Orbital - The Middle of Nowhere (1999)

Electronic
Label: ffrr

1. Way Out (8:00)

met Brother Sun Sister Moon

2. Spare Parts Express (10:07)
  3. Know Where to Run (9:42)
  4. I Don't Know You People (7:47)
  5. Otoño (5:48)
  6. Nothing Left 1 (7:49)
  7. Nothing Left 2 (8:21)
  8. Style (6:24)
avatar van Jordy
Na In Sides destijds een grote teleurstelling, maar eerlijk gezegd komt zeker de helft van dit album er best dicht bij in de buurt. Draai 'm nog regelmatig.

avatar van andré
Absoluut geen teleurstelling dit album. Ik vind het hun beste. Misschien komt het vooral door het optreden in Paradiso destijds waar ze veel van dit album lieten horen.

avatar van Yak
Yak
2,5... belachelijk! Vol punt erbij.

avatar van Sir Odolf III
Absoluut een zeer relaxte plaat van begin tot eind. Gewoon lekker chillen, weet je wel.

avatar van Onderhond
Dit album staat synoniem voor die ene warme examenperiode.

Langerekt van smorgens tot savond in een zetel op het terras, water, cola en soms een biertje bij de hand, dikke boek "operating systems" om doorheen te bladeren, veel zon, veel warmte, veel rust. Gewoon mooie tijden

En dan dit albumpje op repeat op de achtergrond. Zelfs menig familielid werd er goedgezind van. Prachtig album, dat synoniem staat voor een zinderd begin van een mooie zomer. En die examens, piece of cake

Lekkere 4.5*. Way Out, Nothing Left en Space Parts Express zijn de uitschieters, de rest is ook gewoon erg mooi. Mijn lievelangs-Orbital-album.

Electro_
I Don't Know You People klinkt ook best goed.

Lekker zoals het album aan elkaar gemixed is. Style is een beetje de vreeme eend in de bijt (daardoor niet minder goed).
Way out is een heerlijke breaks opener en Otono heeft natuurlijk Goldfrapp als gastvocalist dus dat kan niet misgaan.
Hun beste album na Snivilisation en Insides.

avatar van orbit
Fuckin' goed album! Zou niet eens weten hoe ik het genre moet noemen, tis gewoon orbital... and they're mad you know! Maar er staan geen opvullers op, in tegenstelling tot sommige van hun andere platen, bovendien ben ik verliefd op de openingstrack

avatar van orbit
Vanavond weer eens geluisterd, en inderdaad.. geen zwak moment gehoord, dit is de volle vijf meppen waard! Verrassend weinig stemmers voor zo'n bekende electronische outfit. MuMe trekt te weinig liefhebbers van te weinig genres ofzoiets..

avatar van freddze
Die openingstrack is wel machtig, indeed!! Ze zouden mij niet kunnen martelen als ze die 100 keer in loop zouden afspelen

Voor de rest is 't allemaal heel genietbaar moet ik zeggen. Otoño en Nothing Left 1 vind ik tot nu toe nog altijd de zwakke momenten.

Daarom voor nu 3,5*, maar kan nog verhogen naar 4*. Meer denk ik er niet aan te kunnen geven.

djeffibrelich
STRAFFE PLAAT!
De enige die ik nog ken van orbital, ik zag die bandnaam zo vaak op internet voorbij komen als ik gear-info aan het opzoeken was dat ik deze plaat maar uit de bak meenam.
valt helemaal niet tegen, wat een relaxte muziek.
het opningsnummer doet me denken aan angelo badalamenti's score van de film the beach, het klinkt zo lekker zomers.
het album begint sterk en het niveau daalt niet.
die wazige foto's in het boekje zijn trouwens ook prachtig.

avatar van Didgeplayer
Vet album! Ik denk wel de beste van beide gebroeders. Het is een en al chillen tijdens het beluisteren. Je raakt helemaal in trance en vergeet alles om je heen. In een woord geweldig. Geef er een 4,0 voor.

