dEUS - How to Replace It (2023)

geen stemmen

Belgiƫ
Label: [PIAS]

1. How to Replace It (5:30)
  2. Must Have Been New (3:46)
  3. Man of the House (5:12)
  4. 1989 (5:05)

met Lies Lorquet

5. Faux Bamboo (4:27)
  6. Dream Is a Giver (4:34)
  7. Pirates (4:42)
  8. Simple Pleasures (3:32)
  9. Never Get You High (3:36)
  10. Why Think It Over (Cadillac) (5:07)
  11. Love Breaks Down (3:42)
  12. Le Blues Polaire (6:36)
  • vanaf vrijdag 17 februari te koop
avatar van Poles Apart
Kijk eens aan. Benieuwd wat de heren ervan gebakken hebben. Nog geen teaser/voorloper/single? Kon niet direct iets vinden.

Goed dat ze terug zijn.

avatar van repelstefan
Ik moest even goed kijken naar het jaartal, dacht dit moet wel een oude ep zijn ofzo. Maar welkome verrassing dat ze met een nieuw studio album komen!

avatar van Grizzly Bear
Inderdaad een verrassing! Keek laatst nog op de site, die ging over het jubileum rond The Ideal Crash, terwijl dat toch ook al weer enige tijd geleden is... In ieder geval nieuwe nummers voor hun tour die net is verplaatst naar volgend jaar.

Voor mij minder een verrassing want de band was al een tijdje aan het hinten. Wel blij met een kaartje voor de komende tour. Wel weer eens zin in. Dit album wacht ik rustig af. De laatste worpen waren prima, maar de opwinding zoals bij de eerste albums is er niet meer zo.

aERodynamIC schreef:
Voor mij minder een verrassing want de band was al een tijdje aan het hinten.

Ze waren al jaren aan het hinten. Ik meen dat Tom zelfs bij het verschijnen van Following Sea beweerde dat de opvolger het jaar erop zou komen. Het heeft wat langer moeten duren. Veel zin in, maar ook een beetje bang voor. Want de druk dat het dan ook wel echt steengoed moet zijn, ligt nu natuurlijk wel érg hoog. Stiekem hoop ik wel op een Pocket Revolution, een plaat die volgde op wat hiervoor hun langste 'break' was, en die de onmogelijke verwachtingen (die toen natuurlijk veel hoger lagen dan nu, de eerste drie albums blijven immers onaantastbaar) toch nét wist in te lossen. Benieuwd ook wel of Bruno op enkele nummers nog te horen zal zijn, het lijkt me toch dat ze niet helemaal opnieuw zijn begonnen toen Mauro terugkeerde op zijn oude plek. Ik hoop vooral dat de gekte in deze band zo nu en dan terug mag keren, de laatste paar platen waren op momenten best braafjes. Hoewel er ook altijd wel een paar nummers op stonden die lieten horen dat ze het zeker nog in zich hadden. Nou ja, als ik het goed heb begrepen zal een dezer dagen een tipje van de sluier te horen zijn. Hopelijk kan dan iets van mijn angst worden weggenomen...

avatar van pdonidvie
Hier is ie dan, de nieuwe single "Must Have Been New":

avatar van ArthurDZ
Blaast me nog niet weg eerlijk gezegd

avatar van Jacobgallagher
'Must Have Been New' is inderdaad niets 'new's onder de zon maar gewoon wat we van dEUS na de jaren '90 gewend zijn: een steady muur van gitaren, de fijne vertelzang van Tom Barman, een achtergrondkoortje en gewoon een héle lekkere melodie. Had zó op het album 'Keep You Close' kunnen staan. En dat geeft niets want dat is toevallig mijn favoriete dEUS-plaat.

(Ja, dEUS was ooit véél spannender maar ik vind dit gewoon echt héérlijk en typisch post-2000-dEUS).

avatar van Juul1998B
Must have been new brengt wel een lekker ouderwets geluid wat we van dEUS kennen met zich mee, ik ben er wel fan van!
Zeer benieuwd naar dit album!

avatar van metalfist
Kaaasgaaf schreef:
Barman heeft sowieso wel de neiging om te hinten zonder dat er al veel klaar is. Ik wacht nog altijd op zijn tweede film en die al verschillende jaren is uitgesteld Al zit er nu weldegelijk schot in de zaak te komen dacht ik

metalfist schreef:
Ja ach, misschien ook wel deels wishful thinking vanuit zijn kant. Dat hij ergens zichzelf graag ziet als een superproductieve all-around-kunstenaar, terwijl in de praktijk het eerder een monomane perfectionist is.

Dit nieuwe nummer vind ik na twee luisterbeurten (hopelijk zal het nog groeien) wel érg gewoontjes, zeker na zo'n lange afwezigheid had ik stiekem toch wel op iets bijzonderders gehoopt. Maar aan de positieve kant bekeken: het kan ieder geval niet doen wat Quatre Mains deed, namelijk mij zo dolenthousiast maken dat de bijbehorende plaat des te bitterder tegenviel.

