Jan Swerts - Oud Zeer (2021)

Belgiƫ
Neoklassiek
Label: Unday

1. Dezen Killen Grond (5:10)
  2. Het Ongekend Nadezen (7:35)
  3. Geen Heden of Toekomst Meer (5:47)
  4. Lig Hier Zacht en Stil (5:06)
  5. Je Beseft Pas in de Avond (9:00)
  6. Voor U Alleen (5:52)
  7. En Mochten U Niet Behouden (3:59)
  8. De Eeuwigdurende Afstand (2:24)
  9. Uw Lied Was Kort en Broos (8:46)

met Karen Willems

10. Alles Vergaat, Alles Verdwijnt (14:24)
avatar van spoiler
Ik heb mijn LP nog steeds niet binnen gekregen helaas. Uiteraard wel de download ontvangen.

Het ongekend nadezen is echt een prachtig nummer.

avatar van Mindscapes
Johnny Marr schreef:
Alles Vergaat, Alles Verdwijnt Eén van de mooiste nummers die dit jaar zijn uitgekomen. Het Ongekend Nadezen, Lig Hier Zacht en Stil en Uw Lied Was Kort en Broos ook trouwens. Een prachtig album alweer van Jan dus. Net niet zo briljant als Schaduwland, maar komt toch in de buurt hoor.

Magistraal optreden gezien van dhr. Swerts gisterenavond in Gent. Een heel vriendelijke meneer ook. Heb de LP van Schaduwland gekocht en 'm laten signeren door de beste man.
Ha, daar was ik ook bij. Centraal met een vriend op de 5e rij ongeveer. Heel ingetogen en minimalistischer dan wat ik gewoon ben, maar heb er erg van kunnen genieten. Ik moet maar eens tijd nemen om zijn discografie door te nemen. Ik had enkele jaren geleden de cd van Schaduwland een tijdje in de auto zitten, maar ik moest het volume altijd zo ongelofelijk hoog zetten om er iets van te horen. Misschien niet de ideale setting. Noise-cancelling koptelefoon dan maar binnenkort Ik had ook het concept van Schaduwland niet door, over de fasen van rouw en verlies. Aangezien dit de voorbije maanden dichter mijn leefwereld is binnengedrongen, ga ik er nu (en ook naar Oud Zeer, de littekenweefselplaat zoals hij het beschreef) met een andere 'benadering' naar luisteren.

avatar van davevr
4,5*, die halve minder is omwille van zijn stem waar ik niet zo fan van ben. Verder is dit zo schoon.

avatar van Tonio
Nu ik het album meerdere keren heb beluisterd maakt zich enige twijfel van mij meester. Niet dat ik het album nu wat minder kan waarderen. Dat is het niet: het blijft een erg mooi album, en mijn aantal sterren blijft dan ook gelijk.

Het zit hem in zijn voorgangers: ik leerde Jan Swerts voor het eerst kennen met zijn album Anatomie van de Melancholie. Die vond ik al bijzonder fraai en ik was hier erg blij mee. Maar toen drie jaar later Schaduwland verscheen, maakte dit album op mij een verpletterende indruk. Het behoort voor mij tot het handvol aantal albums dat zo verschrikkelijk mooi is dat ik ze erg weinig draai. Ik weet het: het klinkt raar, maar ik weet zeker dat meerdere liefhebbers dit fenomeen herkennen.

Tja, en nu is daar Oud Zeer. Die plaats ik op hetzelfde niveau als Anatomie van de Melancholie, maar vreemd genoeg ben ik er op de een of andere manier nu minder blij mee ...

avatar van spoiler
Na lang wachten eindelijk het vinyl binnen gekregen.
Maar het wachten wordt beloond met een kristalhelder geluid.

De aankomende tijd gaat deze wel zijn rondjes draaien .

avatar van Edgar18
Ook mijn vinyl is op de deurmat geploft. Precies op een - voor mij - bijzondere dag. Daar gaat dit album geheid onlosmakelijk mee verbonden zijn.

