Queen - News of the World (1977)

Label: EMI

1. We Will Rock You (2:02)
  2. We Are the Champions (2:59)
  3. Sheer Heart Attack (3:28)
  4. All Dead, All Dead (3:10)
  5. Spread Your Wings (4:34)
  6. Fight from the Inside (3:06)
  7. Get Down, Make Love (3:50)
  8. Sleeping on the Sidewalk (3:08)
  9. Who Needs You (3:08)
  10. It's Late (6:28)
  11. My Melancholy Blues (3:31)
  12. We Will Rock You [Remix] * (4:47)
  13. Feelings, Feelings [Take 10, July 1977] * (1:55)
  14. Spread Your Wings [BBC Version, Oct 1977] * (5:27)
  15. My Melancholy Blues [BBC Version, Oct 1977] * (3:14)
  16. Sheer Heart Attack [Live in Paris, Feb 1979] * (3:35)
  17. We Will Rock You [Fast] [Live in Tokyo, Nov 1982] * (2:55)
avatar van Germ
Germ (crew)
Ik moet Fluidvirgo toch even bij vallen. News Of The World is weliswaar iets minder dan zijn voorgangers maar behoort toch echt tot 'de grote Queen platen'. Bij Jazz kwam de klad er echt in.

Maar dat jij The Miracle en A Kind Of Magic beter vind dan NOTW begrijp ik echt niet. Vooral Magic is het toppunt van de creatieve malaise in de jaren 80 van de heren. Echt het slechtse album ooit van Queen. Miracle is van het zelfde laken een pak. Makkelijk in het gehoor liggende AOR, dat is het.

Innuendo was vervolgens weer een hele sterke plaat.

Om weer terug te komen op NOTW. Dat is een hele goede elpee, waarin Queen iets van hun bombastische inruilde voor een meer sober geluid. Maar het zijn stuk voor stuk nummers die typisch Queen zijn en alleen door Queen gemaakt had kunnen worden.

En dat kan ik van de jaren 80 albums niet zeggen. Op een paar uitzonderingen na zijn alle 80's nummers inwisselbaar met andere AOR bandjes uit die tijd.

avatar van musician
I want it all!!! (was toch een prachtig nummer?? Wat is dat voor onzin?) En Who wants to live forever, Princess of the Universe, e.a is toch prachtig van A kind of magic?

avatar van Germ
Germ (crew)
Ik hoor 2 compleet verschillende bands. Een eigenwijze band die compleet hun eigen ding deed in de jaren 70 en de jaren 80 pop-band. Ik zeg niet dat I Want It All een slecht nummer is, maar het is niet de Queen die het was uit de jaren 70.

avatar van kaztor
Ze gingen wat met hun tijd mee en dat vind ik wel moedig.
De laatste albums waren m.i. weer op niveau na het Hot Space/Works-dipje.

Ach, Queen was toch simpelweg briljant. Tuurlijk hebben ze minder materiaal, zoals vrijwel iedere artiest. Daar tegenover staan immense hoogten en dit album is voor mij daarvan het bewijs. Moest dit album enkel We are the champions en Rock you bevatten was het al geniaal en het bevat nog zoveel ander leuk materiaal.

Vergeet niet dat het 1 van die bands is die zowel als live bands als als studioband enorm boeiend is. Bovendien zijn het 2 erg verschillende diertjes. Dat vind ik er geweldig aan.

avatar van musician
Queenlive: je hebt volledig gelijk inzake Queen en briljant. Het geeft niet, dat we het niet eens zijn over News of the world, als cd.

Maar je keuze voor, wat ik dan maar noem, druilerige stadion meezingers, zoals We are the champions en We will rock you (later op A kind of magic met Friends will be friends) en dat dan zo'n beetje het briljantste noemen wat Queen ooit heeft gedaan, daar krijg je mij echt nooit in mee, vooral omdat dat niet zo is.

A night at the opera staat op 1 in je top 10, vind ik een prima keuze. Maar je vind er zeker geen nummers op terug, die ook maar enigszins lijken op de eerste twee nummers van News of the world. Daar is A night at the opera veel te subtiel voor, veel meer klasse dan News of the world.

avatar van fluidvirgo
musician schreef:

Waar begint je geschiedenis met Queen, Fluidvirgo? Als je bent begonnen met Queen 1, zoals ik, is News of the world echt een zware tegenvaller.

