Morphine - Cure for Pain (1993)

Rock / Blues
Label: Rykodisc

1. Dawna (0:44)
  2. Buena (3:20)
  3. I'm Free Now (3:25)
  4. All Wrong (3:41)
  5. Candy (3:15)
  6. A Head with Wings (3:40)
  7. In Spite of Me (2:35)
  8. Thursday (3:26)
  9. Cure for Pain (3:14)
  10. Mary Won't You Call My Name? (2:29)
  11. Let's Take a Trip Together (3:00)
  12. Sheila (2:49)
  13. Miles Davis' Funeral (1:40)
avatar van AOVV
erg aparte plaat van een erg aparte band. Dit klinkt inderdaad nog altijd zeer fris en sfeervol!

avatar van LeRoi
Eindelijk deze plaat dan toch ook maar op schijf binnen. En terecht: eigenlijk vind ik dit toch wel een KLASSIEKER! Elk nummer is weer een pareltje op zich. Wel heb ik nog steeds, en dat had ik ook toen ik de plaat 16 jaar gelee voor het eerst hoorde, dat ik de nrs liever afzonderlijk hoor. Een hele plaat Morphine is wel een hele hoop.... uhhh....Morphine...zeg maar. Verhoog naar 4,5 en ga 'm de komende tijd toch maar eens vaker in zijn geheel draaien en wellicht dat 'the full monty' aan de horizon verschijnt.....

Mijn favo's: Buena en Mary won't you........SUBLIEM gewoon!

avatar van Skandolphus
Ik heb hem nog niet genoeg geluisterd, maar voor nu; een *3.

avatar van essence
topplaat!
en ik was vergeten hoeveel bekende nummers hier wel niet opstaan. Het was jàren geleden dat ik deze nog had gehoord (ik heb hem ook nooit in bezit gehad) en x jaren later ken ik nog bijna ieder nummer van deze plaat.

avatar van musiquefrique
Unieke band met unieke sound die op dit album hun beste songs bundelen tot één van de beste albums van de jaren '90. Onnavolgbare, minimalistische, maar sfeervolle combinatie van rock en jazz. Voorgedragen met het melancholieke stemgeluid van Mark Sandman.

Een album dat over twintig jaar niets van zijn sfeer en zeggingskracht verloren zal hebben en dat door nieuwe generaties 'herontdekt' zal worden.

avatar van Hendrix4live
Heerlijke lage tonen, goed gebruik van de saxofoon, blues dat lekker jazzy gespeeld is, en een warme maar krachtige stem.

Deze plaat is zó relaxed. En toch geeft het ook ook eigen sfeer waarvan je niet weet wat het is.

5* voor deze klassieke plaat.

avatar van Deren Bliksem
Ik vind dit meer jazz-achtig met een bluesy randje. Heerlijke plaat inderdaad van een prima bandje.

avatar van Cannabooze
Wat een heerlijke plaat. Ik ontdek het nu pas. Maar goed. Deze zal snel origineel belanden in mijn platenkast.

Als ik hier naar luister, krijg ik tevens zin om naar Dave Matthews Band te luisteren, want zo'n band is het. Alleen is DMB een Jazzband, die hetzelfde kunstje, op een andere manier flikt. Maar deze bluesheren weten er ook een prachtig werk van te maken.

Lekkere volle muziek. Dat verliest de aandacht niet snel.

BobbieMarley
AOVV schreef:

Dat valt wel mee. Hebben zelfs ooit op Pinkpop opgetreden. Voor mij is dit trouwens het beste album ( vlak op de voet gevolgd door Good) hierna werd het voor mij per album helaas steeds een beetje minder.

Ulfat-e-Zulmat
Ikzelf vind Good hun beste, maar de rest is ook geweldig, hoor. Alleen Like Swimming zou ik 'minder' willen noemen. De albums verschillen onderling ook wel best van elkaar; later trad jazz veel meer op de voorgrond dan voorheen, maar dat deed in geen enkel opzicht afbreuk aan de kwaliteit. Morphine blijft dan ook mijn favoriete band. Prachtige muziek.

avatar van Masimo
Wat is Buena toch een heerlijk nummer, zeg!

avatar van kobe bryant fan
Ook Cure For Pain is een erg sterke plaat, de blazer geeft de plaat een Jazzy sfeertje en opnieuw is het baswerk erg goed. Mark zingt ook erg goed. Toch vind ik Good net iets beter.

avatar van Boomer
Pareltje dit, ik neem deze cd standaard mee wanneer ik een versterker of speakers ga testen.

avatar van Ronald5150
Wat nou gitaren?! Morphine laat op "Cure for Pain" horen dat je met slechts een twee snarige bas, drums en een saxofoon een spannende een meeslepende op blues en jazz gebaseerde rockplaat kunt maken. De hele plaat ademt de sfeer van een rokerige nachtclub uit. Donker, dreigend, maar tegelijk sfeervol en energiek. De niet voor de hand liggende combinatie van instrumenten, aangevuld met die diepe roestbruine stem van Mark Sandman vormen een samenhangend geheel die de gehele plaat blijft verrassen, waar je gezien de ogenschijnlijk beperkte variatiemogelijkheden eentonigheid zou verwachten. Het tegendeel is waar. "Cure for Pain" is een pareltje uit mijn muziekcollectie. Muziek voor de late en vroege uurtjes!