avatar van FunkStarr
Vreemd dat ik hier nog geen bericht heb geplaatst, bij deze dan:
Heerlijk album, en als ik het als geheel bekijk vind ik hem zelfs beter dan In-Sides.
De beste van Orbital, enige mindere nummer vind ik Style, maar gelukkig komt die ook als laatste.

avatar van Djarune
Ik had gisteren alles van Orbital op mijn mp3 speler gezet en de shuffle aangezet. Kom ik opeens langs Spare Parts Express. Wat een geniaal nummer!!!. Vooral op ongeveer 6 min. Heb hem geloof ik wel een keer of 8 gedraait vandaag. Samen met In Sides is dit het beste wat Orbital gemaakt heeft imo

avatar van FunkStarr
Spare Parts Express vind ik misschien wel het beste Orbital nummer ooit.
Samen met de opener voor mij reden geweest dit album aan te schaffen.
Inderdaad samen met In-Sides het beste van Orbital, en laten we Diversions niet vergeten
Over de hoes van het album ben ik minder te spreken, wat ongelofelijk saai en kaal...The Prodigy heeft dan leukere hoezen

avatar van Darkzone
YouTube - Orbital - Nothing Left

De video van Nothing Left.

avatar van Ooww
Dit album zit erg goed in elkaar. Wat opvalt aan deze plaat is hoe goed alles met elkaar samenhangt. Op dat punt rammelt het bij Orbital nog wel eens, al vinden sommigen dat juist prachtig.

De eerste drie tracks zijn m.i. de beste die ze ooit gemaakt hebben. Ik space m een eind weg als die voorbij komen op mijn mp3-speler

avatar van RogerV
Degelijke plaat van Orbital met de herkenbare melodieen en broeierige sferen.

avatar van John Doe
Een fijn album met de nodige luchtigheid na het erg dramatische/serieuze (en gelukkig ook prachtige) In Sides. De speelsheid die Orbital kenmerkt wordt hier nog echt tentoongespreid en ook de muzikale strakheid. Leuk dat ze op deze plaat weer een paar tracks naadloos in elkaar overmixen (bij The Brown album was dit erg mooi gedaan met de 'Lush' serie en daarna het epische 'Impact', bij In Sides kregen we ook een paar tweedelige tracks, en hier wordt hetzelfde dus een paar keer mooi gedaan).

'Nothing Left 2' is om van te smullen, klassieke Orbital ten voete uit. Een plaat om met gesloten ogen te beluisteren. Mooie beelden die dan bij je opkomen. Er zijn weinig van dit soort kwalitatieve techno albums die toch luchtig zijn. Een act als Plaid heeft gelukkig ook een paar fijne/kwalitatieve crossover techno platen gemaakt met een soortgelijke speelsheid en vrolijkheid. Verder natuurlijk The Chemical Brothers met bijv. Dig Your Own Hole. Ochre is er, Aphex Twin, maar het lijstje gaat niet eindeloos door.

avatar van Eis-T
Dit Orbital album ontdekte ik pas laat. In de bibliotheek leende ik al eerder in sides en snivilisation (beide toen op cassetebandje gezet, Arr!) en Orbital 1 & 2 kocht ik van mijn eerste salarissen. Deze viel toen ik erachter kwam dat ie bestond eigenlijk een beetje tegen. Ik weet nog dat ik het kil en gehaasd vond klinken. Stressvol.
En eigenlijk voelde ik em vandaag pas voor het eerst. Wandelend door het donker met de koptelefoon op. Helemaal geen "koude" afstandelijke plaat: dit is orbital op zn best! onnavolgbare sequences, melodiën die raken, Beats en vocalen die instant kippenvel bezorgen.
Overigens: de heeren zijn terug in business! Hun meest recente track ,Copenhagen, had zó een bonus-track op dit album kunnen zijn.
Orbital | Copenhagen - YouTube

Mooi om te lezen Eis-T.

Ik beschouw dit als de beste Orbital, niet in het minst omdat The Middle Of Nowhere pas echt ontbloeit in het duister - zoals jij zo raak opmerkte.