Soup - Visions (2021)

Noorwegen
Label: Glassville

1. Burning Bridges (15:02)
  2. Crystalline (7:02)
  3. Skins Pt. 1 (1:18)
  4. Kingdom of Color (9:11)
  5. Skins Pt. 2-3 (7:23)
Poa
legian schreef:
Leuk als een band zich superieur acht aan streaming. […] nu echter ongelofelijk achterhaald. Ik ben dan altijd snel klaar met zo'n artiest. Het is meer grootheidswaanzin in mijn optiek. […] Ga mee met de tijd jongens (de artiesten dan hè, blijf als consument vooral doen wat je doet ). Waarom zouden we het onszelf moeilijk maken terwijl het makkelijk kan?

Niet mee eens. Tenzij je heel groot bent, staat een album beschikbaar maken op Spotify eigenlijk gelijk aan het gratis weggeven ervan. Meer bands zouden juist deze weg moeten bewandelen als protest tegen de paar cent die ze overhouden aan Spotify. Voor €8 beschikbaar op Bandcamp (inclusief onbeperkt streamen), lijkt me een eerlijk bedrag.

Poa schreef:

En dat is voor mij als luisteraar relevant want?

Leuk idee, kan ik minder muziek luisteren dus. Minder nieuwe artiesten en bands ontdekken. Zal me ongetwijfeld schelen in aankopen van concertkaartjes en cd's. Misschien niet zo'n slecht idee.

Geen idee of dat een eerlijk bedrag is. Kan het album niet gemakkelijk beluisteren dus heb geen idee of ik hier geld aan uit zou willen geven. Stonden ze nou op youtube music dan had ik het album al eens kunnen luisteren. Misschien zelfs al gekocht.

Sparky
Even een reactie op Legian. Ik snap de frustratie van bands als Soup, Phideaux, Lee Abraham en dergelijke wel. Ze bereiken slechts een kleine (niche) markt en moeten het hebben van enkele duizenden platenverkopen. Voor bands als Dream Theater, Porcupine Tree en Tool is het makkelijker. Daar staan mensen in de rij voor de verkoop van weer een limited special edition. Bands als Soup steken al hun ziel en zaligheid in het maken van zo'n album en als hun al niet zo grote fanbase vervolgens alleen maar gaan streamen, verdienen ze er nauwelijks wat aan. Wat ik wel een probleem vind, is de belachelijk hoge prijs van vinyl. Er zal best een tekort zijn aan grondstoffen, maar de €40-60 voor een album wat ik tegenwoordig zie, vind ik buiten alle proporties. Alleen voor de bands waar ik het er echt voor over heb, wil ik dat bedrag nog wel eens neertellen. Zo bestelde ik wel Kid A Mnesia van Radiohead en het komende Porcupine Tree album. Maar ook hun vraagprijzen vind ik eigenlijk veel te hoog. Maar ja, zo lang mensen het blijven betalen (en ja, ik heb me hier dus onlangs ook weer schuldig aan gemaakt) zullen die prijsstijgingen nog wel even doorgaan

Sparky schreef:

Toch zijn er genoeg kleinere en onbekende bands die met dezelfde problemen zitten en wel gewoon op streaming staan. Gazpacho schiet mij zo te binnen, sterker nog die mannen hadden gewoon nog een andere baan naast het muziek maken (ik weet eigenlijk niet of dat nog steeds zo is). Een maat van me heeft toen na een concert wel eens met een van die jongens het daarover gehad, die werkte bij Intel dacht ik. Maar goed, ze staan wel op streaming.

Daarnaast is het niet aan mij als luisteraar en consument om hun verdienmodel problemen op te lossen. Ja die problemen zijn er, maar die zijn er al zo lang als de muziekindustrie bestaat. Dat streaming nadelen heeft is zeker waar, maar de voordelen zijn er ook. En die wegen voor mij als consument veel zwaarder. Ik kan me daarnaast ook niet echt voorstellen dat je niet wilt dat zoveel mogelijk mensen je muziek ontdekken en beluisteren. Heb je liever dat je muziek door zo veel mogelijk mensen beluisterd en gewaardeerd wordt? Of zit je er echt omdat je geld moet verdienen en dus simpelweg niet anders kunt? Of is het gewoon elitaire onzin van de band? Het is in ieder geval niet consumentgericht.