avatar van wibro
De derde keer dat ik nu dit album beluister en het wordt alsmaar beter. In het jaar dat dit album uitkwam liet ik het aan mij voorbij gaan. De tijd was er waarschijnlijk nog niet rijp voor. Nu wel in ieder geval. Heerlijke sfeervolle muziek van deze tot voor kort voor mij volstrekt onbekende band.

avatar van lennon
Dit album destijds meteen aangeschaft.

Heerlijke plaat met een negatieve eigenschap: hij gaat na een tijd zo erg vervelen dat ie jaren lang in de kast heeft gelegen.

Nu, na jaren weer eens uit het stof getrokken, en kom tot de conclusie dat ie toch wel heel lekker is! Waarschijnlijk voor een paar maanden, en dan kan ie de kast weer in tot 2020.

avatar van Ernie
Orgineel bij Sinds de Docu op Canvas een paar weken geleden ben ik toch wel gebeten door deze band met dat heel aparte geluid. Stem volgt binnenkort..

avatar van Lura
lennon schreef:
Dit album destijds meteen aangeschaft.

Misschien eens minder vaak draaien. Dan hoeft ie misschien niet tot 2020 in de kast. Vind dit nog steeds een geweldige plaat!

avatar van frolunda
De titel dekt precies de lading.Mooie en originele combinatie van Jazz,Blues en (een beetje) Rockabilly.

Hoedijk
Morphine weer eens uit de cd kast gehaald. Wat een prachtige plaat, Cure for Pain. Band met een unieke sound, is moeilijk te plaatsen. Dat maakt je niet zo vaak mee ...

Voor t eerst gehoord bij mn beste vriendin...en f*ck wat isdit een briljant album. Het is heel moeilijk om de laatste weken iets anders dan Morphine te luisteren!

avatar van spinout
Wat deze plaat in de Blues top zoveel doet begrijp ik niet, want dit is totaal geen blues. Er staan wel meer vreemde platen in de MuMe blueslijst, maar deze topt alles. Bij de Metal lijst staan alleen hardcore metal platen, en bv. geen Black Sabbath. Dan verwacht ik bij de Blues lijst slechts pure blues aan te treffen, geen Morphine. Dit gezegd hebbende, beviel dit album mij best. Een originele bezetting en mooie nummers. Maar geen blues!

Misterfool
Morphine is dan ook een band die eigenlijk niet echt in de gebruikelijke genre's valt. Is het rockmuziek? ja, maar het is ook weer atypisch door het gebruik van blazers en het missen van een leadgitaar. Is het jazz? Nee, want het is niet geïmproviseerd. Blues? wellicht niet, maar morphine heeft wel het rokerige café-gevoel dat blues ook heeft.

avatar van Ronald5150
Misterfool schreef:
Blues? wellicht niet, maar morphine heeft wel dat rokerige café-gevoel dat blues ook heeft.

Eens met Misterfool. Blues draait niet alleen om het typische akkoordenschema, maar juist om gevoel, beleving en sfeer. Dus wat dat betreft straalt "Cure for Pain" in mijn ogen en oren dus wel degelijk blues uit.

avatar van Sater
Huh? Ik ontdek net pas dat de overgebleven bandleden samen met ene Jeremy Lyons al tijden optreden onder de naam Vapors of Morphine. Binnenkort zijn ze ook in Nederland te zien.

Ze spelen ook nummers van dit album. Hier een heropgenomen Sheila

Klinkt helemaal niet verkeerd. Is hier iemand bekend met deze band?

avatar van Leeds
Ronald5150 schreef:

Absoluut. Heerlijk relax plaatje en redelijk apart in vergelijking met andere bands uit die periode.

avatar van jurado
Sinds 28-11 weer te koop op vinyl!

avatar van bikkel2
Lekker album.
Moeilijk om dit in een bepaalde catagorie te plaatsen.
Het is wat jazzy, mede ook door de ronkende sax die regelmatig de boventoon voert, maar het rockt op een bepaalde manier daardoor ook.
In ieder geval een hele fijne onderscheidende sound, waar vooral de eerste helft van de plaat een hele goede indruk maakt.
Doordat er geen electrische gitaar te bespeuren is ( de basgitaar is daar een soort van vervanging van) blijft het geluid erg transparant en dat bevalt mij wel.
Zo komt de zang er lekker uit en zijn de composities nu ook nog van een opmerkelijke frisheid.
Voorlopige favo's: Buena, I'm Free Now, All Wrong, de titelsong en Sheila.
Het debuut ook maar eens gaan proberen.

avatar van Minneapolis
Iemand die deze "nieuwe" release kent? Live at Warfield

avatar van Johnny Marr
Buena en het titelnummer Schitterend album...