Was even de deur uit, maar om je vraag te beantwoorden: mijn geschiedenis omtrent Queen begon ooit bij mijn moeder die een exemplaar van Sheer Heart Attack tussen haar LP's had liggen en deze aan mij liet horen, ik zal een jaar of 10 geweest zijn... Toen Mercury eind '91 zijn laatste adem uit blies sloeg de gekte toe. Ik begon met Greatest Hits 2, de jaren 80 hits genoten in deze periode mijn voorkeur totdat ik a Night at the Opera hoorde. Daarna volgden Queen I en vooral Queen II... Ach ja, fantastische tijden waren dat.

Maar goed, ik lul weer veel te lang....

Als (voormalig) Queenfan van het eerste uur blijf ik bij mijn stelling: NotW en Jazz schat ik (ondanks Who wants to live forever) kwalitatief hoger in dan AkoM en the Miracle, punt.

avatar van Fairy Feller
fluidvirgo schreef:

Daar kan ik me volledig bij aan sluiten.

stuart
Ik moet deze weer eens beluisteren. Wat ik mer ervan herinner zijn de eerste 5 minuten; dat is op voorhand niet zo'n goed teken, zonder nu al te zeggen dat ik het een matig album vind.(nu zeg ik het toch). Nee, serieus, het is té lang geleden. (mijn oudere broer heeft 'm nog wel ergens op een cassettebandje)

Ik begrijp absoluut niet dat er zo weinig mensen zijn die We are the champions begrijpen. Dat nummer zit vol ironie, zit muzikaal goed in elkaar, heeft prachtige opbouw. Je kan er zoveel in vinden. Zowel in de tekst als de muziek. Enerzijds is het een liefdesverklaring naar de fans toe en draagt het de boodschap uit: we zijn allemaal kampioenen. Bovendien lacht het tevens de critici recht in hun gezicht uit. Ik vind het pure kunst. Een vette knipoog van Freddie Mercury. Er zijn weinig nummers die zo een gevoel van samenhorigheid kunnen creëren als dit nummer.

Aan ander nummer met die kwaliteit is We will rock you. Een simpele maar o zo geniale beat die iedereen doet meeklappen. Een nummer dat erin slaagt ieder deelgenoot van het hele gebeuren te maken. Het heeft natuurlijk niet de subtiliteit van We are the champions(de subtiliteit die zovelen hier niet schijnen te zien of horen)maar is enorm krachtig en blijft ontegensprekelijk recht. Waar in de wereld je ook komt, dit nummer kennen ze.

Naast deze 2 absolute topnummers staat dit album nog vol met een hele lijst heel verscheiden songs. Steevast briljant uitgevoerd. Prachtige baslijnen, Freddie's stem in bloedvorm. Rauwe bijdragen van Taylor. Een intieme ballad van May. Een harde rocker in de vorm van it's late met finger tapping voor Van Halen het wereldbekend maakte.

Elke score minder dan 5 kan er bij mij niet in. Ik raad iedereen aan dieper te graven dan het oppervlak, anders mis je veel.

Ik ben dan nog niet ingegaan op Sheer heart attack, briljante parodie op punk. De mannen van Queen die niet meer of minder zeggen dan dat de punkers dom zijn;-)(minstens muzikaal).

Dat doet me denken aan het verhaal van de ontmoeting tussen Vicious en Mercury: Ah, so you're trying to bring ballet to the masses?(Vicious op schertsende toon) Yes, mister ferocious, we try our best:-) Freddie toch! Met de staart tussen de benen kon Vicious het weer afbollen.

Trouwens had Freddie ook aangeboden backing vocals te doen bij hen en vice versa. De Sex Pistols durfden niet, bang voor hun imago. Of hoe punk niet meer dan een façade was...

stuart
Zoals Oliver Hardy zou zeggen; I won 't go into this.

Queenlive:

Dus als het niet goed is, begrijpen we het niet en moeten we dieper graven?

Wat ik daar dan weer niet van snap, is waarom dat eerst niet hoefde bij de muziek van Queen en bij We are the champions en We wil rock you opeens wel.

Queenlive:

Dus als het niet goed is, begrijpen we het niet en moeten we dieper graven?

Dat hoeft bij andere muziek van Queen evenzeer. Ik steek mijn hand er voor in het vuur dat er heel wat geniaals van op A night at the opera velen ontgaat. Zowel door een gebrek aan kennis als feeling. Muziek vraagt soms tijd en gauw beslissen of iets goed of slecht is vind ik dus fout.