Wat ik wel een probleem vind, is de belachelijk hoge prijs van vinyl.
Daar heb ik dan weer geen last van, ik koop vrijwel geen vinyl en dat doe ik alleen om een artiest te sponseren (tegen een redelijke prijs wat tegenwoordig dus niet meer te doen is) of omdat het onderdeel is van een deluxe uitgave. Afspelen van die platen kan ik namelijk (nog) niet .

avatar van legian
Thanks Alicia, ik had hem wel ergens voorbij zien komen ook. Zal hem eens opzetten.

avatar van chevy93
TONYLUNA schreef:

Hey, ik respecteer je visie. Maar ik kom uit een tijd zonder internet. Iets opzoeken via bv you tube was toen onmogelijk. toch heb ik in al die jaren een degelijke muziekcollectie opgebouwd. Vaak via mond op mond reclame.
Dat is in de huidige covid-tijd inderdaad wat minder gangbaar.

legian schreef:

Verdienen is er bij dit soort bands al helemaal niet bij legian.

Het gaat er bij Erlend Viken (zanger en componist) om dat de verdiensten bij Spotify zo belachelijk laag zijn, dat het absurd is dat een artiest uberhaupt op Spotify wil staan. Zo is het album namelijk gewoon wel te vinden op Bandcamp:

Visions | soup - soupsound.bandcamp.com

Hetzelfde gold ook voor zijn project Giant Sky. Lees dit artikel anders eens:

Giant Sky niet te luisteren via Spotify – Progwereld

Wat betreft het "vinyl" verhaal: uiteindelijk is dat voor de artiest momenteel een middel om er toch nog wat aan te verdienen. De meeste artiesten hebben daar ook moeite mee, want ze verdienen veel meer geld over de rug van de echte fans, maar tegelijkertijd staan ze ook tegen de muur. Ze golven op de emotie van de fan door het verdienmodel van de vorige eeuw nog een klein beetje te benaderen. In dat tijdperk kochten mensen namelijk nog cd's en waren ze geen lid van een streamingsdienst waarvan de founders absurd veel geld verdienen. Om een voorbeeld te geven; de schatting is dat Daniel Ek van Spotify inmiddels 4 miljard heeft verdient aan spotify.

Een tip voor de liefhebbers van deze plaat: de 2LP limited edition is nog te koop via Soup's Bandcamp. En dat betreft de extended versie van dit album welke een kleine 20 minuten langer duurt. Hiervoor hoef je niet de ultra limited edition te bestellen, maar volstaat de versie van 34,95.

Een samenvatting wat je kunt verwachten op de extra LP:

1: Orbit pt 1: net als Skins een track die in tweeën is geknipt. Dit begint net als het begin van Skins heel klein met alleen piano. Later voegen de strings zich erbij en zijn behoorlijk dominant. Het nummer eindigt met synth klanken. Mooi begin!
2: Gatekeeper: de eerste echte song van het extra materiaal. Relatief kort. Hier ook de distortion zoals op veel albumtracks, maar minder heftig. Prima track, maar niet wereldschokkend.
3: Orbit pt 2: WAT EEN TRACK!!! Alleen al voor dit nummer zou je deze plaatversie moeten kopen. Zou deze op het originele album hebben gestaan, zou het zeker door velen (waaronder mij) als favoriet zijn aangevinkt. Deze track heeft alles. Een goede opbouw, goede melodieën, dynamiek. Echt fantastisch!

Zijde D heet **** en is onbeschreven. Tenzij de band het leuk vond om 20 minuten static als bonus toe te voegen

Ayreonfreak schreef:

Verdienen is er bij dit soort bands al helemaal niet bij legian.

Visions | soup - soupsound.bandcamp.com

Hetzelfde gold ook voor zijn project Giant Sky. Lees dit artikel anders eens:
Giant Sky niet te luisteren via Spotify – Progwereld

En dat is voor mij als luisteraar relevant want?

