Beirut - The Flying Club Cup (2007)

Folk / Wereld

5. La Banlieue (1:57)
  6. Cliquot (3:51)

met Final Fantasy

7. The Penalty (2:22)
  8. Forks and Knives (La Fête) (3:33)
  9. In the Mausoleum (3:10)
  10. Un Dernier Verre (Pour la Route) (2:51)
  11. Cherbourg (3:33)
  12. St. Apollonia (2:58)
  13. The Flying Club Cup (3:05)
avatar van Justinx
The Flying Club Cup
Beirut
Genre: World | Release: 09/10/07
Score: 4*

Zach Condon wist ons vorig jaar goed te verassen met Gulag Orkestar, het debuutalbum van zijn band Beirut, waar Condon zogezegd het meesterbrein van is. Dit jaar heeft de band haar tweede album The Flying Club Cup uitgebracht die duidelijk geinspireerd is op de stad Parijs in de beginjaren van 1900.

Meteen valt op hoe groot die inspiratie is geweest; de nummers hebben veel weg van oude Franse chansons en lijken we op momenten eerder naar een Jacques Brel-plaat te luisteren, dan naar de nieuwe Beirut. De Engelse nummers die op het vorige album nog zo herkenbaar waren hebben plaats moeten maken voor Franse nummers als Le Banlieue en Un Dernier Verre (Pour La Route). En hoewel de nummers veelal nog steeds in het Engels worden gezongen, is de Franse sfeer duidelijk hoorbaar. Het instrumentarium is aangevuld met Franse hoorns en eufoniums en zijn instrumenten als de accordeon en het orgel zijn naar voren gebracht. The Flying Club Cup heeft hierdoor een vollere sound gekregen dan haar voorganger die veelal alleen een ukelele bevatte. Ook de strijkerpartijen zijn goed vertegenwoordigt op de nieuwe Beirut plaat. Condon heeft hier hulp gekregen van grootmeester Owen Pallett, violist van de populaire Canadese indieband Arcade Fire en bekend van zijn soloproject Final Fantasy, muziek gedreven door prachtige strijkerpartijen. Nummers als In The Mausoleum hebben hierdoor een mooie invulling gekregen van strijkers die dweperig voortvloeien over het gehele album. Een ander hoogtepunt is A Sunday Smile, een fijn nummer die in Beirut-termen minder bombastisch is dan eerder verschenen werk. Het zachte elektronische briesje dat door heel het nummer heen wandelt, wordt hier vergezeld door een orgeltje, de klagerige stem van Condon en een paar bescheiden blazers.

Conclusie:
The Flying Cup Club is het muzikale hoogtepunt van 2007 en is een must voor liefhebbers van 21ste eeuwse wereldmuziek. Zach Condon levert hier opnieuw een topplaat af.

Voor de wereldmuziek-albums die dit jaar zijn uitgegeven is The Flying Club Cup, naast Erbaluna van Urban Trad, het beste wat je kunt krijgen op het gebied van 21ste eeuwse wereldmuziek. De sound van het debuut is enigszins behouden en persoonlijk ben ik daar wel blij om. Waarom de formule veranderen als de oude nog gewoon werkt? Nogmaals is The Flying Club Cup er een die je in de kast moet hebben staan.

avatar van Migo
Hm, ik moet deze nog even wat vaker luisteren. Ik heb na een paar keer niet al te aandachtig luisteren de indruk gekregen dat het allemaal nogal veel op elkaar lijkt. En dat 'gezwier' van zijn stem gaat me af en toe ook flink tegenstaan.
Nantes is, zoals hier al vaak is gezegd, inderdaad prachtig.

Justinx schreef:
Wat is dat voor vreemde onderstelling?