De sterkte van Queen ligt ook in het feit dat ze nieuwe dingen proberen. We are the champions is heel anders dan you're my best friend of Bohemian maar daarom niet minder goed.

Queenlive schreef:

Sid Vicious en helaas vele punk-fans waren van het niveau 'randdebiel', maar de punkbands zelf waren eigenlijk hele gewone, rationele artiesten die bands als Queen echt wel hoog hadden zitten. Het punk-imago werdt dan ook vooral gecreëerd door managers.

beaster1256
als ik moet kiezen tussen de oprechtheid en vlam maar door van the clash , sex pistols en andere punkgroepen die de muziek een enorme injectie gaven die het duidelijk nodig had in 76 en de opgeblazen drollen die groepen als queen op ons lieten vallen , dan is mijn keuze niet moeilijk.

en buiten de 2 goeie singles we will rock you ( wereldnummer ) en de meezinger ' we are the champions ' ( die me behoorlijk de strot uitkomt , dat domme massagevoel , van samen zijn we sterk , staat er weinig soeps op deze plaat , nee

beaster1256 schreef:

leg liever hun eerste 3 platen dan nog eens op !!!
Ik vind het erg goedkoop om de muziek van Queen onoprecht te noemen. Punk is gewoonweg een belangrijke stroming, die zorgde voor een verarming in de muziek in plaats van een verrijking. Queen heeft nummers die even rechtoe rechtaan zijn maar tenminste muzikaal wel nog iets te bieden hebben.

Het is alleszins wel duidelijk wat het best de tand des tijds doorstaan heeft.

Punkers gedroegen zich wel stoer maar waren eigenlijk brave jongens. Ze durfden zelfs geen backing vocals doen op een Queen nummer omwille van hun imago. Met dat soort zaken zat Mercury niet in zijn maag.Hij was een echte artiest en deed gewoon wat in hem opkwam(weliswaar was hij zo verstandig wel juist in te schatten wat er rond hem gebeurde). Punk heeft Queen niet in het minst gestoord.

Alleszins, zwijg me dus maar van de eerlijkheid van de punk.

Father McKenzie
beaster1256 schreef:

leg liever hun eerste 3 platen dan nog eens op !!!

Beaster, wat Queen betreft kan ik je niet echt volgen. Dit album is echt één van hun betere en er staan heus goede nummers op dit album. Ik vind dit ook wat minder dan hun eerste 5 platen, maar dit haalt best een goed niveau, vandaar mijn ****

Maar ach, goesting is koop zoals men zegt.

avatar van musician
Beaster, Punk is een door de muziekmedia opgeblazen stroompje in de muziek, dat nauwelijks een jaar heeft geduurd en dat in verhouding tot de verkoopcijfers, belachelijk veel aandacht heeft gehad.

Veel beter was de new wave, met o.a. Joe Jackson en vele anderen, die wel wat wisten toe te voegen aan de bestaande muziek.

Nee, hier is gewoon de creativiteit van Queen aan het dalen. Ze konden gewoon geen goede songs meer schrijven Meestal zeg ik dan: stop voor een tijdje.

Queen bleef doorgaan en doorzoeken. Dat laatste wordt door velen gezien als Geweldige Nieuwe Paden, Fantastische Experimenten en vooral: Je Moet Dieper Graven. Ik werd er indertijd niet goed van, je ziet en hoort je favoriete band gewoon lijden.

musician schreef:

Ik denk dat het probleem een beetje is dat voor jou veranderen gelijk is aan slechter worden. Ze gingen totaal andere dingen doen maar daarom niet slechter. Een nummer als We will rock you is enorm creatief, net als we are the champions.

Er zijn wel momenten gekomen dat ze er niet meer in slaagden echt goede nummers te maken. Maar dat is dan ten tijde van Hot Space. Daar staat, behalve Under pressure, niets op dat top is. Alle andere albums hebben toppertjes. Al vind ik A kind of magic ook erg matig. Maar iets zoals Who wants to live forever maakt veel goed.

Ik blijf je kritiek op dit album dan ook onterecht vinden.