Het interesseert mij niet of hij er veel of weinig aan verdiend. Het gaat mij als consument om het gemak om muziek te beluisteren. Iets wat hij dus moedwillig lastiger maakt. Leuk dat hij op Bandcamp zit, maar ik luister het gros van mijn muziek niet via die site, die werkt simpelweg niet zo fijn en soepel als youtube music. Sterker nog het is haast makkelijker om het ergens anders van het web te halen, het op youtube music te zetten en zodoende zijn muziek te beluisteren. En dan kost het me niets.

Er zit hier een potentiele fan die nu niet bereikt wordt door zijn keuze. Waarom zou ik dan de moeite ervoor moeten doen?

avatar van vigil
Kolere, tja het is een manier om er in te staan.

En dat is voor mij als luisteraar relevant want?

En jouw mening is voor Soup relevant, want?
Je kunt het muzikanten niet kwalijk nemen dat ze (al helemaal in de zwaarste crisis voor de sector ooit) zich uitspreken tegen de schandalige uitbetalingen van Spotify. Dat dat vervelend voor sommigen is staat er los van. Want omdat het vervelend is voor sommigen moet hij zijn kunst maar gewoon wel gratis weggegeven? Hij is geen Taylor Swift, die een riant maandsalaris door streams heeft (want miljoenen streams per maand)

eh1982 schreef:

En jouw mening is voor Soup relevant, want?

Kom eerst maar met een antwoord op mijn vraag (wat niemand durft te geven lijkt wel), dan krijg je het antwoord op deze vraag. Hoewel bij die laatste wel een kleine kanttekening bij moet, zie namelijk mijn laatste zin in je qoute. Lijkt me een vrij cruciaal onderdeel van hun verdienmodel.

Volgens mij neem ik het hem nergens kwalijk. Alleen dat ik het bijzonder jammer en een gemiste kans vind. En dat ik het niet consumentgericht vind. Hij geeft het trouwens niet gratis weg via streaming, daar krijgen ze gewoon voor betaald. Dat hij het niet eens is met wat hij ervoor krijgt, tja. Dat maakt het nog niet gratis.

Want elke artiest die op streaming staat is gelijk aan Taylor Swift? Het gros van de artiesten zijn vele malen kleiner en onbekender (net zoals Soup). Toch staan die er wel gewoon op.

Ik kan de actie vanuit hun perspectief ook wel begrijpen hoor. Echter als consument heb ik niets aan dat statement. Ik ga er niet minder door streamen (muziek consumeren is nog nooit zo makkelijk geweest dus waarom zou ik daarmee stoppen?), ik koop ook niet ineens zomaar zijn muziek (waarom zou ik ook), en het beluisteren van zijn muziek zit er ook niet echt in zo (goh, hoe zou dat nou komen?).

En dat is voor mij als luisteraar relevant want?

Ook kort door de bocht. Hier kan ik echt helemaal niets mee.

Ik charcheer:

"Omdat mijn luisteraar te lui is om van Spotify naar de bandcamp site te surfen, moet ik maar schikken met de condities van Spotify".

Aldus de artiest.

Ik heb spotify, ik luister bandcamp, ik volg artiesten via hun websites/nieuwsbrieven. Vanuit mijn standpunt steun ik liever een artiest rechtstreeks dan een maatschappij die schandelijk veel verdient over de rug van artiesten, hoe groot die ook is.

Je kan zeggen dat artiesten er zelf bij zijn geweest in te stemmen met de condities van Spotify, maar dat noemen ze machtsvertoon en monopoly positie. Ik kan alleen maar respect hebben voor deze moedige zet. Viken is zich ervan bewust dat hij hierdoor veel luisteraars mist, maar dat neemt hij voor lief. Want uiteindelijk verdient hij toch niet aan de grote groep van Spotify luisteraars...

vigil schreef:
Kolere, tja het is een manier om er in te staan.
Hoe bedoel je? Hoe Erlend Viken er in staat of Legian?

avatar van vigil
Ayreonfreak schreef:
Hoe bedoel je? Hoe Erlend Viken er in staat of Legian?

