Amy Macdonald - This Is the Life (2007)

Label: Vertigo

1. Mr. Rock & Roll (3:35)
  2. This Is the Life (3:06)
  3. Poison Prince (3:29)
  4. Youth of Today (4:00)
  5. Run (3:51)
  6. Let's Start a Band (4:05)
  7. Barrowland Ballroom (3:59)
  8. L.A. (4:07)
  9. A Wish for Something More (3:46)
  10. Footballer's Wife (5:05)
  11. This Is the Life [Acoustic] * (3:19)
  12. This Much Is True * (2:44)
  13. Somebody New * (3:30)
  14. Footballer's Wife [Live from Glasgow Barrowlands] * (5:02)
  15. Fairy Tale of New York [Live from Glasgow Barrowlands] * (5:51)

met Jamie Sefton

16. Mr. Brightside [Live from Glasgow Barrowlands] * (4:06)
  17. Mr. Rock & Roll [Live from Glasgow Barrowlands] * (3:28)
  18. Rockbottom * (3:46)
  19. The Road to Home / Caledonia * (4:27)
  20. What Is Love * (3:42)
avatar van Reijersen
Mooie en aparte stem heeft deze dame zeker. En veel liedjes zijn ook erg mooi, maar wel wat teveel van hetzelfde. Als debuut is het een sterk album. Een niets-aan-de-hand-album.

avatar van otherfool
Helaas word ik nogal eens gedwongen het gepruts op radio 538 aan te horen, en prijs dan de gelukkige momenten dat 'This is the life' voorbij komt. Nu is werkelijk alles wat enigzins op muziek lijkt meteen briljant vergeleken met de gebruikelijke drivel maar ook een hele plaat Amy Macdonald is een bijzonder vrolijke en prettige tijdvulling.

Lijken de eerste 3 liedjes nog een beetje erg veel op elkaar, met een paar fijne rustpuntjes verderop en onweerstaanbare popliedjes als Let's Start a Band heeft de charmante Macdonald een puik debuut afgeleverd. Het prachtige Schotse accent maakt het plaatje helemaal af.

3,5*.

avatar van Ronald5150
”This Is the Life” vind ik een warm singer/songwriter album. Amy MacDonald heeft een karakteristieke stem die ook nog eens erg goed klinkt. Daarnaast komt ze erg charmant en sympathiek over. Dit zegt uiteraard niets over de muziek, maar beïnvloedt wel mijn luisterervaring. Al snel is me duidelijk dat ze die charmes niet nodig heeft om me te overtuigen. De liedjes op ”This Is the Life” spreken voor zich. Ze liggen prettig in het gehoor, de arrangementen zijn mooi en treffend eenvoudig, en de teksten zijn begrijpelijk en herkenbaar. De eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat alles wel redelijk braaf is en weinig elementen van echte spanning bevat. Na verloop van is de urgentie van ”This Is the Life” voor mij wel verdwenen. Dit laat onverlet dat het een prima album is, dat ik zo nu en dan nog eens opzet.

avatar van james_cameron
Nog steeds een heerlijk album en verreweg het beste dat Amy MacDonald tot nu toe heeft uitgebracht. Dit debuut kent feitelijk uitsluitend voltreffers; stuk voor stuk zijn het prachtige songs vol ironie en melancholie, fraai uitgevoerd en mooi ingezongen. Mijn favorieten zijn Let's Start A Band en Footballer's Wife. Altijd een goed teken wanneer de beste songs nooit uitgebracht zijn als single.

avatar van Bruce Almighty
Ik had een groot deel van het album al eens gehoord, want ik kende meer nummers dan ik vooraf verwacht had.

Maar wat is dit een prachtig album! Mr. Rock & Roll en de titeltrack zijn in de loop van de jaren op de radio natuurlijk grijsgedraaid, maar zijn mij wel altijd blijven bekoren. Het blijkt echter dat alle andere nummers op het album niet echt onderdoen voor deze twee grote hits. Als ik een punt van kritiek moet aanhalen, dan zou ik enkel kunnen bedenken dat het inderdaad soms wat eenzijdig klinkt. Maar echt erg is dat uiteindelijk niet, want Amy heeft een erg aangename stem. De songteksten zijn tevens erg leuk geschreven en zijn inhoudelijk divers. Alle liedjes zijn voorzien van prettige, kalmerende melodieën. Favorieten zijn onder meer Let's Start a Band, L.A., Footballer's Wife (een nummer waar ik met een glimlach naar geluisterd heb wegens de herkenbare kritiek) en Poison Prince, maar het ligt allemaal ontzettend dicht bij elkaar.

Een debuutalbum om trots op te zijn. Ik heb eigenlijk niks meer van haar gehoord wat na dit album komt (niet bewust althans), dus ik weet niet in hoeverre haar sound veranderd is, maar dit smaakt wel naar meer.

Voor nu dik vier sterren. Zou best nog hoger kunnen worden na meerdere luisterbeurten.