Beirut - The Flying Club Cup (2007)

Folk / Wereld

5. La Banlieue (1:57)
  6. Cliquot (3:51)

met Final Fantasy

7. The Penalty (2:22)
  8. Forks and Knives (La Fête) (3:33)
  9. In the Mausoleum (3:10)
  10. Un Dernier Verre (Pour la Route) (2:51)
  11. Cherbourg (3:33)
  12. St. Apollonia (2:58)
  13. The Flying Club Cup (3:05)
Father McKenzie
Onlangs dit album goedkoop kunnen scoren, en het bevalt prima; Leuke aanwinst, prachtig instumentarium. De muziek doet soms denken aan zigeunermuziek en neigt hier en daar naar klezmer.

Prima album!

mathieudc
Had al veel over Nantes gehoord maar had er tot nu nooit naar geluisterd en ik moet zeggen: schitterend nummer! Hier wil ik wel meer van horen.

mathieudc
Het is inderdaad wel een groeier, voor mij althans. Net zoals UnknownPleasure vond ik ook enkel Nantes (samen met het prachtig instrumentale Banlieu) eruit springen bij de eerste luisterbeurt. Ondertussen heb ik het volledige album al wat 'leren' waarderen op enkele liedjes na, met name Cherbourg en St. Apollonia. Voor de rest allemaal mooie nummers met een aparte sfeer!

Misschien toch ook eens op zoek gaan naar de voorganger.

avatar van c-moon
Het zal wellicht aan mij liggen, maar dit is toch een echte teleurstelling voor mij.... wat een slaapverwekkende muziek zeg..... Jammer....

Goed, de plaat hééft zijn momenten, maar zo bijzonder vind ik het helemaal niet en de hele "fuzz" er rond begrijp ik dan ook helemaal niet.... een zwaar overschat en overgewaardeerd plaatje naar mijn bescheiden mening...

Ik besef dat ik hier wellicht veel onbegrip zal oogsten, maar ik kan het echt niet bijzonder vinden hoor.. allemaal wel goed gedaan, maar raken doet het me op géén enkel moment.... het kabbelt allemaal rustig verder, maar wordt nooit eens echt boeiend, laat staan opwindend... geen enkele track geeft me een "yes" gevoel...
En enkele nummers ver in het album heb ik al de neiging de CD voortijdig af te zetten....

Ik deel dus niet in het hoerageroep en huldebetuigingen, en met alle respect de vergelijkingen met sommige grote muzikale waarden vind ik toch lichtjes overdreven...
Maar goed.
Breng maar aan de pek en de veren. Want volgens menigeen ben ik hier nu wellicht heiligschennis aan het plegen...

Sorry, dan, maar mij raakt dit plaatje géén seconde...

Spijtig!

FatBottomedGirl
Heb het album vandaag een keer of 3 a 4 voorbij horen komen op de mp3 en ik moet zeggen dat ik het een aangename afwisseling vind tussen de over het algemeen alternatieve rocknummers wat op diezelfde speler te vinden is.

En tsja, als én EVANSHEWSON én Father McKenzie dit album een aanrader vindt....

Mijn favorieten zijn 'Nantes' en 'A Sunday Smile'. Daarvoor alleen al zou ik het album kopen. En de hoes natuurlijk , nostalgie alom...

avatar van Yeahz
Inderdaad, deze nummers behoren ook absoluut tot mijn favorieten .

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Toevallig dat dat de twee singles zijn?

wcs
Dit was toch wel 1 van mijn favorieten van vorig jaar, de sfeer die deze beirut met al zijn vreemde blaasinstrumenten weet op te roepen is er eentje om te koesteren.
Door het gebruik van de meest gekke en (voor mij) onbekende instrumenten waan je jezelf in een middeleeuws tafereeltje. Alsof ik plots in de tijd teruggeworpen wordt en me opeens op het terras van een cafeetje in het parijs van de 16de eeuw bevindt. Er zit een groepje te spelen dat voor een vrolijke sfeer zorgt en overal zie je dronken mensen vrolijk in het rondhuppelen op de tonen van beirut.
Dit album weet mijn dag dan ook altijd op te fleuren en nu de zomer af en toe toch wat dichterbij lijkt te komen, zou het wel eens kunnen dat deze weer wat vaker gaat opstaan.
De topper blijft voor mij nog altijd Nantes aangezien ik via dat nummer beirut ontdekt heb. Het begint heerlijk met dat aparte ritme en bloeit ook mooi open, ook geniaal vind ik die discussie middenin dat nummer. Al vanaf de 1ste maal vond ik het wel iets hebben.
Maar eigenlijk is natuurlijk elk nummer goed, de accordeon en vele blazers zorgen voor een fantastisch geluid dat heel de cd een torenhoog niveau weet te halen.
Nu ik hem weer herontdek zit er niets anders op dan er nog een halfje bij te doen voor dit sfeervolle album.

avatar van neyonn
nja, alle gevoelens die door dit album bij mij worden opgeroepen werden hierboven prachtig samengevat door wcs

tFCC geeft je gewoonweg een vrolijk gevoel zelfs al ben je met je fiets in de gietende regen op weg naar een saaie les, wat in mijn geval een hele prestatie is

Jensi
Toen de plaats net uit was heb ik hem helemaal grijsgedraaid.