Je kent me een beetje toch? Dan zou je moeten weten dat ik hierin de 2de bedoel. Verder laat ik de discussie graag aan me voorbij gaan

Aldus de artiest.

"Omdat de artiest een statement wilt maken over het verdienmodel moet ik me maar schikken naar zijn beperkte en consumentonvriendelijke verkoop"
Aldus de consument.

Nogmaals, waarom is zijn probleem met het verdienmodel voor mij als consument relevant?

Tja, ik vind het een gemiste kans. Met als gevolg dat hij dus luisteraars mist. Fijn dat hij dat zich wel realiseert en voor lief neemt. Voor mij maakt dat niets uit. De interesse is weg om hier verder aandacht en tijd aan te besteden. Er zijn meer interessante release.

Want tussen die spotify luisteraars zitten geen mensen die concertkaartjes kopen? niet nog een veel te dure lp kopen? Niet wat merch kopen of hem als artiest blijven volgen en bij andere mensen bekend maken? Het is de makkelijkste manier om je publiek te vergroten en ervoor te zorgen dat je bekend bent en blijft bij mensen. Iets waardoor veel andere artiesten uiteindelijk toch naar streaming zijn overgegaan. Hij is echt niet de eerste die een statement wilt maken hierover.

Goed, nu dan even serieus.
Ik ben de beroerdste niet om wat extra geld uit te geven aan een artiest voor zijn muziek. Maar als de artiest mij onbekend is ga ik er niet blind geld tegenaan gooien (dan zou ik weinig overhouden). Dan is streaming een prachtige uitkomst (sowieso het gemak om veel makkelijker en meer muziek te kunnen beluisteren). Album opzoeken en een aantal keer beluisteren. Vanuit daar komt dan een eventuele aankoop als ik het goed en interessant vind. Helemaal voor het kleine bedrag waarmee het op bandcamp te koop staat. Dan is het haast een no-brainer en zeker niet de eerste keer dat ik het doe. Helaas is dat niet het geval aangezien ik het album alleen via bandcamp kan beluisteren (wat simpelweg niet zo soepel werkt en ik niet de hele dag ga switchen tussen verschillende streaming services) of het hele ding via een youtube link (zelfde verhaal). En gezien het aantal interessante releases die er zijn, laat ik deze lekker liggen. Daarom vindt ik het een gemiste kans en consument onvriendelijk.

Dat hij het als statement uitbrengt is verder niet interessant voor mij. Ik hecht geen waarde aan zijn mening of muziek aangezien hij voor mij onbekend is. Dat jullie hem al langer volgen en er wel waarde aan hechten is wel duidelijk. Dat we elkaar ook niet gaan overtuigen ook trouwens. Hoeft ook helemaal niet, maar enige vorm van acceptatie dat er ook andere zienswijzen voor zijn lijken te ontbreken hier. Alsof de artiest maar altijd gelijk heeft en de consument zich maar naar hem moet vormen.

Verder laat ik het hierbij. Heb de youtube link ondertussen beluisterd. Klinkt erg fijn, helaas loopt die niet lekker in een playlist. Zie waarschijnlijk wel een nummer langskomen in de progladder volgend jaar. Dan kunnen jullie hier weer verder over het album in plaats over zijn anti-streaming beleid.

avatar van erwinz
Recensie op de krenten uit de pop:
De krenten uit de pop: Soup - Visions - dekrentenuitdepop.blogspot.com

Soup - Visions
De Noorse band Soup duikt ook op Visions weer diep in de archieven van de symfonische rock van lang geleden, maar slaagt er ook dit keer in om een eigen draai te geven aan alle invloeden uit het verleden

Ik ontdekte de Noorse band Soup een jaar of acht geleden en was direct fan. Soup maakte destijds een mix van progrock en post-rock, die op een of andere manier verrassend toegankelijk klonk, wat zeker niet vanzelfsprekend is in deze genres. Met Visions volgt Soup een volgend hoofdstuk toe aan haar oeuvre. Het is een buitengewoon fascinerend hoofdstuk geworden. Soup duikt dit keer wat dieper in de archieven van de symfonische rock en tikt een aantal hoofdrolspelers uit dit genre aan. Soup klinkt dit keer wat bombastischer en ook wat experimenteler, maar toegankelijke passages zijn nooit ver weg. Al met al weer een fraai album van de band uit Trondheim.