Ik ben het er ook niet mee eens, het is een prachtplaat, maar hij mag toch ook zijn mening geven, of niet soms?

avatar van Justinx
Heb ik gezegd dat hij niet zijn mening mag geven dan?

avatar van Jeanneman
Met elke luisterbeurt word ik hier weer een beetje vrolijker van. Ik ben nog steeds niet klaar met mijn toplijst van 2007, maar deze CD stijgt en stijgt en stijgt.

Nantes deze week binnen in de ultratop zowaar(!) op 14!
Dat zoiets kwalitatiefs in een commerciële lijst staat, schitterend.

Sietse
was de ultratop?

yoeridedeygere
de top 50 van de best verkochte singles in Vlaanderen

avatar van wooz
Op iTunes zelfs de op één na best verkopende single.

avatar van Migo
De extra luisterbeurten hebben zich uitbetaald. Ben nu ook van mening dat dit een bijzonder mooi album is. Nantes en A Sunday Smile bekoorden mij al vanaf het begin, maar nu heb ik ook de schoonheid van de andere nummers ontdekt. Ik zet hem weg op 4,0 sterren.

avatar van wooz
Hij begint hier nu ook te vallen...

jan.vinyl
Voor mij is dit de mooiste plaat van 2007. Vooral Guyamas Sonora en In The Mausoleum zijn prachtig. Zijn vorige lp Gulag Orkestar was goed, maar deze is nog beter.

avatar van Jumperjack
Ik heb hier naar geluisterd omdat Sara Quin ( Tegan & Sara) het in haar top 10 over 2007 had staan. Ik vind het echter 3x niks, ik zal geen stem uitbrengen omdat ik simpelweg niet van dit genre hou.

Normaalgezien is dit ook niet mijn genre van muziek. Maar 'Nantes' heeft me warm gemaakt om toch eens de volledige cd te beluisteren. Het was wennen, maar na een paar luisterbeurten kon het mij wel bekoren. Persoonlijk vind ik het een ideaal album om de zondagmorgen mee wakker te worden. Ik kende Beirut's vorige werk niet, dus was ik wel enorm verbaasd dat zo'n prachtige sem afkomstig was van een 20-jarige jongen! Ik ben nogal een stemmenfreak, dus deze stem staat zeker in mijn top 10.

avatar van HiLL
Sietse schreef:
Is er nu gewoon echt iets mis met jouw oren, of ligt dat aan mij.
Hier is een ding van zeker, geen auto tune, geen computer bewerkt stemmetje, gewoon eerlijk zoals het hoort.
Dat kun je bij die commerciële muziek waar je het over hebt in 99% van de gevallen niet zeggen.

------>

gerre schreef:
Nantes deze week binnen in de ultratop zowaar(!) op 14!
Dat zoiets kwalitatiefs in een commerciële lijst staat, schitterend.

Het wordt hier ook wel gedraaid (Radio 2). Maar echt een hit zal het wel niet worden.

Xander
Een zeer mooi, licht verteerbaar album! Ik wacht nog om een score te geven, maar het wordt 4* +/- 0.5*. Mooi!

herman schreef:

geweldig, nu nederland nog. eindelijk een land die wat goede muziek kan waarderen dus (massaal)

beter dan al die neppe r&b en hiphop bij ons

Sven Bersee
Ik hoor eigenlijk ook nooit hip-hap op de radio hoor. Maar daar is wel degelijk kwaliteit aanwezig, ook al is het schaars, Typhoon bijvoorbeeld. Wat Ty voor mij is voor de Hip-Hop, betekent Beirut voor mij voor de Folk.

UnknownPleasure
Wat een muziek is dit...

Een vriend van mij bood mij dit een paar weken geleden meerdere malen aan, en ik vond alleen Nantes er uitspringen. ..

Maar nu ik het vaker heb beluisterd komt het mijn hoofd niet meer uit! Alle nummers zijn werkelijk prachtig.

Geweldige plaat, jammer genoeg kom ik er te laat achter om het in m'n top 10 te zetten van 2007, want daar had het zeker een van de hoge posities mogen veroveren!