Verdient zeker een plek in mijn top 10.

Voor de liefhebbers hier trouwens een leuke link:

(Alle nummers van tFCC met mooie live uitvoeringen).

5*!

avatar van Nubis
Heb net tijdens een workshop gedanst op Nantes, wat een geweldig nummer! Ga zo snel mogelijk deze muziek downloaden. _o_

avatar van De-noir
Een cd waar ik altijd het zonnetje van in mijn bol krijg. Rijkelijk begeleid met accordeons, strijkers, blazers en folkgitaren doet Gordon en zijn band me sterk verlangen naar een zwoele zomeravond met veel spijs en drank. Ondanks de ietwat klagerige zang ervaar ik dit album namelijk echt als bourgondische muziek. Gezelligheid alom. Armen in elkaar, en broederlijk meeblèrren: 'A sunday smile, and we felt true'

De plaat doet me door ook sterk aan het Montmartre van Parijs denken. Je waant je zo op Place du Tertre met al zijn boetiekjes en schilders Ik zou zeggen: Edith Piaf is dood, lang leve Beirut! (laat het de Fransen niet horen.. )

avatar van hansjuvefan
prachtige folk-album weeral. Gezellige, vrolijke muziek met mooie trompetsolo's. Mijn meest beluisterde album voor het moment. Ik heb hen nog maar juist ontdekt. Ik kende het liedje 'nantes' voordien wel. De andere nummers zijn minder commercieel, maar doen er zeker niet voor onder....

Ik probeer erin te komen, maar tot nu toe lukt het nog niet. Toch nog maar een paar keer vaker luisteren want ik voel dat dit een goed album is.

freakyy schreef:

Kan je alleen maar adviseren om vaker te luisteren. In het begin kon ook alleen Nantes bij echt "pakken",maar na een tijdje ontbloeide zich de genialiteit van het album..

Zie dat je Funeral van Arcade Fire ook in je top 10 heb,dus dan zal je met Beirut totaal geen moeite hebben.

avatar van berghti
0,5
Niet leuk.

avatar van De-noir
Sterke argumentatie

avatar van lauradance
Als ik Beirut hoor dan heb ik altijd zin om op vakantie te gaan, heerlijke wegdroomliedjes.

khonnor
zoveel beter dan die nieuwe u2 plaat...

zo, kunnen we de u2 fans bij un zoektocht naar u2 ook eens laten kennismaken met muziek die lekker ongedwongen en naturel tot stand komt...

avatar van LucM
Waarom die vergelijking met U2, khonnor? Zelf vind ik dat een fantastisch album maar de muziek lijkt in de verste verte niet op dat van U2 (waar ik ook fan van ben).

khonnor
och, de nieuwe u2 een slechte score geven geeft blijkbaar aanleiding tot uiterst idiote opmerkingen als "gij hebt gene smaak".

laat mij dus ook ne keer kinderachtig doen he?

maarre, ik heb wel een punt: deze plaat is redelijk organisch tot stand gekomen en klinkt toch zovele malen beter en lekkerder in de oren dan die nieuwe u2, waar letterlijk een paar jaar aan gesleuteld is....

avatar van aerogp1
Nubis schreef:

Hoe krijg je het voor elkaar om te dansen op een nummer als 'Nantes'? Mij klinkt het niet zo dansbaar in de oren

aerogp1 schreef:

Jawel hoor, gewoon helemaal losgaan in de muziek, alle ledematen spastish gaan bewegen en de teksten dronken meebleren .
Zo vaak gedaan.

Maar ff sirieus, ben wel benieuwd hoe zoon dans er dan uitziet.

Ik stel me er een veel statigere dans bij voor. Sowieso bij het intro.

avatar van Violet_Hill
Een heerlijke plaat met lekkere wegdroom nummers. A Sunday Smile vind ik echt een topper!

avatar van aerogp1
herman schreef:
Ik stel me er een veel statigere dans bij voor. Sowieso bij het intro.

Zo'n klassieke neoromantische dans, compleet met pruiken en pantalon .

avatar van Fatalist
aerogp1 schreef:
Ken het album inmiddels erg goed. In eerste instantie dacht ik dat dit een groeiert was, dus luisteren luisteren luisteren.

Ik denk dat ik de moed maar op ga geven. Er is nou niks wat eruit springt voor mij, het klinkt wel aardig maar het doet me niks!

Ik vrees het ergste voor Beirut en ik denk dat ik dit album maar beter niet kan beoordelen.

Misschien moet je Gulag Orkestar eens proberen. Klinkt een stuk minder 'pop-achtig'. Hierbij komen de blaasinstrumenten veel beter tot hun recht.

Ik heb de cd nu een keer of 5/6 gehoord en ik vind het mooi. Maar het pakt me nergens, glijd allemaal een beetje langs me heen helaas.

3.5 en hopen dat ik nog in de ban kom.

avatar van De Daniël
De zang begint me na een tijdje wel een beetje te irriteren en de toeters ook. A Sunday Smile en Forks and Knives vind ik dan wel top, maar de rest beklijft niet zo. Het is ook niet zo zeer dat dit slecht is of iets dergelijke, maar dezelfde manier van een nummer brengen gaat wat vervelen.