Radiohead - Kid A Mnesia (2021)

Alternatieve titel: Kid Amnesia

Rock / Electronic
Label: XL

1. Everything in Its Right Place (4:11)
  2. Kid A (4:44)
  3. The National Anthem (5:51)
  4. How to Disappear Completely (5:56)
  5. Treefingers (3:42)
  6. Optimistic (5:15)
  7. In Limbo (3:31)
  8. Idioteque (5:09)
  9. Morning Bell (4:35)
  10. Motion Picture Soundtrack (7:00)
  11. Packt Like Sardines in a Crushd Tin Box (4:00)
  12. Pyramid Song (4:49)
  13. Pulk / Pull Revolving Doors (4:07)
  14. You and Whose Army? (3:11)
  15. I Might Be Wrong (4:54)
  16. Knives Out (4:15)
  17. Morning Bell / Amnesiac (3:14)
  18. Dollars and Cents (4:52)
  19. Hunting Bears (2:01)
  20. Like Spinning Plates (3:57)
  21. Life in a Glasshouse (4:34)
  22. Like Spinning Plates ['Why Us?' Version] (5:04)
  23. Untitled V1 (1:48)
  24. Fog [Again Again Version] (2:25)
  25. If You Say the Word (4:22)
  26. Follow Me Around (5:19)
  27. Pulk / Pull [True Love Waits Version] (2:46)
  28. Untitled V2 (0:46)
  29. The Morning Bell [In the Dark Version] (2:00)
  30. Pyramid Strings (1:18)
  31. Alt. Fast Track (1:32)
  32. Untitled V3 (1:16)
  33. How to Disappear Into Strings (5:32)
  34. Kinetic * (4:06)
  35. Fast-Track * (3:17)
  36. Cuttooth * (5:24)
  37. The Amazing Sounds of Orgy * (3:38)
  38. Trans-Atlantic Drawl * (3:02)
totale tijdsduur: 2:07:56 (2:27:23)
avatar van Savant
Idem hier. Wel alles op cd maar Kid A en Amnesiac nog niet op vinyl. Dan is dit wel weer erg leuk om te hebben.

avatar van bloempje24
Ik beoordeel in deze dan niet Kid A / Amnesiac maar de derde disc met 'nieuw' materiaal. 18 jaar geleden was ik heel blij geweest met zo'n uitgave, nu is het heel veel mosterd na de maaltijd. Het is wel ontzettend knap hoe een band het imago van anti-kapitalisme kan aanmeten terwijl het op slimme wijze alle trucs toepast om de grootste fans het geld uit de zak te kloppen. Dat vind ik wel bonuspunten waard, dat vind ik mooi. De muziek op de derde disc is soms verrassend (zoals een geheel andere versie van Fog), soms een herkenning (de versie van Spinning Plates zit tussen de live versies en Amnesiac versie in), maar over het algemeen is dit een matige bonusdisc die de tand des tijds niet geheel doorstaan heeft. Ik ben er van overtuigd dat Radiohead nog wel wat moois in petto heeft met een nieuws studioalbum, maar dit tussendoortje laat ik verder voor wat het is.

avatar van SilverGun
Mooi hoe er toch wel moeite is gestopt in de sequencing van de bonusdisc. Geen willekeurige selectie van wat overblijfsels, maar een doorlopend geheel met meerdere tracks die naadloos in elkaar overgaan. If You Say the Word is eigenlijk de enige écht waardevolle toevoeging. Sterk nummer dat niet onderdoet voor veel van de tracks die wel op de twee albums zijn beland. Van de studioversie van Follow Me Around had ik wat meer verwacht, maar ik moet zeggen dat ik deze uitvoering bij herhaald luisteren en na wat gewenning al meer ga waarderen. En die mash-up van Pulk/Pull en True Love Waits is niet bepaald de meest voor de hand liggende combo, maar werkt verassend goed.

avatar van dix
dix
CHIEP schreef:
(Lang geleden dat ik ik deze woorden hier nog zag, maar): Dan mag hij er toch niet op?