De Noorse band Soup ontdekte ik in 2013, toen het album The Beauty Of Our Youth verscheen. Het was een opvallend album waarop invloeden uit de post-rock en de progrock werden gecombineerd met bij vlagen behoorlijk toegankelijke rockmuziek. Het in 2017 verschenen Remedies, waarop het geluid van de band wat opschoof richting progrock en psychedelica, vond ik nog een stuk indrukwekkender en ook het een jaar later verschenen live-album Live Cuts beviel me uitstekend.

De band uit Trondheim keert deze week terug met Visions, als ik goed heb geteld het zevende album van de band. Visions is niet te vinden op de streaming media diensten, waarmee de band een duidelijk statement probeert af te geven. Ik kan me op zich wel iets voorstellen bij de bezwaren die muzikanten tegen de streaming media diensten hebben, maar ook Soup kan de wereld niet veranderen en snijdt zichzelf waarschijnlijk alleen maar in de vingers door het nieuwe album niet aan te bieden via de platforms die muziek onder de aandacht kunnen brengen van een wereldwijd publiek.

Visions staat gelukkig nog wel op bandcamp, zodat je het album toch kunt beluisteren zonder het direct te moeten aanschaffen. Ook het nieuwe album van de Noorse band is weer een heel interessant album. De muziek van Soup is in de loop der jaren wel wat minder toegankelijk geworden en kruipt nog wat dichter tegen de symfonische rock uit de jaren 70 aan. Op hetzelfde moment zoekt de band wat nadrukkelijker het experiment, wat van beluistering van Visions een fascinerende luisterervaring maakt.

Het nieuwe album van de Noren bevat slechts vijf tracks, maar deze zijn wel goed voor bijna veertig minuten muziek. De luxe versie die verkrijgbaar is via de bandcamp pagina van de band en ook in de winkels ligt voegt nog 20 minuten muziek toe.

Met name de mellotron speelt een voorname rol op het album, waardoor je de invloeden uit de symfonische rock er in bakken af kunt scheppen. In de meest melodieuze momenten hoor ik flink wat invloeden van Pink Floyd, maar ook de andere groten uit de symfonische rock en de progrock komen met enige regelmaat voorbij. Soup vertrouwt echter niet alleen op de keyboards, maar geeft ook de gitaren een prominente rol. Deze gitaren zijn verantwoordelijk voor melodieus gitaarspel met een hoog Pink Floyd gehalte, maar op Visions worden hier en daar ook hoge gitaarmuren opgebouwd.

Waar de muziek van Soup een jaar of acht geleden nog behoorlijk toegankelijk was, is Visions zo nu en dan zware kost vol bombast en daar moet je van houden. Hiertegenover staan meer ingetogen en bijna folky passages, die weer herinneren aan Genesis in haar meer ingetogen momenten. Genoeg te genieten dus voor een ieder die symfonische rock tot zijn of haar jeugdliefdes of jeugdzonden rekent, maar ook liefhebbers van eigentijdse rockmuziek met invloeden uit de progrock zijn bij Soup aan het juiste adres.

Zeker bij eerste beluistering is Visions een behoorlijk overweldigend album, waarop verschrikkelijk veel gebeurt. Het zevende album van Soup gaat nooit een lichtvoetig album worden, maar ik moet zeggen dat het bij herhaalde beluistering wat minder zwaar overkomt, dan toen ik er voor het eerst naar luisterde. De geluidskwaliteit op bandcamp is overigens niet optimaal, dus om echt te kunnen genieten van de nieuwe van Soup moet toch echt in de buidel getast worden. Erwin Zijleman

avatar van clayhill
Laatste stuk van “Burning Bridges”, geinspireerd op laatste stuk van “I Want you (she’s so heavy)” ?

