Sparks - The Girl Is Crying in Her Latte (2023)

Label: Island

1. The Girl Is Crying in Her Latte (2:56)
  2. Veronica Lake (3:02)
  3. Nothing Is as Good as They Say It Is (3:13)
  4. Escalator (2:57)
  5. The Mona Lisa's Packing, Leaving Late Tonight (3:33)
  6. You Were Meant for Me (4:16)
  7. Not That Well-Defined (3:29)
  8. We Go Dancing (3:07)
  9. When You Leave (4:18)
  10. Take Me for a Ride (4:07)
  11. It's Sunny Today (2:39)
  12. A Love Story (3:17)
  13. It Doesn’t Have to Be That Way (3:40)
  14. Gee, That Was Fun (3:01)
Not that well-defined, We go dancing, Take me for a ride, It's sunny today, It doesn't have to be that way en Gee, that was fun zijn stuk voor stuk sublieme popsongs.
You were meant for me, When you leave, A love story, Mona Lisa's packing doen er nauwelijks voor onder.
The girl is crying in het latte, Veronica Lake, Nothing is as good as they say it is en Escalator zijn minder uitzonderlijk, maar gewoon goed.
Dit is, kortom, een bijna perfect album. De consistentie - altijd wel een dingetje bij Sparks - was al opmerkelijk op A Steady Drip Drip Drip, maar is op dit album nog sterker. Ik vind het bovendien melodieuzer, vloeiender.
Ik denk dat qua intensiteit, muzikaliteit, arrangement en productie de hoofdprijs zou moeten gaan naar de faux Bonnie & Clyde-song Take me for a ride. Dat nummer is echt helemaal geweldig. Ware het niet dat ik diep verslaafd ben aan het heerlijk schmierende It doesn't have to be that way.
Nog veertien nachtjes slapen, dan zie ik ze in Tivoli. Ik zag de setlist al op facebook. Die is vol verrassingen.

CarlS schreef:

Ik kan de setlist nergens vinden op FB, heb je een hint CarlS. ?

Roxy6 schreef:

Ik kan de setlist nergens vinden op FB, heb je een hint CarlS. ?

Beaver O' Lindy en The toughest girl in town staan erop. En Ron mag weer zijn Shopping mall of love doen. Eeaten by the monster of love, Bon Voyage. Die nummers schijnen ze in de Royal Albert Hall te hebben gespeeld. Ik weet natuurlijk niet of de setlist elke avond dezelfde zal zijn. Van het nieuwe album zie ik in de gauwigheid 7 nummers. Geen enkel nummer van Hippopotamus en van Drip drip drip alleen All That.
Ik heb het van de facebookpagina 'SPARKS Indiscreet - A Sparks Fan Group'. Beetje naar beneden scrollen, dan vind je de lijst.

avatar van Renoir
Dit is de setlist van gisteravond in de Royal Albert Hall.

avatar van Roxy6
DANK ! CarlS en Renoir, heel afwisselende setlist!!! looking forward.

avatar van devel-hunt
Voorgaande 2 platen, hippopotamus en A steady drip drip drip waren toch wel de wederopstanding van Sparks, ze gingen daarmee hun vierde jeugd in, of zoiets, The girl is crying her latte, kan niet aan het niveau van voorgaande 2 platen tippen, de plaat klinkt wat eenvormig , de meeste nummers gaan oor in en weer uit, zonder dat er veel blijft hangen, binnenkort te zien in Utrecht en zeker ik heb kaarten, maar deze worp kan me nog niet echt in de stemming brengen.

avatar van Roxy6
Mijn eerste indruk was ook mwa....Maar devil-hunt, make no mistake, dit is echt een groeialbum van jewelste ik heb het nu een aantal keren ook met ear-pods gehoord en de composities zijn echt fenomenaal.

De composities en arrangementen vragen om meerdere luisterbeurten! Daar waar Hippototamus direct makkelijk in het gehoor ligt en ook voorzien is van prachtige arrangementen is dit album heel ingenieus opgebouwd.

Ik vind het nu al een Masterpiece.

avatar van RonaldjK
Groeiplaatje inderdaad. En dat zijn vaak de beste op de lange termijn, is mijn ervaring.

avatar van dix
dix
De nieuwe plaat van Sparks is zeker beter dan de twee toch niet misselijke voorgangers. Deze heeft grandeur, dat miste ik wel enigszins bij Hippo en Drip Drip.

avatar van Ruud
Afgelopen maandag was ik bij het concert in de Royal Albert Hall. Zeer emotionele avond voor de broers die (tweemaal) voor 5,500 man speelden. Op 14 juli spelen ze in Tivoli. Daar zijn nog kaartjes voor.

avatar van RonaldjK
Let op Ruud, ze komen precies een maand eerder. Dat je niet te laat bent.

Maar leg eens uit, waarom "zeer emotioneel"? Heb je ze gesproken, gaven ze dat op het podium aan, is er een interview?