Ken uw plek: Zonder Radiohead geen musicmeter.

avatar van lennon
Radiometer

avatar van Shffl
Poles Apart schreef:
Deze derde disc (bij de heruitgave van de twee reguliere albums) heet eigenlijk "Kid Amnesiae", en dan is er nog de cassette "Kid Amnesiette", die de vijf B-kantjes bevat van de singles (geen idee waarom die niet ook op deze schijf staan, ruimte zat!):

1. "Kinetic"
2. "Fast-Track"
3. "Cuttooth"
4. "The Amazing Sounds of Orgy"
5. "Trans-Atlantic Drawl"

Verwarrend allemaal. Volgens mij is dit derde schijfje niet los verkrijgbaar, maar ik kan het mis hebben.

Op de Japanse uitgave van KID A MNESIA cd staan deze 5 b-kantjes op Kid Amnesiae (aka Disc 3). Er zijn nog vier tracks uit die tijd – Worrywort, Fog, Life In a Glasshouse (Full Length Version) en Treefingers (Extended Version) – die Radiohead helemaal achterwege heeft gelaten.

avatar van Bert Wasbeer
Aardige bonusdisc en leuk om via deezer te kunnen horen, maar wmb rechtvaardigt deze geen heraanschaf van twee albums die ik al lang heb en uiteindelijk ook zowat het minst vaak draai binnen hun oeuvre.

ohmusica
Het is leuk om er weer eens naar te luisteren, maar ik mis vooralsnog de magic van toen. Op de originelen staan al ideeën en vondsten zat en hier gaat men er nog eens overheen en klinkt het hier en daar muzikaal fraai w.b. geluid met soms rijkere details. Maar het gaat uiteindelijk om het gevoel, de ervaring en daarbij telt niet alleen technisch kunnen of verbetering, kun je dan niet beter van het origineel afblijven?

avatar van DeluxeEdition
Zijn de albums Kid A en Amnesia in een betere geluidskwaliteit?

avatar van Shffl
DeluxeEdition schreef:
Zijn de albums Kid A en Amnesia in een betere geluidskwaliteit?

Nee, dit zijn geen remasters.

avatar van bloempje24
Ik heb het idee dat ze wél anders klinken.

avatar van Poles Apart
Shffl schreef:

Nee, dit zijn geen remasters.

Op vinyl wel, Half Speed Remaster.

avatar van Kaaasgaaf
Het blijft een bizarre keuze dat op deze boxset geen ruimte is gemaakt voor de fantastische b-sides (enkel op de cassette-editie, maar daar ook slechts een paar). Het was tof geweest om die allemaal bij elkaar op een plak vinyl te hebben staan, zoals bij OKNOTOK het geval was. Kid Amnesiae is als toevoeging daarentegen wel vele malen intrigerender. Als geheel is het haast een soort collage, bij sommige overgangen moest ik een beetje aan Revolution 9 denken. Zoiets als de strijkers van How To Disappear los horen, zou op papier weinig toevoegen en lijkt ergens ook niet echt bij Radiohead te passen, maar werkt hier als wonderschone apotheose. Na alle verschillende incarnaties viel deze sobere Follow Me Around mij aanvankelijk ietwat tegen, maar begin hem inmiddels steeds meer op zichzelf te waarderen. If You Say the Word blijft toch ergens de grootste traktatie, aangezien we daar (op wat notities uit Ed's dagboek na dan) nooit eerder van gehoord hadden en het zo verrassend 'af' is. Had zeker niet op deze twee albums gepast, maar toch fascinerend dat het daarna nooit elders terecht kwam. De rest is een kijkje in de Radiohead-keuken, zonder dat er ook maar iets van het mysterie verloren gaat. Integendeel zelfs. Al met al een prachtig geheel!

avatar van lennon
Poles Apart schreef:

Op vinyl wel, Half Speed Remaster.

als het half speed zou zijn, zouden ze op 45rpm moeten spelen, en dat doen ze niet.