Ik begin met een 4.5*

avatar van LucM
Tussen de vele geijkte hitparadepop van vandaag trok het nummer “Nantes” onmiddellijk mijn aandacht vanwege de aparte begeleiding en sfeer en natuurlijk wilde ik meer van dat.
Deze muziek doet mij denken aan een druk terrasje op een hete zomeravond. Dit is bijzonder sfeervolle muziek met een heel aparte begeleiding (accordeon, blazers, orgel), een zanger met een aparte stem en vooral: pakkende composities die bij elke luisterbeurt beter worden. Volgens mij het beste album dat vorig jaar werd uitgebracht.

Larsch
Op één in mijn eindejaarslijst. Ik durf nog nét geen 5,0* aan, maar wat is Zach Condon een fantastische artiest. Ik hoop trouwens dat Owen Pallett ooit sámen met Condon (in plaats van hier en daar helpen) een CD gaat maken, een echt goede samenwerking zou volgens mij echt prachtige muziek kunnen voortbrengen. Al kan ik zijn invloeden nu ook wel horen op The Flying Club Cup.

Cherbourg is overigens het hoogtepunt, samen met Nantes en In The Mausoleum. 4,5* (voor nu).

Sven Bersee
Larsch schreef:
Ik durf nog nét geen 5,0* aan

Ik wel, maar ik heb het er niet voor over. Probeer jij eens een 4,8.

Larsch
Hoe kan dat dan, het werkt niet. :S :S :S :S :S :S :S :S :S

Maar even zonder gein:

Het album is wel een 4,75 waard imo. Een vijf... mwoah, nog niet iig. Daarvoor mis ik toch een beetje de Elephant Gun-achtige song.

avatar van Koerok
Het heeft wel iets qua stijl, maar de composities vind ik allemaal net iets missan. Het chorus van A Sunday Smile begint prachtig, maar blijkt vrij eentonig. Hadden ze daar niet wat iets meer variatie in kunnen brengen?

avatar van aerogp1
Ken het album inmiddels erg goed. In eerste instantie dacht ik dat dit een groeiert was, dus luisteren luisteren luisteren.

Ik denk dat ik de moed maar op ga geven. Er is nou niks wat eruit springt voor mij, het klinkt wel aardig maar het doet me niks!

Ik vrees het ergste voor Beirut en ik denk dat ik dit album maar beter niet kan beoordelen.

UnknownPleasure
Zonde Geef het nog een kans!!!!!! nog een

avatar van tnf
tnf
Een erg apart album dat ik de laatste tijd aan het verkennen ben. Het lijkt in niets op de meeste andere muziek waar ik naar luister, maar het heeft iets interessants. Iets wat me aantrekt.

Dikke kans dat dit album voor mij dezelfde weg gaat bewandelen als die eersteling van Badly Drawn Boy: een voor mij nogal 'afwijkend' schijfje dat op een gegeven moment toch in m'n cd-kast terecht gaat komen (bij die van BDB is dat een aantal weken terug gebeurd). Qua sfeer hoor ik hier en daar trouwens overeenkomsten tussen dat album en deze. Dat pure en ontspannen gevoel.

'Nantes' blijft eruit springen, maar sommige andere tracks zijn nu ook aan het groeien voor mij.

Mooie hoes trouwens.

EVANSHEWSON
Ik heb er nog maar enkele songs van gehoord, die me allen erg aanspraken, ik denk dat ik deze maar eens ga scoren!

avatar van IMPULS
Pure melancholie mensen. Dat is het gevoel bij Beirut. Meeslepend ook.
En daarenboven natuurgetrouw geproduceerd. Echt en eerlijk.
Check website of DVD nog eens: zelden beeld en geluid zó bijeen zien horen/horen zien.

En nog steeds, 5 maanden na uitkomen blijf ik 'm vaak luisteren. Wat een zwier.
Het komt wel goed met de wereld....
Geweldig.