan vinden

avatar van henrie9
Bert Wasbeer schreef:

Dit is een plaat die ik ook zonder de 4 tabbladen voorafgaande gesprekken een 4,5 zou hebben gegeven, mijnheer Wasbeer.

Blijft leuk, de kracht van Musicmeter om dit soort artiesten op te pakken en een kans te geven. Zo hoort het eigenlijk ook.

avatar van Bert Wasbeer
henrie9 schreef:

En dat is je goed recht toch? Ik bedoelde mini-massahysterie ook niet cynisch oid. Een beetje reuring/hype kan een plaat net dat zetje geven wat het nodig heeft. En daar hoop ik bij mijn persoonlijke favorieten die vrijwel niemand lijkt te kennen ook altijd wel op (bijv dreadnoughts of meer in dit straatje van Bony man: Jane Willow). Zonder fans en enthousiasme heeft MuMe geen bestaansrecht. Helaas slinkt het aantal gebruikers al jaren, en de harde kern wordt net als ik wat middelbaar. Daardoor valt het huidige enthousiasme extra op.

Maar ik constateerde daarnaast ook dat de referenties wezen naar acts als Nick D. , Sufjan S., Bon Iver, Villagers, tallest man alive (of on earth?). En dat zijn voor mij allemaal een beetje artiesten die ik prima vind, maar niet perse briljant. Ik hoor dat ze kwaliteit leveren en in de juiste rustige bui kan ik ervan genieten, maar toch zet ik vaker iets anders (vaak iets met meer dynamiek) op. En dat is dus een kwestie van smaak.