Ik heb net het rode vinyl binnen. Mooi pakket zo, en geluid is prima! Ik ben er zeer content mee!
Samen met de eerder uitgebrachte cd boxjes van Kid A en Amnesiac, is het met deze bonus plaat een mooie toevoeging aan de Radiohead collectie.

avatar van Poles Apart
lennon schreef:

What is Half-Speed Mastering? - Why It Sounds Better

RADIOHEAD - Kid A Mnesia (half speed remastered)

avatar van m. pedri
Even een vraag voor hen die de vinyl-versie hebben: zit er een downloadlink bij? Ik twijfel over de aankoop, een downloadmogelijkheid zou mijn aankoopbeslissing kunnen beïnvloeden

avatar van Savant
m. pedri schreef:

Ik heb hem niet gezien.. Komt ook steeds minder voor tegenwoordig volgens mij. Peperduur vinyl, al een tijdje geen cd-tje er meer bij, ook steeds minder een downloadlink. Platenmaatschappijen weten hoe waarde moeten creëren voor hun klanten…

avatar van Darkzone
Nee, geen downloadkaartje helaas. Helaas omdat ik de bonustracks dan alleen in de woonkamer kan beluisteren. Beide albums heb ik ook op cd.

Afgelopen zomer voor 13 euro de live 3lp van Ayreon (World) gekocht incl downloadkaart. Maar die was niet meer te gebuiken omdat de download dienst opgeheven was.

avatar van m. pedri
Dank voor jullie antwoord. Ondanks dat er geen downloadkaartje bij zit, toch maar besteld. Dat wordt dan net als Darkzone de bonustracks in de woonkamer luisteren.

Ik heb de vinyl versie en heb bij gebrek aan downloadkaartje maar elders een digitale kopie vandaan gehaald. Of zeg ik nu iets geks? Overigens staat ie ook op spotify...

avatar van Darkzone
m. pedri schreef:

Ik heb de bloedrode lp's en die zien er prachtig uit. Eigenlijk zijn dit ook albums die je in volle glorie in je uppie in de woonkamer moet ondergaan, net als bijvoorbeeld Hail To The Thief en A Moon Shaped Pool.

avatar van mol
mol
Wat een indrukwekkende take van Like Spinning Plates zeg. Een prachtig emotioneel aangezette versie die het al niet misselijke origineel overtreft.

If You Say The Word is intussen ook wel geland. Fenomenaal nummer, misschien wel het beste van wat ik dit jaar gehoord heb. Hoe is het mogelijk dat deze zo lang op een zolderkamertje stof heeft lopen happen?

avatar van corn1holio1
mol schreef:

Het origineel had ik het zo niet mee, de live versie van I Might Be Wrong is echter fantastisch. Maar deze gaat daar nog een beetje over. Aarzelend begin maar daarna wordt het echt prachtig.

avatar van Kaaasgaaf
Wow, die exhibition-game is wel echt een sublieme kers op deze taart zeg! Om dagenlang in rond te dwalen.

avatar van Tegid.mzk
Kaaasgaaf schreef:

Ik ben er een avondje goed voor gaan zitten. Het is prachtig, maar mijn MacBookje trekt het slecht. Moet 'm elke keer opnieuw opstarten. Nou ja, dan maar in stukjes en beetjes deze tentoonstelling doorlopen.

avatar van Cor
Cor
Ik concentreer me vooral op de bonustracks, want de reguliere studio albums ken ik door en door. Mooie nieuwe 'Like Spinning Plates' versie, 'If You Say The Word': mooi, maar ik word toch vooral gegrepen door het powervolle accoustische nummer 'Follow Me Around'. Doet me een beetje denken aan 'Go To Sleep' van 'Hail To The Thief', ook al zo mooi.