Het eerste album dat echt mindere momenten heeft is mijns inziens Jazz. Namelijk fun it en more of that jazz(2 echt zwakke nummers)

stuart
Ik heb waardering voor bands die aan het 'veranderen' slaan, maar of dat altijd goed uitpakt is een tweede.

de eerste queenplaat die ik kocht
misschien dat het daarom mijn favoriete album is
slechte nummers staan er (op Get Down, Make Love na dan) niet op,
en brian en roger laten horen dat ook zij kunnen zingen

de beste nummers zijn:
*Spread Your Wings (prachtig nummer)
*All Dead, All Dead
*Sheer Heart Attack
*Fight from the Inside
*It's Late

avatar van bikkel2
A night At The Opera en A Day At The Races zijn kwa benadering niet erg verschillend. Nog een album maken in die trand had Queen artistiek waarschijnlijk om zeep geholpen.
Geheel terecht klinken ze hier wat meer ''down to earth'' .
De vette uit meerdere lagen bestaande coirtjes zijn minder aan de orde , en het is wat minder gepoleist.
Ik vind dat hier nog geen sprake is van een band die het niet meer weet. Songmatig is het nog van een heel aardig niveau . Spread Your Wings , Sheer heart Attack en It's Late zijn geweldige songs. Nummers die staan als een huis , en het beste weergeven hoe goed Queen wel niet was.
Champions en We Will Rock You zijn doodgedraaid en kan ik eigenlijk nog amper aanhoren .
Vanaf Jazz gaan ze zwalken en zit de klad er een tijdlang behoorlijk in. Deze Laatst na een lange tijd weer eens teruggehoord . Het is niet mijn favoriete album , maar wel een heel stabiele. Ik verhoog 'm uiteindelijk toch een halfpuntje .

Absoluut mee eens.

stuart
Ik houd duidelijk meer van de rocknummers van Queen en mede daarom zijn maar enkele nummers aan mij besteed, hoewel ik altijd graag naar Brian May mag luisteren; de song blijft echter het belangrijkste. Er zijn hier maar een stuk of 3 nummers echt aan mij besteed en de rest vind ik aardig tot (ruim) voldoende.(gitaarwerk van Brian is voor mij echter wél een pluspunt).

bikkel2 schreef:

En dus? Hadden ze niet beter een jaartje kunnen wachten en beter kunnen nadenken over de songs? We kennen het vervolg, van deze band die kostte wat het kost om de één of andere reden elk jaar met een nieuwe cd moest komen.

Geheel terecht klinken ze hier wat meer ''down to earth'' .
Ik vind dat hier nog geen sprake is van een band die het niet meer weet (...)

Down to earth? Geen mooie koortjes, niet meer gepoleist?Inderdaad, het bijzondere is er met News of the world wel van af.

avatar van LucM
Geheel terecht klinken ze hier wat meer ''down to earth'' .

Volledig me eeens. Queen gaat hier naar de simpelere rock (mede onder invloed van punk) maar de songs vind ik hier nog steeds prima zoals het ondergewaardeerde "Spread Your Wings". Met het volgende album vind ik het langzaam maar zeker minder worden.

avatar van bikkel2
Geen mooie koortjes heb ik niet vermeld musician. Dat maak jij er nu dus van.
Evenmin ik met down to earth en minder gepoleist de groep in een negatief daglicht stel.(soberder .....maar niet per definitie minder)
Ik ben wel van mening dat de band met in ieder geval ''Opera , Sheer Heart Attack en Queen II beter voor de dag kwam.
Maar over de hele linie kan ik niet zeggen dat er andere Queenalbums beter zijn.

Father McKenzie
Een onderschat Queen album dat vele prachtsongs herbergt; de single We Are The Champions/We Will Rock You, uiteraard;
Het formidabele Spread Your Wings dat héérlijk gezongen wordt door Freddie, prachtmelodie ook.
Get Down, Make Love, dat een apart ritme heeft, maar goed in elkaar zit.
Het zalig melodieuze Who Needs You, de retro rocker My Melancholy Blues en het lange, uitgesponnen It's Late.
Het nummer Sheer Heart Attack vind ik een pak minder, dit in tegenstelling tot het gelijknamig album van een paar jaar eerder, dàt ik dan wel tot het allerbeste van Queen reken.
Een album dat mijn **** sterren méér dan waard is en na al die jaren flink overeind blijft en dat ik nog geregeld draai.

avatar van bikkel2
Father Mckenzie ; Met Sheer Heart Attack pikt de groep duidelijk een graantje van de heersende Punk mee. Het is wat mij betreft een heerlijk ruig chaotisch nummer. Geniaal vind ik overigens de rust in het begin die het volgende nummer All Dead , All Dead met zich mee brengt na het voorgaande geweld. Heerlijk nummer om lekker uit je dak te gaan. Heel lang een livefavoriet van Queen . Jammer dat ze het uit de set gooide op een gegeven moment.