Ook hier klinkt ie als een klok.

avatar van Johnny Marr
Ik heb gewoon de CD, maar ook voor mij gaat ie naar de volle mep. Blijf m maar draaien.

avatar van Lura
En ik heb hem ooit rechtstreeks van Jan gekregen in de hoogst mogelijke digitale kwaliteit.

avatar van popstranger
Gisteren een mooi optreden in de Roma (Borgerhout) waar deze plaat integraal werd gespeeld. De zaal was muisstil en Swerts nam ons een dik uur mee voor een wandeling over het kerkhof en maande het publiek aan om pas te applaudisseren na het optreden.

avatar van popstranger
Na de plaat van de open wonde (schaduwland) is Oud Zeer de littekenweefsel plaat. Zo kondigde Swerts het aan het begin van zijn optreden aan en vroeg om respectvolle stilte bij aanvang net zoals op een kerkhof.
Er hangt voor velen een lugubere sfeer rond kerkhoven maar bij Swerts was het de broodnodige stilte en rust die hij nodig had om verder te kunnen.

Het album zelf dan. Na hem enkele weken via digitale weg te hebben beluisterd heb ik eergisteren een gesigneerd exemplaar gekocht met een persoonlijke boodschap van Jan Swerts zelf en hij blijft hier maar rondjes draaien. Verstilde pianoklanken, de ruimte tussen de noten is even belangrijk als de muziek zelf. De titels zijn rechtstreeks overgenomen van opschriften op grafzerken. Woorden vereeuwigd in steen, het enige tastbare wat overblijft.
Het enige Nederlandstalige nummer in zijn oeuvre is Het Ongekend Nadezen. Nu net met het tekstvel binnen handbereik (de enige tekst die hij ooit afdrukte in een cd-boekje) kwamen de tranen bij mij. Dit nummer snijdt zo diep, littekens die even beginnen jeuken.
Wat dit album ook bij mij teweegbracht is dat ik zelf ook deze ochtend op het kerkhof ben geweest. Waar zowel mijn ouders als grootouders naast elkaar liggen begraven. En bij het beluisteren van deze plaat merk ik dat ondanks de voorbijglijdende jaren er altijd schrijnende littekens zullen zijn en dat dat ook oké is en bij het leven hoort.
Jan Swerts zal nooit een breder publiek bereiken wegens te weinig van wat het ook is dat er voor zorgt dat je op de radio wordt gedraaid en dat is goed zo. Bij het concert voelde ik (en ook met de mensen die hier op dit album stemmen) een soort van verbondenheid. We dragen allemaal wel onze littekens en het is goed dat daar ook een plaats voor is, iets wat in onze samenleving steeds minder voorkomt. Ook ik heb me bezondigd aan het steeds maar verder en verder gaan en te weinig stilstaan. Om dan nadien ongenadig tegen de grond gemept te worden.
Deze muziek wordt gemaakt vanuit een soort urgentie, het is een manier om te overleven en om te gaan met het leven. Het is niet gedacht vanuit een format maar vanuit een innerlijke noodzaak.
Vreemd genoeg klinkt deze plaat luchtiger dan zijn vorige platen (vooral schaduwland dan) en zo gaf Swerts ook zelf aan, aangenamer voor hem om te spelen wegens minder pijnlijk.

Dwalend over het kerkhof besef ik dat de rust die er heerst bijna nergens anders te vinden is. Het is een ander soort rust die over je neerdaalt dan pakweg in een bos. Op het kerkhof heerst de rust van hen die er niet meer zijn. Duizenden levens en miljoenen herinneringen die er ronddwalen. Iets wat Jan Swerts op deze plaat wondermooi op muziek heeft gezet.

avatar van Broem
Lang gewacht en nooit gedacht maar toch eindelijk in da house op vinyl. Pareltje is en blijft dit prachtige album van Jan.

avatar van spoiler
Ik ben gisteren avond naar onze zuiderburen gereden voor een concert van Jan in CC Schoten.

Naar aanleiding van die hele verzameling prachtige platen die hij gemaakt heeft moest ik het toch eens live gaan beleven.

Hij heeft me zeker niet teleur gesteld. Hij vroeg inderdaad om niet te applaudisseren tussen de nummers door.
Een goede zet, want dat zou de beleving niet ten goede komen.

Op enkele korte instrumentale nummers na heeft hij de plaat integraal gespeeld.

Begeleid door een goede band die subtiel en sober de nummers voorzag van de juiste begeleiding.

In een woord prachtig.
Dit zal altijd een klein publiek van liefhebbers blijven trekken en nooit voor de grote massa worden. Heerlijk.

