Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You (2022)

Folk / Rock
Label: 4AD

1. Change (4:55)
  2. Time Escaping (3:48)
  3. Spud Infinity (5:34)
  4. Certainty (3:07)
  5. Dragon New Warm Mountain I Believe in You (4:43)
  6. Sparrow (5:11)
  7. Little Things (5:44)
  8. Heavy Bend (1:36)
  9. Flower of Blood (4:24)
  10. Blurred View (4:06)
  11. Red Moon (4:19)
  12. Dried Roses (2:35)
  13. No Reason (3:47)
  14. Wake Me Up to Drive (3:43)
  15. Promise Is a Pendulum (4:12)
  16. 12,000 Lines (2:59)
  17. Simulation Swarm (4:12)
  18. Love Love Love (4:13)
  19. The Only Place (3:14)
  20. Blue Lightning (3:51)
avatar van Sandokan-veld
Aan inspiratie geen gebrek bij deze band, kennelijk. Ze waren me al eerder opgevallen toen ze in 2019 doodleuk twee goed ontvangen platen in een jaar uitbrachten (hun eerdere werk niet, maar ik leef dan ook best wel onder een steen). Toen vond ik het al wel mooie muziek, maar heb ik er verder niet al te veel aandacht aan besteed. Dat gaat nog wel gebeuren, want Dragon New Warm Mountain I Believe in You heeft de laatste paar maanden een stevig plekje in mijn hart veroverd.

De lengte is eigenlijk het enige waar ik over kan zeuren, met genoeg songs om een flinke dubbel-lp te vullen. Dat maakt het voor mij niet altijd aantrekkelijk om de plaat in zijn geheel te beluisteren, en om een of andere reden krijg ik soms het gevoel dat de songs een beetje in elkaar overlopen. Wat bepaald geen recht doet aan een album dat toch een behoorlijke stilistische reikwijdte heeft. Fluistermeisjes-folk, country en roots, indie met electro-invloeden, pure pop, Big Thief maakt sfeer en kleurt met het grootste gemak.

Dat het toch allemaal klinkt als het werk van één band, is op zich al een compliment waard. Maar wat echt bijna intimiderend is, is het vermogen van de band om de ene sterke song na de andere uit hun mouw te schudden. Bijna elk liedje heeft een goede hook, een eigen muzikale vibe, en blijft daarom snel bij me hangen. En hoewel een aantal songs bij mij wel favoriet zijn (de opener en het titelnummer, 'Certainty', 'Red Moon', 'Promise is a Pendulum', en zo nog een paar), heb ik eigenlijk nog geen liedje kunnen ontdekken waarvan ik niet begrijp dat het het album heeft gehaald. De stem van de zangeres en haar teksten kan ik ook nog goed hebben.

Prachtige plaat! Ik twijfel een beetje tussen 4 en 4,5 sterren, maar ik heb dit de laatste weken vaak genoeg gedraaid om het voordeel van de twijfel te geven.

Een zeer goede veelzijdige plaat die uiteraard eindejaarslijstjes zal toppen.
Maar live is het een simpele gitaar bas drum-opstelling. Terwijl hier toch wel veel meer te horen is..vind ik best jammer.
Nee, live bevalt de band me voorlopig niet.

avatar van Johnny Marr
gerre schreef:

Nee, live bevalt de band me voorlopig niet.

Hoe dan optreden van het jaar.

avatar van henrie9
Ga ze dit weekend met hooggespannen verwachtingen live gaan beoordelen op Rock Werchter.

Johnny Marr schreef:

Hoe dan optreden van het jaar.

Ik heb net gezegd waarom. Ik stond links vooraan dicht tegen de gitarist. Na 5 nummers ben ik naar achteren gegaan,doe ik zelden..de geluidsmix zat niet perfect. Vond het te luid. Je hebt zo van die avonden.
Door de drukke juni maand ook net wat weinig tijd gehad om deze plaat eens deftig uit te spitten.
Last but not least, de band doet geen enkele moeite in enige interactie..Ik weet wel, het is zo'n band..maar zo gortdroog en introvert is niet goed voor mijn mood.

Ik weet het niet, ik wil Big Thief intiemer beleven. Zoals op plaat dus. Maar dat zal niet meer gebeuren.

avatar van Johnny Marr
gerre schreef:
Vond het te luid.

Het voorprogramma niet gezien dan, neem ik aan? Daar hield ik het na 2 seconden al voor bekeken. Big Thief was magistraal mooi, maar dat voorprogramma haha, mij niet gezien!

Voor de duidelijkheid, ik heb helemaal niets tegen luid an sich..maar balans vind ik superbelangrijk. Ik heb toch gelezen dat geluid zeker in begin nonchalant/slordig was..Soms werd ook gekozen voor elektrisch terwijl het net zo schoon akoestisch klinkt op plaat. Neem nu From.

avatar van niels94
Het geluid was aan het begin inderdaad rommelig, na een paar nummers werd het beter - waar ik zat. Ik denk ook dat de Ronda beter geschikt was geweest als zaal. Maar: de band zelf gaf een waanzinnig optreden, wat is Adrianne Lenker ook live geweldig zeg, ongelooflijk. Enorm genoten.