Soilwork - Övergivenheten (2022)

Zweden
Label: Nuclear Blast

1. Övergivenheten (5:45)
  2. Nous Sommes la Guerre (6:53)
  3. Electric Again (4:22)
  4. Valleys of Gloam (4:11)
  5. Is It in Your Darkness (4:04)
  6. Vultures (5:47)
  7. Morgongåva / Stormfågel (1:33)
  8. Death, I Hear You Calling (4:41)
  9. This Godless Universe (4:41)
  10. Dreams of Nowhere (4:29)
  11. The Everlasting Flame (1:06)
  12. Golgata (4:59)
  13. Harvest Spine (5:10)
  14. On the Wings of a Goddess Through Flaming Sheets of Rain (7:31)
avatar van gigage
Tot mijn grote vreugde zet Soilwork de veldtocht op hun ingeslagen pad voort. In ieder geval op de titeltrack ( vertaald: in de steek gelaten) tevens de nieuwe single.

avatar van ProGNerD
YES, gaat op de watchlist...

avatar van gigage
Het is een drukke luistermaand met iedere week een nieuwe release die alleen al op naam mijn aandacht trekt. In de eerste week van augustus de oude thrashers van Toxik. Vorige week Arch Enemy en dan nu Soilwork. Maar dan zijn we er nog niet. Volgende week Machine Head, de week erna dan eindelijk de nieuwe Megadeth gelijk met Blind Guardian en september vervolgt met Ozzy Osbourne en Behemoth. Ik ga er gemakshalve maar even van uit dat er wat tegenvallers tussen zitten maar dan nog is het aan de band om mij langer te boeien dan een week voordat de volgende zich al weer aandient. En dat lukt Soilwork weer met gemak met deze nieuwe uitgave van maar liefst 65 minuten.

Het laatste wapenfeit was de geweldige EP A Whisp of the Atlantic uit 2020. Het zal dan ook niet meevallen om dat niveau vast te houden maar zo op het eerste gehoor gaat het er weer in als koek. De professionaliteit druipt er weer van af. Veel oog voor detail, geweldige twin leads , pakkende riffs, een zanger die net zo makkelijk schakelt tussen cleane (meerendeel) en harsh vocals, pittige stukken, rustige passages, ja het is weer een lust voor het oor. Soilwork krijgt dus een week om de luisteraar (thatś me) te overtuigen om wat langer in rotatie te blijven voor the next big thing.

avatar van ProGNerD
gigage schreef:
...zo op het eerste gehoor gaat het er weer in als koek. De professionaliteit druipt er weer van af. Veel oog voor detail, geweldige twin leads , pakkende riffs, een zanger die net zo makkelijk schakelt tussen cleane (meerendeel) en harsh vocals, pittige stukken, rustige passages, ja het is weer een lust voor het oor. Soilwork krijgt dus een week om de luisteraar (thatś me) te overtuigen om wat langer in rotatie te blijven voor the next big thing.

Na een 1e keer beluisteren gistermiddag kan ik me hier helemaal in vinden. En wat voor jouw luisteraar geldt, is ook op mij van toepassing, maar ik heb er alle vertrouwen in...

avatar van james_cameron
Lichte tegenvaller, vooral door het overwegend luchtige songmateriaal, dat qua melodie- en zanglijnen meer dan eens nogal flauw uit de hoek komt. Bepaalde songs doen zelfs wel wat denken aan de retro poprock van The Night Flight Orchestra, die andere band van zanger Björn Strid. Zo is het lange en melige Nous Sommes La Guerre echt Soilwork-onwaardig. Gelukkig zijn er ook voldoende sterke tracks aanwezig, zodat de boel niet helemaal de soep in draait, maar al met al vind ik dit toch één van de minste albums van de band.

avatar van gigage
De waardering voor de nieuwe Soilwork valt hier op de site wat tegen, is dat terecht? Ja en Nee
Ja; de luchtige stukken zijn weer ietsje luchtiger dan op Soilwork - Verkligheten (2019) en dat zullen de luisteraars van het eerste uur misschien niet zo bevallen
Nee: Er is ruimte voor een nieuwe doelgroep die de Night Flight Orchestra injecties wel kunnen waarderen en dit wordt met een vakmanschap gebracht die ik bij andere bands nog wel eens mis.

Maar ok, ieder zijn meug, ik hou wel van die aanpak , mits goed uitgevoerd natuurlijk. Er zit altijd wel ergens een verrassing in en dat maakt het wel erg leuk om te luisteren. Is het een meesterwerk? Nee dat dan ook weer niet, maar het zit weer verdomd goed in elkaar.

Album picks: Övergivenheten, This Godless Universe (die violen!) en On the Wings of a Goddess Through Flaming Sheets of Rain