Hi friends. Erlend from Soup here. Just want to inform you that I have earned a total of 3000€ in total over the last five years from my songwriting / performances w soup. Not supporting cynical ceo's of spotify and other streaming services is purely an ethical choice. They feed off of artist despair, and claiming otherwise is simply un-informed. The vinyl is expensive, I know, but keep in mind that the production costs accounts for at least a third of the sales price. the rest is supposed to cover recording expenses, distro, management and lots of other "invisible" costs. it sure as hell doesn't buy me a flashy new car. So, needless to say, we are greatful to all our loyal supporters who see through the silly critisism, and understands the labour of hard working indie artists with part time jobs. love, Erlend

clayhill schreef:
good ears!

Ayreonfreak schreef:

Ook kort door de bocht. Hier kan ik echt helemaal niets mee.

Aldus de artiest.

You have insight. thank. you.

avatar van Outlaw104
Welcome here to the site and forum of MusicMeter Mr. Viken (or should we say Erlend). Respect for taking the time and effort to explain a bit about your situation and the way your new album came out.
The rising price of vinyl has been a general trend lately due to various reasons and that's something you really can't help either.
Although most lovers of your music and music in general understand the situation and are also quite willing to spend some bucks for the physical product, there are also some, who will look at their own wallet first or go for the convenience of streaming from major music providers. It's therefore not surprising that critical voices can also be heard on a discussion forum such as this one.
But thanks again for your explanation. We will certainly enjoy your great musical arts to the fullest, because (almost) no one can deny that.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Soup / giantsky

Welcome indeed. Saw you in Venlo a couple years ago and was completly blassed away. Hopefully Soup Will tour again soon, in the Netherlands.

This album ends in my top 3 over 2021

avatar van clayhill
As well as the Giant Sky album !

Sinds ik Soup live heb mogen zien in 2015 (Hedon Zwolle) ben ik fan en koop ik alles blind van ze. Ook Visions, al moet ik bekennen dat ik in eerste instantie wel schrok van de vinylprijzen. Uiteindelijk valt er weinig van te zeggen. 34,95 (op bandcamp) voor een buitengewoon mooi vormgegeven dubbelelpee met het album plus een e.p. met 3 extra songs (die nog eens de moeite waard zijn ook, m.n. Orbit pt-2-3).
Visions is een prachtalbum. Een trip van 40 minuten. Van lieflijk en akoestisch tot noisy en bombastisch. Aanrader voor liefhebbers van bijvoorbeeld Pink Floyd, Marillion, Sigur Ros en Queen II.

avatar van ProGNerD
Nu meerdere keren beluisterd en het blijft een mooi album, maar na tussendoor ook Giant Sky - Giant Sky nog 's opgezet te hebben, blijft voor mij die laatste toch licht favoriet.
(en Soup - Remedies heeft een speciale positie vanwege het "ontdekkingseffect"... )

avatar van Broem
Was ontzettend nieuwsgierig naar dit album omdat voorganger Remedies een topper is. Ben zelfs zover gegaan om 9 euro neer te tellen voor een download via Bandcamp. Allereerst vind ik de download van een allerbelabberdste kwaliteit. Klinkt erg zacht, vlak en met weinig dynamiek. Shame on you Soup.

Inhoudelijk een ander album als eerder genoemde voorganger. Pakt mij een stuk minder. Ben nog aan het zoeken waarom ik het veel minder goed vind maar dan moet ik het album vaker luisteren. Da’s dus een duivels dilemma. Zwaar teleurgesteld

Potverdorie. Dit is waanzinnig goed zeg. Ik word hier van mijn sokken geblazen. Soup leren kennen via Prog Ladder 2021. Wie durft er te beweren dat er anno 2021 géén goede Prog meer zou worden gemaakt ? Ok geen hapklare brok muziek.... maar het is een mooie muzikale ontdekkingstocht. Absoluut ook een band die ik eens live wil zien.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
TONYLUNA schreef:

Live erg goed en sfeervol, paar jaar terug live gezien in Venlo voor een 40 tal mensen. Bijzonder weinig voor zo'n topband.