The girl is crying in her latte is inderdaad een groeialbum, een verslavend album. Het is van een constanter hoog niveau dan Hippo en Drip drip drip. Dat wil niet zeggen dat het ook een echt beter album is. Ik vind het namelijk ook minder ambitieus dan de vorige twee. Er staat geen Strawinksky's only hit op, geen All That, geen Edith Piaf said it better than me. Dat zijn nummers waarbij alle registers worden opengetrokken, en die ontbreken een beetje op dit album - Take me for a ride komt nog het dichtst in de buurt. Dit album is vooral heel beheerst en uitgebalanceerd en smaakvol. Een snoepje, van begin tot eind. Elk Sparks-album is uniek en elk album is typisch Sparks. En dat is weer typisch Sparks!
Overigens begon de wederopstanding van Sparks niet met Hippopotamus. Toen begon het commerciële succes. De wederopstanding van Sparks begon naar mijn gevoel met Lil' Beethoven in 2002, een klein compact meesterwerk, een soort Kimono my House - niet qua stijl, verre van, maar wel qua impact en betekenis. Vóór Lil'Beethoven hadden ze in 20 jaar tijd maar één topalbum afgeleverd (Gratuitous Sax and Senseless Violins). Sinds Lil'Beethoven hebben de gebroeders louter topkwaliteit geleverd. Hoogtepunt in het oeuvre van Sparks is misschien wel de opvolger van Lil'Beethoven, Hello young lovers, hun meest ambitieuze en gedreven album ooit.

avatar van musician
Ik ben benieuwd.
Heb toch maar de cd gekocht.
Enige waardering moet je toch hebben voor de band, het is tegenwoordig gelijk ook een klein kunstwerkje.
Geen beeldje of schilderij. Een cd met een boekje.

Maar ik moest er voor naar Duitsland (Amazon).
Geen Platomania die het heeft.
Zelfs geen bol.com.
Zou NL te klein worden voor cd-afzet?

Enfin, de Duitsers zijn in ieder geval ook altijd snel van verzenden.

avatar van Roxy6
Ik kon de cd gewoon kopen bij de Plato en zag deze ook on line bij Plato en Sounds en de Nederlandse Amazon.

dix schreef:

I beg to differ/Hippo had ook grandeur.

(Edith Piaf, Life with the Macbeths, Mrs. Lincoln, A little bit like fun)

avatar van devel-hunt
Roxy6 schreef:
Mijn eerste indruk was ook mwa....Maar devil-hunt, make no mistake, dit is echt een groeialbum van jewelste .

Helemaal mee eens, het kwartje is gevallen na meerdere luisterbeurten zit de plaat tussen de oren, van *** naar **** en wie weet wat er nog komen gaat☀️

avatar van 4addcd
De laatste jaren Sparks wel eens voorbij zien komen en iedere keer de reactie: ‘wtf, léven die nog?’ This town ain’t……is 1 van de meest geliefde vinyl singles in mijn collectie. Maar uiteindelijk nooit de moeite genomen om eens te luisteren naar wat de heren daarna zijn gaan maken. Vanmorgen toch maar eens gedaan en was zeer aangenaam verrast. Een beetje een tussen kunst en kitsch album wat mij betreft, maar dat valt een zeer positieve kant op. Het klinkt eigenwijs en modern met een retro rand en dat doen ze goed! Tempo zit er voldoende in waardoor de plaat ook een mooie dosis energie in zich heeft. Na een eerste volledige luisterbeurt vond ik het wel even genoeg, maar ga zéker vaker luisteren. Heerlijk als muziekje tijdens deze zonnige dagen. De waardering geef ik later wel. Zéker omdat ik eerder las dat dit een groeiplaat is. Ik hoop het van harte.
Onnodig om te vermelden dat ik normaliter liever naar totaal andere muziek luister. Wellicht is dit juist daarom een erg leuk album als tegenhanger. Een keer van het eigen muzikale pad afwijken kan nooit kwaad. Een beetje scherp blijven…

avatar van Denzradio
devel-hunt schreef:

Wat er komen gaat is van *** naar je ********
Sterkte

avatar van musician
De band doet haar naam eer aan: de elektrische vonken springen van het album af.
Het geeft de band een heel modern en eigentijds geluid.

Heel bijzonder, voor toch een band een beetje op leeftijd. Zo oud al, ik ga het niet eens meer vergelijken met Kimono my House (1974).
Daar zou ik eigenlijk moeten stoppen, ware het niet dat ik toch vermeld wil hebben dat ik het geheel als zodanig net iets minder vind dan Hippopotamus (2017). Een paar mindere tracks.

Maar met FFS en drie Sparks albums is er een prachtige compilatie te maken van de Sparks tussen 2015 en nu. Vooral met een track als Nothing is as good as they say it is kan de band voor mij weer voor jaren mee.

avatar van cosmic kid
cosmic kid (moderator)
Berichten verplaatst naar Sparks

avatar van RonaldjK
...en terecht, onze observaties van het concert horen niet hier.

De melding hierboven maakte dat ik de dag begon met het draaien van de elpee, terwijl ik in de zon ontbeet.
Ik heb 'm inmiddels op zwart vinyl met de latte van de hoes in het label op de A-kant (alsof je door haar ogen in de koffie-latte kijkt); de bedroefde dame op het B-label. Fraai!

Daarbij is mijn vermoeden uitgekomen dat dit album zou groeien. Dat betekent vooral dat de eerste helft van de plaat beter binnenkomt. Na een tijdje niet-draaien is daar onmiddelijk de herkenning.
Wat bovendien nu pas ten volle kwam bovendrijven zijn de fraaie strijkarrangementen in Not that Well Defined en It Doesn't Have to Be that Way. De hoes vermeldt niets over een orkest, maar ze klinken erg vol en echt, dus niet uit de digitale trukendoos van Ron Mael. Maar wie weet, de fitte en spitsvondige routinier zou mij zomaar kunnen misleiden en dan komt het toch uit een toetsenbord...

Mijn 4,5 * is inmiddels een dikke 4,5 geworden en ja, de vorige twee studioalbums moet ik ook maar eens op vinyl aanschaffen.