Morphine - Cure for Pain (1993)

Rock / Blues
Label: Rykodisc

1. Dawna (0:44)
  2. Buena (3:20)
  3. I'm Free Now (3:25)
  4. All Wrong (3:41)
  5. Candy (3:15)
  6. A Head with Wings (3:40)
  7. In Spite of Me (2:35)
  8. Thursday (3:26)
  9. Cure for Pain (3:14)
  10. Mary Won't You Call My Name? (2:29)
  11. Let's Take a Trip Together (3:00)
  12. Sheila (2:49)
  13. Miles Davis' Funeral (1:40)
avatar van thebestfreaks
Prachtplaat. Ik merk dat hij ook na de herinneringen van toen, in het hier en nu zijn mannetje staat !
Ik heb ze nog eens live gezien, en toen hadden ze dEUS in hun voorprogramma
Dat waren nog eens tijden .. .haha

Social_Mask
Deze klinkt swingender dan Good, andere sfeer. Op het eerste gehoor klinkt dit erg goed. Geef hier 4* voor, zal wel stijgen.

avatar van LeRoi
Volgens mij toch wel dé plaat van Morphine: Good is ook goed maar deze is in de breedte van een hoger niveau en de sfeer die de plaat uitademt is, ja is echt 'verdovend' geweldig.

Social_Mask
Ik vind juist de sfeer van Good zo mooi. Zo rustgevend, zo jah goed..Dit vind ik ook een erg goed album, met een prachtige afsluiter, maar Good blijft voor mij toch dé plaat van Morphine.

avatar van Paalhaas
LeRoi schreef:

De sfeer is hier juist een stuk minder en de nummers zijn gewoon een stuk catchier, de enige reden dat dit album hoger scoort.

Social_Mask
Idd, maar Candy blijft een geweldig nummer.

avatar van LeRoi
Best, wat jullie willen, dit blijft toch mijn 'Nr. 1 pijnstiller'.....

avatar van LeRoi
Wat een plaat, wat een plaat, ga 'm snel toch eens aanschaffen...

En ook Good, hé

oh wat een muziek! Een paar nummers zijn echt van buitengewone kwaliteit. Mijn Favos zijn toch wel Buena, Candy, Cure for Pain en I'm free now. Top! 5*

'Morphine Users'!

Voor alle verslaafden aan (de sfeer van) Morphine, maar ook voor de overige doorgewinterde muziekliefhebbers, check 'LORD PALF' van de Utrechts/Achterhoekse band Boy Ler (Hollandse Nieuwe !! bij de VPRO !) op bijv.:

of

of

Het nummer 'Miles' zou zo the Leader kunnen zijn voor de nieuwe film 'Control' van onze Anton! (IJZERSTERK NUMMER!!)

avatar van Lin
Lin
Luister het nu op hun myspace, en de stem doet me wel wat denken aan devastations en tindersticks, leuk die piano ook, zeker niet slecht

Social_Mask
De stem gaat wel(vind het zelfs wat eng ), instrumentaal erg goed. Komt niet in de buurt van Morphine, maar het klinkt idd niet slecht nee.

djeffibrelich
''candy says she wants me with her down in candyland''

avatar van Droombolus
De geweldige komposities tillen Cure For Pain voor mij uit boven de andere Morphine CDs. Wat een live band was dit en dat met zo'n van de pot gerukte bezetting ! Mijn muts gaat ( postuum ) diep af voor Mark Sandman.

djeffibrelich
bass gitaar met 2 snaren, een drummer en een saxophonist die 2 saxen tegelijk speelde, maar geen gitarist.

en dan jazz muziek spelen alsof je in een rockband zit.

de unieke bezetting en unieke manier van spelen hebben ervoor gezorgd dat morphine een eigen kenmerkend geluid kreeg.

een band die je kan vergelijken met een boel artiesten maar die zich toch onderscheidde van de rest.

ik weet niet waarom ik ''cure for pain'' ook prefereer, ''good'' is ook zo ijzersterk.
mischien omdat het ongeloofelijk mooie ''i'm free now'' hier op staat, een van mijn favoriete morphine liedjes.
wat ik niet begrijp is dat er gezegd word dat de sfeer hier minder is.
het enige wat echt opvalt is dat ''good'' veel zachter is.
de muziek hier op is gewoon letterlijk luider.
er staan energieke catchy nummers op , zoals ''candy'' en de
titelsong.
maar wat dan niet te denken over ''have a lucky day'' en ''the only one'' van ''good''.
die waren toch ook catchy?
ik kan dezelfde melancholieke sfeer van ''good'' gewoon terughoren in de prachtige composities van ''in spite of me'', ''miles davis funeral''(bloedmooie instrumental die beslist 10 minuten langer had mogen zijn, als die post-rockers het kunnen met hun halve-gare instrumentals?) en eerder genoemde ''i'm free now''.

afgewisseld met nummers die zo hard mogelijk rocken als dat een blaasinstrument kan rocken levert dit een geweldig album op,
die iedere jazz en/of rock liefhebber zou kunnen waarderen en zeker een van de mooiste albums die ik ooit heb gehoord (niet moeilijk als je weet dat ik de hele dag, elke dag alleen maar naar The Cure luister)

mijn muts gaat ook af voor deze briljante noir-blues?, jazz-rock? band.

avatar van Freggel
Mensen, wat een wereldplaat, ik ga morgen met maar 1 missie naar de platenzaak! 5 dikverdiende sterren! en als ik mijn top 10 eenmaal heb herzien, dan is de kans groot dat deze plaat hoog komt te staan!!

zeker, kopen die handel.