Single is niet bijzonder, vrees ik..

avatar van muziekobsessie
Wouw, ik vind dit wel een gers nummer! Lekker bombastisch

Na een paar weken luisteren vind ik die nieuwe single nog steeds vrij mager. Maar de laatste 2 dEUS-albums hebben me sowieso nooit echt overtuigd, dus dit is geen verrassing. Ik had liever gezien dat Barman weer aan de slag ging met Taxiwars, stukken interessanter.

avatar van Jazper
Ik kan er ook niet veel mee. Het is wat too much en het klinkt me wat te geforceerd.
Misschien ga ik het album als het er is wel beluisteren, kan me voorstellen dat als dit nummer wat minder vol had gezeten ik het wel leuker had gevonden.

avatar van muziekobsessie
grappig ik vind dat volle juist prachtig. zangkoren geniet ik van, ze raken me

Heel erg middelmatig...... En dat zeg ik als grote dEUS fan

avatar van muziekobsessie
deus fans probeer dit soloalbum is van ruben block, beetje zelfde stijl als deus en geproduceerd door Mitchel Froom!
Ruben Block - Looking to Glide (2022) - MusicMeter.nl

avatar van Zandkuiken
Niet kapot van Must have been new, maar het net geloste 1989 weet me op het eerste gehoor meer te bekoren. Wat gelikt misschien, maar toch wel een lekkere nostalgische song met heerlijk weggalmende gitaarklanken en warme vocalen. Ik zie het al zo voor me op een festivalpodium dat baadt in een ondergaande zon.

Na 10 jaar afwezigheid werden de verwachtingen toch wel aangewakkerd en dit lijkt er al meer op dan de eerste vooruitgeschoven single.

avatar van JVT
JVT
Wat een flutnummer is dat 1989. Zo slecht heb ik deus nog niet gehoord.

avatar van Kaaasgaaf
Mij spreekt op het eerste gehoor '1989' meteen een stuk meer aan dan 'Must Have Been New'. Gewoon een mooi liedje met een fijne sound, beetje '7 Days, 7 Weeks' wel. Echter, toch ook wel weer erg gewoontjes voor zo'n bijzondere band, zeker na zo'n lange afwezigheid. Ik mist de gekte. Niet dat per se elk dEUS-nummer dat hoeft te hebben, maar na zo'n lange afwezigheid verwacht ik toch wel dat Tommetje de goesting voelt te bewijzen wat voor bijzondere band ze zijn, en wie weet bewaren ze die momenten voor op de plaat zelf, maar deze twee songs hebben dat toch absoluut niet. Als dit een jaar of twee na Following Sea was uitgebracht had ik er waarschijnlijk anders naar geluisterd, maar nu heb ik toch ergens zoiets van 'je had het ook niet kunnen maken'. Of ben ik nu te streng?

Kaaasgaaf schreef:
Ik mist de gekte.

Die verdween al met het vertrek van Stef en Rudy

aERodynamIC schreef:

Die verdween al met het vertrek van Stef en Rudy

Natuurlijk verdween toen de meest onstuimige gekte, maar de band heeft toch altijd een soort gecontroleerde waanzin weten te behouden. Tot aan een aantal nummers van de vorige plaat aan toe, al was dat grotendeels al behoorlijk braafjes (maar die afwisseling had ook wel wat). Ik hoop dus erg dat deze twee singles niet al te representatief zijn voor het album als geheel en er zo nu en dan nog enigszins uit de bocht gevlogen mag worden. Dat hoeft echt niet op een throwback-nineties-manier te gebeuren, dat zou ook wat geforceerd zijn, de band is nu eenmaal waar ze nu is; het mag gerust gelikt zijn, heb ik geen probleem mee, als er maar enige eigenzinnigheid bewaard blijft, het niet inwisselbaar wordt.

avatar van henkiev
Dat 1989 bevalt me helemaal niet.
Hopelijk is de rest vd plaat beter.

avatar van Poles Apart
Barman doet wel erg z'n best om als Leonard Cohen te klinken op dit nummer. Moet aan diens album "The Future" denken.

Proberen zijn als Leonard Cohen is ni verkeerd, hehe.

1989 vind ik veel fijner dan de lead single.

avatar van Julian McArthur
1989 vind ik een van de beste songs die ze ooit gemaakt hebben. Top

avatar van Erikpol
JVT schreef:
Wat een flutnummer is dat 1989. Zo slecht heb ik deus nog niet gehoord.
Prima nummer vind ik. Beter dan Must have...

Must Have Been Now vond ik niet veel soeps, maar 1989 is een prima single. Lekker melancholisch liedje.