Ik hoop Kan Swerts dit jaar toch nog eens live te zien. Maar dat zal wel goed komen.

avatar van 4addcd
Ook ik ben gisteren naar Schoten gereden en heb me laten betoveren. Live komt het écht helemaal tot leven (mooie beeldspraak! ). De traagheid, het onthaasten, het respect voor de doden en verdriet en de warmte in het hart van nabestaanden……het was er allemaal. Elke van de 5 muzikanten verdienen een dikke pluim, maar de gitarist die naast gewoon gitaarspel ook soundscapes en prachtige sferische klanken tevoorschijn toverde was wel de echte held.

Jan na afloop nog gesproken. Hij is nu vele malen gelukkiger en rustiger dan ten tijde van Schaduwland. Dit album is dus ook een stuk minder hectisch en meer zaligmakend. Dit is meer de Jan zoals hij wil zijn volgens mij.
Op het verzoek om in Nederland te komen spelen begon hij over Helmond! Dat gaat er wellicht aankomen en ik wil zéker weer gaan. Begeleiding dan door 2 muzikanten ipv 4. Wellicht nóg intiemer en soberder. Komt dat horen!

Prachtige avond en nog steeds een prachtig album!

avatar van blackrider
Wederom veel schoonheid van Jan
Tip: snorri Hallgrímsson. Landbrot 1 en 2, chasing the present.
Zeker zo fraai.

avatar van Broem
blackrider schreef:
Wederom veel schoonheid van Jan
Tip: snorri Hallgrímsson. Landbrot 1 en 2, chasing the present.
Zeker zo fraai.

Die heb ik eens, uh, opgesnord / Bedankt voor de tip, 1e indruk is erg goed.

Er staan weer heel wat fraaie stukken muziek op dit Oud Zeer van Jan Swerts. Maar toch, af en toe kabbelt het naar mijn gevoel iets teveel door. En op het korte De Eeuwigdurende Afstand, gebaseerd op Vader Jacob, haak ik zelfs even af. Alles bij elkaar vind ik dit album als geheel dan ook net wat minder dan de drie hele mooie voorgangers. Wel erg sterk vind ik kant A van de LP met de eerste drie nummers, net als Lig Hier Zacht en Stil & slotnummer Alles Vergaat, Alles Verdwijnt.

avatar van Tha)Sven
popstranger schreef:

Prachtig gezegd!

Tha)Sven schreef:
Prachtig gezegd!

Om dit soort hele lange quotes te voorkomen, is de like knop (het hartje) geïntroduceerd.

avatar van konijnmuziek
Schaduwland is voor mij een van de mooiste albums die ooit gemaakt zijn. Dat album werkt voor mij als schuurpapier voor de ziel en ik beluister het wanneer ik troost nodig heb en mezelf weer wil voelen. Dat is gelukkig niet heel vaak het geval.
Vandaag was het wel een dag met veel stress vanwege mijn werk. Oud Zeer had ik nog achter de hand om voor het eerst te beluisteren. Net als Schaduwland bracht ook Oud Zeer me troost, maar op een andere manier. Oud Zeer brengt rust in mijn lichaam en hoofd, maar raakt minder de ziel aan. Er is berusting op dit album. Op Oud Zeer worden ervaringen afgesloten en toegedekt, terwijl op Schaduwland de ziellepijn nog nog vollop voelbaar is.
Vooral 'Geen Heden of Toekomst Meer', 'En Mochten U Niet Behouden' en 'Alles Vergaat, Alles Verdwijnt' zijn van ongekende schoonheid. De titels geven zoveel lading mee aan de liedjes en maken het tot een schitterend conceptalbum. Ik kan bijna niet geloven dat het album langer dan een 1 uur duurt, de tijd vloog voorbij. Jan Swerts is een grootmeester die nog ontdekt moet worden.

avatar van Kevinski79
Vorig jaar een weekendje Brugge, kijk altijd of er iets in de buurt is wat ik graag wil zien.

En ja hoor, Jan is in Brugge en geeft een concert...meteen een kaartje gekocht. Mijn partner was erg benieuwd.
Ik volg Jan al een tijdje en ik ken zijn muziek, hij niet.

Toen het begon zei Jan dat er tussen de nummers niet geaplaudissserd dient te worden, dit zou afbraak zijn in het algemeen.

Muisstil in de zaal, spannend, ontroerend en vooral zooooo mooi...het verhaal in zijn muziek komt zo binnen!

De belgen naast ons emo en huilen.
Wij als nuchtere Nederlanders ook ontroerd door deze muzikant uit ons buurland.
Gedachten op 0..en laat je meevoeren met deze man.

Neoklassiek op ten top!!