Social_Mask
Afgelopen dagen erg vaak beluisterd en ik verhoog dit naar 5*, wat het direct een hoge Top10 plaatst geeft. Mijn voorkeur gaat nog wel naar Good, maar het scheelt zeker niet veel. Morphine is geweldig!!!

avatar van HiLL
Twee platen van Morphine in je top, is dat niet teveel van het goede

Lijken toch behoorlijk op elkaar.

aidoo
Man, man man. Ik zit nu gewoon in zo'n fase dat ik de drang voel om deze plaat minstens twee keer per dag te draaien. Anders voelt het gewoon niet goed, dan mis ik op de een of andere manier iets in mijn dag.. Meer van dit spul!

De andere albums zijn net zo goed?

aidoo schreef:
De andere albums zijn net zo goed?

jazeker
vooral ''good'' en ''the night'' zijn prachtig, ''yes'' is voor mij ook een favoriet en ''like swimming'' heeft hier een niet zo hoog gemiddelde maar die vind ik zelf ook de moeite waard.

avatar van dj maus
Ik was hier in 1993 behoorlijk fan van. Speelde toen zelf ook bariton-sax. Het concert op Pinkpop was goed, maar had ze destijds liever in een donkere nachtclub gezien.

Ben later afgehaakt, vond de nummers te veel op elkaar lijken en het wat holle geluid ging me irriteren. Heb de cd toen ook weggeven.

Onlangs voor een prikkie op eBay gescoord. Zal 'm niet dagelijks draaien, maar er hangt toch wel een fijn gevoel van nostalgie aan vast.

dj maus schreef:
.....maar had ze destijds liever in een donkere nachtclub gezien.......

....heb ze destijds bij mijn eerste bezoek aan NSJ in Den Haag in de kleinste zaal (ben naam effe kwijt, maar de zaal voor nwe, 'exp./crossover' jazz zeg maar) aldaar gezien.....Kende de CD al wel, maar na deze NSJ-gig was ik definitief verkocht: heerlijke sound waarvan je de platen niet te vaak moet draaien maar als je het dan ook weer draait.....

N.b.
Band die ik, kan het niet exact duiden, altijd in adem noem met 'Soul Coughing'....

LeRoi schreef:

N.b.

toch wel begrijpelijk
was uit dezelfde tijd en met eenzelfde nogal minimaal aandoend jazz/blues-achtig geluid, dat in schril contrast stond tot het houthakkersgitaargeweld dat toen hip was

dj maus schreef:
[...... andere bands die in dezelfde adem genoemd kunnen worden, zijn bijv. G. Love & Special Sauce en Presidents Of The USA (althans ten tijde van hun eerste plaat)..

....G. Love: zeker, zijn debut-plaat was een verademing!
...Presidents: vind ik toch van een iets andere orde (imo niet echt vernieuwend maar overigens wel een prima 1ste plaat)

Namen van bands die in het verlengde van Morphine naast 'Soul Coughing' nog verder te binnen schieten (zeker uit die tijd) zijn '16 Horsepower' en natuurlijk 'Red Snapper' (m.n. eerste 3 platen van belang).....

avatar van dj maus
Vergelijking met de Presidents vooral vanwege de - instrumentaal gezien - vrij minimale aanpak met tweesnarige bas, driesnarige gitaar en drums.

Hadden verder inderdaad weinig jazz/blues-invloeden.

avatar van LucM
Morfine viel mij destijds op vanwege zijn zeer aparte sound : jazzy-getinte rock zonder gitaren (behalve het folky "In Spite of Me") maar met enkel begeleiding van bas en saxofoon. Dit album werd algemeen ook beschouwd als de beste van Morphine, vandaar deze keuze.
Na jaren nog een keer beluisteren klinkt dit nog steeds fris, sfeervol en uniek, het prachtige album blijft staan als een huis. Naast de single "Cure for Pain" vind ik "Buena" en afsluiter "Miles Davis' Funeral" geweldig.

avatar van Bartjeking
Misschien een paar jaar te laat ontdekt, maar beter laat dan nooit. Echt een unieke sound heeft deze band, jammer dat ze niet meer bestaan. Hoogtepunt op deze plaat is voor mij het prachtige I'm Free Now...geweldig. De eerste keer dat ik dit nummer hoorde had ik meteen kippenvel.

Social_Mask
For a long time I thought that you'd be coming back to me
Those kind of thoughts can be so cruel.. so cruel

Jaja, net weer gedraaid. Blijft toch puur genieten dit.